Gek dat sommigen niet tevreden zijn over het programma van vrijdag. Ik ben een hele dag druk bezig. Misschien zijn het niet dé grootste namen op Radiohead na, maar ik zal mij geen moment vervelen in ieder geval.
Nu de laatste toevoegingen aan het programma zijn gebeurd en de podiumindeling definitief is, kan ik ook mijn traject uitstippelen.
(vet = must-see)
13:00-13:30 LANY (KluB C) : Best een leuk bandje voor wat ik er al van gehoord heb. Oorspronkelijk zou ik begonnen zijn met Tamino, maar ik ben er niet rouwig om dat ik dit als alternatief heb.
14:00-14:50 Kaleo (Mainstage) : Hun radiohitje (Way Down We Go) was ik zo stilaan beu gehoord, maar ik ben eens wat verder gaan kijken in hun muziekcatalogus, en na ook een deel van hun set op Coachella bekeken te hebben, heb ik wel echt zin om hun show op Werchter mee te pikken. Niet gewoon popmuziek, maar behoorlijk rauwe rock, lekker.
15:25-16:25
Nathaniel Rateliff & The Night Sweats (Mainstage) : Héérlijke muziek! Vorig jaar heb ik hen gemist, dus ik ben zeer blij dat ik dit jaar een herkansing krijg. Dit zou eigenlijk een no-brainer moeten zijn, maar dit is ook weer de lastigste clash van heel het weekend voor mij. Kiezen tussen Nathaniel Rateliff en Future Islands is niet makkelijk, maar Nathaniel heeft toch nog een streepje voor. Gelukkig is Future Islands met een half uurtje opgeschoven, waardoor ik daar met wat geluk ook nog een stukje van kan meepikken. Daarnaast speelt Future Islands ook nog een keer in de AB later dit jaar, dus daar kan ik ook nog heen.
15:55-16:55
Future Islands (The Barn) : Opgezocht na de aankondiging dat ze kwamen en meteen verkocht. Misschien lijkt hun muziek wat te veel op elkaar, maar wat een performance en dansbare sound. Normaal niet mijn soort muziek, maar dit kan ik best appreciëren. Na Nathaniel Rateliff zal ik dus waarschijnlijk een spurtje inzetten om nog een deel van hun show te kunnen meepikken.
17:00-18:00 White Lies (Mainstage) : Klinkt wel goed. Misschien kijk ik hier nog een stukje van, in afwachting van Birdy.
17:40-18:40
Birdy (The Barn) : Prachtige stem en genoeg talent om die tent te vullen. Gaat fijn worden, zeer zeker. Rustige muziek, zonder dat het saai wordt, dat mag ook al eens.
18:40-19:40
Royal Blood (Mainstage) : Alweer een spurtje trekken om hier geen seconde van te missen. Hoe je met slechts een basgitaar en een drum zo een krachtige sound kan produceren, het blijft mij fascineren. Moet ik gewoon live gezien hebben.
19:40-20:55
Bazart (The Barn) : En nog eens lopen naar The Barn. Blijkbaar moeten niet veel mensen hier iets van hen weten, ik vind het nog steeds goeie muziek. In het begin was het even wennen, maar eigenlijk maken ze echt wel fijne nummertjes. Misschien een iets te hoge spot op de affiche, dat dan weer wel. Maar die tent zal in no-time weer vol staan. Hopelijk sta ik daar ook ergens tussen.
20:55-21:55
The Pretenders (KluB C) : Een week eerder zie ik hen ook al op TW Classic, maar een legende twee keer zien, dat is echt niet erg (bovendien doe ik alles om James Blake te vermijden). Het zal wel een moeilijke keuze worden om ofwel de hele show van The Pretenders te zien en een mindere plaats te hebben bij Radiohead, of vroeger weg te gaan uit de KluB C om toch nog ergens vooraan te raken bij Mainstage. Dat zal echt een beslissing van het moment worden, denk ik. Toen de line-up nog niet aangepast was, kwam het einde van The Pretenders en James Blake mooi tegelijk. You win some, you lose some, I guess.
22:30-01:00
Radiohead (Mainstage) : Behoeft niet veel uitleg. Knappe boeking, en dat 2,5 uur. Al hoop ik wel op veel van het oudere werk en van hun nieuwste album. Op het erg alternatieve ben ik niet zo happig. Ik kruis mijn vingers voor Karma Police, Just, No Surprises, Paranoid Android, en natuurlijk CREEP! Bring it on, Radiohead!
Als ik het zo allemaal eens goed bekijk, wordt het een dag met veel lopen. Maar dat is goed voor de hamburgers er af te werken zeker?