Festileaks Festival Draft II: Return of the Eighties

Onze eerste Nederlandse act is er niet zo maar eentje.
Je zou ze een Nederlandstalige Raga Against The Machine kunnen noemen, maar het is meer juist om het latere RATM de Amerikaanse UDS te noemen.
Hun eerste album komt binnenkort uit, wat ze nu live natuurlijk al spelen.
We hadden ze liever als laatst neergezet om het podium op zondagavond af te breken, maar aangezien we maar één podium hebben, staan ze in de ochtend en hebben we gevraagd of ze rustig aan kunnen doen. Ik denk niet dat ze er naar zullen luisteren.
Make some noise for the one and only Urban Dance Squad.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=IuVXO_zjTKw[/video]
@shotgvn en @koekdoos

Fuck it. Geen idee hoe groot ze precies zijn (ik denk late middagband?)

The Fall.

@koekdoos > @oasiss geskipt > @werchter12 2x en terug

The Fall zou mijn volgende zijn geweest, had gehoopt dat ze wat onder de radar bleven. En er nog 2 bands boven geplaatst. 3 kan ook wel, iedereen lijkt qua namen toch een stevig programma neer te zetten.

Na het wegvallen van onze beoogde headliner Dio zijn we eens wat flinke aanpassingen gaan doen, aangezien Dio veelal toch wat kleiner werd gezien dan wij vinden.
Zo wordt het nu tijd voor een kaarttruc, want onze volgende band houdt wel van een gokje.

In eerste instantie had ik deze band ook groter ingeschat, maar na wat zoekwerk her en der bleek het eigenlijk mee te vallen en zal het voornamelijk gewoon de naam van de band en cultstatus van de zanger zijn. Zo zijn de albums van deze band zelfs in het thuisland relatief weinig verkocht en hebben ze eerder in het jaar nog twee keer in Nederland gespeeld in Het Noorderligt in Tilburg. Gelukkig maar, want dat betekent dat we deze band nog een mooie plek kunnen geven op Baspop. Na wat schuiven met verschillende andere bands, kunnen we nu een nieuwe dagindeling maken voor de slotdag van Baspop. Deze volgt later in het bericht.

Eerst maar eens de band bekend maken. We zeiden het al, een kaarttruc, een gokje wagen, tsjaa, dan hebben we het natuurlijk over Motörhead

Positief verrast over het relatief kleine formaat van de band en de dus goedkope prijs om ze te kunnen boeken, zijn we blij dat niemand anders deze geweldige band met frontman Lemmy heeft geboekt en we toch nog onze slag hebben kunnen slaan. Het enige wat hiervoor echt nodig was, was dus het schuiven van de dagprogramma's om een gepast plekje te kunnen vinden voor Motörhead:

Op de slotdag zal Motörhead spelen direct voor subheadliner Judas Priest en de daarna spelende nog onbekende headliner.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=uCCsNHXG0EI[/video]

@oasiss (skip) > @werchter12 > ik zelf weer

Eerst maar eens de band bekend maken. We zeiden het al, een kaarttruc, een gokje wagen, tsjaa, dan hebben we het natuurlijk over Motörhead

Positief verrast over het relatief kleine formaat van de band en de dus goedkope prijs om ze te kunnen boeken, zijn we blij dat niemand anders deze geweldige band met frontman Lemmy heeft geboekt en we toch nog onze slag hebben kunnen slaan. Het enige wat hiervoor echt nodig was, was dus het schuiven van de dagprogramma’s om een gepast plekje te kunnen vinden voor Motörhead:

Op de slotdag zal Motörhead spelen direct voor subheadliner Judas Priest en de daarna spelende nog onbekende headliner.
Pokkezooi. Heel erg mooi, ja. Mag je drie keer raden wat mijn volgende keuze was.

The Fall zou mijn volgende zijn geweest, had gehoopt dat ze wat onder de radar bleven. En er nog 2 bands boven geplaatst. 3 kan ook wel, iedereen lijkt qua namen toch een stevig programma neer te zetten.
Tot nu toe;
TBA > TBA > TBA > The fall > TBA > TBA > Whitney Houston
TBA > TBA > TBA > Nico > New Order > Talking Heads > Kraftwerk
TBA > TBA > Arno > TBA > Patti Smith > Sonic Youth > Fleetwood Mac

Gelukkig ook maar dat het allemaal fictief is, denk dat we allemaal failliet zouden zijn gegaan

Wie nog eens zegt dat de 80s een ‘minder’ decennium was voor muziek. Echt amper namen zien voorbij komen die ik niet tof vind.

The Fall en Motörhead. Doemme.

koekdoos wrote:

Positief verrast over het relatief kleine formaat van de band en de dus goedkope prijs om ze te kunnen boeken, zijn we blij dat niemand anders deze geweldige band met frontman Lemmy heeft geboekt en we toch nog onze slag hebben kunnen slaan. Het enige wat hiervoor echt nodig was, was dus het schuiven van de dagprogramma’s om een gepast plekje te kunnen vinden voor Motörhead:

Pokkezooi. Heel erg mooi, ja. Mag je drie keer raden wat mijn volgende keuze was.

Gelukkig, had ik niet overleeft anders denk ik. Bijkomstig feitje: had ze eerst niet in de line-up meegenomen, totdat ik alles om ging gooien na jouw keuze van Dio :-P

Eerste nieuwe naam is het duo Womack & Womack , bestaande uit Cecil Womack en Linda Cook - dochter van muzieklegende Sam Cooke. Als muziekschrijvers voor o.a. Aretha Franklin (ook op ons festival) en Sam Cooke hebben ze al heel wat ervaring opgedaan. In 1983 brachten ze met "Love wars" hun eerste eigen album uit (met hitje Baby, I'm scared of you). Recent kwamen ze met het album "Conscience" met daarop de wereldhit Teardrops.

Tweede nieuwe naam is de experimentele rockband Swans . Ze brachten al vijf gerenommeerde albums uit en ze zijn al in verwachting van hun zesde!

@koekdoos
@shotgvn

Het regent geilheid. Womack & Womack mogen ook van m’n lijstje...

Allereerst de datum van het festival: 28, 29 en 30 juli 1989.

Na het verlies van Dio en de toevoeging van Motörhead zal de gifbeker volledig leeg gedronken moeten worden:
De volgende band zal op 29 juli spelen, vier dagen na de release van het meest recente album. De gifbeker is natuurlijk een verwijzing naar heel simpel gif, of op z'n engels poison.
De volgende naam voor Baspop is Alice Cooper.

Met in 1973 nog het monsteralbum Billion Dollar Babies (7 weken op 1 in de hitlijsten in Nederland) is Alice Cooper natuurlijk een bekende naam in Nederland. Daarnaast heeft hij in 1972 en 1973 ook gewoon veel singles in de hitlijsten gehad. Maar daarna nam de populariteit en grootte van Alice Cooper af. De rest van de jaren 70 zou hij nog maar 1 single in de hitlijsten krijgen met How You Gonna See Me Now. Het uitblijven van hits, een ware drugsverslaving en het afnemen van de populariteit en speeltijd op de radio zorgde ervoor dat Alice Cooper in 1983 stopte.

Even was hij verdwenen. Niemand hoorde iets van hem tot in 1986, een comeback met het album Constrictor en een jaar later Raise Your Fist and Yell, maar de hits bleven uit.
In Nederland heeft Alice Cooper ook niet meer opgetreden sinds 1972 en in 1988 kwam er een optreden in de Rijnhal in Arnhem. De show van de afgelopen jaren richtte zich weer meer op de shockrock en dit zorgde voor veel controversie en ook pogingen tot het verbannen van Alice Cooper uit verschillende Europese landen.

Toen wij Alice Cooper boekten begin 1989 was het toekomstige album Trash nog niet uit, dus is het ons gelukt om Alice Cooper net als Motörhead net voor de subheadliner van de dag te kunnen positioneren. Tijdens het festival is het nieuwe Trash album echter wel net uit, maar de grote hit van het album "Poison" verschijnt pas maanden later in de Nederlandse hitlijsten.

Na verschuivingen in het dagprogramma ziet de bovenkant van het affiche van Baspop op de zaterdag er als volgt uit:
Alice Cooper > onbekende subheadliner > KISS

[video]https://www.youtube.com/watch?v=W9vq4oOKYF8[/video]

@shotgvn en daarna @rubenfrusciante

Afgelopen winter een leutig Iers bandje tegen gekomen; in februari een noisy/jangle pop uitgebracht en in augustus zal alweer een volgende ep verschijnen. Ik vermoed wel dat Kevin Shields, Bilinda Butcher en co een mooie toekomst staat te wachten tho.

My Bloody Valentine.

@rubenfrusciante > @gesp

Mötorhead en Alice Cooper zijn toch gewoon subs, niet?
Ik zou zeggen dat Cooper het wel is, ja. Ik lees dat de zaal (Noorderligt, Tilburg) voor Motörhead te klein was met een capaciteit van duizend man. Vandaar ook dat ze er twee keer hebben opgetreden waarschijnlijk. Tweeduizend man lijkt me niet subwaardig, denk dat je ze één plek onder sub zou kunnen zetten. Aan de andere kant, ik zie dat ze in '87 in de Ijsselhallen, Noorderligt en de Brabanthallen hebben gespeeld. Dat is al aardig wat meer man. Daarom twijfel ik ook wat betreft hun positie.

Vond ik ook een lastige keuze, vooral door de naam die de bands hebben.
Maar aan de hand van wat ik heb gelezen en heb opgezocht vind ik het meevallen hoe groot ze waren in die tijd.

Alice Cooper was in de jaren 80 helemaal niet meer populair en pas nadat het Trash album uit kwam, was er pas echt sprake van een comeback. Zo is het later ook omschreven, als een comeback tour. Deze tour kwam pas eind 1989 in Europa en ten tijde van Baspop was het album pas net vier dagen uit. En pas op 30 september van dat jaar kwam het nummer Poison binnen in de Nederlandse hitlijsten.
Met het plaatsvinden van Baspop had Alice Cooper dus na de hits uit 1973 nog maar 1 hit in 1979 in Nederland en twee maanden na Baspop kwam Poison pas in de hitlijsten.
Dat ze daarnaast ook alleen maar in 1988 in Nederland in de Rijnhal speelden en daarvoor 16 jaar lang niet in Nederland zijn geweest plus eigenlijk de veel mindere albums en absentie in de rest van de 80s vond ik het wel passen om ze net voor de subheadliner te zetten. Ik snap verder wel de twijfel erover.

Motorhead vind ik duidelijker voor de plek onder de subheadliner. Drie van de vier laatste shows uit 1988 en 1989 vonden plaats in De Noorderligt in Tilburg. Noorderligt is later overgegaan in de 013. Als het goed is had de 013 voor de verbouwing van een paar jaar terug een capaciteit van ongeveer 2.000 man. Van Noorderligt kan ik helaas geen capaciteit terugvinden, maar deze venue was dacht ik samengegaan omdat de het te klein was geworden. Maar ik verwacht dan een kleinere capaciteit dan 2.000 man.
Maar kijkende naar wat voor andere artiesten daar speelden in 1989, ken ik er maar weinig van. Herkende dan wel Fatal Flowers die net gekozen waren. Verder hebben de twee recentste albums uit die tijd (1986 en 1987) als hoogste notering beide plek 69 in Nederland gehaald en zijn ze beiden binnen twee weken uit de hitlijsten verdwenen.
Daar komt achteraf dan nog bij dat Wenteldave Motorhead ook als volgende keuze had en ik verwacht daar niet als subheadliner? (Op de dag van Van Halen en Rush?)

Dat was een beetje mijn gedachtegang bij het neerzetten van beide namen als naam voor de subheadliner, de namen zijn heel bekend, maar in die tijd naar mijn inschatting niet dat formaat groot. Maar klopt, het waren lastige keuzes.

Yannick wrote:

Ik zou zeggen dat Cooper het wel is, ja. Ik lees dat de zaal (Noorderligt, Tilburg) voor Motörhead te klein was met een capaciteit van duizend man. Vandaar ook dat ze er twee keer hebben opgetreden waarschijnlijk. Tweeduizend man lijkt me niet subwaardig, denk dat je ze één plek onder sub zou kunnen zetten. Aan de andere kant, ik zie dat ze in ’87 in de Ijsselhallen, Noorderligt en de Brabanthallen hebben gespeeld. Dat is al aardig wat meer man. Daarom twijfel ik ook wat betreft hun positie.

Op wat voor plek had je Motörhead gezet op jouw festival? Dat is misschien ook al een goede indicatie, als ik kijk naar jouw namen, dan zou ik verwachten dat je ze op de dag van Van Halen en Rush zou neerzetten?

Users who are viewing this thread