Festileaks Festival Draft II: Return of the Eighties

Ik zal vandaag helaas niet kunnen reageren. Jullie mogen me fus onmiddellijk overslaan en dan kies ik wel als het terug kan voor mij. (Wil dus zeggen dat @oasiss meteen twee keer za mogen kiezen wanneer het zijn beurt is).

Nu we langzaam de ontknoping naderen van de affiches, begint het steeds lastiger te worden, welke naam je moet kiezen.
De eerste rondes zijn simpel: welke namen zijn must-haves voor jouw persoonlijke voorkeur en festival. Namen als Vandenberg, KISS, Night Ranger, Tesla en in een later stadium nog Great White en Dokken erbij had ik al snel de belangrijke keuzes voor mijn festival in de pocket.
Daarna is het ook nog enigszins eenvoudig, welke gave namen zijn er nog meer binnen het genre? Judas Priest, Queensrÿche, King Kobra, Y&T en meer volgden met een plan voor Dio als headliner. Nadat dat dan weer niet doorging, ga je toch wat meer risico nemen: Alice Cooper en Motörhead (net op tijd gelukkig). Ondertussen nog steeds 2 headliners en 2 subheadliners te goed. Toen ineens onverwachts werden er nog wat namen weggesnoept (Mötley Crüe (RIP Umlautdag) en Def Leppard). Weer wat verschuiven en een nieuw concept opgezet en wederom net op tijd een subheadliner gekozen met Europe.

Maar dan wordt het lastig. Er zijn nu nog vier namen te gaan voor Baspop met daarbij nog genoeg mogelijkheid om te schuiven en nog een headliner en subheadliner te gaan. Eigenlijk kunnen bands van verschillend formaat nog gekozen worden. Persoonlijk is er voor mij maar één naam, waarvan ik zeg dat hij niet meer kan. Spijtig genoeg hebben we het dan over Iron Maiden (sorry, Jos, het was de keuze tussen Bon Jovi en Iron Maiden voor dat formaat headliner). Maar verder liggen alle namen nog open van opener, tot een leuk middagbandje en dus nog de headliner (nog 1 ronde geduld).

Nu gaan we keuzes moeten maken. Want het gewoon simpel kiezen welke naam je wil, wordt een stuk lastiger met de nog maar beperkte keuze. Er zijn nog zo veel namen die gaaf zijn om op het festival te knallen, maar allemaal is gewoonweg niet mogelijk. Ik heb als dagopener zelfs nog vier verschillende keuzemogelijkheden... Alle vier de keuzes zijn voor mij vrijwel gelijk, doordat ze allemaal pas 1 album uitgebracht hebben en er toch een deel van de gave nummers (of zelfs alle gave nummers) nog ontbreekt. Uiteindelijk gekozen om te kiezen voor de band waarvan ik verwacht dat ze toch de meeste kans hebben om enige vorm van twijfel bij de verkoop van tickets weg te kunnen nemen om toch nog wat extra tickets te kunnen verkopen. (Voor Jos: Ik verwacht dat je Winger ook geen zak aan vindt, als Def Leppard heeft bijgedragen aan "de slechte naam van de 80s"?, dan hoop ik dat deze naam iets beter in de smaak valt :lol: )

Dan gaan we snel over tot de bekendmaking van de opener van de vrijdag en dus de opener van het gehele Baspop festival:
Dat het in de muziekindustrie snel kan gaan, dat weten we allemaal. Maar deze band verhoogd de snelheid toch wel met een paar stapjes.
Waar deze band tussen 1986 en 1989 bezig was met de oprichting en het tot stand komen van de formatie, was de gitarist van de band bevriend met John Bongiovi, ook wel bekend als Jon Bon Jovi, van, schrik niet, de band Bon Jovi. In de beginjaren was hij zelfs even de gitarist van Bon Jovi, voordat Richie Sambora uiteindelijk de gitarist werd. Maar dat maakte voor de vriendschap niet uit en ze spraken af, dat ze elkaar zouden helpen als een van de twee bands het zou maken in de muziekwereld. Nou we weten allemaal hoe het met Bon Jovi is gegaan. En een man een man een woord een woord, de manager van Bon Jovi heeft deze band opgezocht en ze even een flinke kickstart gegeven tussen 1989 en 1992 ongeveer.

Met deze vriendschap tussen Bon Jovi en de gitarist van deze band is het dan ook niet gek dat ze graag ook op Baspop wilden spelen, en dus kunnen wij bekend maken dat op vrijdag Skid Row het festival zal openen met hun debuutalbum, uitgebracht eerder in het jaar 1989, Skid Row.

Nadat het album uit is gebracht, is het dus eigenlijk in sneltreinvaart gegaan:
In 1989 werd het album uitgebracht en zijn ze meteen als openingsact op pad gegaan voor verschillende bands (onder andere dus ook Bon Jovi).
Dat jaar speelden ze ook in Moskou op het Moscow Peace Festival om wereldvrede en een anti-drugscampagne in Rusland te promoten, wat overigens apart is, gezien frontman Sebastian Bach, die mij overigens een enorme eikel lijkt te zijn, het niet onder stoelen of banken steekt dat hij zelf ook flink aan de drugs zit (net als Ozzy Osbourne en Mötley Crüe die daar ook speelden op het festival). Gekkigheid.
Nog voor het einde van het jaar heeft het album al de multi-platinum status bereikt (november 1989) met meer dan twee miljoen verkopen in de Verenigde Staten.
Om vervolgens in 1991 als voorprogramma te spelen voor Guns N' Roses in het Wembley Stadium in Londen en in november van datzelfde jaar zelfs daar als headlining act te staan.

Gelukkig waren ze in 1989 nog maar net begonnen en hebben we het mede aan Bon Jovi te danken dat het ons gelukt is om deze net beginnende, maar snel groeiende band te boeken.

Geniet van de onderstaande video zou ik zeggen:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=kIXCk9XxTSg[/video]

@oasiss 2x en daarna ik weer

@werchter12 2x en @shotgvn 1x wanneer ze kunnen

Aanvulling op bovenstaand bericht:
Verkeerd opgevat uit de video, ze stonden niet zelf in Wembley als headlining, maar ze "kwamen terug als headlining", maar gewoon naar Londen in de London Arena, een formaatje kleiner.

(Voor Jos: Ik verwacht dat je Winger ook geen zak aan vindt, als Def Leppard heeft bijgedragen aan “de slechte naam van de 80s”?, dan hoop ik dat deze naam iets beter in de smaak valt ? )
En ik dacht dat ik lange teksten schreef. De tandjes...
Def Leppard staat bij mij redelijk misplaatst voor mijn gevoel, al zou het eventueel wel kunnen. Ik had eerst een ander plan in gedachten, maar die pakte helaas niet uit. Is er toevallig iemand die wil ruilen? Haha. Ook om punten bij Jos te scoren uiteraard...

koekdoos wrote:
(Voor Jos: Ik verwacht dat je Winger ook geen zak aan vindt, als Def Leppard heeft bijgedragen aan “de slechte naam van de 80s”?, dan hoop ik dat deze naam iets beter in de smaak valt ? )

En ik dacht dat ik lange teksten schreef. De tandjes…
Def Leppard staat bij mij redelijk misplaatst voor mijn gevoel, al zou het eventueel wel kunnen. Ik had eerst een ander plan in gedachten, maar die pakte helaas niet uit. Is er toevallig iemand die wil ruilen? Haha. Ook om punten bij Jos te scoren uiteraard…

Tsjaa, ik heb denk ik geen naam in de aanbieding die beter gaat passen voor die positie op die dag...

het was de keuze tussen Bon Jovi en Iron Maiden voor dat formaat headliner

Hmm, had gedacht dat je misschien wel voor nog een andere headliner zou gaan. Er zit nog steeds een megaband met hits in de late jaren '80 in het spel, een waarvan ik gedacht had dat ie in de eerste ronde(s) er zeker uit zou zijn. Maar misschien toch niet zo geliefd hier. Past qua genre en stijl wel enigszins bij je festival.

Nu alle festivals vorm hebben wel benieuwd welke festivals veel stemmen gaan krijgen, denk zelf dat het wel vrij spannend kan worden.

Niet veel tijd, probeer vanmiddag de OP terug te updaten. Ik kies Elisa Waut.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=8NR7d9l76YI[/video]

koekdoos wrote:
het was de keuze tussen Bon Jovi en Iron Maiden voor dat formaat headliner

Hmm, had gedacht dat je misschien wel voor nog een andere headliner zou gaan. Er zit nog steeds een megaband met hits in de late jaren ’80 in het spel, een waarvan ik gedacht had dat ie in de eerste ronde(s) er zeker uit zou zijn. Maar misschien toch niet zo geliefd hier. Past qua genre en stijl wel enigszins bij je festival.

Nu alle festivals vorm hebben wel benieuwd welke festivals veel stemmen gaan krijgen, denk zelf dat het wel vrij spannend kan worden.

Na de keuze van Oasiss gaan we het zien of ik toevallig die headliner dan heb gekozen. Iron Maiden kies ik juist niet, bedoelde ik.

Edit: Ik weet denk ik wel wie je bedoelt, die zal ik niet kiezen. Verwacht dat dat alleen als headliner mag :-P

Zoals gezegd, wil het Live Forever Festival een festival voor iedereen zijn, daar kan jazz niet bij ontbreken. Daarom presenteren wij deze Britse jazz-koning: Courtney Pine!!

Daarnaast nog een vleugje Neerlands trots: De Dijk

[video]https://www.youtube.com/watch?v=zqY7Cv5EOz4[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=p6YKeoc3Rro[/video]

En dan @Koekdoos weer, toch?

Kan niet anders dan dat je headliner nog vrij is, toch?

Waar eigenlijk de onderkant van het affiche voornamelijk bestaat uit Amerikaanse artiesten en daar met Alice Cooper, Guns N' Roses, Bon Jovi en KISS aan de bovenkant van het affiche nog een paar knallers van Amerikaanse namen bij. Van de 18 bekende namen zijn er maar liefst 14 Amerikaans. Met Motörhead, Judas Priest, Europe en natuurlijk onze eigen Vandenberg, hebben we pas twee Engelse, een Zweedse en een Nederlandse naam op het affiche staan. Dat is natuurlijk wel een beetje pover. Daarom zullen we laatste drie namen van Baspop allen uit Europa komen. Met nog een headliner, een subheadliner en een wat kleinere naam te gaan, wordt het natuurlijk nog wel een feestelijke afsluiting van de bekendmakingen.

Alvorens we verder gaan met de bekendmaking van de derde headliner eerst weer een een update aan de dagindelingen bekendmaken. We hebben namelijk weer een beetje geschoven:

Vrijdag:
Skid Row > Tesla > Queensrÿche > Vandenberg > Guns N' Roses > Europe > Bon Jovi

Zaterdag:
King Kobra > Great White > Blue Öyster Cult > Night Ranger > Motörhead > ... > ...

Zondag:
Warrant > Y&T > ... > Dokken > Alice Cooper > Judas Priest > KISS

Daarmee is het schema, alweer onder voorbehoud (hoe vaak ik dat al wel niet heb gezegd), voor de vrijdag compleet, zullen we vandaag de laatste headliner voor de zaterdag bekend maken en dan in de laatste twee rondes eerst de zondag compleet maken om vervolgens af te sluiten met de subheadliner van de zaterdag.

Goed. Tijd voor de bekendmaking van de headliner. Zoals gezegd een band uit Europa. Het vaste land van Europa zelfs. Een nationaliteit die op dit moment nog niet eerder bekend is gemaakt op Baspop. Na een snelle blik op de headliners en subheadliners van de andere festivallen heb ik dit land ook nog niet teruggevonden. Hier kan ik natuurlijk een naam over het hoofd hebben gezien. Lager op de dagprogramma's heb ik al wel minimaal eentje uit dit land gezien. Ongetwijfeld nog meer. En dat terwijl er zoveel goeds op muzikaal gebied uit dit land komt.

Laat ik er maar niet langer om heen proberen te draaien en iedereen uit de spanning halen. De laatste headliner die bekend gemaakt gaat worden in deze draft komt uit Duitsland. En een headliner uit de rock en metal wereld uit Duitsland kan in de jaren 80 eigenlijk maar één naam zijn:
Scorpions

Met al verschillende mooie nummers op zak kwam in 1984 het album 'Love at First Sting' uit, met daarop de bekende nummers 'Still Loving You', 'Rock You Like a Hurricane' en 'Big City Nights'. Aangevuld met nummers als 'Blackout', 'Dynamite', 'Holiday', 'The Zoo' en meer van dat soort geweldige nummers wordt het natuurlijk een grote feestelijke afsluiting van dag twee.

We zullen helaas wel nog een ruim jaar moeten wachten op het album 'Crazy World' met mijn persoonlijke favoriet 'Wind of Change' en het nummer 'Send Me An Angel'. Deze nummers zullen jammer genoeg niet gespeeld worden. Maar dat mag de pret niet drukken, want de mannen van Scorpions hebben met 10 albums al genoeg ander werk om uit te kiezen. Tijdens dit optreden zullen ze vooral muziek spelen van hun albums uit de jaren '80 aangevuld met wat nummers van het album 'Lovedrive' uit 1979.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=7DcjIVTS1Gs[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=03p2FdxBENw[/video]

@shotgvn en daarna @rubenfrusciante

Heb weer avonddienst en zal proberen nog te kunnen posten maar jullie mogen mij overslaan en als ik vrij ben zal ik gewoon weer posten!

En een headliner uit de rock en metal wereld uit Duitsland kan in de jaren 80 eigenlijk maar één naam zijn:
Scorpions

Met al verschillende mooie nummers op zak kwam in 1984 het album ‘Love at First Sting’ uit, met daarop de bekende nummers ‘Still Loving You’, ‘Rock You Like a Hurricane’ en ‘Big City Nights’. Aangevuld met nummers als ‘Blackout’, ‘Dynamite’, ‘Holiday’, ‘The Zoo’ en meer van dat soort geweldige nummers wordt het natuurlijk een grote feestelijke afsluiting van dag twee.

We zullen helaas wel nog een ruim jaar moeten wachten op het album ‘Crazy World’ met mijn persoonlijke favoriet ‘Wind of Change’ en het nummer ‘Send Me An Angel’. Deze nummers zullen jammer genoeg niet gespeeld worden. Maar dat mag de pret niet drukken, want de mannen van Scorpions hebben met 10 albums al genoeg ander werk om uit te kiezen. Tijdens dit optreden zullen ze vooral muziek spelen van hun albums uit de jaren ’80 aangevuld met wat nummers van het album ‘Lovedrive’ uit 1979.
Mooi man, toch die naam die ik bedoelde.
En Wind of Change en Send me an Angel zijn leuk, maar die eerdere albums man.. No one like you, Holiday of nóg ouder werk als Sails of Charon, We'll burn the sky, In trance, Pictured life en mijn persoonlijke favorieten Bad Boys Running Wild en Coast to Coast.. wat een (live)band, toen nóg meer dan nu. World Wide Live is sowieso mijn lievelings live-album ooit.
Grappig want hoewel ik helemaal niet zo veel met metal (ik weet dat het eigenlijk hardrock is) heb (buiten grotere namen als Metallica, Rammstein etc.) is Scorpions echt één van mijn favoriete artiesten en Scorpions in de Ziggo Dome 2018 veruit mijn favoriete concert ooit, nog een plectrum gevangen van Schenker. Heerlijke boeking en blij dat ze zijn gekozen.

Vreemd, ik zag je post @Rubenfrusciante , ik log in en foetsie. Zag em nog wel bij activiteit staan dus vanuit daar even de quote gepakt.

En Wind of Change en Send me an Angel zijn leuk, maar die eerdere albums man.. No one like you, Holiday of nóg ouder werk als Sails of Charon, We’ll burn the sky, In trance, Pictured life en mijn persoonlijke favorieten Bad Boys Running Wild en Coast to Coast.. wat een (live)band, toen nóg meer dan nu. World Wide Live is sowieso mijn lievelings live-album ooit.
Grappig want aangezien ik helemaal niet zo veel met metal heb (buiten grotere namen als Metallica, Rammstein etc.) is Scorpions echt één van mijn favoriete artiesten en de Scorpions in de Ziggo Dome 2018 veruit mijn favoriete concert ooit, nog een plectrum gevangen van Schenker. Heerlijke boeking en blij dat ze zijn gekozen.

Verwacht Coast to Coast en Bad Boys Running Wild sowieso ook maar op de setlist. Die vallen onder de genoemde setlist van de 80s en Lovedrive uit 1979.
Grappig dat je dat zo zegt van de ZiggoDome. Daar waren wij ook aanwezig. Geen plectrum gevangen, maar wel een drumstick. Dat was nog wel een grappig moment. De persoon voor me tikte de stick aan, maar greep mis en ik was de snelste die ervoor bukte om em van de grond te rapen. Moet er nog steeds een plekje aan de muur voor maken.

Vind Scorpions live nog zeer goed inderdaad en verwacht ook de volgende keer weer aanwezig te zijn. Als het weer mogelijk is uiteraard.

Vreemd, ik zag je post @Rubenfrusciante , ik log in en foetsie. Zag em nog wel bij activiteit staan dus vanuit daar even de quote gepakt.

En Wind of Change en Send me an Angel zijn leuk, maar die eerdere albums man.. No one like you, Holiday of nóg ouder werk als Sails of Charon, We’ll burn the sky, In trance, Pictured life en mijn persoonlijke favorieten Bad Boys Running Wild en Coast to Coast.. wat een (live)band, toen nóg meer dan nu. World Wide Live is sowieso mijn lievelings live-album ooit.
Grappig want aangezien ik helemaal niet zo veel met metal heb (buiten grotere namen als Metallica, Rammstein etc.) is Scorpions echt één van mijn favoriete artiesten en de Scorpions in de Ziggo Dome 2018 veruit mijn favoriete concert ooit, nog een plectrum gevangen van Schenker. Heerlijke boeking en blij dat ze zijn gekozen.

Verwacht Coast to Coast en Bad Boys Running Wild sowieso ook maar op de setlist. Die vallen onder de genoemde setlist van de 80s en Lovedrive uit 1979.
Grappig dat je dat zo zegt van de ZiggoDome. Daar waren wij ook aanwezig. Geen plectrum gevangen, maar wel een drumstick. Dat was nog wel een grappig moment. De persoon voor me tikte de stick aan, maar greep mis en ik was de snelste die ervoor bukte om em van de grond te rapen. Moet er nog steeds een plekje aan de muur voor maken.

Vind Scorpions live nog zeer goed inderdaad en verwacht ook de volgende keer weer aanwezig te zijn. Als het weer mogelijk is uiteraard.
Ja dat is fout gegaan met editen, kan iemand die uit de spamfilter halen alsjeblieft?
Dat verwachtte ik inderdaad wel ja, die twee nummers. Elke keer kippenvel als ik Coast to coast terugluister.
Klaus was vroeger inderdaad echt een beest met die stem, en Matthias Jabs echt fenomenaal op een gitaar.
Gaaf ook van die drumstok, maar als je er was komt dit je dan vast wel bekend voor :wink: (zelf gefilmd, helemaal vooraan)
https://imgur.com/a/n5Rchqd

Ja dat is fout gegaan met editen, kan iemand die uit de spamfilter halen alsjeblieft?
Dat verwachtte ik inderdaad wel ja, die twee nummers. Elke keer kippenvel als ik Coast to coast terugluister.
Klaus was vroeger inderdaad echt een beest met die stem, en Matthias Jabs echt fenomenaal op een gitaar.
Gaaf ook van die drumstok, maar als je er was komt dit je dan vast wel bekend voor ? (zelf gefilmd, helemaal vooraan): https://imgur.com/a/n5Rchqd

koekdoos wrote:

Gaaf ook van die drumstok, maar als je er was komt dit je dan vast wel bekend voor ? (zelf gefilmd, helemaal vooraan): https://imgur.com/a/n5Rchqd

Zekers. Lijkt wat meer van de linkerkant gefilmd te zijn. Links van dat uitstekende stuk podium zal je dan wel hebben gestaan. Wij stonden helemaal rechts derde rij van voren of iets dergelijks, zo goed als tegen de dranghekken aan in ieder geval. Ook gaaf dat ze nu met Mikkey Dee een nummertje Motorhead meeknallen.

Queen shit. Disco-fever met Sylvester.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=bDWSemTCV40[/video]

@rubenfrusciante > @gesp

koekdoos wrote:
En een headliner uit de rock en metal wereld uit Duitsland kan in de jaren 80 eigenlijk maar één naam zijn:
Scorpions

Met al verschillende mooie nummers op zak kwam in 1984 het album ‘Love at First Sting’ uit, met daarop de bekende nummers ‘Still Loving You’, ‘Rock You Like a Hurricane’ en ‘Big City Nights’. Aangevuld met nummers als ‘Blackout’, ‘Dynamite’, ‘Holiday’, ‘The Zoo’ en meer van dat soort geweldige nummers wordt het natuurlijk een grote feestelijke afsluiting van dag twee.

We zullen helaas wel nog een ruim jaar moeten wachten op het album ‘Crazy World’ met mijn persoonlijke favoriet ‘Wind of Change’ en het nummer ‘Send Me An Angel’. Deze nummers zullen jammer genoeg niet gespeeld worden. Maar dat mag de pret niet drukken, want de mannen van Scorpions hebben met 10 albums al genoeg ander werk om uit te kiezen. Tijdens dit optreden zullen ze vooral muziek spelen van hun albums uit de jaren ’80 aangevuld met wat nummers van het album ‘Lovedrive’ uit 1979.

Grappig want hoewel ik helemaal niet zo veel met metal (ik weet dat het eigenlijk hardrock is) heb (buiten grotere namen als Metallica, Rammstein etc.) is Scorpions echt één van mijn favoriete artiesten en Scorpions in de Ziggo Dome 2018 veruit mijn favoriete concert ooit, nog een plectrum gevangen van Schenker. Heerlijke boeking en blij dat ze zijn gekozen.

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom heb je hen niet gekozen, als ik je zo bezig hoor.
Kwestie van al vol?

Users who are viewing this thread