Het is moeilijk kiezen welke 2 artiesen mijn laatste aankondigingen gaan worden. Ik denk dat ik het ga houden bij mijn laatste headliner, en een artiest die mij nauw aan het hart ligt.
Ooit in de landenbingo aangekondigd door
@Brian, die de wiki er even had bijgepakt om te kijken wat dit nou eigenlijk is. Persoonlijk heb ik het idee van synthetische stemmen al ontdekt als tiener, toen het toevallig op YouTube voorbij kwam. Het idee vind ik geweldig! meer dan 15 jaar voordat AI überhaupt bekend werd, was er al een samenwerking tussen een bekende zangeres en een muziek-technologie-bedrijf. Het doel: maak een synthetische stem, waarmee mensen die zelf niet kunnen zingen (en geen zanger kunnen inhuren) thuis muziek kunnen maken. De zang functioneert hierbij als een 'gewoon instrument'.
Aan deze stem werd op passend Japanse wijze een schattig personage gekoppeld, en Hatsune Miku was geboren.
Inmiddels heeft dit personage bekendheid gekregen over de hele wereld, met onder andere optredens in het voorprogramma van Lady Gaga, en bij de opening van de olympische spelen in Tokyo. De optredens zijn mogelijk dankzij de hologram-technologie die we kennen van o.a. ABBA. Alleen zijn ze voor Miku al meer dan 10 jaar bezig met deze concerten, en is de technologie bizar ver gevorderd. Dit maakt het veel minder onrealistisch dan bijvoorbeeld het hologram-concert van Dio die ik heb bijgewoond.
Zelf vind ik het geweldig hoe bereikbaar het schrijven en produceren van muziek wordt met dit soort synthetische stemmen. En anders dan de AI van nu, is alles in volledig overleg en samenwerking met de zanger(es) achter de stemmen. Er wordt niks gestolen en nergens misbruik van gemaakt. Er wordt gewoon ongelofelijk uiteenlopende muziek gemaakt! Of je nu houdt van vrolijke pop, ingewikkelde jazz, harde techno of klassieke rock, alles kan en alles bestaat met Hatsune Miku.
Op IN_SANITY zal Hatsune Miku een bijzondere set spelen, voornamelijk gefocust op rock en metal. Verschillende bekende procuders (songwriters) hebben hun nummers beschikbaar gesteld voor deze show, zoals Utsu-P en Yoyuyuppe (zie hieronder een voorbeeld van metal Miku).
Hatsune Miku
@teunajax -->
@Tinus101
EDIT: Ik kan natuurlijk niet de vaste band van deze live-optredens vergeten! Er zit namelijk een (relatief) vaste band gekoppeld aan alle live shows. Je ziet ook nog echte mensen dus
Persoonlijk ben ik echt fan van bassist Chloe. Leuk weetje: het lied wat na de band-introductie wordt gespeeld is geschreven door Wowaka, een geniale muzikant die helaas niet meer onder ons is. De manier waarop Miku beweegt en gitaar speelt is een ode aan hem, want het is vrijwel exact hoe hij zelf bewoog tijdens zijn live-optredens.