Zo, wat een lekker weekend was dat zeg. Allereerst natuurlijk alleen al door het weer. Heerlijk gewoon, zorgde echt voor ultiem vakantiegevoel. Maar vooral het muzikale programma was heel dik in orde. Waanzinnig mooie dingen gezien.
Vrijdag qua drinken iets te enthousiast van stapel gegaan, waardoor ik uiteindelijk zo loomlam was, dat ik veel minder heb gezien dan ik hoopte. Begonnen bij Fufanu, waar ik Dennis1808 meteen spotte. Fufanu was goed, fijn begin. Toen invalact Claw Boys Claw vanaf de zijkant van de tent geluisterd. Ouderwets prima optreden. Toen voor het eerst naar het nieuwe hoofdpodium voor de Jeugd van Tegenwoordig. Bekende formule, maar de Jeugd pakt het veld meteen weer in. Goed podium ook, die nieuwe Hotot. Wel wat weinig schaduw, waardoor je nu letterlijk wegfikte in de zon. Klein stukje Rival Sons gekeken, beetje rondgehangen en uiteindelijk beland bij BRMC. Tja, het viel me niet mee. Pompte loom door, maar niet op een wat mij betreft fijne wijze. MGMT vervolgens, vond ik prima, maar mijn maten waren er snel klaar mee. Op weg naar Jon Hopkins. En die was een partij hard,. Geweldig gewoon, absolute hoogtepunt van de dag. Vervolgens stukje QOTSA gezien, maar het licht was inmiddels aardig uit bij mij. Baalde ik wel gruwelijk van. Stippenlift, IAMDBB en Curtis Harding daardoor gemist.
Zaterdag verstandiger van start gegaan. Yungblud was lekker energiek, heerlijk Brits. Daarna de surfrock van La Femme, beviel heel goed. Lekker vrolijk. Toen bij Karel geweest, dat was wel een belevenis. Maar om hen nu in de top 3 van de beste acts te zetten zoals 3voor12 deed??? Vervolgens James Holden gezien, ik vond het goed. Toen vanaf een afstandje naar Calexico gekeken. Vriendelijke muziek, prima om zittend in het gras te horen. Daarna mee met de groep naar First Aid Kit. Mijn god, die muziek is zo lieflijk dat je er bijna agressief van wordt. Hemeltergend gewoon. Gelukkig kwam Fever Ray daarna. Lekker bizar, beetje shockact maar muzikaal heel indrukwekkend. Daardoor wel iets te laat bij David Byrne en dat was verdorie jammer. Wat een fenomenaal optreden. Had het wel goed verwacht, maar zo? Muzikaal zag het er schitterend uit met alle bandleden op een rij, het klonk goed en hij was waanzinnig goed bij stem. En de aankleding en uitstraling in stemmig grijs was werkelijk fantastisch, zo smaakvol en helemaal af. Wow. Tenslotte Anderson.Paak. Die viel me wel wat tegen. Veel minder goed dan paar jaar geleden op lowlands. Uiteindelijk toch iets te licht om een festivaldag te dragen wat mij betreft. Het was niet slecht hoor, maar ik had er gewoon meer van verwacht.
Zondag langzaam op gang gekomen bij The Breeders. Ze hadden er wel zin en het was lekker om al die oude nummers weer eens te horen. Toen naar Portugal.The Man geweest. Ik vond het werkelijk lachwekkend slecht. Vlees noch vis. Maar waarschijnlijk was ik een van de enigen met die mening, want ik had de indruk dat het volk om mij heen het wel tof vond. Na mezelf een kwartier gefolterd te hebben, snel weg bij die act. Fink vervolgens gezien, lekker vanuit het gras. Sfeervol muziekje, niets mis mee. En toen het volgende hoogtepunt: St Vincent. Wauw. Net als bij David Byrne zoveel oog voor de vormgeving op het podium. Prachtig gewoon! En wat speelt ze heerlijk gitaar, en wat was ze zuiver van stem. Een absoluut topoptreden. Daarnee even bijkomen bij Jameszoo voordat we naar het hoofdpodium trokken voor het optreden van Franz Ferdinand. Dat was echt goed. Wist niet zo goed wat ik nog van hen mocht verwachten, maar was dik in orde. Enthousiast gespeeld ook. Helemaal klaar voor het hoogtepunt van het weekend: Nick Cave And The Bad Seeds. En wat loste hij de verwachtingen weer in. Prachtige afsluiter van een prachtig festival. Heb nu alweer zin in volgend jaar!
En oh ja: wat was het terrein weer helemaal af. Dat doen ze toch echt wel goed. Met de drukte vond ik het wel te doen. Sowieso had ik de indruk dat de tenten beter toegankelijk waren dan vorig jaar. Maar dat had er misschien ook wel mee te maken dat veel mensen buiten bleven vanwege het weer.