Festileaks Festival Draft II: Return of the Eighties

Timmetje wrote:
In 88 stond Zappa twee keer in een uitverkochte Ahoyhallen maar kan nergens de capaciteit vinden. Wel heel benieuwd naar. Weet iemand dat? Staat ook niet in de recensies enzo. Voor mijn gevoel was hij toen juist vrij groot.

Ahoy is een zalencentrum, alles en iedereen speelde er. Nu is niet meer terug te halen in welke zaal, maar in het archief van Ahoy staan regelmatig meerdere artiesten op 1 dag geprogrammeerd. Is toch wel een indicatie dat er grote en kleine zalen zijn en Zappa zal wel in de grote hebben gestaan, maar toch.

Edit: kunnen ook voorprogramma’s zijn geweest bedenk ik net. Weet niet of er slechts 1 zaal voor optredens is.

Podiuminfo zegt:

04/05/1988 Frank Zappa - Ahoy (Rotterdam)
03/05/1988 Frank Zappa - Ahoy (Rotterdam)

Volgens de site van Mojo was het in ''Sportpaleis'' Ahoy:
https://www.mojo.nl/50jaar/1988/may/frank-zappa-3/

Interessante materie. Echt nieuwsgierig hoeveel mensen daar zouden zijn geweest. Is nergens wat over terug te vinden. Enige foto die ik kan vinden is van een persconferentie vooraf.

Sorry voor het derailen van de thread trouwens, vind het als Zappa fan gewoon machtig interessant.
Misschien ga ik er even ander topic voor aanmaken.

Jij vraagt toch wat het beste is? Geef ik mijn mening en dan is het weer niet goed ?
In dat geval zou ik Sonic Youth met Kraftwerk kunnen omwisselen en de Duitsers op vrijdag zetten, blijft moeilijk haha.

gesp wrote:

Timmetje wrote:
In 88 stond Zappa twee keer in een uitverkochte Ahoyhallen maar kan nergens de capaciteit vinden. Wel heel benieuwd naar. Weet iemand dat? Staat ook niet in de recensies enzo. Voor mijn gevoel was hij toen juist vrij groot.

Ahoy is een zalencentrum, alles en iedereen speelde er. Nu is niet meer terug te halen in welke zaal, maar in het archief van Ahoy staan regelmatig meerdere artiesten op 1 dag geprogrammeerd. Is toch wel een indicatie dat er grote en kleine zalen zijn en Zappa zal wel in de grote hebben gestaan, maar toch.

Edit: kunnen ook voorprogramma’s zijn geweest bedenk ik net. Weet niet of er slechts 1 zaal voor optredens is.

Podiuminfo zegt:

04/05/1988 Frank Zappa – Ahoy (Rotterdam)
03/05/1988 Frank Zappa – Ahoy (Rotterdam)

Volgens de site van Mojo was het in ”Sportpaleis” Ahoy:
https://www.mojo.nl/50jaar/1988/may/frank-zappa-3/

Interessante materie. Echt nieuwsgierig hoeveel mensen daar zouden zijn geweest.

Sorry voor het derailen van de thread trouwens, vind het als Zappa fan machtig interessant.

Lastig terugvinden wat toen de capaciteit was van het Sportpaleis. Het is in 1988 verbouwd en de wielerbaan werd toen weggehaald om de capaciteit te vergroten. Pas bij de meest recente verbouwing is de capaciteit vergroot naar 15000 plaatsen. Dus een wilde gok zou zijn circa 10.000 man in 1988. Toch nog aanzienlijk.

Ja. Da's dan 20.000 man totaal want volgens recensies was het uitverkocht. Fleetwood Mac stond er een maand later en speelde maar één avond. Bizar. Dus of ze hebben meerdere zalen of hij stond inderdaad voor zoveel publiek. En wat had ik er graag bij willen zijn!

Thanks voor de reply iig Jos! Nu hou ik erover op / maak ik er een los topic voor aan. :wink: :)
Benieuwd naar jullie volledige line-ups allen!!!!

Haha, ik ben blij dat ik deze draft mee minder bemoei met de metal namen. Komt ook doordat we maar 1 podium hebben natuurlijk. Vind het toch leuk om een podium in te richten met acts die een beetje bij elkaar passen. Als ik dan geen ‘hardere’ headliner heb, ga ik ook niet zoeken in die richting.

Even iets anders. Ik kan van een broodje artiest niks vinden op Google behalve dat hij bestaat en die ene (geweldige, maar hilarische) plaat heeft gemaakt die ik hier in de kast heb staan. Dus laatste redmiddel: jullie!

Weet iemand toevallig of Johan timman eind jaren tachtig heeft getourd? (Van de plaat trip into the body(
Ben het zeker eens met je eerste punt. Dat is in de jaren '80 toch een stuk makkelijker.
Timman is echt niet te doen...

wenteldave wrote:
Jij vraagt toch wat het beste is? Geef ik mijn mening en dan is het weer niet goed
1f609.svg

In dat geval zou ik Sonic Youth met Kraftwerk kunnen omwisselen en de Duitsers op vrijdag zetten, blijft moeilijk haha.

Denk dat mijn bericht verdwenen is:
Hoe groot waren jouw namen in 1984? Die vijf jaar kan ook nog een wereld van verschil zijn. Aangezien je had aangegeven toch echt specifiek in 1984 het festival te willen, kan het natuurlijk zijn dat sommige bands toen iets kleiner waren en je misschien niks hoeft te schuiven?

Het ging zo snel dat ik niet door had dat ik al aan de beurt was. (festileaks stuurt nu en dan ook ineens geen mailtje meer als ik wordt getagd)

Maar bij deze een leuke band Bronski Beat!

@wenteldave > @warriorandweirdo

Tja, in wat voor hokje is deze band nou eigenlijk te stoppen? Zoals mijn grote vriend Wikipedia zegt: "De muziek laat zich omschrijven als een kruising tussen metal, hiphop, funk, popmuziek en progressieve rock, en zelfs soul-, jazz- en country-invloeden zijn te horen in enkele liedjes." Daar valt wel chocola van te maken. Deze band, opgericht in 1982 in San Francisco, bracht in 1989 misschien wel hun bekendste album uit: The Real Thing, wat het eerste werk van Mike Patton bij de band was, die Chuck Mosley opvolgde. Vooral het nummer Epic gooide hoge ogen.
Dames en heren van de jury, ik presenteer u Faith No More. In 1989 waren ze nog niet heel populair in Nederland (speelden in zalen zoals Melkweg), dus ze krijgen een mooie, vroege positie.
https://youtu.be/aW80i-nLOiY
@warriorandweirdo

Interessante boeking, ook voor de metal/rockdag? Puur aan de hand van Graspop verwacht ik ze op die dag
Verder niet echt mijn ding, dus goede keuze, weer een kansje minder dat een van mijn keuzes weggesnoept worden :lol:

Interessante boeking, ook voor de metal/rockdag? Puur aan de hand van Graspop verwacht ik ze op die dag
Verder niet echt mijn ding, dus goede keuze, weer een kansje minder dat een van mijn keuzes weggesnoept worden
1f606.svg
Bedankt! Als mijn andere keuzes lukken, dan denk ik het wel ja. We gaan het meemaken. Maar goed, ze kunnen net zo goed op alle drie de dagen spelen.

Vandaag stellen we graag 2 bandjes aan u voor:

De eerste band is ook meteen de eerste band van eigen bodem, en komt exclusief voor het publiek van Cabin In The Woods te plezieren, nog een laatste keer bij elkaar. Bernthøler was actief van 1981 tot 1985 en scoorde een hit met 'My Suitor', die zelfs tot bij John Peel geraakte. Live vormen ze altijd een rustig hoogtepuntje, en dus zijn we enorm vereerd dat ze Cabin In The Woods hebben uitgekozen voor hun allerlaatste show.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=zfEs8W4i9zw[/video]

De tweede band die de organisatie van Cabin In The Woods graag aan u wilt voorstellen, is de Londense rockband Seymour, die hun eerste show op het Europese vasteland zullen komen spelen bij ons. Hoewel ze nog niet veel materiaal naar buiten hebben gebracht, hebben de jongens van Seymour beloofd om het publiek van Cabin In The Woods een eerste hoogtepunt van hun festivalweekend te laten beleven. Wij hebben er alvast een goed oog in, dat deze jongens zullen uitgroeien tot ware iconen, en waar beter om deze band groot te zien worden dan op de weide van Cabin In The Woods?

[video]https://www.youtube.com/watch?v=XzogE2PEMIM&list=PLz5oyMhBdFHe_YvFjFv2j4RvDkGKYoxx2[/video]

@wenteldave
@herragan

Deze band valt eigenlijk in dezelfde categorie als Faith No More. Ze zijn ook niet in een hokje te stoppen; hun muziek niet, maar de leden zelf al helemaal niet. In 1989, zes jaar na hun oprichting, hadden de heren al vier albums uitgebracht. Het in 1989 uitgebrachte Mother's Milk was vrijwel het eerste succes van de band, maar ook bijvoorbeeld nummers als True Men Don't Kill Coyotes of Freaky Styley van die eerdere albums kennen alleen de echte fans. Voor mij persoonlijk heeft Mother's Milk enorm veel te bieden (zoals het geniale Magic Johnson) en het is dan ook niet heel verwonderlijk dat ze de dag op bijzondere wijze kunnen openen. Met dit eerste succesje timmerde de band hard aan de weg om uiteindelijk nog zeven studioalbums uit te brengen, waarmee ze voor miljoenen mensen mochten spelen. Niet iedereen mag ze even graag, maar alsnog graag een daverend applaus voor de Red Hot Chili Peppers!
https://youtu.be/xwwS5Lz_wSQ

@herragan > @chileera

Red Hot Chili Peppers!

Jeetje, ook zo'n naam die meteen heel groot klinkt als je het leest. Hoe bekend waren ze in die tijd inmiddels?
Na wat snel zoekwerk op wikipedia las ik iets dat pas met de tour van 1989/90 ze wat bekender begonnen te worden. Daarvoor dus nog niet zo groot?

Edit: Ben verder totaal niet bekend met RHCP, los van de naam en een nummer of twee a drie, dus geen idee.

Deze band valt eigenlijk in dezelfde categorie als Faith No More. Ze zijn ook niet in een hokje te stoppen; hun muziek niet, maar de leden zelf al helemaal niet. In 1989, zes jaar na hun oprichting, hadden de heren al vier albums uitgebracht. Het in 1989 uitgebrachte Mother’s Milk was vrijwel het eerste succes van de band, maar ook bijvoorbeeld nummers als True Men Don’t Kill Coyotes of Freaky Styley van die eerdere albums kennen alleen de echte fans. Voor mij persoonlijk heeft Mother’s Milk enorm veel te bieden (zoals het geniale Magic Johnson) en het is dan ook niet heel verwonderlijk dat ze de dag op bijzondere wijze kunnen openen. Met dit eerste succesje timmerde de band hard aan de weg om uiteindelijk nog zeven studioalbums uit te brengen, waarmee ze voor miljoenen mensen mochten spelen. Niet iedereen mag ze even graag, maar alsnog graag een daverend applaus voor de Red Hot Chili Peppers!
Toen al goed, alleen maar beter geworden. Prachtige band, zeker live.

wenteldave wrote:
Red Hot Chili Peppers!

Jeetje, ook zo’n naam die meteen heel groot klinkt als je het leest. Hoe bekend waren ze in die tijd inmiddels?
Na wat snel zoekwerk op wikipedia las ik iets dat pas met de tour van 1989/90 ze wat bekender begonnen te worden. Daarvoor dus nog niet zo groot?

Edit: Ben verder totaal niet bekend met RHCP, los van de naam en een nummer of twee a drie, dus geen idee.
Opener Pinkpop '88 en in '90 tweede naam van onderen geloof ik.

Toen al goed, alleen maar beter geworden. Prachtige band, zeker live.

Oh ja. Mike Patton is één van de beste rockfrontmannen van de laatste 20 jaar ofzo. En die daarvoor was ook al niet min (al heb ik die nooit live gezien natuurlijk)

Users who are viewing this thread