De albums van 2016

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Uncle G wrote:
No offence hoor, maar hoe kan deze lijst in godsnaam een selectie zijn van het allerbeste dat dit jaar is uitgebracht?
Dit lijkt me eerder een opsomming van alles dat je dit jaar ook maar enigszins leuk vond dan echt een kritische selectie.

Had me in het begin van het jaar voorgenomen zo veel mogelijk nieuwe muziek te beluisteren, dit omdat ik amper muziekkennis had (behalve dan het electronische genre..) Elke week ging ik de Spotify-lijst af van nieuwe albums of nieuwe muziek en albums die me zijn bijgebleven of die me tijdens de eerste luisterbeurt echt konden overtuigen (omdat ik hoegenaamd 90% van de artiesten niet kende of nooit van had gehoord) hield ik bij in een lijst. Ik denk dat ik er zo’n 130 heb beluisterd maar het intensief zoeken naar leuke muziek stopte zo rond juli/augustus toen ik er rond de 100 had.
Jenny Hval, Blood Orange, Whitney, Lvl Up, Angel Olsen of Weezer om maar een paar op te noemen wist ik totaal niet of wat ze waren in het begin van het jaar.. Namen als Radiohead of Nick Cave kende ik wel maar heb ik nooit zo intensief beluisterd (omdat die albums er voor mij écht uitsprongen en ik me wilde verdiepen in wat ze nog al hebben gemaakt..) Daarnaast heb je nog artiesten die ik wel al kende bv. Chance, Kanye, Bon Iver of Zhu of andere artiesten die volgens mij dan gewoon minder werk hebben afgeleverd of juist wél, Opus van Eric Prydz stond lang in m’n lijst maar er dan toch maar uitgelaten omdat het me maar niet pakte..

Het is niet omdat je fan bent van een artiest of band dat ze daarom in een selectie horen te staan, als het album mij minder aansprak dan een artiest die ik pas dit jaar heb leren kennen, dan kan dat toch? Ofniet?
Dit is een selectie van wat ik leuk vond dit jaar..?
Exact mijn punt. Je hebt er 130 geluisterd, waarvan je er hier meer dan de helft hebt geplaatst.

Dat is mijn optiek niet echt een kritische selectie van het allerbeste, maar dus een opsomming van alles dat je ook maar enigszins leuk vindt.

Let wel, dit is geen inhoudelijk waardeoordeel over de albums die je kiest.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Dat is mijn optiek niet echt een kritische selectie van het allerbeste, maar dus een opsomming van alles dat je ook maar enigszins leuk vindt.
Moest Jesse binnen enkele weken een top 20 vragen krijg je waarschijnlijk toch gewoon ongeveer hetzelfde resultaat hoor :p Er wordt ook nergens gevraagd om wat volgens jou het allerbeste was dat je dit jaar allemaal hebt beluisterd hé, dat is de interpretatie die jij en sommige anderen hier nog aan geeft he :)
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Yannick wrote:
Uncle G wrote:
No offence hoor, maar hoe kan deze lijst in godsnaam een selectie zijn van het allerbeste dat dit jaar is uitgebracht?
Dit lijkt me eerder een opsomming van alles dat je dit jaar ook maar enigszins leuk vond dan echt een kritische selectie.


Had me in het begin van het jaar voorgenomen zo veel mogelijk nieuwe muziek te beluisteren, dit omdat ik amper muziekkennis had (behalve dan het electronische genre..) Elke week ging ik de Spotify-lijst af van nieuwe albums of nieuwe muziek en albums die me zijn bijgebleven of die me tijdens de eerste luisterbeurt echt konden overtuigen (omdat ik hoegenaamd 90% van de artiesten niet kende of nooit van had gehoord) hield ik bij in een lijst. Ik denk dat ik er zo’n 130 heb beluisterd maar het intensief zoeken naar leuke muziek stopte zo rond juli/augustus toen ik er rond de 100 had.
Jenny Hval, Blood Orange, Whitney, Lvl Up, Angel Olsen of Weezer om maar een paar op te noemen wist ik totaal niet of wat ze waren in het begin van het jaar.. Namen als Radiohead of Nick Cave kende ik wel maar heb ik nooit zo intensief beluisterd (omdat die albums er voor mij écht uitsprongen en ik me wilde verdiepen in wat ze nog al hebben gemaakt..) Daarnaast heb je nog artiesten die ik wel al kende bv. Chance, Kanye, Bon Iver of Zhu of andere artiesten die volgens mij dan gewoon minder werk hebben afgeleverd of juist wél, Opus van Eric Prydz stond lang in m’n lijst maar er dan toch maar uitgelaten omdat het me maar niet pakte..

Het is niet omdat je fan bent van een artiest of band dat ze daarom in een selectie horen te staan, als het album mij minder aansprak dan een artiest die ik pas dit jaar heb leren kennen, dan kan dat toch? Ofniet?
Dit is een selectie van wat ik leuk vond dit jaar..?


Exact mijn punt. Je hebt er 130 geluisterd, waarvan je er hier meer dan de helft hebt geplaatst.

Dat is mijn optiek niet echt een kritische selectie van het allerbeste, maar dus een opsomming van alles dat je ook maar enigszins leuk vindt.

Let wel, dit is geen inhoudelijk waardeoordeel over de albums die je kiest.

Er zijn ook mensen die in een jaar misschien 12 albums luisteren en daar een top-10 uit maken. Dan is Yannick's top-50 toch wat waardevoller als het aan mij ligt.
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Uncle G wrote:
Dat is mijn optiek niet echt een kritische selectie van het allerbeste, maar dus een opsomming van alles dat je ook maar enigszins leuk vindt.

Moest Jesse binnen enkele weken een top 20 vragen krijg je waarschijnlijk toch gewoon ongeveer hetzelfde resultaat hoor :p Er wordt ook nergens gevraagd om wat volgens jou het allerbeste was dat je dit jaar allemaal hebt beluisterd hé, dat is de interpretatie die jij en sommige anderen hier nog aan geeft he
1f642.svg
Nou ja, dat is toch algemeen gezien ook de insteek van eindejaarslijstjes?

Uncle G wrote:
Yannick wrote:
Uncle G wrote:
No offence hoor, maar hoe kan deze lijst in godsnaam een selectie zijn van het allerbeste dat dit jaar is uitgebracht?
Dit lijkt me eerder een opsomming van alles dat je dit jaar ook maar enigszins leuk vond dan echt een kritische selectie.


Had me in het begin van het jaar voorgenomen zo veel mogelijk nieuwe muziek te beluisteren, dit omdat ik amper muziekkennis had (behalve dan het electronische genre..) Elke week ging ik de Spotify-lijst af van nieuwe albums of nieuwe muziek en albums die me zijn bijgebleven of die me tijdens de eerste luisterbeurt echt konden overtuigen (omdat ik hoegenaamd 90% van de artiesten niet kende of nooit van had gehoord) hield ik bij in een lijst. Ik denk dat ik er zo’n 130 heb beluisterd maar het intensief zoeken naar leuke muziek stopte zo rond juli/augustus toen ik er rond de 100 had.
Jenny Hval, Blood Orange, Whitney, Lvl Up, Angel Olsen of Weezer om maar een paar op te noemen wist ik totaal niet of wat ze waren in het begin van het jaar.. Namen als Radiohead of Nick Cave kende ik wel maar heb ik nooit zo intensief beluisterd (omdat die albums er voor mij écht uitsprongen en ik me wilde verdiepen in wat ze nog al hebben gemaakt..) Daarnaast heb je nog artiesten die ik wel al kende bv. Chance, Kanye, Bon Iver of Zhu of andere artiesten die volgens mij dan gewoon minder werk hebben afgeleverd of juist wél, Opus van Eric Prydz stond lang in m’n lijst maar er dan toch maar uitgelaten omdat het me maar niet pakte..

Het is niet omdat je fan bent van een artiest of band dat ze daarom in een selectie horen te staan, als het album mij minder aansprak dan een artiest die ik pas dit jaar heb leren kennen, dan kan dat toch? Ofniet?
Dit is een selectie van wat ik leuk vond dit jaar..?


Exact mijn punt. Je hebt er 130 geluisterd, waarvan je er hier meer dan de helft hebt geplaatst.

Dat is mijn optiek niet echt een kritische selectie van het allerbeste, maar dus een opsomming van alles dat je ook maar enigszins leuk vindt.

Let wel, dit is geen inhoudelijk waardeoordeel over de albums die je kiest.


Er zijn ook mensen die in een jaar misschien 12 albums luisteren en daar een top-10 uit maken. Dan is Yannick’s top-50 toch wat waardevoller als het aan mij ligt.
Daar heb je wel een punt ja.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Toffe albums van 2016 (zonder specifieke volgorde):

Radiohead - A Moon Shaped Pool
PJ Harvey - The Hope Six Demolition Project
Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree
David Bowie - Blackstar
Anohni - Hopelessness
Moderat - III
Anderson.Paak - Malibu
Skepta - Konichiwa
ScHoolboy Q - Blank Face
Eluvium - False Readings On
S U R V I V E - RR 3749
Bon Iver - 22, A Million
A Tribe Called Quest - We Got It From Here
Keaton Henson - Kindly Now
Danny Brown - Atrocity Exhibition
Nonkeen - The Gamble
Warpaint - Heads Up
Klangstof - Close Eyes To Exit
Weval - Weval
Car Seat Headrest - Teens Of Denial
Frank Ocean - Blonde
Suuns - Hold / Still
Beyonce - Lemonade
Factory Floor - 2525
Kate Tempest - Let Them Eat Chaos
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
1. Radiohead - A Moon Shaped Pool
2. David Bowie - Blackstar
3. Chance The Rapper - Coloring Book
4. Frank Ocean - Blonde
5. Anderson .Paak - Malibu
6. Bon Iver - 22, A Million
7. Glass Animals - How To Be A Human Being
8. Childish Gambino - "Awaken, My Love!"
9. James Blake - The Colour In Anything
10. Nick Cave And The Bad Seeds - Skeleton Tree
11. Jamie T - Trick
12. Bazart - Echo
13. D.R.A.M. - Big Baby D.R.A.M.
14. Flume - Skin
15. De Staat - O
16. RY X - Dawn
17. Car Seat Headrest - Teens Of Denial
18. A Tribe Called Quest - We got it from Here... Thank You 4 Your service
19. Danny Brown - Atrocity Exhibition
20. Kanye West - Life Of Pablo

Voor mijn doen echt veel hiphop geluisterd dit jaar. Heel veel albums (ik noem een Kevin Morby, The Veils, Suuns, Iggy Pop, Skepta, Moderat, Angel Olsen, Nicolas Jaar, DIIV en ga zo maar door) heb ik gewoonweg te weinig gehoord om te beoordelen. Het is tot en met nummer 11 echt op volgorde, daarna is het wat willekeuriger.

Vooral de eerste vier albums steken er wat mij betreft echt bovenuit met een nummer 1 en 2 die net zo goed andersom had kunnen zijn. AMSP raakt mij net iets meer dan het prachtige album van Bowie. Ik vind het nog steeds knap hoe hij zijn overlijden nog op zo'n manier in een album kon verwerken. De albums van Chance en Frank zijn gewoon keihard, hoef ik verder niets aan toe te voegen! Doei.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
21 Volbeat - Seal the Deal & Let's Boogie 9omdat het weer een normaal Volbeat album is. Niet goed genoeg voor de top 20, maar goed genoeg om het te vermelden)

20 Black Mountain - IV
19 Facial - Mistress
18 King Gizzard and the Lizard Wizard
17 The Rolling Stones - Blue and Lonesome
16 Green Day - Revolution Radio

15 Daughter - Not To Disappear
14 Two Inch Astronaut - Personal Life
13 Joe Bonamassa - Blues of Desperation
12 Courtney Marie Andrews - On My Page
11 Gojira - Magma

10 Daniël Lohues - Aosem
9 Ben Harper and the Innocent Criminals - Call it What it Is
8 Car Seat Headrest - Teens of Denial
7 Dinosaur Jr. - Give a Glimpse of What yer Not
6 Of Mice and Men - Cold War

5 Brian Fallon - Painkillers
Begon bovenaan mijn lijstje en is daar lang blijven staan. Gaandeweg toch steeds meer gezakt. De songs zijn catchy en het album pakt je in een lekkere vibe. Het nadeel is dat het wel veel van hetzelfde wordt. Hierdoor is het begin van het album veel interessanter dan het 2de deel en ook daardoor is het steeds ietsje gezakt. Verdrietige verhalen op een vrolijk folk deuntje met een rauw hese stem. Mooie combo.

4 PJ Harvey - The Hope Six Demolition Project
Verkocht na de live show. Daarvoor vond ik het wel een redelijk album. Na de show op Werchter (waar ze dit album op 1 nummer na speelde) was ik om. Het optreden greep je aandacht en gehypnotiseerd bleef je ernaar kijken en luisteren. Daardoor heeft de muziek ook meer betekenis gekregen en is me beter bijgebleven.

3 Indian Askin - Sea of Ethanol
De Nederlandse band van het moment. Een heerlijk debuut waarin ze niet bang zijn om de randjes op te zoeken. Tekst stukken die nergens overgaan, openen met een bijna instrumentaal nummer, vaag, buiten de lijntjes. ik hou ervan. Mooi dat ze van wat ruiger op het podium, het op het album juist klein kunnen houden. Band om in de gaten te houden!

2 David Bowie - Blackstar
Kan natuurlijk niet ontbreken. De manier hoe hij de wereld heeft verlaten heeft indruk op me gemaakt. Het album sluit hier zo perfect op aan, heel bijzonder.

1 The Pretty Reckless - Who Your Selling For
Divers album waarop de band wat meer volwassen wordt. Van het slome melodieuze naar het ruigere rock. Album is perfect opgebouwd zodat de aandacht geen moment verslapt. Hoogtepunt is het 7 minuut durende The Devil's Back. Niet veel meer over te zeggen, gewoon het mooiste album van het jaar voor mij.


 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
Ik hoop dat iedereen een fijne kerst heeft gehad en alweer uit kijkt naar het muzikale jaar 2017. Maar hoe beter 2016 te eindigen met een terugblik op alle mooie albums. Post hier je eindejaarlijstje en ik pak van iedereen de top20 en geef die punten. Zo kunnen we uiteindelijk een mooi lijstje samenstellen. Als je meer of minder albums in je lijstje wilt posten kan dat natuurlijk en voor wie het al heeft gedaan. No worries, je hoeft het niet nog een keer te doen. Zo, dat was het formele stuk. nu mijn lijstje

1. Bon Iver - 22, A Million
2. David Bowie - Blackstar
3. Avenged Sevenfold - The Stage
4. Suede - Night Thoughts
5. Kaytranada - 99.9%
6. Saor - Guardians
7. Drive-By Truckers - American Band
8. Devin Townsend Project - Transcedence
9. Kvelertak - Nattesferd
10. Digitalism - Mirage
11. Gojira - Magma
12. Insomnium - Winter's Gate
13. Joe Bonamassa - Blues of Desperation
14. Black Mountain - IV
15. Katatonia - The Fall of Hearts
16. Oranssi Pazuzu - Varahtelija
17. Tedeschi Trucks Band - Let Me Get By
18. Kaleo - A/B
19. De La Soul - And The Anonymous Nobody
20. Car Seat Headrest - Teens of Denial
 

Baas

Gouden Tip
21 okt 2013
485
34
Ik heb al een lijstje gestuurd.... maar ik moet toch zeggen, het nieuwe Run The Jewels album is weer briljant!
 

robin1617899561

Playlistbediener
30 dec 2016
5
0
1. Car Seat Headrest - Teens of Denial
2. Bon Iver - 22, A Million
3. Radiohead - A Moon Shaped Pool
4. Nick Cave - Skeleton Tree
5. David Bowie - Blackstar
6. Pinegrove - Cardinal
7. Glass Animals - How to be u human being
8. Kevin Morby - Singing Saw
9. Lvl up - Return to Love
10. Parquet Courts - Human performances
 

Benjamin

Support act
20 mrt 2015
920
81
Ik weet dat ik ze op volgorde moet zetten, maar dat kan elke dag anders zijn, dus leef maar op het moment:

1. Childish Gambino - Awaken My love
2. Danny Brown - Atrocity Exhibition.
3. Metallica - Hardwired
4. J.Cole - 4 Your eyez Only
5. LP - No Witniss
6. Biffy Clyro - Ellipsis
7: Joe bonamassa - Blues Desperation
8. De staat - Live in Utrecht
9: Rolling stones - Blue & Lonesome
10: Jamie T - Trick
11: Skepta - Konnichiwa
12:Jimmy Eat World - Intergrity Blues
13: Kaytranada - 99,9%
14: Anderson .Paak – Malibu
15: Frank Ocean – Blonde
16: A Tribe Called Quest - We got it from here
17. Flume - Skin
18. David Bowie – Blackstar
19. Tove Lo - Lady Wood
20. Laurence Jones - Take me High
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
1. Frank Ocean – Blonde
2. Nick Cave & The Bad Seeds – Skeleton Tree
3. David Bowie – Blackstar
4. Radiohead - A Moon Shaped Pool
5. Flume – Skin
6. Bon Iver – 22, A Million
7. Francis & The Lights – Farwell, Starlite
8. James Blake - The Colour In Anything
9. Car Seat Headrest – Teens Of Denial
10. Kanye West – The Life Of Pablo
11. Danny Brown – Atrocity Exhibition
12. Childish Gambino – Awaken, My Love!
13. Zhu – Generationwhy
14. The Avalanches – Wildflower
15. PJ Harvey - The Hope Six Demolition Project
16. Parquet Courts – Human Performance
17. Leonard Cohen – You Want It Darker
18. Anderson .Paak – Malibu
19. Weezer - Weezer (White Album)
20. Chance The Rapper – Coloring Book
 

superginger

Dagopener
5 feb 2016
563
162
1. radiohead - a moon shaped pool
2. de staat - O
3. opeth -sorceress
4. amon amarth - jomsviking
5. twelve foot ninja - outlier (vrij onbekende band waarvan ik vind dat iedereen die ook maar een beetje fan is van (nieuwere) metal ze een kans moet geven. De mix met jazz en funk laat deze band voor mij fris aanvoelen.)
6. iggy pop - post pop depression
7. Volbeat - seal the deal and lets boogie
8. green day - revolution radio
9. alter bridge - the last hero
10. lotus thief - gramarye (luister dit als je van psychedelische metal houdt)
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
1. Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree
2. David Bowie - Blackstar
3. Danny Brown - Atrocity Exhibition

4. Kevin Morby - Singing Saw
5. Weezer - The White Album
6. King Gizzard & The Lizard Wizard - Nonagon Infinity
7. LUH (Lost Under Heaven) - Spiritual Songs For Lovers To Sing
8. Bon Iver - 22, a Million
9. Frank Ocean - Blonde
10. Conor Oberest - Ruminations

11. A Tribe Called Quest - We Got It From Here... Thank You 4 Your Service
12. Jimmy Eat World - Integrity Blues
13. Radiohead - A Moon Shaped Pool
14. Jamie T - Trick
15. Kendrick Lamar - Untitled Unmastered
16. Suede - Night Thoughts
17. Kaytranada - Glowed Up (hier heb ik 99.9% van gemaakt, groetjes Jesse)
18. Moderat - iii
19. James Blake - Colour In Anything
20. Anderson,Paak - Malibu

Te weinig/niet gecheckt....
Keaton Henson
Leonard Cohen

Fijne EP's
Carly Rae Jepson - E.MO.TION, Side B
Massive Attack - Ritual Spirit

Te weinig tijd gehad voor albums dit jaar helaas.
https://rateyourmusic.com/list/WesselJoosten/top_albums_2016/
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
1. Radiohead - A Moon Shaped Pool
2. King Gizzard & The Lizard Wizard - Nonagon Infinity
3. If These Trees Could Talk - The Bones of a Dying World
4. Thee Oh Sees - A Weird Exits
5. Car Seat Headrest - Teens Of Denial
6. Ulrika Spacek - The Album Paranoia
7. Parquet Courts - Human Performance
8. Jenny Hval - Blood Bitch
9. Preoccupations - Preoccupations
10. Mogwai - Atomic

11. The KVB - Of Desire
12. Suuns - Hold/Still
13. Ital Tek - Hollowed
14. Desert Mountain Tribe - Either That or the Moon
15. Camera - Phantom Of Liberty
16. Nicolas Jaar - No
17. DIIV - Is The Is Are
18. PJ Harvey - The Hope Six Demolition Project
19. Heron Oblivion - Heron Oblivion
20. Mt. Mountain - Cosmos Terros

Zoiets maar
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
Het is een leuk lijstje geworden al zeg ik het zelf. Je hebt nog vandaag om te stemmen en anders alvast een gelukkig nieuwjaar iedereen ;)
 

Teake Rooks

Gouden Tip
29 jan 2015
372
0
Ik heb geen tijd meer om het verder goed uit te werken.
Andere albums die ik goed vond waren van The Rolling Stones, Metallica, Alter Bridge en Sabaton, maar voor nu hou ik het maar bij deze top 5.

1. Volbeat – Seal The Deal & Let’s Boogie
2. The Interrupters – Say It Out Loud
3. Monster Truck – Sittin’ Heavy
4. Sum 41 – 13 Voices
5. Green Day – Revolution Radio
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken