Omdat de verwachtingen overal nogal verschillen heb ik chat de huidige modelruns (ECMWF, GFS, ICON e.d.) laten annalyseren:
Overdag: 20-24°C
Nachten: 13-15°C
Vrijdag en zaterdag lijken momenteel het best
Zondag heeft de grootste buienkans
Vooralsnog geen serieus modderfestival in zicht
Neem wel een trui of vest mee voor de nachten
Huidige festivalscore: 8/10
Mijn gevoel op basis van de huidige kaarten: de kans op een compleet verregend DTRH is klein. De kans op een overwegend droog festival met af en toe een bui is op dit moment duidelijk het grootste scenario. Dat is eigenlijk bijna ideaal festivalweer: niet 35-40°C zoals eind juni, maar ook niet koud of langdurig nat.
DTRH Weerupdate – 25 juni
Na de extreme hitte eind juni volgt waarschijnlijk een vrij stevige afkoeling. De meeste modellen laten voor het eerste weekend van juli een westelijke stroming zien met temperaturen die dicht bij normaal liggen voor de tijd van het jaar.Huidige verwachting voor Bergharen
| Dag | Temperatuur | Kans op regen |
|---|---|---|
| Donderdag 2 juli | 20-23°C | 30% |
| Vrijdag 3 juli | 21-24°C | 20% |
| Zaterdag 4 juli | 20-24°C | 25% |
| Zondag 5 juli | 19-23°C | 40% |
| Maandag 6 juli | 19-22°C | 35% |
Verwachting per dagdeel
Donderdag- Ochtend: droog, fris (14-16°C)
- Middag: wolken en zon
- Avond: prima festivalweer
- Nacht: 13-15°C
- Ochtend: zonnige perioden
- Middag: 22-24°C
- Avond: droog en aangenaam
- Nacht: vest/truiweer
- Ochtend: droog
- Middag: mogelijk warmste festivaldag
- Avond: goede kans op droog weer
- Nacht: 14-15°C
- Ochtend: nog droog
- Middag/avond: grootste kans op buien
- Nacht: fris
Huidige festivalscore: 8/10
Mijn gevoel op basis van de huidige kaarten: de kans op een compleet verregend DTRH is klein. De kans op een overwegend droog festival met af en toe een bui is op dit moment duidelijk het grootste scenario. Dat is eigenlijk bijna ideaal festivalweer: niet 35-40°C zoals eind juni, maar ook niet koud of langdurig nat.