Festileaks Festival Draft II: Return of the Eighties

RubenFrusciante wrote:
Ik vind “Whitney Houston – Talking Heads – Fleetwood Mac”, “The Clash – Stevie Wonder – The Smiths”, “Dire Straits – The Police – Van Halen”, “David Bowie – Black Sabbath – Aretha Franklin”, “Pink Floyd – Madonna – Nina Simone”, “Michael Jackson – Queen – Deep Purple” allemaal groter dan het rijtje wat ik heb, maar goed.
Dan maak ik Depeche Mode wel sub, denk niet dat ze op veel plaatsen headliner waren geweest in 1989 zonder het album Violator.
Er staat in de regels nergens iets over wanneer je je headliner kiest, ik koos ook Nirvana al toen anderen nog headliners kozen.
Maar is Depeche Mode met daarna Zappa dan goed? Of is dat nog steeds te veel? Zo ja, moét ik Zappa dan wisselen, of mag het ook een andere act zijn?

You do you man, whatever. Ik ga me niet honderd keer blijven herhalen op het realisme aspect van deze draft. Ben het ook beu om constant de zagevent te moeten uithangen omdat mensen zich niet kunnen inhouden en ja, sure misschien ben ik niet consequent en had ik ook wat moeten zeggen van Lou Reed, maar ik speel dit spel niet alleen en als er mensen vinden dat m’n line-up te top heavy is dan mag daar ook best op gewezen worden hoor.
Nou ja, dat wat je zegt over New Order vind ik redelijk gelijk aan mijn Depeche Mode, ik vind ook niet dat die onbetwiste headliner zijn, totaal niet, ook al sloten ze Glastonbury af. Maar met "“Whitney Houston – Talking Heads – Fleetwood Mac" heb je toch echt geen kleine headliners hoor.. In ieder geval niet kleiner dan "Clapton - Zappa of Depeche Mode - George Michael", vind ik tenminste, heb de 80's niet meegemaakt dus blijft een inschatting.
Heb Zappa nu als headliner, met Depeche Mode als sub, is misschien wat realistischer. Zeker gezien hun grote doorbraak met het volgende album en wereldtour nog zou moeten volgen.
Ook goed om te weten, deze keuze kwam echt niet voort uit "hoe kan ik m'n line up zo groot en indrukwekkend mogelijk maken met de grootste headliners (dan had ik wel andere gekozen)" maar eerder uit "ik vind de grootte van Zappa echt heel lastig in te schatten".

Yannick wrote:
Dat had je ook wel wat vroeger kunnen zeggen, ik ging ervan uit dat ze gewoon #4 waren en gewoon subten daar ofzo.

Zoals gezegd, ik heb er helemaal geen moeite mee. Je kunt bij het uitbrengen van de stemmen altijd nog rekening houden met het realisme-aspect, wat sowieso al een beetje verwarrend is als stadionheadliners als Queen, Bowie, Prince en Duran Duran toe worden gelaten. Van mij kan iedereen zijn of haar gang gaan, mits bands tussen 84 en 89 touren.

Sowieso was (en is) Glastonbury nogal happig op Britten, The Psychedelic Furs hebben daar bijvoorbeeld ook als dagafsluiter gestaan. Dus lastig om nu te zeggen dat New Order of de Furs in dit spel dan ook moet headlinen.

Ook als je naar Werchter in die jaren kijkt zie je wel meerdere grote namen op 1 dag, 1989 werd al aangehaald. Topeditie wat mij betreft.

Idd R.E.M. als 3e laatste, dat is toch ook al een behoorlijk grote naam als je het mij vraagt

Maar met ““Whitney Houston – Talking Heads – Fleetwood Mac” heb je toch echt geen kleine headliners hoor..
Big disagree. Whitney is zonder twijfel m'n duurste/grootste headliner, de andere twee vallen gewoon mee en zitten qua categorie denk ik gewoon in het rijtje The Smiths, Stone Roses, Depeche Mode, U2, Sabbath, R.E.M., Duran Duran etc. Depeche Mode was al lang doorgebroken zelfs nog voor Violator, zoals ik al eerder aangaf.

Ook goed om te weten, deze keuze kwam echt niet voort uit “hoe kan ik m’n line up zo groot en indrukwekkend mogelijk maken met de grootste headliners (dan had ik wel andere gekozen)” maar eerder uit “ik vind de grootte van Zappa echt heel lastig in te schatten”.
Begrijp ik en was ook niet slecht bedoeld ofzo. Ik denk dat ik Zappa door z'n legendarisch lange shows + output gewoon meteen in het hokje 'headliner' had gestopt terwijl anderen er blijkbaar anders over denken. Uiteraard is 80's Zappa ook niet dezelfde Zappa meer als early 70's Zappa natuurlijk, maar toch.

Ik zal mijn volgende keuze dan maar meteen verantwoorden ;)

Nadat ze op werchter in 88 op de 2 na laatste plek stonden, zullen ze dit op zondag 25 juni 1989 ook doen op het WOW festival. Na al grote hits te hebben gemaakt met Need You Tonight, Original Sin en het recente Never Tear Us Apart, verheugen wij ons zeer op het optreden van het Australische INXS.

De voorlopige dagindeling (wijzigingen onder voorbehoud (voornamelijk omdat andere festivals acts "stelen" of ik de grootte niet goed inschat ;) )):

Vrijdag 23 juni:
Fatal Flowers - TBA - TBA - TBA - TBA - Mike Oldfield - Pink Floyd
Zaterdag 24 juni:
TBA - TBA - Nena - TBA - Golden Earring - Hermand Brood and His Wild Romance - Nina Simone
Zondag 25 juni:
TBA - Candy Dulfer - TBA - TBA - INXS - Eurythmics - Madonna

@herragan @wenteldave

Ik geloof dat dit de eerste keer is dat we er twee rondes doorheen gejaagd hebben, dus knap werk geleverd.

RubenFrusciante wrote:
Maar met ““Whitney Houston – Talking Heads – Fleetwood Mac” heb je toch echt geen kleine headliners hoor..

Big disagree. Whitney is zonder twijfel m’n duurste/grootste headliner, de andere twee vallen gewoon mee en zitten qua categorie denk ik gewoon in het rijtje The Smiths, Stone Roses, Depeche Mode, U2, Sabbath, R.E.M., Duran Duran etc. Depeche Mode was al lang doorgebroken zelfs nog voor Violator, zoals ik al eerder aangaf.
Ik ben het toch wel eens met Ruben hoor. Een Fleetwood Mac stond een paar trappen hoger dan de namen die je noemt. Olympiastadion in Munchen, Waldbuhne in Berlijn, 9x Wembley, 2x Ahoy ... en nog meer in 1988. Dat zijn toch plekken waar enkel de allergroorsten (meerdere keren) stonden.

Al mag van mij iedereen gewoon doen wat ie wil. Als het te onrealistisch wordt, dan zal de meerderheid dat ook wel inzien en er gewoon niet op stemmen, hoop ik.

wanneer zowat iedereen duidelijk z’n headliners heeft gekozen behalve koekdoos.

Moest hier wel even om lachen. Van te voren had ik bedacht dat ik beter gewoon snel het dagprogramma in elkaar kon zetten, omdat mijn mogelijke headliners niet snel gelozen zouden worden. En op Van Halen, Black sabbath, Rush en (de eigenlijk geen headliner) Dio na, zitten m’n andere keuzes er nog in. Had met m’n vriendin nog een weddenschap afgesloten over één specifieke naam die echt wel gekozen zou gaan worden in die eerste paar rondes, maar das niet gebeurd. En inmiddels gaik er ook niet meer vanuit dat iemand nog een van m’n headliners gaat kiezen. Maar ik zit dan ook met een relatief niche festival.

En op het gebied van namen heb ik gelukkig nog geen festival gezien waar bijvoorbeeld Queen, Pink Floyd, U2, Fleetwood Mac, Dire Straits en R.E.M. op 1 dag staan, om maar wat namen eruit te plukken. Er zijn al genoeg namen voorbij gekomen, waar ik nog nooit van had gehoord. Uiteindelijk zullen misschien alle festivals wel aan de bovenkant van het affiche niet geheel realistisch zijn, maar denk dat iedereen het verder wel voor elkaar krijgt om een duidelijk verschil te krijgen tussen een act midden op de dag en aan het eind van de dag. Het moet wel een spel blijven, maar een discussie over twijfelachtige keuzes moet ook kunnen.

Wat een heerlijke discussie om mee wakker te worden. Ik ben het in grote lijnen ook met Ruben eens en meer specifiek over Zappa. Deze man is een legende maar is nooit een groot commercieel succes geweest. De uitdaging is om de huidige status van een artiest niet te verwarren met de status eind jaren 80. Zag Alice Cooper ook al voorbij komen. Rond die tijd vond iedereen hem een relikwie uit vervlogen tijden, hij mocht blij zijn met een uitnodiging op een festival. Zappa was de grote naam voor fijnproevers maar absoluut geen headliner voor een groot festival. Dus ik snap Ruben wel dat hij er nu pas mee komt. Maar ach, volgens mij was niemand van ons toen al oud genoeg om het zelf meegemaakt te hebben dus blijft gissen.

Yannick wrote:

Moest hier wel even om lachen. Van te voren had ik bedacht dat ik beter gewoon snel het dagprogramma in elkaar kon zetten, omdat mijn mogelijke headliners niet snel gelozen zouden worden. En op Van Halen, Black sabbath, Rush en (de eigenlijk geen headliner) Dio na, zitten m’n andere keuzes er nog in. Had met m’n vriendin nog een weddenschap afgesloten over één specifieke naam die echt wel gekozen zou gaan worden in die eerste paar rondes, maar das niet gebeurd. En inmiddels gaik er ook niet meer vanuit dat iemand nog een van m’n headliners gaat kiezen. Maar ik zit dan ook met een relatief niche festival.
Even mezelf een schouderklopje geven. Toch drie namen afgesnoept.

Ik ben het toch wel eens met Ruben hoor. Een Fleetwood Mac stond een paar trappen hoger dan de namen die je noemt. Olympiastadion in Munchen, Waldbuhne in Berlijn, 9x Wembley, 2x Ahoy … en nog meer in 1988. Dat zijn toch plekken waar enkel de allergroorsten (meerdere keren) stonden.
Dan heb ik die echt lelijk onderschat wtf. Ga daarom geen sub meer kiezen voor de vrijdag en Kraftwerk of New Order doorschuiven naar de vrijdag (geen idee wat 't beste eigenlijk is). New Order > Whitney en Kraftwerk > TH?

Rond die tijd vond iedereen hem een relikwie uit vervlogen tijden
Toen al? ?

koekdoos wrote:

Yannick wrote:

Even mezelf een schouderklopje geven. Toch drie namen afgesnoept.

En als je nog vier metalnamen erbij gaat nemen, dan verwacht ik toch wel een goede kans op nog wat overlap

In 88 stond Zappa twee keer in een uitverkochte Ahoyhallen maar kan nergens de capaciteit vinden. Wel heel benieuwd naar. Weet iemand dat? Staat ook niet in de recensies enzo. Voor mijn gevoel was hij toen juist vrij groot.

Yannick wrote:

Joslittel wrote:
Rond die tijd vond iedereen hem een relikwie uit vervlogen tijden

Toen al?
1f601.svg

Haha yup. En toen kwam Poison als single uit en vond iedereen hem weer tof.

Daarom ook m’n festival het eerste weekend na de album release gepland. Mooi twee maanden voordat hij weer in de hitlijsten kwam in Nederland :-P

werchter12 wrote:
Ik ben het toch wel eens met Ruben hoor. Een Fleetwood Mac stond een paar trappen hoger dan de namen die je noemt. Olympiastadion in Munchen, Waldbuhne in Berlijn, 9x Wembley, 2x Ahoy … en nog meer in 1988. Dat zijn toch plekken waar enkel de allergroorsten (meerdere keren) stonden.

Dan heb ik die echt lelijk onderschat wtf. Ga daarom geen sub meer kiezen voor de vrijdag en Kraftwerk of New Order doorschuiven naar de vrijdag (geen idee wat ’t beste eigenlijk is). New Order > Whitney en Kraftwerk > TH?
Verplaats je Sonic Youth dan naar onder?
Zou het persoonlijk zo doen:
Tot nu toe:
TBA > TBA > TBA > The Fall > TBA > TBA > Whitney Houston
TBA > TBA > TBA > TBA > Nico > Kraftwerk > Talking Heads
TBA > TBA > Arno > Patti Smith > Sonic Youth > New Order > Fleetwood Mac
Dat komt weliswaar niet overeen met je plan wat je hierboven zet, maar dit vind ik persoonlijk dan iets logischer. Kan je altijd Patti Smith nog naar vrijdag verplaatsen.

In 88 stond Zappa twee keer in een uitverkochte Ahoyhallen maar kan nergens de capaciteit vinden. Wel heel benieuwd naar. Weet iemand dat? Staat ook niet in de recensies enzo. Voor mijn gevoel was hij toen juist vrij groot.

Ahoy is een zalencentrum, alles en iedereen speelde er. Nu is niet meer terug te halen in welke zaal, maar in het archief van Ahoy staan regelmatig meerdere artiesten op 1 dag geprogrammeerd. Is toch wel een indicatie dat er grote en kleine zalen zijn en Zappa zal wel in de grote hebben gestaan, maar toch.

Edit: kunnen ook voorprogramma's zijn geweest bedenk ik net. Weet niet of er slechts 1 zaal voor optredens is.

Yannick wrote:

werchter12 wrote:

Dan heb ik die echt lelijk onderschat wtf. Ga daarom geen sub meer kiezen voor de vrijdag en Kraftwerk of New Order doorschuiven naar de vrijdag (geen idee wat ’t beste eigenlijk is). New Order > Whitney en Kraftwerk > TH?

Tot nu toe:

Dat komt weliswaar niet overeen met je plan wat je hierboven zet, maar dit vind ik persoonlijk dan iets logischer. Kan je altijd Patti Smith nog naar vrijdag verplaatsen.
Denk dat je 't verkeerd gelezen hebt.

TBA > TBA > TBA > The Fall > TBA > New Order > Whitney Houston
My Bloody Valentine > TBA > Arno > TBA > Patti Smith > Sonic Youth > Fleetwood Mac

wenteldave wrote:

Yannick wrote:

werchter12 wrote:

Tot nu toe:

Denk dat je ’t verkeerd gelezen hebt.

TBA > TBA > TBA > The Fall > TBA > New Order > Whitney Houston
TBA > TBA > Arno > TBA > Patti Smith > Sonic Youth > Fleetwood Mac
Jij vraagt toch wat het beste is? Geef ik mijn mening en dan is het weer niet goed ;)

Haha, ik ben blij dat ik deze draft mee minder bemoei met de metal namen. Komt ook doordat we maar 1 podium hebben natuurlijk. Vind het toch leuk om een podium in te richten met acts die een beetje bij elkaar passen. Als ik dan geen 'hardere' headliner heb, ga ik ook niet zoeken in die richting.

Even iets anders. Ik kan van een broodje artiest niks vinden op Google behalve dat hij bestaat en die ene (geweldige, maar hilarische) plaat heeft gemaakt die ik hier in de kast heb staan. Dus laatste redmiddel: jullie!

Weet iemand toevallig of Johan timman eind jaren tachtig heeft getourd? (Van de plaat trip into the body(

Users who are viewing this thread