Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Nou, enigszins humble en onder de indruk van de vorige presentatie, doe ik ook maar gewoon een poging:
Ik kreeg de de volgende thema's toebedeeld:
- Mop;
- Dier in naam;
- Album integraal;
- Lied/album over een stad;
- Moshpit gegarandeerd
- Sterrenkinderen.
Ieder thema is uiteraard twee keer gebruikt; we hebben per keer zes namen gebruikt en geen thema is twee keer op één dag gebruikt.
Ik presenteer het hierbij per thema.
Mop (op dag 1 podium 3 en op dag 2 podium 4)
Steve Miller Band, Kurt Vile, Clean Bandit, M.O.P., POM, Hans Liberg, Anouk, Orgel Joke, Lange Frans, Clean Pete, Dirty Daddies en de Leidse Sleutelgaten.
Verantwoording: bands hebben of een nummer kidding (Anouk) of joker/joking/"Joke stop toch met koken", of een link naar schoonmaken (mop, clean, dirty).
Dier in naam (op dag 1 podium 2, en op dag 3 podium 4 )
Caribou, Pussycat Dolls, Joss Stone, Atomic Kitten, The Cat Empire, Cate le Bon, Fleet Foxes, Deadmau5, Maya Hawke, Modest Mouse, Young the Giant, Deerhunter.
Verantwoording: spreekt voor zich denk ik. Joss Stone (os), Young the Giant (ant) en Cate le bon (cat) misschien nog ietsje verder gezocht
Album Integraal (op dag 1 podium 1 en op dag 2 podium 3)
Oasis, Pulp, Richard Ashcroft, Ash, Supergrass, Lush, The Last Shadow Puppets, Super Furry Animals, Black Grape, The Auteurs
Verantwoording: alles britpop, we hebben op Pitchfork de beste Britse albums ooit gezocht en daaruit geput (en Richard Ashcroft en TLSP zelf toegevoegd omdat we het leuk vinden.
Lied/album stad (op dag 2 podium 1 en op dag 3 podium 1)
Taylor Swift, Pet Shop Boys, Lynyrd Skynyrd, Peter Bjorn & John, Anna of the North, Fenne Lily, The Cure, PJ Harvey, Tom Waits, The Wombats, RY X, Adrienne Lenker
Verantwoording: Trust me.
Moshpit gegarandeerd (op dag 2 podium 2 en op dag 3 podium 3)
Korn, Knocked Loose, Hatebreed, Skillet, Channel Zero, Sagenbringer, Good Charlotte, NOFX, Me first and the gimme gimmes, Puddle of Mudd, John Coffey, Maria Iskariot
Verantwoording: sowieso blauwe plekken na afloop.
Sterrenkinderen (op dag 1 podium 4 en op dag 3 podium 2)
Miley Cyrus, Gracie Abrams, Charlotte Gainsbourg, Fiction Plane, Kim Wilde, Willeke Alberti, Inhaler, Baxter Dury, Zoe Kravitz, Violet Grohl, Ziggy Marley, Andre Hazes jr
Verantwoording: nepo gehalte spat ervan af.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit leidt tot deze poster
En ik wist niet dat er bands met de naam mop en pom waren
Echter voor mij enkel Hatebreed en Korn, dus ik vrees er voor, sorry
(no worries, ik ben niet van plan bij iedereen mijn mening over de affiche te zeggen)
En ps: ja er is iets mis gegaan met Metallica! Ik heb mij overslapen en ben daarom vandaag niet in Frankfurt
Morgen wel, Deaf Club in de Au Club en dan zondag Metallica in Deutsche Bank Park
Excuses voor de vertraging, de organisatie was met zijn camera aan de slag om een optreden vast te leggen en daardoor niet in de gelegenheid geweest om de nieuwe aankondiging te doen.
Wij zijn trots dat we de volgende namen kunnen aankondigen: Sean Paul
Deadmau5
Loyle Carner
The Murder Capital
Excuses voor de vertraging, de organisatie was met zijn camera aan de slag om een optreden vast te leggen en daardoor niet in de gelegenheid geweest om de nieuwe aankondiging te doen.
Wij zijn trots dat we de volgende namen kunnen aankondigen: Sean Paul
Deadmau5
Loyle Carner
The Murder Capital
Ik begin even met in een spoiler alle vrije keuzes, de algemene poster en de CLASHFINDER. Daarna volgt wat uitleg per thema.
Amon Amarth
The Doobie Brothers
Ministry
Don Felder
Nils Lofgren
Robert Randolph & The Family Band
Moonsorrow
From The Ashes
Ugly Kid Joe
Vader
Elder
Graveyard
Six Feet Under
Return To Dust
Nothing More
Auri
Blind Guardian
Eclipse
DJ Nathachelet
Twilight Force
Winery Dogs
Yngwie Malmsteen
The Rembrandts
Danny Vera
Waxahatchee
MJ Lenderman
Revolution Saints
Damn Yankees
Night Ranger
Y&T
Goe Vur In Den Otto
Adrenaline Mob
REO Speedwagon
Sammy Hagar and the Circle
Eihwar
Galactic Empire
Lordi
Hevisaurus
Nanowar of Steel
dArtagnan
Dan gaan we door naar de specifieke thema's. De bovenstaande poster heb ik via de standaard festival poster generator laten maken, maar de drie onderstaande posters heb ik in Paint in elkaar gezet, want je moet iets als de vaste posterdesigner (@InsaniTiny) ineens zelf mee doet aan de draft.
We beginnen met de thema's "Geen optreden, maar een show" (@InsaniTiny) en "Graveyard" (@nikita)
Het show-thema was een fijne om te hebben, want daar sprong natuurlijk meteen KISS bovenuit als misschien wel dé uitvinders van een echte show met de hoeveelheid pyro en showelementen die zij al vroeg in hun bestaan gebruikten, iets dat destijds nog niet echt werd gedaan. De tweede naam die we hadden willen hebben, was Alice Cooper, maar deze heb ik onderschat in gewildheid, want normaal gesproken wordt hij eigenlijk nooit gekozen als het niet door mij is... Maar ondanks het mislopen van meneer Cooper hebben we er toch twee mooie stages van weten te maken met voornamelijk acts die opvallen door hun outfits. Voor dit thema was er niet heel veel speciaals verder.
Het leukste thema om creatief mee te worden, was misschien wel gewoon de Graveyard. In eerste instantie zat ik te denken aan een invulling op basis van de naam van de band met namen als Megadeth, Hollywood Undead en Hollywood Vampires, maar nog voordat deze gekozen werden door anderen werd ik een andere kant op geduwd door @EdsjeFCB en @Oasiss en kwam ik terecht bij Karin Bloemen.
Zo zijn we uitgekomen op twee podia waarbij elk podium een verhaal vertelt. Zo vertelt het eerste podium de levensloop van een onbekende man, veelal bekend onder het psuedoniem John Doe. Dit psuedoniem toveren wij om naar Joe, een atheïstische man:
Er was niks en From The Ashes werd onze Joe geboren. Hij was bij geboorte niet de mooiste (maar lelijk in de luier, mooi in de sluier) en dus werd hij al gauw Ugly Kid Joe. Maar ook hij wordt ouder in zowel leeftijd als Vader en uiteindelijk wordt hij nog ouder en wordt hij een Elder. De dood is nabij en zo ook het thema de Graveyard. Daar wordt hij Six Feet Under gelegd en waar hij From The Ashes is gekomen, zal hij Return To Dust. Zoals in het begin aangegeven was onze Joe een atheïst en na de dood is er dus Nothing More.
Máár...
Zelfs als atheïst hoeft het niet het einde te betekenen, want bij het tweede podium wordt specifiek gekeken naar de uitvaart. Dit podium hebben we al gedurende de exclusieve rondes opgebouwd en al eens uitgelegd, maar hier komt ie nog een keer:
Een uitvaart is duur en daar moet je dus flink voor Dokken. Je moet een (Stef) Bos (Karin) Bloemen regelen en uiteraard mogen de nabestaanden ook flink blijven dokken voor het grafrecht. Je hebt natuurlijk ook een Kadavar nodig (die hadden we natuurlijk al van onze Joe) en ooit moet hij begraven worden, maar daar is Tweede Pinksterdag een mooie dag voor, dat is toevallig Bury Tomorrow. Nou, daarna is het dan eindelijk eens tijd om het Testament door te nemen en daar waar het voor onze Joe het einde was, heeft Ronnie James Dio het wel goed geregeld en leeft hij voort als hologram. Zo kan het dus ook: Dio Returns.
Dan gaan we door naar de volgende twee thema's: alleen maar artiesten met een beta-achtergrond (@BeWario) en de Pedal Steel Guitar (@Brian).
We hebben van alles aan mensen met een PhD of een poging tot beta-achtergrond geboekt. De bekendste zal natuurlijk Brian May zijn met een PhD in Astrophysics, maar daarnaast hebben we nog een hele reeks aan wetenschappers weten te boeken. Zo zijn we erachter gekomen dat de frontman van The Offspring, Dexter Holland, een PhD heeft in Molecular Biology. Ik had het niet echt verwacht, maar de kans dat je een PhD hebt als frontman van een punkband is blijkbaar ook gewoon enorm groot, want naast The Offspring heeft ook Greg Graffin, frontman van Bad Religion een PhD in Zoology.
En zo hebben we er nog veel meer, hieronder een opsomming van de overige namen op het affiche:
- Tom Scholz van Boston heeft een Masters Degree in Mechanical Engineering
- John Cleese heeft een honorary doctorate in Clinical Psychology, maar de echte beta persoon van Monty Python is Graham Chapman met diploma's in Medicine en Surgery. Gelukkig is het optreden van John Cleese ook grotendeels de filmvertoning van Holy Grail, waar de heer Chapman in te zien is.
- Ville Friman is de oprichter van Insomnium en is naast muzikant ook professor aan de universiteit van Helsinki. Zijn vakgebied: Microbiology met een PhD in Evolutionary Biology
- Sami Hinkka van Ensiferum heeft is een officieel geregistreerde Practical Nurse (en daarnaast nog een diploma Social Service, maar die telt niet voor de beta)
- Ville Sorvali is iets minder succesvol dan die andere Ville op het festival en heeft Mathematics gestudeerd, ook aan de universiteit van Helsinki met als doel om docent te worden. Echter heeft hij nooit zijn diploma behaald.
- Jack Blades van Night Ranger heeft gestudeerd als pre-med student, maar heeft zijn diploma nooit gehaald.
- Jack Blades van Damn Yankees heeft gestudeerd als pre-med student, maar heeft zijn diploma nooit gehaald.
- Jack Blades van Revolution Saints heeft gestudeerd als pre-med student, maar heeft zijn diploma nooit gehaald.
Erg blij met de boekingen voor dit thema, waarbij Queen en The Offspring toch echt wel de belangrijkste twee namen waren om vroegtijdig binnen te harken. En ook heel fijn dat ik met Jack Blades gewoon drie van mijn all time favourites kon boeken. Het was soms wat zoeken, maar we hebben een mooie opvulling van het thema weten neer te zetten.
Dan schakelen we over naar de Pedal Steel. De wanhoop was nabij, omdat ik in eerste instantie alleen maar willekeurige country en americana artiesten wist te vinden (al heb ik wel nog Danny Vera ingefietst als laatste ingeving bij het schrijven van americana in deze zin). Maar gelukkig vonden we met veel zoekwerk een foto van Slash met z'n pedal steel guitar (zie ook de poster) en vanuit daar zijn we gaan bouwen met zo snel mogelijk Slash en Avenged Sevenfold voor een goede bovenkant uit het hardere segment om tegenover de mainstage te kunnen zetten met een voor Baspop alternatief programma.
David Gilmour, Ronnie Wood en eigenlijk die gehele stage is een ingeving geweest na een nieuwe zoektocht in voorbereiding van de vrije keuze, waarbij ik had besloten om Parkway Drive nog van dag te laten wisselen om een kleinere sub op de mainstage te kunnen zetten en het formaat van dit podium nog te wisselen, zodat David Gilmour de Barn-versie van ons festival kon afsluiten. Op voorhand had ik niet verwacht dat het Pedal Steel thema twee keer als Barn-podium gebruikt zou gaan worden.
En dan de laatste twee thema's. "minimaal 10 unieke letters" (@MadMandra27) en "Oplopend/Aflopend ledenaantal op het podium" (@luluasas). Met deze twee thema's kon je eigenlijk alle kanten op, zolang je maar aan de voorwaardes voldoet en deze kon ik dus volledig naar eigen smaak invullen. Bij de minimaal 10 unieke letters heb ik dus, zoals hierboven beschreven, last-minute nog Parkway Drive kunnen verschuiven naar een afsluitend slot in de Barn in plaats van de eerdere positie als sub van KISS, want ook PWD heeft een magische pyro-productie. Het was vooral op zoek naar lange namen en hoe vaak ik wel niet heb gehad dat er een naam wordt aangekondigd, waarbij ik dan ben gaan tellen en baal dat ik er niet eerder aan gedacht had (zoals een Joan Jett). Maar uiteindelijk veel persoonlijke favorieten kunnen boeken met namen als "Weird Al" Yankovic, Bruce Dickinson en Feuerschwanz. En natuurlijk nog veel meer zoals je kan zien in de Clashfinder.
Voor het oplopend ledenaantal had ik meerdere opties (inclusief een met juist een aflopend ledenaantal eindigend met Ed Sheeran solo op het podium), maar uiteindelijk gekozen voor op de mainstage de combinatie van Two Steps From Hell en John Williams, waarbij het soms even zoeken was in youtube beelden voor het exacte leden aantal. Bij Two Steps From Hell ben ik rond de 28 uitgekomen, waarmee ik zeker wist dat ze boven Barry Gibb (12 man op Glastonbury) zouden komen en onder John Williams (ruim boven de 30) zouden blijven.
Bands met 4, 5 en 6 leden waren er genoeg om uit te kiezen, dus daar vooral persoonlijke favorieten geboekt en natuurlijk de beste twee acts van het afgelopen songfestival geboekt gelukkig met verschillende ledenaantallen op het podium verschenen. Aangevuld met wat bijzondere acts met zeer weinig personen (een DJ, Maarten van Rossem en Van der Laan & Woe) en Paul de Leeuw die bij zijn afgelopen shows met een grotere band op het podium stond (16 man geteld).
Nadat we reeds 40 prachtige namen bekend maakten, vullen we die nu aan met de laatste 35 topnamen. De podia zijn samen gesteld op basis van 6 thema's (nieuwe namen cursief):
1) Alleen acts die met de letter 'R' beginnen: Radiohead, Rush, The Raconteurs, Ravyn Lenae, Rick Astley, Remi Wolf, The Reytons, Robyn, Regina Spektor, Romy, Richard Hawley, Rilo Kiley, Ruby Fields
Spreekt voor zich denk ik.
2) computer: Lana Del Rey (dankzij nummer video games), Faith No More (Naked in Front of the Computer), Laufey (headliner van Fortnite s14), Kasabian (nummers in FIFA, Gran Turismo 4, Alan Wake's American Nightmare, Tony Hawk's Project 8), Franz Ferdinand (in guitar hero), Against The Current (nummer voor de bekendste computergame LOL), Blackwave. (a-okay in fifa), Kraftwerk (computer world), MGMT (nummers in FIFA, GTA 4), Tash Sultana (Through The Valley voor The Last of Us Part II, in Fortnite zelf een map gemaakt op basis van album terra firma, FIFA 18), High Vis (walking wires, de robots die ons zullen overwinnen zijn gwn walking wires eigenlijk), Jehnny Beth (film ex machina gaat over robot en ze zorgde hierin mee voor soundtrack), Let's Eat Grandma (I Really Want To Stay At Your House voor Cyberpunk)
Hier ben ik gegaan voor nummers of albums met computer in, computergames en ook wat de link naar AI en robots enz die vandaag de dag belangrijker wordt.
3) Van verliefd naar totale breakdown (Emotionele curve van liefde → heartbreak → woede); Maisie Peters (Adore You) -> Faye Webster (Right Side Of My Neck) -> Kaiser Chiefs (Everyday I Love You Less And Less) -> Incubus (Love Hurts) -> Lizzy McAlpine (break up songs zoals Doomsday) -> The Prodigy (Smack That Bitch Up)
Florence Road (Rabbits Can Swim) -> The White Buffalo (Lovesong 1) -> Snail Mail (Dead End) -> Lucy Dacus (Limerence) -> Ethel Cain (A House In Nebraska) -> Lorna Shore (Pain Remains)
Dit heb ik gedaan op basis van nummer(s)
4) Koelkast: Pearl Jam (ik kom net van Azië en daar bewaren ze jam in de koelkast door de warmte), The Smashing Pumpkins (als pompoensoep niet goed genoeg is, hebben ze ook nog eens mayonnaise in de aanbieding), A Perfect Circle (so long and thanks for all the fish, vis moet uiteraard koud liggen), dEUS (suds e soda, frisdrank is toch enkel koud lekker), Wolf Alice (de koelkast zit vol delicious things en ze geven ons ook nog eens boter in een van hun nummers), Milky Chance (melk), Las Ketchup (kan ook niet ontbreken in de ijskast), Neutral Milk Hotel (nog melk), Mushroomhead (lekkere champignons), King Hannah (leftovers gaan toch de ijskast in zeker), Remember Sports (album: refrigerator), L.A. sagne (ook wel lasagne genoemd), The Milk (de melkboer is duidelijk net langs geweest)
Op basis van naam en/of nummers
5) Ongewoon Gezelschap - artiesten met een instrument live op het podium wat je normaal niet ziet op een pop/rock festival (bonus uitdaging: het ongewone instrument is bij elke act verschillend, per podium): Norah Jones (Wurlitzer & orgel), The Hu (Morin Khuur/Horsehead Fiddle, Tovshuur, Tsuur, Tumur Khuur/Jaw Harp), Levellers (didgeridoo), Imminence (strijkkwartet), Jambinai (Geomungo, Haegeum, Piri, Saenghwang, Yanggeum, Taepyeongso), The Mary Wallopers (tin whistle, uilleann pipes), Faun (Celtic harp, Swedish nyckelharpa, hurdy-gurdy, bagpipes, cittern and flutes), Deadletter (saxofoon), Chelsea Wolfe (cello), BCUC (conga's, tamboerijnen en fluitjes), Tune-yards (Ukelele, keukengerei), Villagers of Ioannina City (Klarinet, Doedelzak, Kaval)
Bij fouten: klacht bij internet
6) Bands met een nummer buiten het Nederlands, Engels, Duits, Frans en Spaans. Wardruna ((Oud)noors), Youssou N'Dour (Wolof (Senegal)) Arooj Aftab (Urdu), Noura Mint Seymali (Hassaniya (Mauritanië)), Eivør (Faeröers), Bo ningen (Japans), Solstafir (ijslands), Bloodywood (Hindi & Punjabi), Jadal (Arabisch), Khana Bierbood (Thais), Borghesia (Sloveens), Rakta (Portugees)
Dit keer maar weer eens zonder AI een poster pogen te maken. De Thema's (vet gedrukt de vrije keuzes) Past in het foute uurtje
Dit heel letterlijk genomen door vanuit de foute top 1.500 echt "foute" artiesten (of nummers) te nemen die hoog in de ranglijst staan:
Vrijdag podium 2: K3(originals) - Helene Fischer - Snollebollekes - Boney M - Clouseau - Jody Bernal
Zondag podium 4: Milk Inc. - Scooter - Aqua - Captain Jack - Rednex - Las Ketchup
Een artiest/band die je via naam of nummer aan Pasen kan linken: chocolade, familiefeesten, konijn, klokken, Jezus zijn wedergeboorte enz
Het zit in de naam van de artiest of in de titel van een nummer (nummer zet ik tussen haakjes):
Vrijdag podium 1: Bad Bunny - The 1975 (Chocolate) - Beach Bunny - CHVRCHES - Wilco (Jesus) - De Jeugd van Tegenwoordig (Kerk)
Zondag podium 3: The Last Dinner Party - BANKS (Judas) - JADE (Church) - Max Romeo (Chase The Devil) - Henry Morris (Church Bells) - Mr. Bungle (Egg) Extinction Rebellion
Artiesten waarvan bekend is dat ze een uitgesproken mening hebben in lijn met de doelstellingen van ER:
Vrijdag podium 3: Bonobo - Nilüfer Yanya - Forest Swords - Algiers - Ibeyi - KOKOKO!
Zaterdag podium 2: Massive Attack - Fever Ray - Nadine Shah - Billy Nomates - Alabaster DePlume - Moor Mother
Het haar van de leadsinger moet gedurende de dag steeds langer worden
Ik ben uitgegaan van recente live beelden. De ene keer gaat het van kort naar lang en de andere keer van lang naar kort:
Zaterdag podium 4: Darkher - Blackwater Holylight - Grift - Jo Quaill - De Mannenbroeders - The Devil's Trade
Zondag podium 2: My Dying Bride (Aaron) - Agriculture - The Gathering (Anneke) - Revamp - Myrkur - Sylvaine
Pascifisten Podium - artiesten die met hun muziek hebben opgeroepen tot vrede of geprotesteerd tegen oorlog (bonus uitdaging: met verwijzing naar het betreffende nummer in de aankondiging)
De meesten artiesten spreken voor zich en bij enkelen staat een specifiek nummer tussen haakjes genoemd waarbij ik oorlog breed getrokken heb (dus ook ICE in de VS en dergelijke):
Zaterdag podium 3: Aurora - Bob Vylan - Lankum - Pussy Riot - Lowkey (Long Live Palestine) - Teardrinker
Zondag podium 1: Pink (Dear Mr. President) - Placebo (Trigger Happy Hands) - Idles (war) - Enter Shikari (Anaesthetist) - Nova Twins (Antagonist) - Ani Di Franco (Self Evident)
Het periodiek systeem der elementen:
Het element zit in de naam van de artiest of in de titel van een nummer (nummer zet ik tussen haakjes):
Vrijdag podium 4: LANDMVRKS (Sulfur) - Dark Tranquility (Iridium) - Orbit Culture (Aluminum) - Northlane (Carbonized) - DOOL (Sulphur & Starlight) - GGGOLDDD
Zaterdag podium 1: Black Sabbath (Iron man) - Evanescence (Lithium) - Beach House (Silver Soul) - Suzan & Freek (Goud) - Racoon (Nickel For Goodbye) - Tropical Fuck Storm (Moscovium)
Concept
Een festival waar pop en metal samen komen. Ken jij dat gevoel? Dat jouw muzieksmaak niet aansluit bij dat van jouw vrienden? Of dat je zo eclectisch bent dat geen een festival jouw volledige smaak kan omvatten? Dan is Tiny Fest het festival voor jou! Hier kun je genieten van een optreden van Lola Young om vervolgens los te gaan bij Rammstein.
Met elk podium thematisch ingedeeld weet je per dag precies waar je moet zijn voor jouw favoriete vibe. Pak je de mainstage met pop-grootheden als Twenty One Pilots en Eefje de Visser, of ga je dansen bij de Latin Tent? Alles is mogelijk op het pittoreske terrein van Kasteel Hoekelum in Bennekom.
Knorkator
Rafa Blaz
dArtagnan
Oomph!
Josh Baker
Night Ranger
Arya Starr
Audrey Nina
Alameda
Zetra
Chemical Sweet Kid
AnnA Lux
Ben Christo
Tina Guo
A Great Big World
J.I.D.
Hondenfokker
Joe Lynn Turner
Geoff Tate
LiLiCo
Annisokay
The Vasquez
Aurabae
Carlos Lives
Juanez
Xuxa
J Balvin
iLe
Pinkshift
TX2
Wilma
Wilfred Genee
Jannes
Marco Schuitmaker
Mart Hoogkramer
Bankzitters
Jan Smit
Dirkschneider
Paul Kalkbrenner
Cavalera "Chaos A.D."
Podia
Op Tiny Fest zijn twee podia in de open lucht te vinden, en twee tenten. Deze podia hebben allemaal een uniek thema, wisselend per dag. Alle podia zijn voorzien van schermen en aankleding, welke wisselt passend bij het thema van de dag.
Mainstage
De mainstage is een groot podium in de open lucht, met Kasteel Hoekelum op de achtergrond. Met grote schermen aan de zijkanten en mogelijkheden voor veel pyro komen de headliners van de dag hier goed aan hun trekken.
Grote Tent
Deze tent - vergelijkbaar met de Barn - geeft de mogelijkheid voor een feestje wat geen last heeft van de artiesten op de Mainstage. Er zijn installaties aanwezig voor fantastische lichtshows, waarmee dag-afsluiters als Carpenter Brut en DJ Paul Elstak helemaal los kunnen gaan. Met een bar in de tent is er genoeg aanleiding voor gezelligheid!
Veluwe Stage
Aan de rand van het bos staat dit kleinere open lucht-podium. De natuurlijke omgeving vormt de achtergrond van dit podium, waar een tribune ruimte biedt om rustig te genieten van artiesten als Floor Jansen en Cellar Darling.
Tiny Tent
Een intieme tent in het bos, voor wie even de drukte van het festival wil ontvluchten. De knusse aankleding van de tent, met doeken die per thema wisselen in uiterlijk, zorgt ervoor dat je je even in een eigen wereld waant.
Thema's
Zoals gezegd heeft elk podium een uniek thema, wisselend per dag.
Thema 1 - Niet Engels
Op de eerste festivaldag wordt de Mainstage overgenomen door artiesten die zingen in het Spaans, Te Reo Māori, Japans en Duits. "Die Meiste Band der Welt" Knorkator opent het festival met een optreden waar je even van zal moeten bijkomen. Via Spaanse en Duitse musketiers-rock gaan we langzaamaan de metal kant op. Deze lijn wordt doorgezet met Hatsune Miku die een metal-set zal spelen en Babymetal, om te eindigen met het vuurwerk van Rammstein.
Op de laatste dag van het festival wordt de Grote Tent omgebouwd tot een waar Hollands Muziekfeest! Pak jouw biertje (of 5) erbij, en ga los op bangers als Ik Ga Zwemmen, Engelbewaarder en Als de Morgen is Gekomen.
Thema 2 - De Banenmarkt
De tweede festivaldag heeft een Mainstage die in het thema staat van werk. Van een Hondenfokker tot een docent Engels, alles passeert de revue. We eindigen met een knaller: maar liefst eenentwintig piloten betreden het podium als hoofdact! Dat het eigenlijk gewoon twee muzikanten zijn mag de pret niet drukken.
In de grote tent staan maar liefst twee bakkers op het podium op de openingsdag. We draaien de Ploegendienst met een brute meubelmaker en een stel architecten, met Electric Callboy als hoofd-act. Want ook dat is een gerespecteerd beroep.
Thema 3 - De headliners van 2035
Tiny Fest wordt afgesloten met een Mainstage vol bands met potentie. Met een debuut op Graspop in een erg hoog tijdslot is het duidelijk dat President, de nepo-baby onder de metalbands, in de nabije toekomst een headline-positie gaat innemen. Epica wordt daarentegen op Graspop constant ondergewaardeerd, met een tijdslot midden op de dag. Ze verdienen het om headliner te zijn, of dat nou realistisch is of niet! De headliner van de laatste dag van Tiny Fest is wel een realistische: Ghost heeft nu al bijna de headlinestatus bereikt.
Op het kleine podium, ook wel de Veluwe Stage genoemd, staat een reeks aan pop-artiesten die de afgelopen tijd als rijzende sterren in de muziekwereld hebben gestaan. Stuk voor stuk rasartiesten waar we in 2035 zeker meer van zullen horen!
Thema 4 - Kale koppen niet te stoppen!
Dit thema spreekt voor zich, deze artiesten zijn niet te stoppen! Soms zou je dat wel willen (*kuch* Disturbed *kuch*) maar toch! Voor degenen die Joe Lynn Turner goed kennen en zich afvragen waarom hij ertussen staat als hij zo'n bos haar heeft: dat is dus een pruik. Hij is zo kaal als wat.
Op de Veluwe Stage staan zelfs enkele vrouwen op het podium. Een kaalgeschoren hoofd is namelijk niet alleen cool bij mannen, maar zeker ook bij vrouwen. Kijk maar naar Skin van Skunk Anansie! En zowel Temperance als Cellar Darling hebben een kaal bandlid, die op Tiny Fest uiteraard in het zonnetje wordt gezet. Niet teveel, want dan is iedereen verblind.
Thema 5 - Onverwachte samenwerkingen
Op de tweede festivaldag staat de Veluwe Stage vol met artiesten die bijzondere samenwerkingen op hun naam hebben staan. Floor Jansen zal wellicht Henk Poort meenemen voor Phantom of the Opera, en Ado geeft haar vertolking van Take Me To The Beach.
In de Tiny Tent zien we een hoop artiesten die hun eigen stijl (o.a. klassiek, indie en rap) hebben gecombineerd met metal in minstens één onverwachte samenwerking. Allemaal zullen ze naast hun standaard repertoire hun metal-nummer(s) ten gehore. Zo ontstaat er samenhang op dit bijzondere podium.
Thema 6 - Bands op of ten zuiden van de evenaar (m.u.v. Australië)
Maak je klaar voor een Zuid-Amerikaans feestje, want op de tweede festivaldag staat de Tiny Tent in het teken van Latin! Kan er iemand de cha-cha dansen? Ik namelijk wel!
De Tiny Tent wordt op de laatste festivaldag overgenomen door de Cavalera broers. Deze Brazilliaanse muzikanten hebben namelijk een flinke verzameling aan bands en zij-projecten verzameld in hun succesvolle carrière. In een intieme setting kunnen de gelukkiggen een optreden à la de Secret Sets van Glastonbury bijwonen. Het enige verschil, wij kondigen het gewoon van tevoren aan. Dan kunnen de echte fans gewoon vooraan staan. Maar het blijft de Tiny Tent, dus vol=vol!
Alle boekingen zijn eindelijk gereed voor de eerste editie van Bayonette Festival!
Gelegen in Frans Baskenland zijn wij als organisatie zeer verheugd dat we dé band uit de regio mogen verwelkomen als droomheadliner: Gojira. Naast muzikaal genot van de bovenste plank geniet je in het Baskenland uiteraard ook van het beste eten (kijk maar eens naar het aantal Michelinrestaurants in de regio) en prachtige ruige natuur!
Voor deze speciale eerste editie hebben wij ons als organisatie gehouden aan een aantal thema's, waarop de podia zijn ingedeeld. (Vrije keuze namen dikgedrukt).
Gastoptredens tot de max (de opvolgende act moet een samenwerking hebben uitgebracht met de act ervoor, maar in de basis tot een ander genre behoren).
Dit was zonder twijfel het meest uitdagende thema in mijn lijstje, behoorlijke zoektocht om acts aan elkaar te knopen, maar enorm tevreden met het resultaat!
- Dag 1, stage 3: Duir (atmosferische folk/black metal), Ellende (post-black metal), Firtan (pagan metal), Groza (black metal), Harakiri For The Sky (post-black metal), Austere (depressive black metal).
- Dag 2, stage 1: Opeth (prog metal), Ayreon (prog rock), Katatonia (goth metal), The Ocean (post-metal), Karin Park (singer song-writer), Årabrot (noise rock)
Artiesten met een rare letter (inclusief trema’s en accenten op letters), interpunctie of getal in de naam.
Prima te doen met mijn voorkeur voor obscure metal!
- Dag 2, stage 3: Misþyrming, Gràb, L'Abîme Naît l'Aube, Les Bâtards du Roi, M.O.R., A/Oratos, Au-dessus, Zørza
- Dag 3, stage 3: Dödsrit, Dødheimsgard, Cân Bardd, Be'lakor, Vígljós, Khôra, Hypno5e
Alle kleuren van de regenboog (stage met acts met een kleur in hun naam)
- Dag 2, podium 4: Green Lung, Green Garnation, Red Fang, Red Sun Atacama, Orange Goblin, Vertige, Green Milk From The Planet Orange, Oranssi Pazuzu.
- Dag 3, podium 4: Black Dahlia Murder, August Burns Red, Blackbraid, Aura Noir, White Ward, The Great White Nothing
I’m too sexy for my shirt! (acts/bands waarbij ten minste een lid veelal optreedt met ontbloot bovenlichaam.)
Een thema dat ik zelf heb ingestuurd, wat toch een stuk lastiger bleek dan gedacht (binnen het overkoepelende thema op het festival). - Dag 1, podium 1: Gojira, Amenra (set 1), Sleep, Panopticon, Endstille, Yellow Eyes
- Dag 3, podium 2: Amenra (set 2, ze zijn immers iets bijzonders van plan), Cult of Luna & Julie Christmas, Wolves In The Throne Room, Kalmah, Tsjuder, Seth
Artiesten met een geanimeerde videoclip.
Deze bleek uitdagend binnen de gekozen genres. - Dag 1, podium 2: Meshuggah, Kanonenfieber, 1914, Kvelertak, Wiegedood
- Dag 3, podium 2: Ice Nine Kills, Alestorm, Muncipal Waste, Fintroll. Het ideale alternatief voor degene die het festival het liefst wat feestelijker afsluit.
Alternatieve EO jongeren dag.
Leuk thema dat veel ruimte biedt voor interpretatie! Op dag 1 schrikken de EO jongeren wakker wanneer Oathbreaker de eed verbreekt en de kerkelijke koren en orkesten bij Satyricon en Dimmu Borgir worden versterkt door black metal. Wanneer zij dan eindelijk die langverwachte kerkelijke klanken denken te horen blijkt Liturgy een iets andere invulling te geven aan de kerkdienst, Deafheaven niet veel weg te hebben van de hemel, en Lamb of God helemaal niet die christelijke rockband van de buurjongens te zijn. En dan hebben ze ook nog eens de blasfemie van Marduk moeten doorstaan...
Op dag twee van de EO jongerendag gaan we rustig verder binnen het thema. Zo opent Deicide met controversiële anti-religieuze teksten, bekritiseert Agalloch het Geloof, legt Rotting Christ het er wel erg dik bovenop, beschrijft Zeal & Ardor een wereld waarin de slaven niet de Christelijke goden van de slavenhouders aanbidden, maar kiezen voor Satan, leidt Батюшка toch nog even een Oosters-Orthodoxe kerkbijeenkomst en hopen we dat Emperor op het eind niet weer een kerk in de fik steekt.
Alle boekingen zijn eindelijk gereed voor de eerste editie van Bayonette Festival!
Gelegen in Frans Baskenland zijn wij als organisatie zeer verheugd dat we dé band uit de regio mogen verwelkomen als droomheadliner: Gojira. Naast muzikaal genot van de bovenste plank geniet je in het Baskenland uiteraard ook van het beste eten (kijk maar eens naar het aantal Michelinrestaurants in de regio) en prachtige ruige natuur!
Voor deze speciale eerste editie hebben wij ons als organisatie gehouden aan een aantal thema's, waarop de podia zijn ingedeeld. (Vrije keuze namen dikgedrukt).
Gastoptredens tot de max (de opvolgende act moet een samenwerking hebben uitgebracht met de act ervoor, maar in de basis tot een ander genre behoren).
Dit was zonder twijfel het meest uitdagende thema in mijn lijstje, behoorlijke zoektocht om acts aan elkaar te knopen, maar enorm tevreden met het resultaat!
- Dag 1, stage 3: Duir (atmosferische folk/black metal), Ellende (post-black metal), Firtan (pagan metal), Groza (black metal), Harakiri For The Sky (post-black metal), Austere (depressive black metal).
- Dag 2, stage 1: Opeth (prog metal), Ayreon (prog rock), Katatonia (goth metal), The Ocean (post-metal), Karin Park (singer song-writer), Årabrot (noise rock)
Artiesten met een rare letter (inclusief trema’s en accenten op letters), interpunctie of getal in de naam.
Prima te doen met mijn voorkeur voor obscure metal!
- Dag 2, stage 3: Misþyrming, Gràb, L'Abîme Naît l'Aube, Les Bâtards du Roi, M.O.R., A/Oratos, Au-dessus, Zørza
- Dag 3, stage 3: Dödsrit, Dødheimsgard, Cân Bardd, Be'lakor, Vígljós, Khôra, Hypno5e
Alle kleuren van de regenboog (stage met acts met een kleur in hun naam)
- Dag 2, podium 4: Green Lung, Green Garnation, Red Fang, Red Sun Atacama, Orange Goblin, Vertige, Green Milk From The Planet Orange, Oranssi Pazuzu.
- Dag 3, podium 4: Black Dahlia Murder, August Burns Red, Blackbraid, Aura Noir, White Ward, The Great White Nothing
I’m too sexy for my shirt! (acts/bands waarbij ten minste een lid veelal optreedt met ontbloot bovenlichaam.)
Een thema dat ik zelf heb ingestuurd, wat toch een stuk lastiger bleek dan gedacht (binnen het overkoepelende thema op het festival). - Dag 1, podium 1: Gojira, Amenra (set 1), Sleep, Panopticon, Endstille, Yellow Eyes
- Dag 3, podium 2: Amenra (set 2, ze zijn immers iets bijzonders van plan), Cult of Luna & Julie Christmas, Wolves In The Throne Room, Kalmah, Tsjuder, Seth
Artiesten met een geanimeerde videoclip.
Deze bleek uitdagend binnen de gekozen genres. - Dag 1, podium 2: Meshuggah, Kanonenfieber, 1914, Kvelertak, Wiegedood
- Dag 3, podium 2: Ice Nine Kills, Alestorm, Muncipal Waste, Fintroll. Het ideale alternatief voor degene die het festival het liefst wat feestelijker afsluit.
Alternatieve EO jongeren dag.
Leuk thema dat veel ruimte biedt voor interpretatie! Op dag 1 schrikken de EO jongeren wakker wanneer Oathbreaker de eed verbreekt en de kerkelijke koren en orkesten bij Satyricon en Dimmu Borgir worden versterkt door black metal. Wanneer zij dan eindelijk die langverwachte kerkelijke klanken denken te horen blijkt Liturgy een iets andere invulling te geven aan de kerkdienst, Deafheaven niet veel weg te hebben van de hemel, en Lamb of God helemaal niet die christelijke rockband van de buurjongens te zijn. En dan hebben ze ook nog eens de blasfemie van Marduk moeten doorstaan...
Op dag twee van de EO jongerendag gaan we rustig verder binnen het thema. Zo opent Deicide met controversiële anti-religieuze teksten, bekritiseert Agalloch het Geloof, legt Rotting Christ het er wel erg dik bovenop, beschrijft Zeal & Ardor een wereld waarin de slaven niet de Christelijke goden van de slavenhouders aanbidden, maar kiezen voor Satan, leidt Батюшка toch nog even een Oosters-Orthodoxe kerkbijeenkomst en hopen we dat Emperor op het eind niet weer een kerk in de fik steekt.
Ik heb mn post al klaar staan, alleen thuis nog even de Clash Finder maken en de poster in elkaar schroeven en dan kan je de deur uit! Wordt een leuke reis dit
Bij deze volgt de presentatie van mijn festival. Als eerste de naam. ik verwelkom je heel graag op Roykes Themefest!
In de spoiler vind je mijn vrije keuzenamen en in de vrije namen zit zelfs de hele set van 1 van de thema's.:
Gaerea, Killus, Zetra, Chef' Special, Gotye, Jody Bernal, Aventuta, Quique, De Mannen Broeders, The Voidz, New Order, Cobra The Impaler, Romeo Santos, The Dead Weather, Gurriers, Basht. Maria Iskariot, Isolde Lasoen, Ronker, CHVE, Predatory Void, Living Gate, Sloper, The Coverups, Mariachi El Bronx, Mushroomhead, Hollywood Undead, Rolf Sanchez, Daddy Yankee, Ozuna, Peso Pluma, Dominick, Emmy D'Arc en Glintsal.
Poster:
Dan mijn set. Ik denk dat ik de set had die niemand wilde namelijk set 2. Met wat zoekwerk en een late correctie want kwam erachter dat aantal exclusieve acts niet Belgisch maar Nederlands waren en ik daar dus in de war was met een ander thema binnen mijn set. Dan de invulling van mijn thema's.
Gemaskerde bands: Hier was ik blij met mijn redelijke metalkennis want schmink, maskers, eigenlijk alles dat het gezicht enigszins bedenkt was toegestaan om hier invulling aan te geven. Op dag 1 is dit de hoofdstage Tivoli en op dag 2 is dit stage 4 Loco.
BeNe International: Hiervoor moest ik op zoek gaan naar artiesten die uit België of Nederland komen en ook in het buitenland zijn doorgebroken. Dit thema was uiteindelijk redelijk makkelijk toen ik er eenmaal een aantal had gevonden. Op dag 1 is dit stage 2 Maurits en op dag 3 is dit ook stage 2 Maurits.
Latin: Dit was mijn allergrootste uitdaging. Ik ben totaal niet thuis in deze muziek en ben hier ook flink voor aan het zoeken geweest. Uiteindelijk is het denk ik redelijk goed gelukt. Op dag 1 is dit stage 3 Kapel en op dag 3 is dit de hoofdstage Tivoli.
Zijprojecten only: Dit is het thema waar ik nog geen enkele aankondiging voor heb gedaan, uiteindelijk heb ik hier ook vooral in mijn metalkennis nagedacht en veel gegoogled. Op dag 1 is dit stage 4 Loco en op dag 2 is dit stage 3 Kapel.
EU only ivm de huidige wereldproblematiek: Dit was voor mij uiteindelijk de makkelijkste omdat ik hier alleen maar hoefde te kijken wat er uit Europa kwam. Vandaag zijn hier nog wat Nederlandse acts aan toegevoegd omdat deze bij het volgende thema stonden en al exclusief waren aangekondigd. Op Dag 2 is dit de hoofdstage Tivoli en op dag 3 is dit stage 4 Loco.
Belgisch: Hier had ik ook weinig moeite mee, ik woon dichtbij België en ga pas goed op Belgische artiesten. Je moet er alleen opletten dat je geen Nederlandse acts hier moet zetten want ja die zijn niet Belgisch. Gelukkig kon ik dus wat kwijt onder EU only. Op dag 2 is dit stage 2 Maurits en op dag 3 is dit stage 3 Kapel.
Clashfinder:
Bij deze volgt de presentatie van mijn festival. Als eerste de naam. ik verwelkom je heel graag op Roykes Themefest!
In de spoiler vind je mijn vrije keuzenamen en in de vrije namen zit zelfs de hele set van 1 van de thema's.:
Gaerea, Killus, Zetra, Chef' Special, Gotye, Jody Bernal, Aventuta, Quique, De Mannen Broeders, The Voidz, New Order, Cobra The Impaler, Romeo Santos, The Dead Weather, Gurriers, Basht. Maria Iskariot, Isolde Lasoen, Ronker, CHVE, Predatory Void, Living Gate, Sloper, The Coverups, Mariachi El Bronx, Mushroomhead, Hollywood Undead, Rolf Sanchez, Daddy Yankee, Ozuna, Peso Pluma, Dominick, Emmy D'Arc en Glintsal.
Dan mijn set. Ik denk dat ik de set had die niemand wilde namelijk set 2. Met wat zoekwerk en een late correctie want kwam erachter dat aantal exclusieve acts niet Belgisch maar Nederlands waren en ik daar dus in de war was met een ander thema binnen mijn set. Dan de invulling van mijn thema's.
Gemaskerde bands: Hier was ik blij met mijn redelijke metalkennis want schmink, maskers, eigenlijk alles dat het gezicht enigszins bedenkt was toegestaan om hier invulling aan te geven. Op dag 1 is dit de hoofdstage Tivoli en op dag 2 is dit stage 4 Loco.
BeNe International: Hiervoor moest ik op zoek gaan naar artiesten die uit België of Nederland komen en ook in het buitenland zijn doorgebroken. Dit thema was uiteindelijk redelijk makkelijk toen ik er eenmaal een aantal had gevonden. Op dag 1 is dit stage 2 Maurits en op dag 3 is dit ook stage 2 Maurits.
Latin: Dit was mijn allergrootste uitdaging. Ik ben totaal niet thuis in deze muziek en ben hier ook flink voor aan het zoeken geweest. Uiteindelijk is het denk ik redelijk goed gelukt. Op dag 1 is dit stage 3 Kapel en op dag 3 is dit de hoofdstage Tivoli.
Zijprojecten only: Dit is het thema waar ik nog geen enkele aankondiging voor heb gedaan, uiteindelijk heb ik hier ook vooral in mijn metalkennis nagedacht en veel gegoogled. Op dag 1 is dit stage 4 Loco en op dag 2 is dit stage 3 Kapel.
EU only ivm de huidige wereldproblematiek: Dit was voor mij uiteindelijk de makkelijkste omdat ik hier alleen maar hoefde te kijken wat er uit Europa kwam. Vandaag zijn hier nog wat Nederlandse acts aan toegevoegd omdat deze bij het volgende thema stonden en al exclusief waren aangekondigd. Op Dag 2 is dit de hoofdstage Tivoli en op dag 3 is dit stage 4 Loco.
Belgisch: Hier had ik ook weinig moeite mee, ik woon dichtbij België en ga pas goed op Belgische artiesten. Je moet er alleen opletten dat je geen Nederlandse acts hier moet zetten want ja die zijn niet Belgisch. Gelukkig kon ik dus wat kwijt onder EU only. Op dag 2 is dit stage 2 Maurits en op dag 3 is dit stage 3 Kapel.
Clashfinder:
Het is tijd voor de presentatie van 🕸 Hush & Havoc 🕸 - dit jaar voor de eerste en enige keer op het fantastische terrein van... Radio Kootwijk.
het kabinet gaat eindelijk werk maken van de hoge stikstofdepositie op de Veluwe! Enorm goed nieuws natuurlijk. Voordat het gebied rondom Radio Kootwijk voor onbepaalde tijd wordt afgesloten om de natuur te herstellen, is er eenmalig een vergunning afgegeven voor een grootschalig evenement: ons festival. Een enorm gelukje, want het terrein is in het recente verleden alleen voor een wat kleiner festival als Grasnapolsky gebruikt.
Er zijn vier stages: eentje in het gebouw hierboven en drie in het gebied eromheen. De Amethyst Stage enerzijds en de Obsidian Stage anderzijds zijn de twee "mains". De Opal Stage en Slate Stage zijn de iets kleinere podia; één tent en één stage in het gebouw.
🕳
Voordat ik aan de verantwoording begin, allereerst een shoutout naar @Blommie, @Oasiss, @JK79 én @RubenJS, die allen zo sportief te hulp schoten naar aanleiding van mijn gepruts met de clashfinder. Uiteindelijk heb ik de clashfinder website gelaten voor wat het is en heb ik zelf een overzicht van podia gemaakt. Weliswaar zonder tijden, maar wel met wat basisinfo (zie onderaan). De acts op de poster staan op op ieder podium op volgorde: headliners bovenaan, dagopeners onderaan.
🕳
Ik kreeg set 15 toebedeeld met de volgende thema's: acts uit landen met een 2 kleuren-vlag, symfonische metal, tattooloze metal, duisternis, Sky Radio only (artiesten moeten de afgelopen 30 dagen op Sky Radio te horen zijn geweest) en 'around the world' (artiesten met een geografisch element in hun naam).
🕳
Eerlijk gezegd moest ik in eerste instantie even slikken bij de twee vrij specifieke metalcategorieën en de gedachte vier podia met alleen maar metalacts te moeten vullen. Metal is voor mij namelijk geen genre waar ik bijzonder goed in thuis ben. Hoe dan ook: een leuke uitdaging. Maar hoe maak je er met ook twee verplichte Sky Radio podia in hemelsnaam een logische line-up van? Ik heb Sky Radio weleens kort opstaan in de auto en daar wordt, bijna zonder uitzondering, alleen mierzoete, makkelijk behapbare supermarktmuziek gedraaid. Denk, denk, denk..
🕳
Ik kwam al vrij snel op het idee om een poging te doen deze twee uitersten, metal en mierzoete pop, met behulp van de andere thema’s op een logische manier te verbinden, om er zo toch een min of meer coherent programma van te maken (@InsaniTiny en ik vechten wat dat betreft om het gecombineerde pop & metal-publiek! Mijn originele poster was zelfs eerst roze/zwart, maar dat heb ik aangepast nadat InsaniTiny haar poster eerder had gepresenteerd ). De ultieme schakel in dit geheel was het (geweldige!) thema ‘duisternis’. Dat thema hoeft, hoewel ook leuk, natuurlijk niet op de meest letterlijke manier te worden opgevuld; er zijn namelijk veel artiesten die ‘dark pop’ maken, of die met hun muziek een inkijkje geven in hun duistere, melancholische, introspectieve zielenroerselen.
🕳
Denk bij het voorgaande aan Billie Eilish en Thom Yorke. Charli xcx zou hier wat twijfel kunnen oproepen, omdat de eerste associatie bij haar waarschijnlijk toch ‘brat summer’ is, maar voor de sceptici wordt het dan hoog tijd haar laatste album ‘Wuthering Heights’ te luisteren. Want de niet-kenner die misschien denkt dat de film/het boek van Emily Brönte een fijn liefdesverhaal is, heeft het namelijk mis. We hebben in dit verhaal te maken met twee (zelf)destructieve, codependente geliefden. De nummers op Charli’s album geven hier op een fantastische manier nog meer gewicht aan: duistere pop op zijn zuiverst dus.
🕳
Naast deze wat meer alternatieve pop heb ik geprobeerd een acceptabele Sky Radio-selectie te maken van artiesten die er de afgelopen 30 dagen te horen zijn geweest, met bijvoorbeeld Dua Lipa, Khalid en Heart. Maar de bezoeker die even snakt naar wat nostalgische luchtigheid kan ook zijn/haar/hun hart ophalen bij de Spice Girls singalong van Melanie C.
🕳
Het thema ‘symfonische metal’ vond ik het lastigst. Als enige bands in dat genre kende ik namelijk Nightwish, Epica en Within Temptation (en, grappig genoeg, staat Nightwish uiteindelijk niet eens in dit thema ingedeeld, maar als headliner van één van de twee ‘vlaggenpodia’). Ik heb de symfonische stages klein gehouden, waarbij één van de stages uitsluitend bestaat uit bands die (als ik het allemaal goed heb gefactcheckt, kenners: wees mild voor me) symfonische death/black metal maken. @Dr. Hannibal dank voor de inspiratie wat betreft dit specifieke subgenre in de symfonische metal; ik had anders veel minder goed geweten wat ik met dit thema aan moest.
🕳
Het thema ‘tattooloze metal’ heb ik vervolgens niet letterlijk ingevuld, want ik heb sowieso geen idee welke metalmuzikanten wel of geen tattoos hebben, maar los daarvan leek het me leuk om dit thema op te vullen met bands/artiesten waar de échte metalpurist van gruwelt (met een korrel zout genomen natuurlijk), omdat het genre ‘metal’ door deze muzikanten (ietwat) teveel wordt vertroebeld. Denk aan een artiest als Sleep Token, wiens meest beluisterde Spotifynummer ‘Caramel’ de eerste paar minuten niet zou misstaan op Sky Radio. Er zitten ook wat bands bij die door de metalheads doorgaans - denk ik - wel gerespecteerd worden, denk aan Alcest, maar daar zit het tattooloze element er meer in dat hun muziek teveel niet-metal elementen bevat zoals, in dit specifieke geval, shoegaze.
🕳
De overige twee thema's boden tot slot verrassend veel ruimte. Vlaggen hebben niet mijn bijzondere interesse, dus ik had op voorhand eigenlijk geen idee welke landen vlaggen met twee kleuren hebben. Al snel bleken daar gelukkig landen onder te vallen die een hele lading fijne artiesten hebben voortgebracht. Hierdoor kon ik een aantal goede ‘schakelartiesten’ boeken, zoals Mogwai, Mono, Anna von Hauswolff en Men I Trust, maar ook een onversneden icoon als Joni Mitchell komt langs (idealiter had ik Brandi Carlile, waarmee zij vaker heeft opgetreden de laatste jaren, ook geboekt, maar zij is dan helaas weer Amerikaans). Het ‘around the world’ thema gaf vervolgens de mogelijkheid om ook artiesten te boeken die het programma in de breedte wat meer diepte konden geven, door ook onder andere elektronische invloeden toe te voegen. Denk aan Arca, Sega Bodega, Kelela en French Police. Klinkt niet geografisch? Dat is het toch wel degelijk! Voornamen als ‘Jim’ en ‘Sega’ en achternamen als ‘Williams’ blijken namelijk gewoon bestaande plaatsnamen van al dan niet obscure gehuchten ergens ter wereld te zijn.
🕳
Zo is er al met al een wat mij betreft ge(s)laagd programma tot stand gekomen. Met behulp van ChatGPT (geen fan van AI, maar ik heb echt geen designtalent) heb ik voor dit geheel de volgende poster gemaakt:
Ik hoop enkele forummers tegemoet te zien in september!
EDIT: Angel Olsen opent de Amethyst op zondag! Die naam is weggevallen, zie ik.
Amethyst staat altijd tegenover Slate, Obsidian altijd tegenover Opal, zodat het meer Hush en het meer Havoc gedeelte van het programma elkaar nooit overlappen en de liefhebbers van het ene of het andere spectrum van het programma altijd al hun favoriete acts kunnen zien.
Voor de meest recente editie van FloFest strijken we neer in het pittoreske Hilvarenbeek, waar we het terrein van Best Kept Secret overnemen voor een nieuwe indeling met extra thema-chaos. We behouden de grote open-air stage aan het strand, maar verstoppen de rest van de stages in het bos, grote tenten voor grote ontdekkingen en oude bekenden.
Deze editie geen boekingen op basis van bekendheid en grootte, maar elke stage wordt elke dag omgebouwd om volledig in thema te zijn. Er wordt zelfs een heuse stage-battle uitgevoerd waar de drukte op de vloer wordt afgemeten om eindelijk een laatste oordeel te vellen over een eeuwigdurende strijd.
Er is door de organisatie gekozen om de podia in een aantal themas in the delen, te weten de volgende:
- Petje Achterstevoren, Chickies Scoren
- Heaven on Earth
- Voetbal-thema
- Fly Like A Bird
- Muziek in Dialect
- Risk Favorietjes (Afrika/Oceanië/Zuid-Amerika)
deze themas zullen verdeeld worden over de 4 stages, zodat er 3 volle festivaldagen gevuld worden. Nieuwe artiesten, die in de laatste ronde zijn aangekondigd (vrije keuze) zijn dikgedrukt.
ONE - Fly Like a Bird
NI - Heaven on Earth (Heaven)
DREI - Heaven on Earth (Hell)
ARBA'AA - Risk Favorietjes - Afrikaanse funk
ONE - WK Voetbal (indie)
NI - Petje achterstevoren, chickies scoren (moshpit)
DREI - Fly Like a Bird
ARBA'AA - Muziek in dialect (NL)
ONE - Risk favorietjes (Oceanië)
NI - Voetbal thema (Dance)
DREI - Petje achterstevoren, chikies scoren (Nederlands)
ARBA'AA - Muziek in dialect (MENA)
Dag 1
We starten de eerste dag met een hoop gevleugelde artiesten op de Main stage, de ONE, waar de headliner The Eagles wordt aangevuld met prachtige muziek van Elbow, die met hun festivalklassieker The Birds het publiek laat opstijgen. Naast klassieker Counting Crows komen ook Doves, Andrew Bird, Cranes, en Jade Bird de gevleugelde lineup versterken.
Het tweede en derde podium, de NI (2) en DREI (3), vergelijkbaar in grootte, zullen gehuld gaan in goud/witte en rood/zwarte kleuren. Deze stages zijn vandaag namelijk toneel voor de eeuwigdurende strijd tussen hemel en hel, waar de artiesten gaan proberen om het eens en voor altijd te beslissen welke van de twee de overwinnaar is. Voor de NI hebben we natuurlijk al afsluiter My Bloody Valentine weten te strikken (met nummers zoals Angel), en het gruizende geweld van deze band zal worden versterkt door Spiritualized en Explosions in the Sky. De rest van de dag zal worden gevuld met hemelse optredens van Bat For Lashes, NewDad, HEAVN, en Holy Fawn.
In de Hell tent, de DREI, zal het geluid van de hel opstijgen met de beste metalbands die te bieden zijn! Hét tegengeluid voor de dromerige muziek die uit de Heaven stage zal komen begint met het zware geluid van Devil Master. Daarna zal Mephorash ons verder doen afdalen in de hel, waar we onderweg een oude bekende tegenkomen met een reünie van een klassieker: The Devil's Blood. De meester van de hel, Lucifer, is de volgende stop, alvorens we bij Watain aankomen. Behemoth en Puscifer zullen de laatste slots in deze helse tent zullen vullen. Voor deze epische strijd hebben we nieuwe technologie laten invliegen die de drukte op de tentvloer meet, zodat op de laatste dag van het festival de uitslag van deze battle bekend gemaakt kan worden.
Met dank aan @Koekdoos en @Jamel voor het dubbelchecken van de metalnamen!
De vierde stage, de ARBA'AA (4), is vandaag de party-stage, voor mensen die minder trek hebben in het zwaardere geweld uit de andere tenten. Licht, luchtig, voetjes van de vloer met een Afrikaans tintje. We beginnen met all-round favoriet, en persoonlijk gescout op een festival in Muizenberg, Zuid-Afrika: Desmond & the Tutu's. We gaan door met Makoomba, en voeren de hitte verder op met een van Nigeria's up en coming artiesten: Aunty Rayzor. Ibibio Sound Machine zorgt ervoor dat de partysfeer nog harder aan gaat, waarna we verder het tribale aspect van Afrika uitvergroten met BCUC en Fulu Mikizi. Als laatste zal Kin'Gongolo Kiniata de stage afsluiten met hun Congolese swing!
Dag 2
Op dag 2 staat de ONE stage in het teken van Voetbal, met dé beste artiesten die elke fanatieke FIFA speler gehoord moet hebben! Vandaag is Tame Impala de grote afsluiter die met zijn laser- en confetti show de Main Stage laat wegdromen. Tijdens de ondergaande zon net ervoor zorgt The National dat we collectief onze Sad Das gevoelens weg zingen. Tom Misch en Portugal. The Man tillen het indie-cred van deze stage nog een niveau'tje hoger. De stage zal verder aangevuld worden met Phantogram, Superorganism, en Architecture in Helsinki.
Op de NI, in de donkere tent gaan we los met sicke moshpits, Want wat is er nou een betere plek om met je Petje Achterstevoren Chickies te Scoren? We beginnen met de stevige punk van SOFT PLAY en Model/Actriz, waarna de versnelling een tandje hoger gaat met WARGASM (UK) en The Chats. We duiken dieper de nostalgie in met de spirituele Beastie Boys opvolger, Joey Valence & Brae, en de zeroes-punk van All Time Low. Afsluiter is de rijzende ster die eigenhandig verantwoordelijk is voor de revitalizering van de Ierse taal: Kneecap.
In de DREI hebben we speciaal voor de vogelaars onder ons wat interessante bands geboekt: we starten de dag goed met Birds in Row (voor de mensen die hun zaken goed op orde hebben en vroeg op de dag al wakker zijn) en Tweak Birds. We voeren het tempo wat op met een rondje beer pong onder het genot van Pigeons Playing Ping Pong. Een wat rustiger intermezzo zal worden verzorgd door The Dodos, waarna neemt Goose het stokje over voor een rondje knallen, en gaat Eagles of Death Metal door op dezelfde klauw. We trillen het laatste van het gemorste vogelvoer van de vloer met de high-intensity rock van Swans voor we op stok gaan voor deze dag.
Voor mensen die liever wat dichter bij huis blijven hebben we op de ARBA'AA wat lokale vertegenwoordiging met de beste dialect-muziek. De Kraaien zorgen voor een energieke opener met hun Haagse praat, en daarna nemen onze Oost-vlaamse Zuiderburen het stokje over met Het Zesde Metaal en Brihang. Sophie Straat zal met haar Amsterdamse levensliederen iedereen laten nadenken over hun levenskeuzes. Om het wat lichter te houden gaan we daarna een rondje de polonaise in met publiekslieveling Frans Bauer. Ons Fransie wordt opgevolgd door ré oer klassieker binnen de dialect-rock: Normaal. We sluiten af met een nachtelijk concert vol bier en varkensstiften van Rowwen Hèze.
Dag 3
De ONE stage vandaag is voor onze Australische en Nieuw Zeelandse vrienden. Lorde zal afsluiten, en ze zullen gesupport worden door Parcels op de subheadliner slot. Royel Otis is ook van de partij, en de psychrock vrienden van Psychedelic Porn Crumpets en Pond versterken de lineup. Twee nieuwe bands komen de Main stage openen, Teen Jesus and the Jean Teasers, en Spacey Jane.
Op de NI kan er lekker gedanst worden bij dé beste dance acts die bekend zijn van het voetbal. De tent wordt geopend door de opzwepende dance van Bomba Estereo, om daarna met een bijzondere live-set van Park Hye Jin de beentjes los te krijgen. 's middags druipt het zweet van de tent met de dampende shows van Sofi Tukker en Confidence Man. Zombie Nation, bekend van dé goal-hit van PSV Kernkraft 400, zal het podium afsluiten, en hiervoor passeren Mura Masa en Digitalism de revue.
De DREI is vandaag voor onze jongste festivalgangers van Gen Z en Gen Alpha. Voor hen hebben we de grootste Nederlandse artiesten geboekt dus doe je petje maar op je broccoli kapsel en haal je vape uit je zak, want we gaan chickies scoren! We starten met de hockeyrap van Turfy Gang, waarna we met de gevoelige muziek van MEAU en Metejoor door gaan. Snelle en Flemming gaan daarna door in de hoogste versnelling, waarna we afsluiten met resp. Antoon en Merol.
Bij de ARBA'AA zweven we naar het midden-oosten en delen van Afrika, bekend om zijn vele dialecten en talen. Gaye Su Akyol zal het podium openen en samen met Altin Gün ons richting Anatolië laten verplaatsen. De filmische muziek van Gaye Su Akyol doet je meteen denken aan een Turkse versie van Ennio Morricone, en Altin Gün is ons natuurlijk allen bekend met hun opzwepende grooves. We nemen een uitstapje naar de Sahara woestijn met de beste desert blues uit Mali en Niger. Tinariwen, de grootvaders van de Desert blues, en Mdou Moctar zullen ons met stevig gitaarwerk laten verdwalen in de woestijn. De brug richting het Midden-oosten wordt geslagen met Ammar 808, die met hun elektronische dub en Noord-Afrikaanse zang het gat tussen de Desert blues en de volgende artiesten dicht. Vanuit Noord Afrika trekken we verder het Midden-Oosten in met de funky Syrische bruiloftsmuziek van Omar Souleyman en de electro funk van Acid Arab.
Het is tijd voor de presentatie van 🕸 Hush & Havoc 🕸 - dit jaar voor de eerste en enige keer op het fantastische terrein van... Radio Kootwijk.
het kabinet gaat eindelijk werk maken van de hoge stikstofdepositie op de Veluwe! Enorm goed nieuws natuurlijk. Voordat het gebied rondom Radio Kootwijk voor onbepaalde tijd wordt afgesloten om de natuur te herstellen, is er eenmalig een vergunning afgegeven voor een grootschalig evenement: ons festival. Een enorm gelukje, want het terrein is in het recente verleden alleen voor een wat kleiner festival als Grasnapolsky gebruikt.
Er zijn vier stages: eentje in het gebouw hierboven en drie in het gebied eromheen. De Amethyst Stage enerzijds en de Obsidian Stage anderzijds zijn de twee "mains". De Opal Stage en Slate Stage zijn de iets kleinere podia; één tent en één stage in het gebouw.
🕳
Voordat ik aan de verantwoording begin, allereerst een shoutout naar @Blommie, @Oasiss, @JK79 én @RubenJS, die allen zo sportief te hulp schoten naar aanleiding van mijn gepruts met de clashfinder. Uiteindelijk heb ik de clashfinder website gelaten voor wat het is en heb ik zelf een overzicht van podia gemaakt. Weliswaar zonder tijden, maar wel met wat basisinfo (zie onderaan).
🕳
Ik kreeg set 15 toebedeeld met, kort gezegd, de volgende thema's: around the world, acts uit landen met een 2 kleuren-vlag, symfonische metal, tattooloze metal, duisternis en Sky Radio only.
🕳
Eerlijk gezegd moest ik in eerste instantie even slikken bij de twee vrij specifieke metalcategorieën en de gedachte vier podia met alleen maar metalacts te moeten vullen. Metal is voor mij namelijk geen genre waar ik bijzonder goed in thuis ben. Hoe dan ook: een leuke uitdaging. Maar hoe maak je er met ook twee verplichte Sky Radio podia in hemelsnaam een logische line-up van? Ik heb Sky Radio weleens kort opstaan in de auto en daar wordt, bijna zonder uitzondering, alleen mierzoete, makkelijk behapbare supermarktmuziek gedraaid. Denk, denk, denk..
🕳
Ik kwam al vrij snel op het idee om een poging te doen deze twee uitersten, metal en mierzoete pop, met behulp van de andere thema’s op een logische manier te verbinden, om er zo toch een min of meer coherent programma van te maken (@InsaniTiny en ik vechten wat dat betreft om het gecombineerde pop & metal-publiek! Mijn originele poster was zelfs eerst roze/zwart, maar dat heb ik aangepast nadat InsaniTiny haar poster eerder had gepresenteerd ). De ultieme schakel in dit geheel was het (geweldige!) thema ‘duisternis’. Dat thema hoeft, hoewel ook leuk, natuurlijk niet op de meest letterlijke manier te worden opgevuld; er zijn namelijk veel artiesten die ‘dark pop’ maken, of die met hun muziek een inkijkje geven in hun duistere, melancholische, introspectieve zielenroerselen.
🕳
Denk bij het voorgaande aan Billie Eilish en Thom Yorke. Charli xcx zou hier wat twijfel kunnen oproepen, omdat de eerste associatie bij haar waarschijnlijk toch ‘brat summer’ is, maar voor de sceptici wordt het dan hoog tijd haar laatste album ‘Wuthering Heights’ te luisteren. Waar de niet-kenner misschien denkt dat de film/het boek van Emily Brönte een fijn liefdesverhaal is, heeft het namelijk mis. We hebben in dit verhaal te maken met twee (zelf)destructieve, codependente geliefden. De nummers op Charli’s album geven hier op een fantastische manier nog meer gewicht aan: duistere pop op zijn zuiverst dus.
🕳
Naast deze wat meer alternatieve pop heb ik geprobeerd een acceptabele Sky Radio-selectie te maken van artiesten die er de afgelopen 30 dagen te horen zijn geweest, met bijvoorbeeld Dua Lipa, Khalid en Heart. Maar de bezoeker die even snakt naar wat nostalgische luchtigheid kan ook zijn/haar/hun hart ophalen bij de Spice Girls singalong van Melanie C.
🕳
Het thema ‘symfonische metal’ vond ik het lastigst. Als enige bands in dat genre kende ik namelijk Nightwish, Epica en Within Temptation (en, grappig genoeg, staat Nightwish uiteindelijk niet eens in dit thema ingedeeld, maar als headliner van één van de twee ‘vlaggenpodia’). Ik heb de symfonische stages klein gehouden, waarbij één van de stages uitsluitend bestaat uit bands die (als ik het allemaal goed heb gefactcheckt, kenners: wees mild voor me) symfonische death/black metal maken. @Dr. Hannibal dank voor de inspiratie wat betreft dit specifieke subgenre in de symfonische metal; ik had anders veel minder goed geweten wat ik met dit thema aan moest.
🕳
Het thema ‘tattooloze metal’ heb ik vervolgens niet letterlijk ingevuld, want ik heb sowieso geen idee welke metalmuzikanten wel of geen tattoos hebben, maar los daarvan leek het me leuk om dit thema op te vullen met artiesten met bands/artiesten waar de échte metalpurist van gruwelt, omdat het genre ‘metal’ door deze muzikanten (ietwat) teveel wordt vertroebeld. Denk aan een artiest als Sleep Token, wiens meest beluisterde Spotifynummer ‘Caramel’ de eerste paar minuten niet zou misstaan op Sky Radio. Er zitten ook wat bands bij die door de metalheads doorgaans - denk ik - wel gerespecteerd worden, denk aan Alcest, maar daar zit het tattooloze element er meer in dat hun muziek teveel niet-metal elementen bevat zoals, in dit specifieke geval, shoegaze.
🕳
De overige twee sets boden tot slot verrassend veel ruimte. Vlaggen hebben niet mijn bijzondere interesse, dus ik had op voorhand eigenlijk geen idee welke landen vlaggen met twee kleuren hadden. Al snel bleken daar gelukkig landen onder te vallen die een hele lading fijne artiesten hebben voortgebracht. Hierdoor kon ik een aantal goede ‘schakelartiesten’ boeken, zoals Mogwai, Mono, Anna von Hauswolff en Men I Trust, maar ook een onversneden icoon als Joni Mitchell komt langs (idealiter had ik Brandi Carlile, waarmee zij vaker heeft opgetreden de laatste jaren, ook geboekt, maar zij is dan helaas weer Amerikaans). Het ‘Around the World’ thema gaf vervolgens de mogelijkheid om ook artiesten te boeken die het programma in de breedte wat meer diepte konden geven, door ook onder andere elektronische en hiphopinvloeden toe te voegen. Denk aan Arca, Sega Bodega, Kelela en French Police. Klinkt niet geografisch? Dat is het toch wel degelijk! Voornamen als ‘Jim’ en ‘Sega’ en achternamen als ‘Williams’ blijken namelijk gewoon bestaande plaatsnamen van al dan niet obscure gehuchten ergens ter wereld te zijn.
🕳
Zo is er al met al een wat mij betreft ge(s)laagd programma tot stand gekomen. Met behulp van ChatGPT (geen fan van AI, maar ik heb echt geen designtalent) heb ik voor dit geheel de volgende poster gemaakt:
Ik hoop enkele forummers tegemoet te zien in september!
Amethyst staat altijd tegenover Slate, Obsidian altijd tegenover Opal, zodat het meer Hush en het meer Havoc gedeelte van het programma elkaar nooit overlappen en de liefhebbers van het ene of het andere spectrum van het programma altijd al hun favoriete acts kunnen zien.
Wat toevallig! Dit terrein heb ik ook gebruikt in een eerdere draft!
En voor mij nog specialer: ik heb hier mijn inmiddels vrouw ten huwelijk gevraagd!
Knappe metalboekingen ook voor een niet metalhead, ook met wat hulp van Hannibal. Zitten een aantal namen tussen die ik heel graag zelf geboekt zou hebben
Wat toevallig! Dit terrein heb ik ook gebruikt in een eerdere draft!
En voor mij nog specialer: ik heb hier mijn inmiddels vrouw ten huwelijk gevraagd!
Knappe metalboekingen ook voor een niet metalhead, ook met wat hulp van Hannibal. Zitten een aantal namen tussen die ik heel graag zelf geboekt zou hebben