Corona Virus en concerten/festivals

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
Verbaas me hier een beetje over alle reacties. Een testje doen voor een concertje of festival is toch geen issue? Het is overduidelijk dat het maar voor korte tijd de bedoeling is, en het kan 70% van alle besmettingen tegengaan. Het verwijt was altijd dat het kabinet te snel wilde gaan, dus dit lijkt me niet meer dan logisch.

Wel vind ik het te genant voor woorden dat er nu een taboe ligt op 2G in de Tweede Kamer. Het heeft op dit moment weinig nut dus is t voor mij ook niet meer belangrijk, maar de kamerleden vinden dat het debat polarisatie in de hand werkt en dat is vreselijke domme onzin. Hebben die mensen ooit met wappies gesproken? Wappies zijn niet tegen 2G, wappies zijn tegen álles. Maar is er bij de stille meerderheid (90%) onderling polarisatie? Volgens mij niet. De kamer ziet wel de punten, maar trekt de verkeerde lijntjes (zoals altijd). In een pandemie moet je alle opties op tafel houden en je niet aanpassen aan een groep die geen redelijk belang heeft (want dat hebben wappies uiteraard niet).
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.110
Internationale bewijs kan je wel houden, denk ik, in dezelfde app.
ja, dat begrijp ik...

er zijn alleen geluiden om CTB af te schaffen en protesten die er tegen zijn.
maar goed, die mensen kijken waarschijnlijk alleen naar ons eigen "Rutte kabinet" en niet verder de landsgrens over.
edit: en dan bedoel ik, we zouden het dan in Nederland afschaffen, maar men moet zich bedenken dat je het voor vakantie of bezigheden over de grens waarschijnlijk nog wel nodig gaat hebben, dat internationale bewijs dus...

over protesteren gesproken... allemaal prima hoor, maar mensen moeten zich wel gedragen.
fakkeltocht prima, doe lekker je ding joh, maar laat de ggd locaties met rust please

dit soort dingen vind ik gewoon te sneu voor woorden, dan ben je niet goed wijs. Je zal er maar met je kinderen staan?
https://www.1limburg.nl/demonstranten-vallen-vaccinatielocatie-binnen
 
Laatst bewerkt:

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.110
https://nos.nl/l/2416689

Kabinet wil horeca open tot 01.00 uur en volle theaters en stadions toestaan​


Het kabinet wil dat de horeca vanaf volgende week vrijdag tot 01.00 uur 's nachts open kan blijven. Ook wil het kabinet vanaf die dag veel meer toestaan op plekken waar een coronatoegangsbewijs nodig is, zoals theaters en stadions.

Op locaties tot 500 bezoekers hoeft dan geen anderhalve meter afstand meer te worden gehouden en de vaste zitplaats vervalt ook. Op grote plekken voor meer dan 500 mensen blijft de vaste zitplaats nog wel bestaan. Maar ook daar hoeven de gasten geen anderhalve meter afstand meer van elkaar te houden.

Voorstel​

Dit staat in een brief van minister Kuipers van VWS die straks aan de Tweede Kamer wordt gestuurd, melden bronnen aan de NOS. Het is nadrukkelijk nog wel een voorstel, want als uit nieuwe cijfers blijkt dat er nog te veel besmettingen zijn, moet het plan worden uitgesteld. "Het kabinet geeft aan wat er maximaal kan", aldus een bron. "Maar pas na advies van het OMT is zeker of het ook kan en gaat gebeuren."

Gisteren lekte al uit dat het kabinet allerlei coronaregels wil versoepelen vanaf volgende week vrijdag. Maar details waren nog niet bekend.

Het optimisme van het kabinet is onder meer gebaseerd op het dalend aantal ziekenhuisopnamen. Er liggen nu 1513 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 1531), van wie 198 op de IC (gisteren: 206), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

Het kabinet houdt dus nog wel een slag om de arm, want vrijdag komt er nog een advies van het Outbreak Management Team (OMT) op basis van de meest recente cijfers. Ook de burgemeesters komen nog een keer bij elkaar. Pas daarna weet het kabinet of het beoogde stappenplan ook echt kan doorgaan.

Nieuwe aanpak​

Minister Kuipers van VWS heeft voor de bekendmaking van een andere corona-aanpak een nieuwe aanpak gekozen: eerst worden de beoogde plannen in een brief aan de Tweede Kamer opgeschreven en op de persconferentie, dinsdag, gaat hij vertellen wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.

De Tweede Kamer heeft om deze opzet gevraagd omdat ze vooraf en niet achteraf willen horen wat het kabinet van plan is. Er kan dan ook haast gemaakt worden met de invoering van de versoepelingen.

De persconferentie is dit keer voor het eerst zonder premier Rutte, die een andere afspraak heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mink en Bassie78

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
https://nos.nl/l/2416689

Kabinet wil horeca open tot 01.00 uur en volle theaters en stadions toestaan​


Het kabinet wil dat de horeca vanaf volgende week vrijdag tot 01.00 uur 's nachts open kan blijven. Ook wil het kabinet vanaf die dag veel meer toestaan op plekken waar een coronatoegangsbewijs nodig is, zoals theaters en stadions.

Op locaties tot 500 bezoekers hoeft dan geen anderhalve meter afstand meer te worden gehouden en de vaste zitplaats vervalt ook. Op grote plekken voor meer dan 500 mensen blijft de vaste zitplaats nog wel bestaan. Maar ook daar hoeven de gasten geen anderhalve meter afstand meer van elkaar te houden.

Voorstel​

Dit staat in een brief van minister Kuipers van VWS die straks aan de Tweede Kamer wordt gestuurd, melden bronnen aan de NOS. Het is nadrukkelijk nog wel een voorstel, want als uit nieuwe cijfers blijkt dat er nog te veel besmettingen zijn, moet het plan worden uitgesteld. "Het kabinet geeft aan wat er maximaal kan", aldus een bron. "Maar pas na advies van het OMT is zeker of het ook kan en gaat gebeuren."

Gisteren lekte al uit dat het kabinet allerlei coronaregels wil versoepelen vanaf volgende week vrijdag. Maar details waren nog niet bekend.

Het optimisme van het kabinet is onder meer gebaseerd op het dalend aantal ziekenhuisopnamen. Er liggen nu 1513 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 1531), van wie 198 op de IC (gisteren: 206), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

Het kabinet houdt dus nog wel een slag om de arm, want vrijdag komt er nog een advies van het Outbreak Management Team (OMT) op basis van de meest recente cijfers. Ook de burgemeesters komen nog een keer bij elkaar. Pas daarna weet het kabinet of het beoogde stappenplan ook echt kan doorgaan.

Nieuwe aanpak​

Minister Kuipers van VWS heeft voor de bekendmaking van een andere corona-aanpak een nieuwe aanpak gekozen: eerst worden de beoogde plannen in een brief aan de Tweede Kamer opgeschreven en op de persconferentie, dinsdag, gaat hij vertellen wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.

De Tweede Kamer heeft om deze opzet gevraagd omdat ze vooraf en niet achteraf willen horen wat het kabinet van plan is. Er kan dan ook haast gemaakt worden met de invoering van de versoepelingen.

De persconferentie is dit keer voor het eerst zonder premier Rutte, die een andere afspraak heeft.
Zo heerlijk dit. Het is pas februari en nu alweer kunnen uitgaan tot 01:00 ?. En de daling qua besmettingen en ziekenhuiscijfers is ingezet, dus dat gaat straks wsl weer net zo snel omlaag als het omhoog ging ondanks de versoepelingen. Eind februari begin maart zijn we hiervan af :)
 

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.480
1.638
Om de positieve kant te benadrukken: het lijkt erop dat ook de show van Damon Albarn in Eindhoven op deze manier kan doorgaan, hem twee keer zien in amper één maand tijd is wel een ongekende luxe.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.656
11.471
Om de positieve kant te benadrukken: het lijkt erop dat ook de show van Damon Albarn in Eindhoven op deze manier kan doorgaan, hem twee keer zien in amper één maand tijd is wel een ongekende luxe.
Hebben we er een beetje zin in!? Haha.
 

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Verbaas me hier een beetje over alle reacties. Een testje doen voor een concertje of festival is toch geen issue? Het is overduidelijk dat het maar voor korte tijd de bedoeling is, en het kan 70% van alle besmettingen tegengaan.
Ik ga niet de hele discussie weer herhalen, maar ik vind een testje moeten doen dus wel een issue. Het gaat mij ook niet eens om de logistieke bezwaren. Het is zeker onprettig, maar dat is uiteindelijk nog wel te doen allemaal. Het gaat er mij gewoon om dat ik er geen zin in heb dat elk concert een vraagteken wordt en je steeds maar af moet wachten of je deze keer weer toegelaten gaat worden. Het verbaast mij juist dat ik hier nog weinig mensen over gehoord heb behalve op dit forum, maar ik denk dat als het wordt ingevoerd mensen er snel genoeg boos over zullen worden.
Het verwijt was altijd dat het kabinet te snel wilde gaan, dus dit lijkt me niet meer dan logisch.
Dat ze niet in een keer alles open willen gooien snap ik, maar de keuze om nergens meer op besmettingen te letten maar intussen wel te eisen dat mensen niet besmet zijn voor concerten vind ik niet echt logisch.
 

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Om de positieve kant te benadrukken: het lijkt erop dat ook de show van Damon Albarn in Eindhoven op deze manier kan doorgaan, hem twee keer zien in amper één maand tijd is wel een ongekende luxe.
Yes!! ?

Ik ben alleen bij de show in Eindhoven, maar dat gaat heel nice worden. Mijn eerste concert weer na de lockdown en ook nog eens in de stad waar ik vandaan kom (en een podium waar ik zelf als kind ook ooit op stond... dat terzijde maar vind ik toch wel grappig. Ik ben volgens mij sindsdien nooit meer in die zaal geweest ook haha).

Tickets hiervoor trouwens gekocht in juni 2019 volgens mij. Denk dat het nog nooit zo lang geduurd heeft voordat een concert ook daadwerkelijk plaatsvond ?. Maar daardoor is de voorpret des te langer geweest!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.264
2.204
Ik ga niet de hele discussie weer herhalen, maar ik vind een testje moeten doen dus wel een issue. Het gaat mij ook niet eens om de logistieke bezwaren. Het is zeker onprettig, maar dat is uiteindelijk nog wel te doen allemaal. Het gaat er mij gewoon om dat ik er geen zin in heb dat elk concert een vraagteken wordt en je steeds maar af moet wachten of je deze keer weer toegelaten gaat worden. Het verbaast mij juist dat ik hier nog weinig mensen over gehoord heb behalve op dit forum, maar ik denk dat als het wordt ingevoerd mensen er snel genoeg boos over zullen worden.

Dat ze niet in een keer alles open willen gooien snap ik, maar de keuze om nergens meer op besmettingen te letten maar intussen wel te eisen dat mensen niet besmet zijn voor concerten vind ik niet echt logisch.
Voor de popzalen is dit dus weer geen echte oplossing. 1G is een logistiek drama, en heeft alleen zin als je het aantal besmettingen zo dicht mogelijk naar 0 wil brengen. Dat is duidelijk niet de inzet van het Kabinet. Dus waarom wel de ruimte bieden om slecht geventileerde café's vol te stouwen met 500 bezoekers, en worden zalen waar de ventilatie gewoon op orde is nu met deze extra beperking geconfronteerd?

Als de afstandregel eraf gaat, doe dat dan voor alle sectoren. En dat kan dan voorlopig nog prima even met die coronapas (3G). Er is echt geen reden waarom je een Ziggodome of Paradiso alleen in zou mogen na een negatieve test, terwijl je 100 meter verder voldoende hebt aan 3G om een vol cafe in te lopen. Ik begrijp ook niet dat de weerstand tegen 3G nu zou moeten leiden tot invoering van 1G bij concerten en festivals.

In ieder geval is er wel weer perspectief voor concertzalen en festivals.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bato_V

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.110
zoals ik het begrijp, maar pin me er niet op vast, het veranderd nog met de dag momenteel namelijk.
als er geen gekke dingen gebeuren, kan het zelfs nog positiever uitvallen dan we denken.

Volgens mij zijn nu de meest belangrijke punten, wat er nu rond gaat:
- nachthoreca 1G
- overige 3G (zoals restaurant)
- horeca geopend tot 01:00
- theater en bioscoop en concertzalen weer open
- vervallen 1,5mtr
- <500 bezoekers zonder vaste zitplaats
- >500 bezoekers met vaste zitplaats
- vervallen mondkapjesplicht
- geen maximaal aantal bezoekers thuis
- thuiswerk geen advies meer
- mogelijk vervalt CTB voor NL bij volgend weegmoment
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.394
5.094
Ik zal straks blij zijn als we van het woord wappie af zijn zeg. Ja er zitten idioten bij, maar het is gewoon een vreselijk naar woord vol met zelfoverschatting.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.110
Of op kantoor waar nog steeds de meeste besmettingen plaats zullen vinden.
ja dat dus...

het zal vast een enorme toename aan besmettingen in de hand werken, zo'n pak aan versoepelingen ineens.
ik denk ook dat mensen met een zwakke gezondheid met wat angst en beven die periode in gaan?

maar mag ik wel zeggen

HET "EINDE" IS IN ZICHT?

 
  • Leuk
Waarderingen: Pompompidom

Pompompidom

Dagopener
14 jun 2021
567
478
ja dat dus...

het zal vast een enorme toename aan besmettingen in de hand werken, zo'n pak aan versoepelingen ineens.
ik denk ook dat mensen met een zwakke gezondheid met wat angst en beven die periode in gaan?

maar mag ik wel zeggen

HET "EINDE" IS IN ZICHT?

The Sky Is Falling Reaction GIF
 
  • Haha
Waarderingen: DennisvdBr

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.965
1.751
Met niets dan respect en eerbied voor mensen met een zwakke gezondheid vind ik dat je oprecht mag stellen dat hun situatie inmiddels totaal niet meer opweegt tegen de impact van algehele maatregelen op de totale samenleving. Is het dermate kritisch met iemands gezondheid gesteld, dan moet je voor die persoon maatwerk bescherming bieden.

Maar ik denk dat daar het probleem ook al heel lang niet meer ligt in de discussie maatschappij open versus druk op de zorg. Het gevaar dat er nog is zit hem in het dermate ziek worden van 'gezonde mensen' dat ze daardoor de zorg belasten. Hoeveel, hoe ernstig, hoe langdurig en hoeveel tegelijk? En kan de zorg dat aan? We weten het niet exact, en we zullen het niet exact weten. Maar we weten wel dat week in week uit de besmettingen de records van de week ervoor werkelijk verpulveren, en dat de druk op de zorg nog altijd week na week iets afneemt of in ieder geval gelijk blijft.

Corona is zeker geen griep en dat is het tot nu toe ook nooit geweest, maar het gaat wel eindigen als een soort griep. En dat moment zit eraan te komen. De handrem kan er echt af, en nu ook de expert die minister is geworden dat inziet, is het een kwestie van aftellen geworden!
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.264
2.204
Met niets dan respect en eerbied voor mensen met een zwakke gezondheid vind ik dat je oprecht mag stellen dat hun situatie inmiddels totaal niet meer opweegt tegen de impact van algehele maatregelen op de totale samenleving. Is het dermate kritisch met iemands gezondheid gesteld, dan moet je voor die persoon maatwerk bescherming bieden.

Maar ik denk dat daar het probleem ook al heel lang niet meer ligt in de discussie maatschappij open versus druk op de zorg. Het gevaar dat er nog is zit hem in het dermate ziek worden van 'gezonde mensen' dat ze daardoor de zorg belasten. Hoeveel, hoe ernstig, hoe langdurig en hoeveel tegelijk? En kan de zorg dat aan? We weten het niet exact, en we zullen het niet exact weten. Maar we weten wel dat week in week uit de besmettingen de records van de week ervoor werkelijk verpulveren, en dat de druk op de zorg nog altijd week na week iets afneemt of in ieder geval gelijk blijft.

Corona is zeker geen griep en dat is het tot nu toe ook nooit geweest, maar het gaat wel eindigen als een soort griep. En dat moment zit eraan te komen. De handrem kan er echt af, en nu ook de expert die minister is geworden dat inziet, is het een kwestie van aftellen geworden!
Eens hoor, maar ik denk dat dit niet meer de discussie is. Inmiddels is duidelijk dat er flink versoepeld gaat worden en dat gaat ook wat betekenen voor het aantal besmettingen.
De vraag is vooral wat het betekent voor de verschillende sectoren. En het ziet er nu dus naar uit dat er de komende tijd een aantal beperkingen blijven die vooral de muzieksector (weer) raken. 1G voor concertzalen terwijl 3G (met carnaval) volstaat in volle slecht geventileerde café's is niet uit te leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raskolnikov en Timmetje

Gebruikers die dit onderwerp bekijken