Festileaks Festival Draft II: Return of the Eighties

Zoals gezegd mogen jullie mij overslaan, ben een weekend weg. Maar had de aankondiging al geschreven:

De schotse groep The Associates komen de line-up volledig maken. Ze maken muziek die eigenlijk niet in een genre te vatten is, maar het midden houdt tussen postpunk, sophistipop en eutheral wave. Bono en Bjork hebben de band als inspiratiebron genoemd.

Fun fact: zangeres Martha Ladley, ook bekend van Martha + the Muffins en Echo Beach, zong samen met Bryan Ferry het wonderschone Avalon (Roxy Music).

[video]https://youtu.be/fZSMDaewz2A[/video]

[video]https://youtu.be/bpA_5a0miWk[/video]

Vrijdag: Living Colour 》Gruppo Sportivo 》Prefab Sprout 》Terence Trent D'Arby Sade 》Bryan Ferry (Roxy Music) 》Duran Duran

Zaterdag: Happy Mondays 》Claw Boys Claw 》Dinosaur Jr. 》The Replacements Lloyd Cole & the Commotions 》Peter Murphy (Bauhaus) 》R.E.M.

Zondag: The La's 》The Scabs 》The Associates 》The The 》Cocteau Twins 》Orchestral Manoeuvres in the Dark 》The Cure

Onze lineup wordt afgerond door de Buzzcocks. What do we get? Perfecte imperfecte punknummers gespeeld door een bende met een deugnietenbandnaam en een snotty Brits accent. Geniet.
@chileera @herragan
[video]https://youtu.be/iMXR7w76VZU[/video]

Er is nog een redelijke spot vrij op het WOW festival wat zal worden gevuld door een grote meneer. Hoewel hij zich vooral heeft bewezen bij zijn band gaat hij het langzaam aan proberen als solo artiest. Album Rei Momo komt in october uit en hij zal ons een mooi voorproefje geven wat we hiervan kunnen verwachten. Verwacht veel solo werk, maar ook een paar Talking heads nummers.

David Byrne!

(dit mag, want zij-project van Talking heads en meer dan 7x opgetreden in 1989 in deze setting)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=cp1JBnhEzFA[/video]

De dagindeling:

Vr: Fatal Flowers - Roy Harper - Melissa Etheridge - Robert Cray Band - Toots & The Maytals - Mike Oldfield - Pink Floyd
Za: Clouseau - Normaal - Nena - Simply Red - Golden Earring - Herman Brood & His Wild Romance - Nina Simone
Zo: Candy Dulfer - The Bintangs - The B52's - David Byrne - INXS - Eurythmics - Madonna

Hierbij ook nog de dagindeling van het Live Forever Festival.

Vrijdag: Het Goede Doel - Stiff Little Fingers - Courtney Pine - Jane's Addiction - Chaka Kahn - Tracy Chapman - Prince
Zaterdag: A Flock of Seagulls - De Dijk - The Pogues - Fugazi - Nina Hagen - Mötley Crue - The Stone Roses
Zondag: The Nits - The Human League - De La Soul - Kim Wilde - The Pretenders - Dolly Parton - Tina Turner

Is het een idee om deze keer alle dagindelingen in de eerste post te zetten? Is wat overzichtelijker voor het stemmen. Was de vorige keer een beetje een speurtocht door oude pagina's.

De laatste naam alweer. De oplettende kijker had natuurlijk al gezien dat we nog een opener nodig hadden. Deze twee broers hebben een soort haat-liefdesrelatie met elkaar (en nee, dat zijn niet de gebroeders Gallagher van Oasis). In 1990 (wie weet worden hier wel wat nummers van gespeeld) kwam het album Shake Your Money Maker van The Black Crowes uit. Twice as Hard, Jealous Again, Hard To Handle en She Talks to Angels stonden er allemaal op. Daarvoor hebben Chris en Rich Robinson samen met hun bandleden demootjes opgenomen die blijkbaar in de smaak vielen, omdat ze een contract tekenden bij een platenmaatschappij. Blijkt maar weer dat ze het goed gezien en gehoord hadden.
Afgelopen 13 februari is dat fameuze album dertig jaar geworden en ik vond het toch wel een heel bijzonder concert dat ze vervolgens in Paradiso Noord gaven onder de naam Brothers of a Feather. Kan dan ook niet wachten om ze met The Black Crowes te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=APYX_VjkbOg

Dat was 'm! We pakken The Black Crowes nog net voor Pinkpop weg, die blijkbaar als eer had om om de eerste Europese show van The Black Crowes af te trappen (1990). Die eer gaat nu naar Supersonic Lake IJssel Festival. De dag ziet er als volgt uit: The Black Crowes > The Band > Chris Isaak > Elvis Costello > Def Leppard > Stevie Ray Vaughan > Dire Straits.

P.S.: Ik denk dat ik hier net zoals bij @oasiss opmerkingen over zal krijgen, dus ik zal 'm even toelichten. Mr. Crowe's Garden, zoals ze eerst heetten, veranderde in 1989 hun naar naar The Black Crowes. Dat betekent dus dezelfde nummers, alleen onder een andere naam. Verder zegt setlist.fm dat ze minder dan vijf keer hebben opgetreden tussen 1984 en 1989. Dat is logisch, omdat ze de optredens van Mr. Crowe's Garden niet meetellen. Wanneer je dat wel doet, kom je boven het minimum aantal optredens uit. Ik zou graag het gezeur voor willen zijn, haha.

@warriorandweirdo is nu één keer geloof ik en dan zit het erop. @herragan kan wanneer hij wil.

Voor de laatste keer zal AAA Festival een naam bekend maken! Dit x de artiest achter het welbekende nummer Take Me Home, Country Roads. John Denver zal ook een optreden geven in het goffertpark!

De dagindeling en poster zullen snel volgen!

Nu de draft er zo goed als bijna op zit en we eveneens geen extra acts zullen toevoegen, stel ik voor dat we woensdag en donderdag iedere avond weer een aantal mensen de ruimte laten om hun festival/concept uit te leggen waarna op vrijdag de stemming zal volgen tot en met zondagavond 20u. Ik veronderstel dat omdat er geen extra namen meer moeten toegevoegd worden dat het niet veel tijd/moeite zal kosten om het tegen dan af te hebben wat je graag zou willen presenteren. Indien je niet kunt op een dag, kun je natuurlijk altijd ruilen met iemand die wél kan. Klinkt dat goed?

Als ik thuis ben, update ik ook voor de laatste keer de rondes en na ieders presentatie zwier ik er bij ieder individueel de eventuele poster/clashfinder/dagindeling in.

Was weer fijn om op deze manier wat tijd te doden en ik kijk uit naar ieders presentatie en de uiteindelijke stemming. :)

En dan nu tijd voor de allerlaatste act van Cabin In The Woods 1989 (en deze draft):

Om af te sluiten hebben wij een van de grootste jazzmuzikanten ooit uitgenodigd, rechtstreeks van de Marollen in Brussel, is hier de legendarische Toots Thielemans! Ondertussen is het bijna 50 (!) jaar geleden dat Toots naar de VS emigreerde om daar te gaan samen werken met onder andere: Benny Goodman, Ella Fitzgerald, Herbie Hancock, Stevie Wonder en Paul Simon (die Cabin In The Woods dit jaar zal afsluiten), en tal van andere grote namen uit de muziekwereld.

Nadat hij in 1981 een beroerte kreeg, waardoor hij een half jaar buiten strijd was en zijn linkerhand niet meer functioneerde als voordien, wat hem 'dwong' om nog vaker mondharmonica te gaan spelen, zorgde hij, in 1986, ervoor met een concert in het Paleis Voor Schone Kunsten dat hij nu in België word aanzien als een groot en origineel muzikant.

We zijn dan ook enorm trots om Toots te kunnen aankondigen als onze laatste naam voor deze editie van Cabin In The Woods en zijn er zeker van dat hij wederom zal bewijzen waarom hij een van de grootste jazzmuzikanten ooit is.

https://www.youtube.com/watch?v=pSEr8hbxdzc&t=1606s

Naast onze laatste naam kunnen we ook de dagindeling delen:

Vr: Seymour - Texas - The Housemartins - The Sugarcubes - Randy Newman - Sinéad O'Connor - Leonard Cohen
Za: The Brilliant Corners - 10,000 Maniacs - Nick Cave & The Bad Seeds - Toots Thielemans - Talk Talk - Charles Aznavour - U2
Zo: Bernthøler - Savuka - Loudon Wainwright III - Suzanne Vega - Miriam Makeba - Lou Reed - Paul Simon

Van Aerosmith had ik verwacht dat deze snel als headliner geboekt zou worden.

Spandau Ballet, Level 42, Deborah Harry (Blondie), Madness, Simple Minds, The Communards en Public Image Ltd. zijn verder opvallende afwezigen van het lijstje dat ik vooraf maakte.

Oudgedienden Joe Cocker en Van Morrison hadden een artistieke opleving eind jaren '80 en zouden niet misstaan op festivals. Net als de al genoemde AC/DC en Iron Maiden.

Van Aerosmith had ik verwacht dat deze snel als headliner geboekt zou worden.

Spandau Ballet, Level 42, Deborah Harry (Blondie), Madness, Simple Minds, The Communards en Public Image Ltd. zijn verder opvallende afwezigen van het lijstje dat ik vooraf maakte.

Oudgedienden Joe Cocker en Van Morrison hadden een artistieke opleving eind jaren ’80 en zouden niet misstaan op festivals. Net als de al genoemde AC/DC en Iron Maiden.
Ik zat zelf ook nog te denken aan bijvoorbeeld Ennio Morricone. Weet niet hoe populair hij hier was, maar dat was zeker een mooie naam geweest. Of wat te denken van Neil Young & Crazy Horse of Crosby, Stills, Nash & Young? Bruce is natuurlijk een mooie afwezige. Yngwie Malmsteen ook wel, vind ik, en dan hebben we natuurlijk ook nog Elton John.

Bruce Springsteen was de laatste naam op de coverfoto die niet genomen werd. Wtf.

Bruce Springsteen was de laatste naam op de coverfoto die niet genomen werd. Wtf.

Ozzy Osbourne is ook niet gekozen. Was in de 80s als solo-artiest aan de gang. Of ik ‘herken’ iemand anders als zijnde Ozzy in de coverfoto.

Ja nogmaals, dat vind ik echt onvoorstelbaar. Was mijn nummer 1 geweest. Zijn Born in The USA toe was in die periode. Ik meen het serieus: als er één concert is waar ik van mag kiezen om mee te maken dan is het die tour in De Kuip, de verhalen zijn legendarisch. Die man is nu nog een beest op een podium, maar toen. Man. Beginnen met Born in the USA. Die eerste synthesizer klanken, de eerst drumslag. Kippenvel.

Yannick wrote:

Ozzy Osbourne is ook niet gekozen. Was in de 80s als solo-artiest aan de gang. Of ik ‘herken’ iemand anders als zijnde Ozzy in de coverfoto.
Sabbath is toch gekozen? ;)

koekdoos wrote:

Yannick wrote:

Sabbath is toch gekozen? ?

Klopt, alleen was Ozzy in de jaren80 geen lid van Black Sabbath, behalve tijdens Live Aid voor een reünie. Daar zit een periode van bijna 20 jaar zonder Ozzy om heen. Natuurlijk was er de Dio periode (na de 80s nog 2x), maar ook Ian Gillan en Glenn Hughes hebben een album als leadzanger gedaan en de voor mij onbekende Tony Martin.

Bee Gees, Rod Stewart, Foreigner, Journey, Boston waren ook nog wel namen waar ik aan heb gedacht. Alleen ben iets te veel hardrock en metal gegaan. Was toch nog iets meer voor als ik een rustiger festival had gemaakt...

Ik twijfelde enorm tussen Stevie Wonder of James Brown, toch wel de allergrootste soulman ooit. Heb voor Stevie gekozen door zijn ongelofelijk vette output, maar ik ben verbaasd dat Brown dus door niemand geclaimd werd. Marvin Gaye en natuurlijk Elton John zijn ook blijven liggen. En Bruce natuurlijk. Gek hoe die dingen gaan.

Users who are viewing this thread