Festileaks Festival Draft II: Return of the Eighties

Wat krijg je als je rook en water mengt? Natuurlijk AAA Festival zijn nieuwe naam! Met trots kunnen wij Deep Purple als nieuwe sub aankondigen!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=pwdJvGcPXQI[/video]

Tot nu toe ziet de dagverdeling zo uit:
Run DMC > Echo & The Bunnymen > Michael Jackson
Deep Purple > Tears For Fears
The Cult > Queen

@wenteldave > @warriorandweirdo

Gitarist, zanger en producer. Hij kon en deed het allemaal tot zijn tragische dood in 1990 door een helikoperongeluk. Na een optreden in East Troy (Wisconsin) samen met Eric Clapton, stapte Stevie Ray Vaughan samen met leden van Claptons assemblage in een helikopter die even later neerstortte. Alle inzittenden kwamen om het leven waaronder dus Stevie. Voor zijn dood was hij ongekend populair en zijn reputatie is na zijn dood alleen maar groter geworden, waardoor zijn invloed in de blues en (Amerikaanse) rock & roll duidelijk werd.
Met vijf optredens in Nederland, onder ander in Muziekcentrum Vredenburg en Paradiso, maar ook in 1988 in Ahoy, is Vaughan in zijn carrière niet vaak in ons landje geweest. Voor een schijntje (omgerekend zeventien euro) kon je daar al bij aanwezig zijn.
He's my Pride and Joy: mister Stevie Ray Vaughan.

https://www.youtube.com/watch?v=S2uMYyAKFvU

@warriorandweirdo

Aangezien mijn festival nog wel wat Female-Fronted Acts kon gebruiken, zijn we erg blij om er vandaag meteen 2 aan toe te voegen.

De eerste artieste die zal komen optreden op Cabin In The Woods is niemand minder de Amerikaanse zangeres en songwriter Suzanne Vega. Suzanne komt op Cabin In The Woods voor het eerst haar nieuwe album 'Solitude Standing' voorstellen. Op dit album staan onder andere hits 'Luka' en 'Tom's Diner'. Ook nummers uit haar eerste album, zoals 'Marlene On The Wall' zullen zeker niet ontbreken.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=SGbL9shf66c[/video]

De tweede band die we vandaag mogen voorstellen aan jullie is de Amerikaanse college rock band 10,000 Maniacs. Deze band, die vaak in een adem genoemd wordt met R.E.M., komt op Cabin In The Woods hun 4de album 'Blind Man's Zoo' voorstellen. Met de fantastische stem van zangeres Natalie Merchant en hun uitmuntende catalogus, belooft deze festivalopener er een waar genot voor oog en oor van te maken.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=1v4m4SzmA4U[/video]

@wenteldave
@herragan

Mijn volgende keuze is de begeleidingsband van niemand minder dan Bob Dylan. Met nummers als The Weight, Up on Cripple Creek en The Night They Drive Old Dixie Down heeft The Band geen slechte nummers gemaakt. Na hun oprichting in 1964 hebben de heren in de jaren '70 een kleine pauze genomen, waarna men in de jaren '80 in gewijzigde samenstelling ging spelen. Ik ben er heilig van overtuigd dat ze ook in Nederland hebben gespeeld, maar kan dat niet terugvinden, dus als iemand dat wel kan vinden, laat het even weten (vind dat wel leuk om te weten). Het is veel te warm om nog verder te schrijven. Doei.

https://youtu.be/8qnCB3fkoXA

@herragan > @chileera

Aaran wrote:
Met trots kunnen wij Deep Purple als nieuwe sub aankondigen!

Deep Purple is wel een tikkie groter dan Tears For Fears hoor, zou ze switchen.

Ik dacht inderdaad aan een co systeem ;) Zal er iig nog even over nadenken want vond het zelf wel leuk als "dance afsluiter" niet dat ze die hadden in die tijd. Misschien wissel ik ze nog om.

Na de aankondiging van Deep Purple is het tijd voor een echte stevige naam! Een erg opkomende band die hiervoor al meerdere malen op Aardschok dag hebben gespeeld is natuurlijk Metallica!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ueSBReS0N70[/video]

(Aardschokdag had des tijds maar 5 á 6 duizend bezoekers, hierdoor zie ik Metallica toch als een kleinere band destijds)

@Chileera > @mattman

PS Yannick. Ik weet dat je Mike Oldfield niet kent, maar die hoort in mijn overzicht echt wel als eerste na de headliners te staan en niet als laatste ;)

Derde headliner?

Nee, zoals ik haar tours zie in de begin jaren 80 (op setlist.fm), deed ze voornamelijk kleine venues. Ik zet haar voor Madonna neer als sub.

Yannick wrote:
Derde headliner?

Nee, zoals ik haar tours zie in de begin jaren 80 (op setlist.fm), deed ze voornamelijk kleine venues. Ik zet haar voor Madonna neer als sub.
Ik dacht dat we overeen gekomen waren dat we gelijk welke act die we nemen op de populariteit van zijn kunnen nemen aan het einde van de jaren 80 tenzij de band/artiest is gestorven/gestopt voor die periode (zie The Smiths bv.). Nina Simone is absoluut een headliner. Herman Brood > Nina zou best cool zijn als oplossing. Voel me een beetje de zeurpiet worden en dat voelt kut tbh, misschien is niet gemakkelijk om te schatten wie waar precies zou spelen maar met de carrière en output die Nina heeft...

Brian wrote:

Yannick wrote:
Derde headliner?

Ik dacht dat we overeen gekomen waren dat we gelijk welke act die we nemen op de populariteit van zijn kunnen nemen aan het einde van de jaren 80 tenzij de band/artiest is gestorven/gestopt voor die periode (zie The Smiths bv.). Nina Simone is absoluut een headliner. Herman Brood > Nina zou best cool zijn als oplossing. Voel me een beetje de zeurpiet worden en dat voelt kut tbh, misschien is niet gemakkelijk om te schatten wie waar precies zou spelen maar met de carrière en output die Nina heeft…

Klopt, populariteit eind jaren 80 (of de populairste jaren uit de jaren 80, als deze al eerder waren?)

Nog een andere algemene vraag bij keuzes:

Stel Band X heeft Zanger A, maar in 1986/87 (middenin de keuze jaren) wisselt de band naar Zanger B.
Mag je dan de band kiezen met eigen keuze welke zanger je erbij wil hebben? Of is het dan automatisch de zanger die aan het einde van de periode 84-98 de zanger is? In dit voorbeeld Zanger B.

Edit: Of de Zanger uit de populairste periode?

Nog een edit:
De opties lijken me:
1) Recentste zanger
2) Eigen keuze
3) Populairste periode zanger?

Na de aankondiging van Deep Purple is het tijd voor een echte stevige naam! Een erg opkomende band die hiervoor al meerdere malen op Aardschok dag hebben gespeeld is natuurlijk Metallica!

(Aardschokdag had des tijds maar 5 á 6 duizend bezoekers, hierdoor zie ik Metallica toch als een kleinere band destijds)

Ja, eindelijk een band uit mijn top 3! Groot gelijk dat je ze op dat moment nog als kleinere band ziet. Pas bij Black Album zijn ze echt doorgebroken naar mainstream festivals.

Ik veronderstel dat bijna iedereen zijn festival in 1989 (ik hou die van mij in het eerste weekend van juli 1987) gaat houden dus dan neem je gewoon de vocalist die op het einde van die periode lid was van de band in kwestie.

Voorbeeld: Lindsay Buckingham zou net voor de start van hun tournee in 1987 beslist hebben om uit de band te stappen en Wolfgang Flür zou in datzelfde jaar owv gezondheidsredenen uit Kraftwerk stappen. Whitney zou pas haar zelfgetiteld album hebben uitgebracht en Sonic Youth 'Sister'.

Ik veronderstel dat bijna iedereen zijn festival in 1989 (ik hou die van mij in het eerste weekend van juli 1987) gaat houden dus dan neem je gewoon de vocalist die op het einde van die periode lid was van de band in kwestie.

Voorbeeld: Lindsay Buckingham zou net voor de start van hun tournee in 1987 beslist hebben om uit de band te stappen en Wolfgang Flür zou in datzelfde jaar owv gezondheidsredenen uit Kraftwerk stappen. Whitney zou pas haar zelfgetiteld album hebben uitgebracht en Sonic Youth ‘Sister’.

Dan ga ik even kijken of ik mijn meesterplan nog kan aanpassen, oepsie :-P

Brian wrote:

Yannick wrote:
Derde headliner?

Ik dacht dat we overeen gekomen waren dat we gelijk welke act die we nemen op de populariteit van zijn kunnen nemen aan het einde van de jaren 80 tenzij de band/artiest is gestorven/gestopt voor die periode (zie The Smiths bv.). Nina Simone is absoluut een headliner. Herman Brood > Nina zou best cool zijn als oplossing. Voel me een beetje de zeurpiet worden en dat voelt kut tbh, misschien is niet gemakkelijk om te schatten wie waar precies zou spelen maar met de carrière en output die Nina heeft…

Aangezien ze de late jaren 80 niet tot nauwelijks heeft getourd, hoe ik rekening met de voorgaande gehele tour. Populariteit dus onderschat. Dan doe ik haar wel als headliner na Herman brood idd.

Ik vind de posities idd lastig inschatten. Ik had bijvoorbeeld nooit gedacht dat het rijtje New order - talking heads - kraftwerk wel kon. Vooral met de tijden waarop ze in die tijd optraden.

Users who are viewing this thread