Corona Virus en concerten/festivals

( persoonlijk zou ik ipv 11 maart liever 25 februari zien , ivm carnaval... maar perspectief na 2 jaar is sowieso welkom )
running man party hard GIF

vraag me wel af, als NL de coronapas af gaat schaffen? wat is de regel in andere landen dan?

hoe zit dat met naar buitenland gaan (zoals festivals/concerten in andere landen)?
moet je wel in de gaten houden denk ik, stel in Duitsland houden ze de coronapas, betekend dat dat je niet 'zomaar' naar Rock am Ring kan.

andersom, iedereen (in bezit van ticket) kan dan naar een festival of concert in NL... zonder vaccin of test.
Dat is een grote stap die Nederland wil zetten hoor!!

Typisch weer. Onzonnige lockdown achter de rug, nu een totaal bezopen versoepelingsstrategie. What's new...

Dat we als land dus helemaal niks geleerd hebben. Waarom geen 2G? Waarom het CTB meteen laten vallen? Waarom alles in één keer. Gedoemd om te mislukken, maar ik laat me graag verrassen. Verder, zo'n kinderachtige reactie is niet nodig ?

Ik vind het afschaffen van het CTB en een overstap naar 1G voor evenementen en nachthoreca een middelvinger voor iedereen die de afgelopen jaar twee jaar in meer of mindere mate de coronaregels braaf heeft opgevolgd. Sowieso is dat hele 1G een onzalig idee in Nederland met de beperkte aantal testlocaties die wij hier hebben: als je ook al een beetje buiten stedelijk gebied woont, ben je al 1 á 2 uur van je dag kwijt om die test te regelen.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
1G voor concerten en festivals lijkt me dus helemaal niks. Eigenlijk komt dat gewoon neer op een soort Russisch roulette elke keer als je naar een evenement wil gaan.

Als we iets hebben gezien met Omikron is het wel dat het virus als een gek rond gaat en dat je vrij weinig kan doen om een besmetting te voorkomen, ook al ben je driedubbel gevaccineerd. Zeker als straks de anderhalve meter vervalt en mensen weer volop in grotere getalen bijeen komen, is de kans groot dat je het virus op een gegeven moment oppikt net als bij een normale griep of verkoudheid. Mocht dat dan net een weekje voor een festival gebeuren dan ben je dus de pineut, zelfs al heb je vaak niet eens merkbare symptomen. Verder zou je ook nog eens een vals positieve test kunnen hebben, die kans is dan wel heel klein maar het zal je maar gebeuren.

Het horrorscenario is toch wel dat je bij de ingang van een festival staat met al je spullen, dan een sneltestje moet doen en die blijkt dan ineens positief te zijn. En dan kan je dus weer rechtsomkeert met je tentje terwijl al je vrienden wel naar binnen mogen. Dag festival en dag €250, zonder dat je er iets aan kon doen. Dat lijkt me dus nog 10x erger dan als festivals überhaupt niet doorgaan.

Uiteindelijk geven 2G en 3G je keuzevrijheid qua toegang, en doet 1G dat niet. Die constante onzekerheidsfactor met kans op pech vind ik eigenlijk niet kunnen. En misschien is het alleen voor de komende 2/3 maanden, maar ook dan: je zal maar net je (uitgestelde) concert mislopen waar je al jaren naar uitkijkt... Natuurlijk kan je altijd ziek worden voor een concert en last-minute moeten cancellen, maar dit vind ik toch wat anders. Als je iedereen bij evenementen op een verkoudheidsvirus zou testen zou t ook compleet uit de hand lopen. Uiteraard is corona in de basis veel ernstiger, maar met de situatie nu (omikron + veel immuniteit) moet je eigenlijk niet meer alle besmettingen tegen willen gaan. Ik voorspel dat met de huidige besmettingscijfers duizenden mensen hier de dupe van gaan worden, heel veel meer dan er normaal gesproken een concert zouden moeten afzeggen door ziekte. En die krijgen natuurlijk nooit allemaal hun geld terug.

Als 2G of 3G dan echt teveel ethische bezwaren heeft (wat ik zelf wel mee vind vallen maar dat is een andere discussie), dan lijkt me een "betreden op eigen risico" systeem uiteindelijk de beste optie. Want mensen kunnen er wel voor kiezen om zelf door vaccinatie zo goed mogelijk beschermd te zijn, en de overbelasting van de zorg zal hopelijk blijven meevallen met deze variant en dit immuniteitsniveau.

1G voor concerten en festivals lijkt me dus helemaal niks. Eigenlijk komt dat gewoon neer op een soort Russisch roulette elke keer als je naar een evenement wil gaan.
Russisch roulette?

ik denk dat je zelf ook wil weten of je negatief op covid test, tenminste lijkt mij.
Als je ziek bent, blijf je toch sowieso al thuis, neem ik aan.
Als je geen klachten hebt is de kans dat je positief test niet heel groot.
Als je dan ook nog van tevoren een zelftest gedaan hebt, zijn er volgens mij geen verrassingen te verwachten bij de "test voor toegang".
Ik snap die angst daarvoor niet zo.

We moeten 1G dan ook vooral totaal negeren, ook 2G, 3G etc. Het is wel klaar, doorpakken nu.
Was het maar zo makkelijk. Alle beetjes helpen, ik vind de aankomende stap al een enorme stap terug naar het oude normaal... en dat meen ik. Sterker nog, ik denk dat ik me bij een stap verder de eerste periode zonder QR/CTB, juist enorm ongemakkelijk zou voelen in menigte.
Maar misschien is dat mijn rare gedachte er over en hoe ik er in sta.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Russisch roulette?

ik denk dat je zelf ook wil weten of je negatief op covid test, tenminste lijkt mij.
Als je ziek bent, blijf je toch sowieso al thuis, neem ik aan.
Als je geen klachten hebt is de kans dat je positief test niet heel groot.
Als je dan ook nog van tevoren een zelftest gedaan hebt, zijn er volgens mij geen verrassingen te verwachten bij de "test voor toegang".
Ik snap die angst daarvoor niet zo.

Was het maar zo makkelijk. Alle beetjes helpen, ik vind de aankomende stap al een enorme stap terug naar het oude normaal... en dat meen ik. Sterker nog, ik denk dat ik me bij een stap verder de eerste periode zonder QR/CTB, juist enorm ongemakkelijk zou voelen in menigte.
Maar misschien is dat mijn rare gedachte er over en hoe ik er in sta.
Russisch roulette qua geld ook hè. Als jij een dag voor het evenement positief test en je mag dus niet gaan, dan ben je toch ongelooflijk de lul?

Ligt eraan wat de regeling daarvoor gaat zijn. Op het moment krijg je bij de meeste theatervoorstellingen en bioscopen je geld terug of een voucher als je ivm klachten niet kunt gaan. Dat zal in zo'n geval hopelijk niet anders zijn.

Ligt eraan wat de regeling daarvoor gaat zijn. Op het moment krijg je bij de meeste theatervoorstellingen en bioscopen je geld terug of een voucher als je ivm klachten niet kunt gaan. Dat zal in zo'n geval hopelijk niet anders zijn.
Maakt het voor de organisatie ook wel vervelend. Je calculeert in dat je een bepaald bedrag gaat verdienen, neem ik aan, en vervolgens kunnen er tweehonderd (of meer) een dag van tevoren niet naar het evenement en moeten die hun geld terugkrijgen. Ben ook wel benieuwd hoe ze daar mee om gaan.

Ja, eens. Daar moet dan inderdaad ook voor organisatoren een goede regeling tegenover komen te staan.

Ik heb het al eens eerder gezegd in het Pinkpop topic maar 1G is voor grote drie daagse events niet te doen. Klaar.

Mensen willen dit niet en dit is een grote middelvinger naar iedereen die zich netjes aan de regels heeft gehouden.

Ik krijg signalen binnen dat evenementen echt woedend zijn hierover en niet zo’n beetje.

En voor mensen die toch voor het 1G zijn.

Even een leuk verhaaltje:

Je gaat op vrijdagavond lekker uiteten waar geen 1.5 meter mee is , afstand houden niet meer lukt en je drinkt lekker wat alcohol tot 00:00. Bij aankomst laat je braaf je QR code zien want 3G( goede maatregel vind ik! ) . De dag erna heb je een concert in de Ziggo Dome. Je zit op een vaste plek en kijkt vanuit ring 1 naar de artiesten. Voor dit evenement moet je je laten testen. Want ja die prik of het genezen van gisteren is hier niet meer goed.

Dus stress stress…. Toch maar even vlak voordat je naar Amsterdam rijdt ergens een test plek zoeken!

Ooh nee… er zijn zoveel mensen die naar een evenement of festival gaan deze zaterdag dat er nergens geen test plek meer is of dat je 50 minuten moet rijden. Ach jammer dan! Dan maar geen concert waar je al 2 jaar naar uit kijkt.

DUS…

Leuk en aardig, maar als je al twee jaar naar een concert uitkijkt wacht je niet tot het allerlaatste moment voordat je een test inplant lijkt me. Lijkt me handig als je dat dan wat eerder doet. ;)

Ben zelf ook geen groot voorstander van 1G (dan liever 2 of 3g) maar dit is een beetje een slecht voorbeeld. :P

Leuk en aardig, maar als je al twee jaar naar een concert uitkijkt wacht je niet tot het allerlaatste moment voordat je een test inplant lijkt me. Lijkt me handig als je dat dan wat eerder doet. ;)

Ben zelf ook geen groot voorstander van 1G (dan liever 2 of 3g) maar dit is een beetje een slecht voorbeeld. :p
Het voorbeeld dat je de avond ervoor met 3G hutje mutje in een café kan staan? Maar de dag erna bij een concert 1G moet gebruiken ?

Users who are viewing this thread