Festileaks Festival Draft II: Return of the Eighties

wenteldave wrote:

Yannick wrote:
Mötorhead en Alice Cooper zijn toch gewoon subs, niet?

Ik zou zeggen dat Cooper het wel is, ja. Ik lees dat de zaal (Noorderligt, Tilburg) voor Motörhead te klein was met een capaciteit van duizend man. Vandaar ook dat ze er twee keer hebben opgetreden waarschijnlijk. Tweeduizend man lijkt me niet subwaardig, denk dat je ze één plek onder sub zou kunnen zetten. Aan de andere kant, ik zie dat ze in ’87 in de Ijsselhallen, Noorderligt en de Brabanthallen hebben gespeeld. Dat is al aardig wat meer man. Daarom twijfel ik ook wat betreft hun positie.

Op wat voor plek had je Motörhead gezet op jouw festival? Dat is misschien ook al een goede indicatie, als ik kijk naar jouw namen, dan zou ik verwachten dat je ze op de dag van Van Halen en Rush zou neerzetten?
Dat was mijn plan, maar nu ik zo kijk had dat waarschijnlijk helemaal niet gekund door Dio, of ik schat Dio te hoog in. Kan ook. Maar net wat ik hierboven zeg, twijfelachtig te noemen, sub of net daaronder zou ik allebei hebben gedaan.

koekdoos wrote:

wenteldave wrote:

Yannick wrote:
Mötorhead en Alice Cooper zijn toch gewoon subs, niet?

Ik zou zeggen dat Cooper het wel is, ja. Ik lees dat de zaal (Noorderligt, Tilburg) voor Motörhead te klein was met een capaciteit van duizend man. Vandaar ook dat ze er twee keer hebben opgetreden waarschijnlijk. Tweeduizend man lijkt me niet subwaardig, denk dat je ze één plek onder sub zou kunnen zetten. Aan de andere kant, ik zie dat ze in ’87 in de Ijsselhallen, Noorderligt en de Brabanthallen hebben gespeeld. Dat is al aardig wat meer man. Daarom twijfel ik ook wat betreft hun positie.

Op wat voor plek had je Motörhead gezet op jouw festival? Dat is misschien ook al een goede indicatie, als ik kijk naar jouw namen, dan zou ik verwachten dat je ze op de dag van Van Halen en Rush zou neerzetten?

Dat was mijn plan, maar nu ik zo kijk had dat waarschijnlijk helemaal niet gekund door Dio, of ik schat Dio te hoog in. Kan ook. Maar net wat ik hierboven zeg, twijfelachtig te noemen, sub of net daaronder zou ik allebei hebben gedaan.

Klinkt duidelijk ja, @koekdoos. Denk wel dat het dan zo wel oké is dan.

Het blijft lastig, 30 jaar terug de tijd in. Het kan best zijn dat mijn hele uitleg en onderzoek er alsnog naast zit. Maar blij dat het een duidelijk verhaal is. Het helpt natuurlijk niet mee dat ik de subs en headliners verder nog niet allemaal bekend heb gemaakt, dat geeft ook weer net wat meer perspectief :lol:

Ik heb gelukkig voor de bands lager op het programma niks speciaals meer staan. Een groot deel daarvan heeft gelukkig ook maar weinig albums, dat ze sowieso maar kort kunnen spelen.

Ik las toestraks iets over rare namen voor nummers. Deze man kan er ook wat van.
Stink‐Foot, Jesus Thinks You're a Jerk, Hot Plate Heaven at the Green Hotel, Why Does It Hurt When I Pee?, Don’t Eat the Yellow Snow, Broken Hears Are for Assholes zijn er een aantal.
Er zijn weinig muzikale genieën van zijn formaat, ik kan wel gaan proberen te omschrijven of hem in een genre proberen te plaatsen, maar bij deze man is dat echt niet te doen.
Zijn 'kleine Italiaanse virtuoos' is dan weer een held van mij, Steve Vai. Die speelt uiteraard mee. Dat is namelijk zo'n beetje de enige gitarist die hem kan bijhouden.
Maak je klaar voor een avond jazz, fusion, klassieke muziek, rock, blues en veel meer.
Frank Zappa
[video]https://www.youtube.com/watch?v=UD5y5SbQaos[/video]
@gesp en @mattman

Ik vind het zo moeilijk om die grootte van bands in te schatten. Hoe zit dat bijvoorbeeld met een band die in Ahoy speelt in die tijd? Eurythmics bijv. maar die staat op festivals dan volgens mij weer lager. Ik wil daar dus eigenlijk nog een sub na zetten die ook in Ahoy speelt maar daarnaast ook Vredenburg heeft gedaan in die tour en ik weet dus niet of dat kan :S

Ik vind het zo moeilijk om die grootte van bands in te schatten. Hoe zit dat bijvoorbeeld met een band die in Ahoy speelt in die tijd? Eurythmics bijv. maar die staat op festivals dan volgens mij weer lager. Ik wil daar dus eigenlijk nog een sub na zetten die ook in Ahoy speelt maar daarnaast ook Vredenburg heeft gedaan in die tour en ik weet dus niet of dat kan :S
Eurythmics waren in '87 sub op Werchter.

The Fall en My Bloody Valentine waren mijn twee volgende keuzes geweest, maar niet getreurd: de volgende band geeft ook een flinke impuls aan het programma.

Er zijn zeer weinig bands die wegkomen met een compilatie na het uitbrengen van slechts 3 albums. Deze wel, en dan zijn die albums op zich ook nog beter dan de meeste compilaties. Hoewel de laatste van de drie nog 'mainstream' was getiteld, is Lloyd Cole & the Commotions nooit écht doorgebroken naar het grote publiek. Intelligente indiepop, goed geschreven liedjes, met overtuiging gebracht door deze ondergewaardeerde band. Verwacht pareltjes als Jennifer She Said, Cut Me Down, Forest Fire en Perfect Skin.
[video]https://youtu.be/j4Geen42Fpo[/video]
@mattman @chileera

@mattman Ugh, zit weer een post in de spamfilter. Zou je die er uit willen halen? Merci.

Van Halen speelde in 1980 als derde laatste op Pinkpop, sub/headliner makes sense.

Jij had toch al je headliners al?
Zie wel meer mensen met meer dan 3 waardige headliners lijkt me, daarbij is Depeche Mode op dat moment nog niet zó groot.
Ramones was in Amerika onbetwist headliner, maar hier totaal niet.
Maar ik wil George Michael wel omruilen voor een andere band hoor als dat nodig is.

Van Halen speelde in 1980 als derde laatste op Pinkpop, sub/headliner makes sense.
Vind Rush en Van Halen beide top natuurlijk, maar zie in Van Halen wel eerder een headliner dan Rush, al ligt het niet ver uitelkaar. Energieke knaller ook om je festival mee te eindigen.

Yannick wrote:

Zie wel meer mensen met meer dan 3 waardige headliners lijkt me, daarbij is Depeche Mode op dat moment nog niet zó groot.
Maar ik wil George Michael wel omruilen voor een andere band hoor als dat nodig is.
We kiezen iedere band op het top punt van zijn kunnen/populariteit in de jaren 80. Rond '85 was de band misschien nog niet zo groot maar naar het einde toe zeker gegroeid tot absolute headliner, een band die wat in een gelijkaardig schuitje zit is U2 bv. Ramones zijn helemaal zo groot niet, in '85 als tweede naam op Werchter bv. (geen idee waarom je hen überhaupt aanhaalt). Ik denk niet dat er echt veel mensen zijn die overdreven hebben qua grote acts, bovendien zitten we zowat halfweg en kom je nu met Zappa aandraven - een act die sowieso in de eerste 4 rondes zou zijn gekozen. Is gewoon vreemd om daar nu pas mee uit te pakken wanneer zowat iedereen duidelijk z'n headliners heeft gekozen behalve koekdoos.

RubenFrusciante wrote:

Yannick wrote:

We kiezen iedere band op het top punt van zijn kunnen/populariteit in de jaren 80. Rond ’85 was de band misschien nog niet zo groot maar naar het einde toe zeker gegroeid tot absolute headliner, een band die wat in een gelijkaardig schuitje zit is U2 bv. Ramones zijn helemaal zo groot niet, in ’85 als tweede naam op Werchter bv. (geen idee waarom je hen überhaupt aanhaalt). Ik denk niet dat er echt veel mensen zijn die overdreven hebben qua grote acts, bovendien zitten we zowat halfweg en kom je nu met Zappa aandraven – een act die sowieso in de eerste 4 rondes zou zijn gekozen. Is gewoon vreemd om daar nu pas mee uit te pakken wanneer zowat iedereen duidelijk z’n headliners heeft gekozen behalve koekdoos.
Ik vind "Whitney Houston – Talking Heads – Fleetwood Mac", "The Clash – Stevie Wonder – The Smiths", "Dire Straits – The Police - Van Halen", "David Bowie – Black Sabbath – Aretha Franklin", "Pink Floyd – Madonna – Nina Simone", "Michael Jackson – Queen – Deep Purple" allemaal groter dan het rijtje wat ik heb, maar goed.
Dan maak ik Depeche Mode wel sub, denk niet dat ze op veel plaatsen headliner waren geweest in 1989 zonder het album Violator.
Er staat in de regels nergens iets over wanneer je je headliner kiest, ik koos ook Nirvana al toen anderen nog headliners kozen.
Maar is Depeche Mode met daarna Zappa dan goed? Of is dat nog steeds te veel? Zo ja, moét ik Zappa dan wisselen, of mag het ook een andere act zijn?

Eens met Ruben, er staan wel meer headliners op subpositie. En subs in het dagprogramma.

Lou Reed heeft bijvoorbeeld zowel Pinkpop als Werchter afgesloten. New Order heeft een dag op glastonbury afgesloten (ook al stonden ze #4 op poster). The Cult had ik vooraf als headliner genoteerd. Bryan Ferry had ook als headliner gekund denk ik.

Zappa vind ik dan weer geen onbetwiste headliner. The Stone Roses ook niet.

Niet dat het me uitmaakt overigens, van mij kan iedereen zijn gang gaan. Denk dat vrijwel wel een of meerdere bands heeft die een positie lager staan dan dat ze eigenlijk hadden gestaan.

Ahoy heeft veel optredens gehad, zat daar in het archief te kijken. Van Prince tot veel mindere goden, lijkt wel alsof alles en iedereen er gespeeld heeft.

Ik speel niet mee maar my two cents:

Zappa zou absoluut headliner zijn geweest.
Maar dat was bijvoorbeeld een Lou Reed ook en die staat ook als sub. Als dat kan dan moet Zappa als sub ook wel kunnen toch?

Fantastische programmas trouwens al allen. Gaat een lastige keuze worden.

Zappa mag van mij ook hoor, maar ivm Lou Reed: heb bij hem rekening gehouden met programmering van Rock Werchter, waarbij hij als sub stond in '84 (voor Simple Minds) en in '92 (voor RHCP en Bryan Adams), terwijl hij in '89 idd headliner was (mss een minder sterk jaar?). Nu zoals gezegd, vind ik het ook prima dat Ruben Zappa neemt hoor.

Ik vind “Whitney Houston – Talking Heads – Fleetwood Mac”, “The Clash – Stevie Wonder – The Smiths”, “Dire Straits – The Police – Van Halen”, “David Bowie – Black Sabbath – Aretha Franklin”, “Pink Floyd – Madonna – Nina Simone”, “Michael Jackson – Queen – Deep Purple” allemaal groter dan het rijtje wat ik heb, maar goed.
Dan maak ik Depeche Mode wel sub, denk niet dat ze op veel plaatsen headliner waren geweest in 1989 zonder het album Violator.
Er staat in de regels nergens iets over wanneer je je headliner kiest, ik koos ook Nirvana al toen anderen nog headliners kozen.
Maar is Depeche Mode met daarna Zappa dan goed? Of is dat nog steeds te veel? Zo ja, moét ik Zappa dan wisselen, of mag het ook een andere act zijn?
You do you man, whatever. Ik ga me niet honderd keer blijven herhalen op het realisme aspect van deze draft. Ben het ook beu om constant de zagevent te moeten uithangen omdat mensen zich niet kunnen inhouden en ja, sure misschien ben ik niet consequent en had ik ook wat moeten zeggen van Lou Reed, maar ik speel dit spel niet alleen en als er mensen vinden dat m'n line-up te top heavy is dan mag daar ook best op gewezen worden hoor.

New Order heeft een dag op glastonbury afgesloten (ook al stonden ze #4 op poster).
Dat had je ook wel wat vroeger kunnen zeggen, ik ging ervan uit dat ze gewoon #4 waren en gewoon subten daar ofzo.

RubenFrusciante wrote:
Ik vind “Whitney Houston – Talking Heads – Fleetwood Mac”, “The Clash – Stevie Wonder – The Smiths”, “Dire Straits – The Police – Van Halen”, “David Bowie – Black Sabbath – Aretha Franklin”, “Pink Floyd – Madonna – Nina Simone”, “Michael Jackson – Queen – Deep Purple” allemaal groter dan het rijtje wat ik heb, maar goed.

You do you man, whatever. Ik ga me niet honderd keer blijven herhalen op het realisme aspect van deze draft. Ben het ook beu om constant de zagevent te moeten uithangen omdat mensen zich niet kunnen inhouden en ja, sure misschien ben ik niet consequent en had ik ook wat moeten zeggen van Lou Reed, maar ik speel dit spel niet alleen en als er mensen vinden dat m’n line-up te top heavy is dan mag daar ook best op gewezen worden hoor.

gesp wrote:
New Order heeft een dag op glastonbury afgesloten (ook al stonden ze #4 op poster).

Dat had je ook wel wat vroeger kunnen zeggen, ik ging ervan uit dat ze gewoon #4 waren en gewoon subten daar ofzo.
Wat betreft Glastonbury, de Engelse Wikipedia heeft een mooie schema van headliners per jaar en overige artiesten. Dus dan weet je dat voor het vervolg (en volgende drafts).

Zoals gezegd, ik heb er helemaal geen moeite mee. Je kunt bij het uitbrengen van de stemmen altijd nog rekening houden met het realisme-aspect, wat sowieso al een beetje verwarrend is als stadionheadliners als Queen, Bowie, Prince en Duran Duran toe worden gelaten. Van mij kan iedereen zijn of haar gang gaan, mits bands tussen 84 en 89 touren.

Sowieso was (en is) Glastonbury nogal happig op Britten, The Psychedelic Furs hebben daar bijvoorbeeld ook als dagafsluiter gestaan. Dus lastig om nu te zeggen dat New Order of de Furs in dit spel dan ook moet headlinen.

Ook als je naar Werchter in die jaren kijkt zie je wel meerdere grote namen op 1 dag, 1989 werd al aangehaald. Topeditie wat mij betreft.

Users who are viewing this thread