Ik zie hier The National consequent als een mislukking afgeschilderd worden, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het festival het zo ziet. Het veld was echt niet zó problematisch leeg, en dat er achterop een paar mensen in een rondje aan het dansen waren betekent ook niet dat de hele act meteen niet op het festival past. De zondag-headliner heeft het altijd zwaar. Dat is op Lowlands en andere weekender-festivals waar mensen niet voor 1 specifieke headliner een kaartje kopen niet anders. Janelle Monae, The War on Drugs en Paolo Nutini stonden echt niet voor vollere velden dan The National. En dat is allemaal ook zo'n ramp niet.
De organisatie is zich hartstikke bewust van de manier waarop ze programmeren en hoe ze zich als festival willen profileren. En dat is niet alleen met vlakke (dance) acts en ook gewoon met vuiger gitaarwerk of alternatieve lievelingen. Ja, de Jungle's, Disclosure's en Barry Can't Swim's hebben er hun plek, maar altijd in de mix. En dus boeken ze vrolijk LCD Soundsystem, terwijl dat echt niet de grootste ticketschuiver is. Ook omdat het festival die mix van publiek wil aantrekken: tuurlijk moet er een bepaalde massa zijn om het grootschalig en winstgevend te krijgen, dat red je niet met alleen puristische muzieknerds zoals de mensen op dit forum. Maar dat betekent niet dat die doelgroep niet ook belangrijk voor ze is en op waarde wordt geschat voor het voortbestaan en het imago van het festival. Zo is het altijd geweest, en ik zie geen enkele aanwijzing dat dat zou veranderen.