De Albums van 2020

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.581
11.150
wenteldave wrote:

warriorandweirdo wrote:
Naderhand wordt ook duidelijk dat 2020 naast het jaar van corona ook het jaar van de vrouw zal worden


Moet ik toch even beter gaan zoeken. Ik heb er sowieso negen in mijn lijstje staan en voor de rest nog een paar die je daar eventueel onder kan scharen, maar dan houdt het eigenlijk wel op. En ik zit dan toch al tegen de 160 albums/EP’s aan.

Smaken verschillen zullen we zeggen, ik heb voorlopig 16 vrouwen (of bands met female front) staan in mijn top 20. ?
Jezus. Ik drie en dat vind ik dan best wel veel. Moet er wel bij zeggen dat ik veel 'nieuwe' vrouwelijke artiesten heb ontdekt, maar ja, die hebben dan vorig jaar een album uitgebracht bijvoorbeeld, dus die tellen, jammer genoeg, niet mee.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.911
6.142
warriorandweirdo wrote:
Naderhand wordt ook duidelijk dat 2020 naast het jaar van corona ook het jaar van de vrouw zal worden

Moet ik toch even beter gaan zoeken. Ik heb er sowieso negen in mijn lijstje staan en voor de rest nog een paar die je daar eventueel onder kan scharen, maar dan houdt het eigenlijk wel op. En ik zit dan toch al tegen de 160 albums/EP’s aan.
- Fiona Apple - Fetch The Bolt Cutters
- Phoebe Bridgers - Punisher
- María José Llergo - Sanación
- Charli XCX - how i'm feeling now
- Arca - KiCk i
- Natalia Lafourcade - Un canto por México Vol. 1
- Klô Pelgag - Notre-Dame-des-Sept-Douleurs
- upsammy - Zoom
- Eefje De Visser - Bitterzoet
- Katie Gately - Loom
- Moor Jewelry - Opera
- Beatrice Dillon - Workaround
- Jessie Ware - What's Your Pleasure?
- Lianne La Havas - s/t
- Rina Sawayama - Sawayama
- tricot - 真っ黒
- Laura Marling - Song for Our Daughter
- Dua Lipa - Future Nostalgia
- Carly Rae Jepsen - Dedicated B-sides
- Kate NV - Room for the Moon
- Julianna Barwick - Healing Is a Miracle
- Chloe x Halle - Ungodly Hour
- HAIM - Women in Music Pt. III
- Poppy - I Disagree
- Lido Pimienta - Miss Columbia
- Tennis - Swimmer
- Porridge Radio - Every Bad
- Keiyaa - Forever, Ya Girl
- Waxahatchee - Saint Cloud
- Okay Kaya - Watch This Liquid Pour Itself
- ...
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.581
11.150
wenteldave wrote:

warriorandweirdo wrote:
Naderhand wordt ook duidelijk dat 2020 naast het jaar van corona ook het jaar van de vrouw zal worden


Moet ik toch even beter gaan zoeken. Ik heb er sowieso negen in mijn lijstje staan en voor de rest nog een paar die je daar eventueel onder kan scharen, maar dan houdt het eigenlijk wel op. En ik zit dan toch al tegen de 160 albums/EP’s aan.

– Fiona Apple – Fetch The Bolt Cutters
– Phoebe Bridgers – Punisher
– María José Llergo – Sanación
– Charli XCX – how i’m feeling now
– Arca – KiCk i
– Natalia Lafourcade – Un canto por México Vol. 1
– Klô Pelgag – Notre-Dame-des-Sept-Douleurs
– upsammy – Zoom
– Eefje De Visser – Bitterzoet
– Katie Gately – Loom
– Moor Jewelry – Opera
– Jessie Ware – What’s Your Pleasure?
– Lianne La Havas – s/t
– Rina Sawayama – Sawayama
– tricot – 真っ黒
– Laura Marling – Song for Our Daughter
– Dua Lipa – Future Nostalgia
– Carly Rae Jepsen – Dedicated B-sides
– Kate NV – Room for the Moon
– Julianna Barwick – Healing Is a Miracle
– Chloe x Halle – Ungodly Hour
– HAIM – Women in Music Pt. III
– Poppy – I Disagree
– Lido Pimienta – Miss Columbia
– Tennis – Swimmer
– Porridge Radio – Every Bad
– Keiyaa – Forever, Ya Girl
– Waxahatchee – Saint Cloud
– Okay Kaya – Watch This Liquid Pour Itself
– …
Het ding is dus dat ik al naar in ieder geval de helft heb geluisterd, maar het me gewoon niet goed genoeg trekt. De Visser vond bijvoorbeeld ik verschrikkelijk op één nummer na (al zou ik die ook nooit opzetten). Enige dat ik wel aardig vond tot nu toe is Klô Pelgag en die staat dan ook in mijn lijstje (weliswaar ver buiten de top twintig). De rest komt er niet in, omdat dat me gewoon niet trekt. Maar goed, ik zal nog even kijken naar de overige veertien albums. Misschien vind ik het wat, waarschijnlijk niet.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.581
11.150
wenteldave wrote:
Misschien vind ik het wat, waarschijnlijk niet.

Smaken verschillen en da’s nu eenmaal normaal. Het feit dat je het al probeert, doet al veel. ?
Oh ja, Poppy staat er ook in. Even over het hoofd gezien. Voor de rest niks gemist.
Ik ben niet zo niet-openminded als jullie wel eens schijnen te denken. Vergeet dat niet ;)
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.347
1.801
Album van Howling is inderdaad heel fijn!

Taylor Swift bevalt prima in de eerste luisterbeurten.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.349
5.045
Ik heb weinig diehard favorieten dit jaar.. Al blijf ik meer een "nummers" man dan een album man. Hum - Inlet vond ik dope, en Michael E – I Had The Strangest Dream en RTJ4 zijn denk ik mijn favorieten tot nu toe.

Veel grote artiesten laten het afweten kwa nieuw werk als je het mij vraagt.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.581
11.150
Ik heb weinig diehard favorieten dit jaar.. Al blijf ik meer een “nummers” man dan een album man. Hum – Inlet vond ik dope, en Michael E – I Had The Strangest Dream en RTJ4 zijn denk ik mijn favorieten tot nu toe.

Veel grote artiesten laten het afweten kwa nieuw werk als je het mij vraagt.
Kuch, Kanye...
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.349
5.045
Dat niet zozeer, ik mis gewoon de typische Lowlands/3FM mainstream bandjes een beetje de laatste jaren. De albums die hier genoemd door vrouwen doen me helaas ook weinig. Als er bandjes doorbreken dan vind ik het al sneller in de BKS kader vallen dan in de Lowlands kader. Ik zie ook al even weinig echte festival hits meer.. (en nu zijn er geen festivals, maar dat idee heb ik al wat meer jaren).

Lastig om uit te leggen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.486
6.152
Fiona Apple's Fetch The Bolt Cutters is vooralsnog mijn album van 2020. Vraag me ook af of daar nog verandering in gaat komen want het gaat moeilijk worden om dat album van mijn eerste plaats te stoten. Absoluut fantastisch.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.581
11.150
wenteldave wrote:

warriorandweirdo wrote:
Naderhand wordt ook duidelijk dat 2020 naast het jaar van corona ook het jaar van de vrouw zal worden


Moet ik toch even beter gaan zoeken. Ik heb er sowieso negen in mijn lijstje staan en voor de rest nog een paar die je daar eventueel onder kan scharen, maar dan houdt het eigenlijk wel op. En ik zit dan toch al tegen de 160 albums/EP’s aan.

– Fiona Apple – Fetch The Bolt Cutters
– Phoebe Bridgers – Punisher
– María José Llergo – Sanación
– Charli XCX – how i’m feeling now
– Arca – KiCk i
– Natalia Lafourcade – Un canto por México Vol. 1
– Klô Pelgag – Notre-Dame-des-Sept-Douleurs
– upsammy – Zoom
– Eefje De Visser – Bitterzoet
– Katie Gately – Loom
– Moor Jewelry – Opera
– Beatrice Dillon – Workaround
– Jessie Ware – What’s Your Pleasure?
– Lianne La Havas – s/t
– Rina Sawayama – Sawayama
– tricot – 真っ黒
– Laura Marling – Song for Our Daughter
– Dua Lipa – Future Nostalgia
– Carly Rae Jepsen – Dedicated B-sides
– Kate NV – Room for the Moon
– Julianna Barwick – Healing Is a Miracle
– Chloe x Halle – Ungodly Hour
– HAIM – Women in Music Pt. III
– Poppy – I Disagree
– Lido Pimienta – Miss Columbia
– Tennis – Swimmer
– Porridge Radio – Every Bad
– Keiyaa – Forever, Ya Girl
– Waxahatchee – Saint Cloud
– Okay Kaya – Watch This Liquid Pour Itself
– …
Een update om hier even de albums (of halve albums, want er zaten af en toe nummers tussen die me niet trokken) te benoemen die ik wel aardig vond uit dit lijstje. Het had dan ook slechter gekund...
- Maria José Llergo - Sanación
- Natalia Lafourcade - Un Canto por México, Vol. 1
- Klô Pelgag – Notre-Dame-des-Sept-Douleurs
- upsammy - Zoom
- Katie Gately - Loom
– Moor Jewelry – True Opera
– Beatrice Dillon – Workaround
– Laura Marling – Song for Our Daughter
– Julianna Barwick – Healing Is a Miracle
– Poppy – I Disagree
– Porridge Radio – Every Bad

Ben wel tot de conclusie gekomen dat ik veel van deze albums nooit zou opzetten. Dat album van Beatrice Dillon bijvoorbeeld. Ik ga niet voor m'n lol de hele tijd naar elektronische muziek luisteren, dat trek ik gewoon niet. Alleen in eerste instantie is het niet verkeerd en dat heb ik dus met meerdere van deze albums.
Ik mis wel een grote vis die niet in je lijstje stond, Yannick. Mag hopen dat je haar vergeten bent i.p.v. dat je het niks vond: Agnes Obel - Myopia. Wat een goed album is dat. Op Can't Be allemaal nummers die ik zeker vaker ga opzetten.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.581
11.150
Morgen “nieuw” album van Linkin Park?
Oh. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Weet wel dat Grey Daze, de eerste band van Chester, een album heeft uitgebracht dat op zich wel te pruimen is.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.911
6.142
Een update om hier even de albums (of halve albums, want er zaten af en toe nummers tussen die me niet trokken) te benoemen die ik wel aardig vond uit dit lijstje. Het had dan ook slechter gekund…
Hah, fijn om te zien! Obel idd (nog) niet beluisterd, ja.

Verder raad ik liefhebbers van Twigs, ABRA etc. de nieuwe van Abyss X zeer warm aan.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.581
11.150
wenteldave wrote:
Een update om hier even de albums (of halve albums, want er zaten af en toe nummers tussen die me niet trokken) te benoemen die ik wel aardig vond uit dit lijstje. Het had dan ook slechter gekund…

Hah, fijn om te zien! Obel idd (nog) niet beluisterd, ja.

Verder raad ik liefhebbers van Twigs, ABRA etc. de nieuwe van Abyss X zeer warm aan.
Ik zal eens kijken. Is dat gebaseerd op bovenstaand lijstje?
Je hebt dan wel top tien materiaal gemist, dus ik raad je ook aan om die van Obel nog even te beluisteren. Heb overigens verder niks met haar (stem), maar zolang ze niet zingt, is het heel goed te pruimen :wink:
 

Aike

Gouden Tip
27 mrt 2017
355
8
Niet veel aanwezig geweest op Festileaks de laatste tijd moet ik zeggen, maar hiervoor moest ik toch even langskomen. Wat een heerlijk album heeft Biffy Clyro vandaag uitgebracht. Echt een van hun betere platen die van begin tot eind gewoon zeer strak is. Over tijd zie ik dit best wel eens een van m'n favoriete Biffy Clyro platen worden moet ik zeggen. End Of blijf ik heel sterk vinden, maar nummers als The Champ, Worst Type of Best Possible en Cop Syrup springen er ook gelijk uit. Daarnaast klinkt de rest ook gewoon heel tof en in het perspectief van het album vind ik zefs Tiny Indoor Fireworks en Instant history(die ik beide eerst wat minder vond) erg lekker klinken.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.581
11.150
Niet veel aanwezig geweest op Festileaks de laatste tijd moet ik zeggen, maar hiervoor moest ik toch even langskomen. Wat een heerlijk album heeft Biffy Clyro vandaag uitgebracht. Echt een van hun betere platen die van begin tot eind gewoon zeer strak is. Over tijd zie ik dit best wel eens een van m’n favoriete Biffy Clyro platen worden moet ik zeggen. End Of blijf ik heel sterk vinden, maar nummers als The Champ, Worst Type of Best Possible en Cop Syrup springen er ook gelijk uit. Daarnaast klinkt de rest ook gewoon heel tof en in het perspectief van het album vind ik zefs Tiny Indoor Fireworks en Instant history(die ik beide eerst wat minder vond) erg lekker klinken.
@indiaantje89
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.408
3.375
Paar albums van de afgelopen weken
Fontaines D.C. - A Hero's Death 7
Veel minder in your face dan hun debuut, wat duisterder en melancholieker. Niet dat dat iets slechts is, ik vind dit juist een vooruitgang voor de band. Waar ik ze na dat eerste album wat overhyped vond, maken ze het met dit album wel waar. Blijft wel een ding dat ik die zanger nooit betrap op iets heel spannends. Ben benieuwd of hij dat live wel meer doet, vind hem namelijk erg ingehouden en in de zelfde range blijven zingen. Anders was dit een 8 geweest.

Rolling Blackouts C.F. - Sideways to New Italy 6
Leuk, maar blijft weinig van bij.

The Killers - Imploding the Mirage 8
Heb eigenlijk weinig met The Killers, maar dit album was vanaf het begin meteen een genot om naar te luisteren. Niet meer die bombastische muziek van de band uit Las Vegas (weten we meteen waar 'bombastisch' vandaan kwam) maar een strak album. Hun beste werk in jaren, ga ik zeker vaker aanzetten.

Alanis Morisette - Such Pretty Forks In The Road 7
Waar ik eigenlijk tegen op zag om te luisteren, aangezien ik het graag goed wilde vinden, en Alanis' laatste albums allemaal redelijk flut waren, overtrof het mijn verwachtingen. Dat ze tegenwoordig andere muziek maakt dan Jagged Little Pill blijf ik jammer vinden, maar dit luisterde prima weg. Smiling, Reasons I Drink, Diagnosis en Nemesis als hoogtepunten.

Protomartyr - Ultimate Success Today 7,5
Nummers verschillen erg van elkaar maar wat het geheel verbindt is echt de intensiteit die op elk nummer terugkomt. Heerlijke emotionele rollercoaster van post-punk.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken