Festileaks Festival Draft II: Return of the Eighties

RubenFrusciante wrote:

koekdoos wrote:
En een headliner uit de rock en metal wereld uit Duitsland kan in de jaren 80 eigenlijk maar één naam zijn:
Scorpions

Met al verschillende mooie nummers op zak kwam in 1984 het album ‘Love at First Sting’ uit, met daarop de bekende nummers ‘Still Loving You’, ‘Rock You Like a Hurricane’ en ‘Big City Nights’. Aangevuld met nummers als ‘Blackout’, ‘Dynamite’, ‘Holiday’, ‘The Zoo’ en meer van dat soort geweldige nummers wordt het natuurlijk een grote feestelijke afsluiting van dag twee.

We zullen helaas wel nog een ruim jaar moeten wachten op het album ‘Crazy World’ met mijn persoonlijke favoriet ‘Wind of Change’ en het nummer ‘Send Me An Angel’. Deze nummers zullen jammer genoeg niet gespeeld worden. Maar dat mag de pret niet drukken, want de mannen van Scorpions hebben met 10 albums al genoeg ander werk om uit te kiezen. Tijdens dit optreden zullen ze vooral muziek spelen van hun albums uit de jaren ’80 aangevuld met wat nummers van het album ‘Lovedrive’ uit 1979.

Mooi man, toch die naam die ik bedoelde.
En Wind of Change en Send me an Angel zijn leuk, maar die eerdere albums man.. No one like you, Holiday of nóg ouder werk als Sails of Charon, We’ll burn the sky, In trance, Pictured life en mijn persoonlijke favorieten Bad Boys Running Wild en Coast to Coast.. wat een (live)band, toen nóg meer dan nu. World Wide Live is sowieso mijn lievelings live-album ooit.
Grappig want hoewel ik helemaal niet zo veel met metal (ik weet dat het eigenlijk hardrock is) heb (buiten grotere namen als Metallica, Rammstein etc.) is Scorpions echt één van mijn favoriete artiesten en Scorpions in de Ziggo Dome 2018 veruit mijn favoriete concert ooit, nog een plectrum gevangen van Schenker. Heerlijke boeking en blij dat ze zijn gekozen.

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom heb je hen niet gekozen, als ik je zo bezig hoor.
Kwestie van al vol?

Hoe ik het opvatte ook een kwestie van niet genoeg andere bands uit het genre leuk genoeg ervoor vinden om er een hele dag voor op te offeren

RubenFrusciante wrote:

koekdoos wrote:
En een headliner uit de rock en metal wereld uit Duitsland kan in de jaren 80 eigenlijk maar één naam zijn:
Scorpions

Met al verschillende mooie nummers op zak kwam in 1984 het album ‘Love at First Sting’ uit, met daarop de bekende nummers ‘Still Loving You’, ‘Rock You Like a Hurricane’ en ‘Big City Nights’. Aangevuld met nummers als ‘Blackout’, ‘Dynamite’, ‘Holiday’, ‘The Zoo’ en meer van dat soort geweldige nummers wordt het natuurlijk een grote feestelijke afsluiting van dag twee.

We zullen helaas wel nog een ruim jaar moeten wachten op het album ‘Crazy World’ met mijn persoonlijke favoriet ‘Wind of Change’ en het nummer ‘Send Me An Angel’. Deze nummers zullen jammer genoeg niet gespeeld worden. Maar dat mag de pret niet drukken, want de mannen van Scorpions hebben met 10 albums al genoeg ander werk om uit te kiezen. Tijdens dit optreden zullen ze vooral muziek spelen van hun albums uit de jaren ’80 aangevuld met wat nummers van het album ‘Lovedrive’ uit 1979.

En Wind of Change en Send me an Angel zijn leuk, maar die eerdere albums man.. No one like you, Holiday of nóg ouder werk als Sails of Charon, We’ll burn the sky, In trance, Pictured life en mijn persoonlijke favorieten Bad Boys Running Wild en Coast to Coast.. wat een (live)band, toen nóg meer dan nu. World Wide Live is sowieso mijn lievelings live-album ooit.
Grappig want hoewel ik helemaal niet zo veel met metal (ik weet dat het eigenlijk hardrock is) heb (buiten grotere namen als Metallica, Rammstein etc.) is Scorpions echt één van mijn favoriete artiesten en Scorpions in de Ziggo Dome 2018 veruit mijn favoriete concert ooit, nog een plectrum gevangen van Schenker. Heerlijke boeking en blij dat ze zijn gekozen.

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom heb je hen niet gekozen, als ik je zo bezig hoor.
Kwestie van al vol?
Beetje door wat ik toestraks al zei. Ik heb niet heel veel met metal/hardrock verder.
Dan had ik meer metal moeten boeken, anders staan ze zo losstaand van de rest van het affiche.
En heb ze in de vorige draft wél al gekozen.

theblackmadness wrote:

RubenFrusciante wrote:

koekdoos wrote:
Scorpions

Kwestie van al vol?

Beetje door wat ik toestraks al zei. Ik heb niet heel veel met metal/hardrock verder.
Dan had ik meer metal moeten boeken, anders staan ze zo losstaand van de rest van het affiche.
En heb ze in de vorige draft wél al gekozen.

Ik denk op zich dat je met Heart, Nirvana en NIN nog wel een relatief rockende dag kan opzetten. Alleen dan krijg je nog de grotere namen op de dag als probleem.

Vandaag niet zo veel tijd voor een verhaal, maar dat maakt de act niet minder.
Een waar funk-, soulicoon die zingt over politieke onderwerpen, gelijkheid en drugsgebruik.
Ik dacht dat hij echt wel veel groter was, maar verder dan Parkpop en North Sea Jazz overdag (1987 Roskilde ergens ver onderaan) en in 1990 één keer Paradiso kwam hij niet.
Nummers van hem zijn Move On Up, Superfly, Pusherman, Freddie's Dead, Little Child Runnin' Wild.
Curtis Mayfield
[video]https://www.youtube.com/watch?v=SFJtfdYjhFI[/video]
@gesp en @mattman

Britse pop en indierock, dat horen en zien we graag hier. Vandaar dat The La's op zondag als eerste het podium zal betreden.

[video]https://youtu.be/rEtteTcMtpY[/video]

The La's 》The Scabs 》The The 》Cocteau Twins 》Orchestral Manoeuvres in the Dark 》The Cure

@mattman @chileera

Jullie mogen mij de volgende rondes overslaan, ben een weekendje weg en kies tussendoor of na afloop wel.

Ik ga deze keer niet voor een band, maar voor een bard. Zijn repertoire beweegt zich op de grens tussen folk en punk. Bereid je maar voor op een set vol songs die gaan van hevige maatschappijkritiek tot de liefde. Zijn naam? Billy Bragg!

[video]https://m.youtube.com/watch?v=3SLL5uGBtHE[/video]

@chileera @herragan

Hoewel ik tegenstander ben van een quotering, heb ik met mezelf afgesproken dat 1/3 van de line-up uit vrouwen moesten bestaan. Niet alleen aan de onderkant verstopt, maar mooi verdeeld over het hele affiche. In het begin ging dit makkelijk, aan het eind werd het toch meer zoeken. Zeer blij met de bovenkant (Madonna, Nina Simone, Eurythmics), mooie namen in het midden (Nena, The B52's) en een aan de onderkant (Candy Dulfer).

In die laatste categorie gaan we nu nog een experimentele naam toevoegen. We kunnen haar geen zangeres noemen, eerder een dichteres. De manier hoe ze met veel kracht haar gedichten voor draagt, gedragen op een muziekstijl die dicht naar het New-wave kruipt. Zelf noemt ze het echter avant-gardistische muziek. Geef het beestje een naam, maar wij bij WOW zijn verliefd op deze stijl en hebben er alle vertrouwen in dat ze een vlammend optreden zal geven.

Anne Clark!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=6uIh_ukamsI[/video]

@herragan @wenteldave

Hoewel ik tegenstander ben van een quotering, heb ik met mezelf afgesproken dat 1/3 van de line-up uit vrouwen moesten bestaan. Niet alleen aan de onderkant verstopt, maar mooi verdeeld over het hele affiche.

Gelukkig maar, dat er geen quotum als regel is bij deze draft. Heb me er verder ook niet heel erg in verdiept verder, maar 80’s metal had toch relatief weinig vrouwelijke artiesten :-p

Denk dat ik maar een handjevol kan bedenken, tegenover die tientallen mannelijke metalbands...

@herragan zei dat we hem over mochten slaan en ik post weer voor @wenteldave , en man wat ben ik blij dat deze band gekozen wordt:

Hoppa. Zo richting het einde is het nu wel nodig dat deze band wordt gekozen. Ik hoef waarschijnlijk maar één naam te zeggen en je weet gelijk over wie het gaat. Maar eerst een datum. Zegt iemand 18 mei 2017 nog wat? De dood van Chris Cornell bijvoorbeeld. Ik had misschien een betere overgang moeten kiezen, maar enfin. Soundgarden komt erbij voor op de laatste dag. Eén van de bands die mij ook tot op zekere hoogte heeft beïnvloed. We kennen Soundgarden natuurlijk van Black Hole Sun, Spoonman en The Day I Tried to Live, alleen alle drie waren in 1989 nog niet uitgebracht. Soundgarden had twee albums op zak waar ook geen verkeerde nummers op stonden. Zeker als je ziet weet dat hun debuutalbum, Ultramega OK, een Grammy won voor "Best metal performance". Dat wordt genieten!
[video]https://www.youtube.com/watch?v=PXlHCPwUFpM[/video]

De indeling voor de laatste dag is hiermee dus compleet. Hij ziet er als volgt uit: Dream Theater > Faith No More > Soundgarden > Pantera > Dio > Rush > Van Halen.

warriorandweirdo wrote:
Als ik me niet vergis is Anne Clark al eens eerder genomen. Dacht door @werchter12 ?

Klopt!

Ik ga ook even rap mijn ontbrekende keuzes bekendmaken:
Joan Armatrading en The Cramps

Shit, niet gezien. Dan ga ik nog even nadenken over mijn laatste vrouw.

Maar dan kies ik voor nu mijn laatste Nederlandse band.

In 1989 doen ze hun 12 provincies, 12 optredens tour. Een ware reünie tour voor de band die in 1961 begon. Blij zijn we dat ze ook bij ons het podium zullen beklimmen. The Bintangs!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=C0RMNhC5YTw[/video]

Even tussendoor vanwege wat vertraging bij de festival organisatie;

Ultravox zal ook op AAA Festival een daverend optreden geven!

Excuses voor het lange wachten, maar redelijk druk weekend voor de boeg, dus kan ook zijn dat mijn laatste act wat langer zal duren (als ik voor zondagavond terug aan de beurt ben).

Voor vandaag heeft de organisatie van Cabin In The Woods weer twee prachtnamen om aan te kondigen, al zeggen we het zelf. :wink:

De eerste artiest is de Amerikaanse folkzanger, komiek en acteur Loudon Wainwright III. Mr. Wainwright verwierf bekendheid in 1972 met de hit 'Dead Skunk (In The Middle Of The Road'. Zijn muzikale carrière wordt vooral gekenmerkt door zijn vaak ironische teksten vol zelfspot, het mag dan ook niet verwonderen dat zijn beste nummers gaan over zijn kinderen Rufus en Martha en zijn stormachtige huwelijk met zangeres Kate McGarrigle. Tot op heden heeft hij reeds 12 albums uitgebracht, waarvan 2 genomineerd werden voor een Grammy. Op Cabin In The Woods komt hij zijn laatste topalbum 'Therapy' voorstellen. We verwachten dat u massaal op post zal zijn om deze fantastische muzikant aan het werk te zien.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=GnNnj0ekZeQ[/video]

Daarnaast kunnen we ook de Britse indiepop band The Brilliant Corners aankondigen. Deze band die in 1983 werd opgericht, en die zijn naam leent van het gelijknamige album van Thelonious Monk, komt op Cabin In The Woods hun laatste twee albums voorstellen: 'Somebody Up There Likes Me' (1988), die ontzettend goed onthaald werd door de critici en als een van de beste albums van het jaar werd beschouwd, en hun laatste plaat 'Joy Ride' (1989), waarop de band de ritmesectie naar voor schuift, en op die manier nog een extra laag toevoegd aan hun muziek. We kunnen niet wachten om The Brilliant Corners op bezoek te krijgen op onze weide, want deze jongens zijn echt briljante musici.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=9SyqgqxSTug[/video]

@wenteldave
@herragan

Nog bedankt @rubenfrusciante!

What a wicked thing to do, to make me dream of you... Veruit Chris Isaaks bekendste nummer en laat dat nou net mooi uitkomen. Dat album, Heart Shaped World waar Wicked Gamedus op staat, kwam uit in juni 1989. Heart Shaped World was alweer Isaaks derde album na Silvertone en een album dat naar Chris Isaak zelf is vernoemd: Chris Isaak dus. Op die laatste staat bijvoorbeeld Lie To Me, die ik zelf nog regelmatig opzet. Ook Blue Hotel haalt nog regelmatig de setlist. Ik kan niet stellen dat Isaaks populariteit nog verder steeg na Wicked Game, maar zijn nummers werden er zeker niet slechter op. Hij blijft nu ook nog een aanrader, dus zet 'm eens op!
https://youtu.be/Pd0XQfqpVVQ

Chris Isaak komt er bij als derde naam op de Dire Straitsdag. Het gaat als volgt: TBA > The Band > Chris Isaak > Elvis Costello > Def Leppard > Stevie Ray Vaughan > Dire Straits. Dan hebben we nog maar één naam te gaan en dat wordt ook een mooie opener, al zeg ik het zelf.

@herragan > @chileera

Nu dan echt de laatste vrouw voor WOW. Haar tweede album moet nog uitkomen, maar de eerste single, Like the Way I Do, speelt ze gelukkig al veel live.

Melissa Etheridge!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=fJOIY4_fC_8[/video]

@mattman @gesp

Hans Vandenburg, afkomstig uit beatstad Den Haag, is al ruim 10 jaar een vaste waarde in de Nederlandse New Wave. Alleen of met zijn band Gruppo Sportivo werkte hij samen met Barry Hay van de Golden Earring, Robert Jan Stips van The Nits en Herman Brood & His Wild Romance. Gruppo Sportivo zal op vrijdag de eer van de lage landen hoog houden.

[video]https://youtu.be/87yeFnS9VzQ[/video]

@rubenfrusciante @ shotgvn (@mattman mag tussendoor)

Users who are viewing this thread