Corona Virus en concerten/festivals

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.435
6.094
Is er al wat bekend over de artiesten die gaan optreden in de Ziggo tijdens Fieldlabs trouwens?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.133
10.408
Dat is toch niet onverwacht? Natuurlijk kunnen we zodra de crisis voorbij is die 1,5 meter achter ons laten. Dat plan is nooit anders geweest.

Ja precies. Deze routekaart verteld precies 0 nieuws. Het is de wijze waarop de maatregelen zijn ingevoerd maar dan omgedraaid. Het interessante is natuurlijk de snelheid waarin dit zal gaan plaatsvinden, maar dat blijft voorlopig speculeren. Ik verwacht op 9 februari alleen einde avondklok en opening scholen. Als al die doemprofeten met de paniek rondom de Britse variant ongelijk krijgen dan zal eind februari de volgende stap gezet kunnen worden. Dan kunnen we eindelijk het weekend weer vullen met een restaurantje op kleine schaal en een museum bezoek. Ik kijk er naaruit!
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.701
1.859
Lees in het AD dat de organisatie van de Zwarte Cross ermee bezig is het festival te verzetten naar september.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.518
10.669
Lees in het AD dat de organisatie van de Zwarte Cross ermee bezig is het festival te verzetten naar september.
Nu wordt september een soort walhalla voor festivals. Als Pinkpop daar ook nog komt, dan breekt echt de pleures uit in festivalland.
 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
Goed nieuws en slecht nieuws vanavond:

Goed nieuws: Marc Bonten denkt dat in augustus lowlands en andere grote events weer kunnen, zei hij op instagram. Nog beter nieuws, Marc Bonten als prominent omt lid is er voor om het virus gewoon los te laten onder jongeren met laag risico als de risicogroepen zijn ingeënt. Fijn als ze dat soort advies ook aan het kabinet geven, dat verhoogt de kans weer dat we sneller Bevrijd worden van de beperkingen.

Meer goed nieuws: novavax werkt 90%, we hebben er weer een bijna perfect vaccin bij.

Slecht nieuws: dit https://edition.cnn.com/2021/01/28/uk/covid-vaccines-normal-life-gbr-intl/index.html

Ben je net blij, wordt het weer de grond in gestampt. Die Hunter - beweert die nu echt dat we voor eeuwig in deze 1,5m en mondvod hel moeten blijven "leven"? Of lees ik verkeerd wat hij zegt? Hioj noemt het nog zachte maatregelen ook? Ik kots er inmiddels van!

En als zij denken dat herd immunity niet gaat lukken met vaccins, waarom denken al onze experts, de Belgische, Fauci etc dan van wel? Wie heeft er dan gelijk? Zij zijn toch ook niet gek? Waarom krijgt zo'n expert als hunter dat uit z'n strot, en bedoelt hij nou echt dat we voor eeuwig 1.5m en mondkapjes moeten doen? Ik wil niet voor eeuwig zo door! Of lees ik verkeerd wat hij bedoelt...

Maar goed, de andere twee dingen zijn gunstig....
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.093
310
Het hangt er vanaf welke definitie van herd immunity er wordt bedoeld. Denk dat beide gelijk hebben.

Voor herd immunity (bescherming voor degenen die geen infectie of vaccinatie hebben gehad, door degenen die dat wel hebben gehad), is het belangrijk dat mensen die immuun zijn ook langdurig niet of nauwelijks een rol bij virusoverdracht spelen. Als mensen na infectie of vaccinatie (na verloop van tijd) weer een rol in transmissie gaan spelen (door afnemende immuniteit of mutanten) is de groepsbescherming veel minder: bijna iedereen komt dan vroeg of laat met het virus in contact.

Dat ligt momenteel voor de hand. Volledige groepsimmuniteit en het uitsterven van het virus, wat door Hunter in dat artikel met herd immunity wordt bedoeld, is daarmee ook van tafel. Dat neemt niet weg dat door toenemende immuniteit in de samenleving de overdracht van virus veel minder snel gaat en de impact op zorg en maatschappij veel kleiner is. En dus maatregelen straks losgelaten kunnen worden, ook zonder volledige groepsimmuniteit.
 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
Het hangt er vanaf welke definitie van herd immunity er wordt bedoeld. Denk dat beide gelijk hebben.

Voor herd immunity (bescherming voor degenen die geen infectie of vaccinatie hebben gehad, door degenen die dat wel hebben gehad), is het belangrijk dat mensen die immuun zijn ook langdurig niet of nauwelijks een rol bij virusoverdracht spelen. Als mensen na infectie of vaccinatie (na verloop van tijd) weer een rol in transmissie gaan spelen (door afnemende immuniteit of mutanten) is de groepsbescherming veel minder: bijna iedereen komt dan vroeg of laat met het virus in contact.

Dat ligt momenteel voor de hand. Volledige groepsimmuniteit en het uitsterven van het virus, wat door Hunter in dat artikel met herd immunity wordt bedoeld, is daarmee ook van tafel. Dat neemt niet weg dat door toenemende immuniteit in de samenleving de overdracht van virus veel minder snel gaat en de impact op zorg en maatschappij veel kleiner is. En dus maatregelen straks losgelaten kunnen worden, ook zonder volledige groepsimmuniteit.

Dat laatste ben ik met je eens en snap ik volledig, maar als ik die Hunter goed begrijp, zegt hij nou dat we voor altijd dit krankzinnige circus van afstand en spuuglappen moeten volhouden omdat er anders nog wat mensen ziek kunnen worden straks daardoor? Want dat is dus mijn nachtmerriescenario! Niet meer impact meer dan griep (hopelijk minder, de vaccins zijn veel en veel beter immers) = 1.5m etc in vuilniscontainer! Precies wat jij zegt hier basically.

Ik kan niet goed inschatten of hij nou dat ook vind maar gewoon denkt dat dat tot na de winter duurt, dan prima, of dat zijn einddoel is dat we "leven" zoals vorige zomer met looplijnen, mondkapjes, en afstand en knuffelverboden omdat de groepsimmuniteit in eerste zin misschien niet bereikt kan worden? Want daar pas ik echt HARD voor.

Zoals jij en Bonten zegt, als het geen ziekenhuizen meer ontwricht en tot massasterfte meer Veroorzaakt wil ik gewoon m'n oude vrijheid om te leven terug. Of dat nou juli of einde van het jaar is daarbij secundair...

Wat denk jij eigenlijk? Juli, waar kabinet duidelijk van uitgaat (nu ook weer dat ze letterlijk zeggen te verwachten dat senaat 1.5m aan moet houden tijdens vergaderingen tot 1 juli en daar ook alles op plannen)? Of einde jaar? Wanneer denk je dat zoals jn de nrc stond, "fase vijf in kan gaan , basismaatregelen weg, Nederland terug in het oude normaal"?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.435
6.094
Hij zegt toch helemaal nergens dat hij verwacht dat dit voor altijd zal duren? Hij legt alleen zijn twijfels wat bij volledige groepsimmuniteit.
Hoe haal je eruit dat hij zegt dat de situatie en regelens nooit meer zal en zullen veranderen?

De kans dat de 1,5 meterregel al in juli verdwijnt lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Als we de laatste positieve fase van de kaart in het najaar bereiken zou dat al goed nieuws zijn. Hoe zie jij dat @gesp?

Ukefundanshi ik ben wel benieuwd hoe je dit forum vond. Al je posts zijn in het coronatopic. Kwam je hier voor de festivals en belandde je op een zijspoor? ;-)

Edit: Post even ge-edit om het wat korter en bondiger te maken.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.133
10.408
Krijg net bericht dat show Nightwish in Lotto Arena naar 10 december is verplaatst. Mooi op een vrijdag. Zelfde weekend als Lamb of God. Schitterend weekend dus, kan niet wachten!
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.701
1.859
Eric Clapton heeft voor zijn doen ook nog een grote Europese tour staan welke in mei start in zijn geliefde Royall Albert Hall.
In juni staat hij in een uitverkocht Ziggo Dome en Sportpaleis
Benieuwd wanneer hier vervangende data voor komen.....?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.435
6.094
Gezien zijn houding tegenover de lockdown en de coronaregels wil die vermoedelijk gewoon z'n tour compleet normaal door laten gaan. Als die gaat cancellen of verzetten gaat zijn statement een interessante worden.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.518
10.669
Gezien zijn houding tegenover de lockdown en de coronaregels wil die vermoedelijk gewoon z’n tour compleet normaal door laten gaan. Als die gaat cancellen of verzetten gaat zijn statement een interessante worden.
Hij is tegen de lockdown, ja, maar hij kan zijn tour alsnog niet doorzetten als de landen waar hij wil optreden zulke regels hebben. Neem aan dat ie alsnog gaat zeggen dat er door Covid-19 en de daarbij horende regels niet kan, ongeacht of hij er tegen is of niet. Zelfde geldt natuurlijk voor een eventuele verplaatsing van Van Morrison.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.435
6.094
Ha ja, ik bedoelde natuurlijk niet dat die tour ondanks de regels ook daadwerkelijk zou plaatsvinden. Meer dat ik benieuwd ben met welk statement ze naar buiten gaan komen als de tour straks uiteindelijk volledig tegen zijn zin in moet worden verzet.

Van Morrison is overigens al bezig met een rechtszaak:

https://www.irishcentral.com/culture/entertainment/van-morrison-northern-ireland-court-covid-lockdown

Morrison has used his Twitter account to further clarify his thoughts. “The legislation banning live music in Ireland is not lockdown dependent, it’s permanent. There is no road map out,” he claims.

“In the interests of clarity (the court action) definitely not in a bid to ‘force the country out of lockdown’ as some media have stated. Nor is the legal action an attempt to force the government to reopen live music venues during a lockdown. Reporting needs to be accurate!”
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.518
10.669
Ha ja, ik bedoelde natuurlijk niet dat die tour ondanks de regels ook daadwerkelijk zou plaatsvinden. Meer dat ik benieuwd ben met welk statement ze naar buiten gaan komen als de tour straks uiteindelijk volledig tegen zijn zin in moet worden verzet.

Van Morrison is overigens al bezig met een rechtszaak:

https://www.irishcentral.com/culture/entertainment/van-morrison-northern-ireland-court-covid-lockdown

Morrison has used his Twitter account to further clarify his thoughts. “The legislation banning live music in Ireland is not lockdown dependent, it’s permanent. There is no road map out,” he claims.

“In the interests of clarity (the court action) definitely not in a bid to ‘force the country out of lockdown’ as some media have stated. Nor is the legal action an attempt to force the government to reopen live music venues during a lockdown. Reporting needs to be accurate!”
In Ierland, ja. In de rest van Europa heeft ie gewoon pech.
 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
Ha ja, ik bedoelde natuurlijk niet dat die tour ondanks de regels ook daadwerkelijk zou plaatsvinden. Meer dat ik benieuwd ben met welk statement ze naar buiten gaan komen als de tour straks uiteindelijk volledig tegen zijn zin in moet worden verzet.

Van Morrison is overigens al bezig met een rechtszaak:

https://www.irishcentral.com/culture/entertainment/van-morrison-northern-ireland-court-covid-lockdown

Morrison has used his Twitter account to further clarify his thoughts. “The legislation banning live music in Ireland is not lockdown dependent, it’s permanent. There is no road map out,” he claims.

“In the interests of clarity (the court action) definitely not in a bid to ‘force the country out of lockdown’ as some media have stated. Nor is the legal action an attempt to force the government to reopen live music venues during a lockdown. Reporting needs to be accurate!”

... Ik... neem aan dat whyever deze zaagsel-hersens dat ook denkt, de Ierse overheid niet voor eeuwig en altijd live muziek heeft verboden?? Waar haalt hij dit vandaa? Hebben ze iets engs gezegd vanuit de Ierse overheid?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.435
6.094
Hopelijk is dit ook positief nieuws voor de festivals en events! Nieuwe en vlotte manier van testen:

https://www.nu.nl/coronavirus/6113298/ademtest-gaat-vrijwel-alle-wattenstaafjes-bij-ggd-coronateststraten-vervangen.html#coral_talk_wrapper
 

ukefudanshi

Campingartiest
13 jun 2020
70
3
Hij zegt toch helemaal nergens dat hij verwacht dat dit voor altijd zal duren? Hij legt alleen zijn twijfels wat bij volledige groepsimmuniteit.
Hoe haal je eruit dat hij zegt dat de situatie en regelens nooit meer zal en zullen veranderen?

De kans dat de 1,5 meterregel al in juli verdwijnt lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Als we de laatste positieve fase van de kaart in het najaar bereiken zou dat al goed nieuws zijn. Hoe zie jij dat @gesp?

Ukefundanshi ik ben wel benieuwd hoe je dit forum vond. Al je posts zijn in het coronatopic. Kwam je hier voor de festivals en belandde je op een zijspoor? ?

Edit: Post even ge-edit om het wat korter en bondiger te maken.

Hij zegt volgens mij toch wel dat hij denkt dat we maatregelen moeten houden omdat in sommige groepen meer mensen niet gevaccineerd zullen willen worden, zodat we hen meoten beschermen om grote uitbraken binnen die groepen te voorkomen? Daar maakte ik uit op dat hij bedoelde voor eeuwig, en hij noemt "afstand houden en mondkapjes" "soft measures" (wat natuurlijk krankzinnig is). Daar maak ik uit op dat hij dus dat bedoelt. En daar pass ik voor. Er zijn nu gisteren en vandaag weer 2 vaccins bijgekomen (novovax, 95, 85, 60%, pfizer-niveau dus), en Neerlands' Glorie, 66%, maar belangrijker allebei 100% beschermend tegen ziekenhuisopname en dood, veranderen het dus in een... *griepje* :p), als *iedereen* de kans heeft gehad zich te laten vaccineren, ga ik me echt niet langer laten beperken, en door de overheud laten vertellen dat ik iedereen op afstand moet houden, niet mag knuffelen, niet normaal me verjaardag mag vieren, een mondvod voormoet, etc, omdat iemand in een achterstandswijk niet in de wetenschap gelooft. Of welke wijk dan ook. Dan geef je voorlichting, of als dat nog niet helpt maak je het bv. mogelijk voor werkgevers van beroepen waar je veel met mensen in contact komt (waar handigerwijs het meerendeel van die mensen in werken, busschauffeurs, schoonmakers, horeca, etc) hun werknemers het vaccin te verplichten, dan is het ook opgelost, of wat je doet doe je, maar als straks iedereen gevaccineerd is die wil en 80%+ heeft het genomen ga ik écht néver náda nóóit niét nog beperkingen accepteren ten gunste van een kleine minderheid die het voor god weet welke reden niet wil hebben!

Of lees ik dat nou verkeerd in dat artikel van wat hij bedoelt?

Verder, van die Woolworth weet ik dat hij denkt dat we nog voor decennia afstand, mondkappen en handen stuk wassen moeten doen, want dat riep hij in oktober geloof ik al. Met die woorden. Maar goed, een uit het krankengesticht ontsnapte gek (we hebben hier ook Rudi Westendorp) zal verder weinig schade aanrichten, en de groep waar hij inzat had het als geheel nog steeds over langzaam de maatregelen afbouwen, niet dat nooit meer doen. Zowieso zit hij volgens mij niet in een commisie die iets beslit daar, en Johnson en hancock en co maken toch héél duidelijk dat zij zeker niét van plan zijn dit circus een seconde langer dan nodig in stand te houden. Godzijdank gaan zij er over, en niet die gast. Maar ik blijf het eng vinden, mensen die zo denken en dat publiekelijk uitdragen maken me bang. In zo'n wereld wil ik niet leven. Yikes.

Qua hunter... begrijp ik hem verkeerd? Zou kunnen hoor. Heb wel het idee dat die britten over algemeen for some reason super pessimistisch zijn (de experts daar bedoel ik puur) en nogal fan van het "nieuwe normaal" aka deze dystopische hel. Hier hoor ik (naast Rudi) niet één expert zoiets zeggen. België ook niet. Meeste landen AFAIK niet - Fauci ook niet bv. Taiwan, China, Nieuw-zeeland, Vietnam, ..., zijn ze alweer 100% terug bij normaal. Dit is een Engels dingetje ofzo? Godzijdank bepaalt Johnson het, en ik vertrouw opzich erop dat hij zsm weer normaal wilt doen. Maar nogmaals, zulke uitspraken van experts maken me gewoon bang. Top-level adviseurs in UK zeggen ook al dat we misschien elke winter (die hebben het dan wel alleen over winter, maar toch!) weer afstand zullen moeten houden, mondkappen etc. Ik moet er niet aan denken. Als zulke wandelende bedreigingen voor de vrijheid op belangrijke top advies posities zitten daar wordt ik er toch niet gerust op. Hier heb je zo'n gesprek met Bonten en lowlands deze week, en dan zie je dat die gewoon zo snel mogelijk terug naar normaal wil en denkt dat dat ook kan. Alle OMT leden roepen en wilen dan, en zeggen dat eht ook niet erg is als het niet helemaal verdwijnt, zelfde als wat @gesp zegt. Al onze niet OMT experts ook. Marc van Ranst enzo in België ook. Maar die Britten maken me gewoon bang. Hebben dat soort mensen toch niet iets te vertellen straks? Ik wil gewoon weten dat ik niet de rest van mijn "leven" afstand moet houden, iedereen als virus moet behandelen, nooit meer mag knuffelen, en met mondvodden op moet lopen! Als ze in UK net zo zouden zijn als in Belgie en NL zou ik er zeer gerust op zijn, onze experts zijn allemaal priem, maar van BBC en CNN wordt ik echt nerveus...

Qua 1 juli... ik ben het met je eens hoor. Maar, even een interessante anekdote. De tweedekamer moet toch verhuizen maar daar is allemaal gezeur over nu logischerwijs omdat de ruimte niet geschikt is voor de 1,5m afstand? Maar -get this!- de verantwoordelijke kabinetsleden zeiden gisteren letterlijk, meerdere keren, dat zodra deze corona periode en dus de 1,5m weg is en ze weer gewoon kunnen vergaderen, ze alsnog kunnen verhuizen. En cruciaal, ze zeiden keer op keer op keer dat ze er van uitgaan dat dat 1 juli gaat zijn!
Dus het is niet alleen het garantiefonds, zelfs in het plannen van het verbouwen van hun letterlijke eigen werkomgeving, gaat de regering er dus dan van uit dat 1,5m op 1 juli begraven wordt! Niemand kijkt natuurlijk naar 5 minuten gesprek in de kamer over zoiets normaal, maar nu zat er dus een cruciaal stukje informatie in, namelijk dat de overheid daar echt van uit gaat! En dus idd ook echt niet gaat wachten tot iedereeen gevaccineerd is en het na de kwetsbaren wel mooi vind! Interessant detail, leek me ;)

Persoonlijk heb ik me ook maar ingesteld op begin volgend jaar, dan kan het alleen maar meevallen. Maar de overheid gaat dus wel héél sterk uit van 1 juli, zelfs de hele werkzaamheden en ruimtes van het parlement worden er dus op gepland. Nog naast het garantiefonds.

En laat ik het zo zeggen: zodra Rutte de verlossende woorden spreekt "de regels gaan weg" ga ik direct naar een paar events toe, al m'n vrienden knuffelen, plus heel veel mensen meer (iedereen die wil), express drie dagen m'n handen niet wassen, m'n mondkapje op het fornuis gooien en de restanten door het rioel spoelen, en daarna bier zuipen met zoveel mogelijk mensen in de slechtst geventileerde kroeg die we kunnen vinden. Even "ontladen". En geloof me, geen "expert die het er niet mee eens is gevaar gevaar waarschuw waarschuw zaag zaag" gaat me dan ook maar één seconde tegenhouden ;)

Oh en qua forum: ik zocht wanneer festivals en events weer zouden kunnen en kwam dit tegen en bleef hangen. Vooral vanwege de gebalanceerde, niet-paniekerige, niet-we-gaan-nooit-meer-normaal-doen bijdragen van @gesp , to be honest. Ik heb nogal de neiging om van totale paniek (als ik zo'n cnn artikel zie.... of die engelse experts.... brrrr... eng... bedrijging van de vrijheid als dat soort types belangrijk adviesposities hebben) naar 100% happy optimisme kan niet meer stuk (als ik zie van zo'n fase vijf in de kaart.. Bonten hoor over lowlands.. vaccin nieuws etc) te gaan, en de duidelijke, rationele, evenwichtige bijdragen van @gesp weten me elke keer te kalmeren of weer reël te maken, afhankelijk van welke kant ik opsla op dat moment.. waarvoor dank. Denk dat hij eigenlijk de volgende toespraak van Rutte zou moeten schrijven, zou er tenminste wat echt hoopvols uitkomen en realistisch ook nog, behalve alleen steeds "perspectief", "nog even volhouden", en "samen"...

Verder heb ik niet zoveel met fora, welke dan ook. Behalve aarinfantasy.com (kijk er maar ;3 ), maar zelfs daar post ik bijna nooit. Druk leven man :D werk, games, chatten, series, online events, etc. :D
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken