Voor mij is dit dé beste dag van het festival. Geen moment ga ik mij vervelen, en ik heb nauwelijks clashes. Voor mij wordt het een volledige dag voor de mainstage. Lekker opwarmen met punk en blues, en dan 4 zalige bands na elkaar om de dag af te sluiten. Gelukkig staat in de tenten nauwelijks tot niks interessants. Het enige wat ik nog wel zou gaan kijken zijn is Kodaline of Passenger, maar die komen over 2 jaar wel terug. Echt knappe boekingen van Werchter!
Eigenlijk is dit overbodig, maar voor de volledigheid gooi ik toch nog eens even mijn lijstje bij.
13:00-13:40 Frank Carter & The Rattlesnakes (Mainstage) : Britse punk, dat mag ook wel eens. Ik kende het niet voor de aankondiging, maar ik ben er wat naar beginnen luisteren sindsdien en ik vind het best goed. Niet iets waar ik meer dan een uur zou naar kunnen kijken, maar het is een letterlijk stevige beginner van deze rauwe gitarendag.
14:10-14:55 Blues Pills (Mainstage) : Een groepje dat ik wel al kende, maar waarvan het mij toch wel verbaast dat ze op Werchter staan, en dan nog op Mainstage. Maar goed voor hen. Hun muziek en performance straalt iets heerlijk 70s-80s uit, en dat gaat hen zeer goed af. De goede tijden van de muziek in een moderne jas.
15:30-16:20 Seasick Steve (Mainstage) : Blij om deze legende aan het werk te kunnen zien - want hoe lang zal hij nog optreden? Zijn semi-authentieke zwerver-/straatmuzikantstijl lijkt mij echt wel eens geestig om mee te maken. Niet dat ik hier nummertjes echt van ken, eigenlijk, maar dit is toch wel vrij origineel en dat is al genoeg.
17:00-18:00
Jimmy Eat World (Mainstage) : Absolute topband! Eén van de bands die ik al het langst ken, en ik kijk zo hard uit naar hun optreden! Misschien is dit wel het optreden waar ik het meest van verwacht op deze dag. Geniale muziek en op video's afgaande ook steeds strak gebracht. Top!
18:50-20:05
blink-182 (Mainstage) : Dat Tom DeLonge niet meer bij de band is, is tegelijk een verlies en een winst. Zijn stemgeluid was behoorlijk uniek, maar zijn manier van optredens afwerken de laatste tijd zou zeker gezorgd hebben voor een rotoptreden. Matt Skiba vult volgens mij de leegte in de band perfect op. Zijn stem ligt dicht genoeg tegen die van Tom om niet vervelend te zijn, en hij staat tenminste niet als een assh*le op het podium. De nieuwe nummers mogen er zeker zijn, maar de nostalgie krijgt hier natuurlijk de bovenhand.
20:55-22:25
System of a Down (Mainstage) : Van mijn must-sees op deze dag, is dit mijn minste must-see, if that makes any sense. Een redelijk deel van hun muziek is eigenlijk niet mijn ding. Maar pareltjes als Aerials, Hypnotize, Toxicity en Lonely Day zijn toch wel heerlijk om naar te luisteren. Ik verwacht vooral een energiek optreden, waar ik mij best niet in de buurt van de moshpits zal begeven. Maar meebrullen, o ja, dat graag!
23:15-01:00
Linkin Park (Mainstage) : Zoals al zo veel aangegeven hier en op gelijk welke andere plaats: ja, het nieuwe album suckt. Gaan die nummers live tegenvallen? Waarschijnlijk wel. Op die momenten ga ik dus ook even de Amerikaanse concertganger uithangen: zero enthousiasme. Maar voor de andere nummers ga ik echt wel los. Die blijven goed. Jammer als het je genre niet is, maar dat kan gebeuren. Hun vorige plaat, The Hunting Party, was nochtans echt een heerlijke plaat. Beetje vreemd dat ze hier vanaf geweken zijn. De setlists van de shows in Zuid-Amerika beloven niet al te veel goeds, maar ik hoop dat we niet al te veel van de nieuwe rommel krijgen en vooral veel van de echt stevige nummers. Een nummertje of 3 van The Hunting Party, een stuk of 6 van Hybrid Theory, en nog wat toppers van de andere albums, pretty please? Het zal wel niet, maar ik ga er toch van genieten, yes sir!