De Albums van 2020

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.021
8.664
Als dit jaar één ding is, dan is het (voor mij toch) het jaar van de cover.

Ook door die thuiszit situatie wellicht, hebben we de laatste maanden een pak enorm sterke covers te horen gekregen. Nummers die zich op zijn minst trots naast het origineel mogen staan. Een paar van mijn favorieten:

Jorja Smith - Rose Rouge (van St Germain)
Sharon Van Etten & Josh Homme - (What's So Funny 'Bout) Peace, Love and Understanding? (van Nick Lowe)
Julia Stone - Beds Are Burning (van Midnight Oil)
Lianne La Havas - Weird Fishes (van Radiohead)
The National - Never Tear Us Apart (van INXS)
James Blake - Come As You Are (van Nirvana)
Nick Cave - Cosmic Dancer (van T-Rex)
Christine & The Queens - Blinded By The Lights (van The Weeknd)
Kurt Vile - Stranger Than Kindness (van Nick Cave)
Dirty Projectors - Isolation (van John Lennon)
 

bassisandro

Playlistbediener
6 jul 2020
17
1
Als dit jaar één ding is, dan is het (voor mij toch) het jaar van de cover.

Ook door die thuiszit situatie wellicht, hebben we de laatste maanden een pak enorm sterke covers te horen gekregen. Nummers die zich op zijn minst trots naast het origineel mogen staan. Een paar van mijn favorieten:

Jorja Smith – Rose Rouge (van St Germain)
Sharon Van Etten & Josh Homme – (What’s So Funny ‘Bout) Peace, Love and Understanding? (van Nick Lowe)
Julia Stone – Beds Are Burning (van Midnight Oil)
Lianne La Havas – Weird Fishes (van Radiohead)
The National – Never Tear Us Apart (van INXS)
James Blake – Come As You Are (van Nirvana)
Nick Cave – Cosmic Dancer (van T-Rex)
Christine & The Queens – Blinded By The Lights (van The Weeknd)
Kurt Vile – Stranger Than Kindness (van Nick Cave)
Dirty Projectors – Isolation (van John Lennon)

Het beste “optreden” van dit jaar vind ik het woonkamerconcert van Post Malone en co. ten voordele van de WHO. 1u17 heerlijke Nirvana-covers, ik heb dat ondertussen grijs gedraaid.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.505
6.183
Nieuw album van Taylor Swift morgen en wellicht ook een nieuw album van Kanye.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.591
11.208
Nieuw album van Taylor Swift morgen en wellicht ook een nieuw album van Kanye.
Dat weet je nu al? Van Kanye zou ik niet zoveel verwachten. Staat me iets bij dat de kritiek op zijn laatste album niet mals was.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.505
6.183
Ik vond het laatste album wel tof.

Swift heeft eerder vandaag bekend gemaakt een surprise album te droppen vannacht. Kanye roept deze week de hele week dat er morgen een nieuw album komt maar dat riep hij bij Jesus is King ook vrij lang voordat het daadwerkelijk gereleased werd. :p
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Nieuw album van Taylor Swift morgen en wellicht ook een nieuw album van Kanye.

Toch wel erg aangenaam verrast door het nieuwe album van Taylor Swift. Aanzienlijk minder mainstream en meer ingetogen dan we van haar gewend zijn. Wellicht door de productie van Aaron Dessner van The National. Voor de liefhebbers van Bon Iver hier op het forum: zeker even tijd vrijmaken om het duet Exile te beluisteren.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.021
8.664
Prachtige plaat van Swift ja.

Seven, August en The Last Great American Dynasty springen er na een eerste luisterbeurt uit bij mij.

Doet me een beetje denken aan die laatste van Lana Del Rey. En ook wel Carrie & Lowell. Die gaat nog lang rijpen bij mij.
 

nitotheno

Support act
29 jan 2018
912
761
Nieuwe EP van Duskus (onderdeel van Bitbird, label van San Holo) is vandaag uitgekomen. Erg lekkere EP met een nieuwe frisse EDM sound, is het zeker waard om te checken.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.591
11.208
Fantastisch neoklassiek album van Tom Elliot Morris en de fameuze Jo Quail is ook vandaag uitgekomen: For the Benefit of All. Een album die je meeneemt op een hele trip met een mooi verhaal. Een soort conceptalbum, maar met een leuke twist. Hieronder de gehele clip, die die trip versterkt:
https://youtu.be/enWBCTAmfgA
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.985
565
Ik vind Exhile er ook bovenuit steken. Verder vind ik het een vrij eentonig album.
Kan me hier wel in vinden. Gaat echt van 'zo, dit klinkt wel fijn', naar 'is dit nu hetzelfde nummer of zijn we inmiddels al 7 tracks verder'? Had iets korter gemogen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.591
11.208
Nieuw album van Taylor Swift morgen en wellicht ook een nieuw album van Kanye.
Ah, ik voel me dus ontzettend geroepen om ook een stukje over Swift te schrijven.
Ik snap het wel dat het hetzelfde klinkt, maar dat komt meer door het deuntje, niet door haar stem. Moet er wel bij zeggen dat dit soort muziek vaak sowieso repetitief voor me klinkt. Van wat ik tot nu toe heb geluisterd, is het niet per se slecht. Zitten toch nummers tussen die ik wel kan waarderen (alleen nooit op zal zitten). Zeker geen slecht album, persoonlijk vind ik het ook een keurige tijd. Mirrorball steekt er bovenuit, het duet met Bon Iver vind ik drie keer niks.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.167
Nieuwe albums die ook de moeite zijn; Courtney Marie Andrews, Howling en Jessy Lanza (!).
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.591
11.208
Het album van A.A. Williams van 3 juli, Forever Blue, is ook echt een genot voor het oor.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.689
2.350
Die nieuwe van Taylor is idd erg tof. Denk niet dat de gemiddelde Swift-fan dit als een van haar beste platen zal rekenen, maar vind het zelf mooi dat ze weer wat andere horizonten met succes is gaan opzoeken. Nu nog hopen dat ze het binnenkort eens komt voorstellen in België.

Ook die aanraders van Yannick (Courtney Marie Andrews en Jessy Lanza) mogen er zeker wezen. Naderhand wordt ook duidelijk dat 2020 naast het jaar van corona ook het jaar van de vrouw zal worden, met prima releases van oa. Taylor, Courtney, Phoebe, Fiona, Charli, de zusjes Haim en talloze anderen. :)
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.591
11.208
Naderhand wordt ook duidelijk dat 2020 naast het jaar van corona ook het jaar van de vrouw zal worden
Moet ik toch even beter gaan zoeken. Ik heb er sowieso negen in mijn lijstje staan en voor de rest nog een paar die je daar eventueel onder kan scharen, maar dan houdt het eigenlijk wel op. En ik zit dan toch al tegen de 160 albums/EP's aan.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.689
2.350
warriorandweirdo wrote:
Naderhand wordt ook duidelijk dat 2020 naast het jaar van corona ook het jaar van de vrouw zal worden

Moet ik toch even beter gaan zoeken. Ik heb er sowieso negen in mijn lijstje staan en voor de rest nog een paar die je daar eventueel onder kan scharen, maar dan houdt het eigenlijk wel op. En ik zit dan toch al tegen de 160 albums/EP’s aan.

Smaken verschillen zullen we zeggen, ik heb voorlopig 16 vrouwen (of bands met female front) staan in mijn top 20. :wink:
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken