Corona Virus en concerten/festivals

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.168
2.416
Maar goed ….

Deze maatregel gaat tijdelijk zijn. Dat is het lichtpuntje wat in erin zie.

Kuijpers: “ Een tijdelijke maatregel.”
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Ik heb het al eens eerder gezegd in het Pinkpop topic maar 1G is voor grote drie daagse events niet te doen. Klaar.

Mensen willen dit niet en dit is een grote middelvinger naar iedereen die zich netjes aan de regels heeft gehouden.

Ik krijg signalen binnen dat evenementen echt woedend zijn hierover en niet zo’n beetje.
Dat mensen het niet willen, dat snap ik, want niemand wil dit zo. Iedereen wil terug naar het oude normaal! Maar het is niet zo dat de pandemie ineens foetsie is als we QR/CTB afschaffen hé?? Dus wie hou je dan voor de gek, ik denk jezelf.
Dat het een middelvinger is naar iedereen die zich aan de regels heeft gehouden ja, ben ik helemaal mee eens. Ben daar 1 van, maar als dit de volgende set regels zijn, dan is het imo de bedoeling om je ook daar aan te houden. En ook ik ben het niet altijd met alle regels eens geweest en zelfs kwaad over regels, maar dat is geen reden om je niet te houden aan gestelde regels.

Dat je grote evenementen met 1G niet kan houden, dat snapt mijn reet ook. Maar ik denk dat de regel die waarschijnlijk volgende week in gaat niet heel lang leven gaat hebben. 1G zal niet slagen op basis van capaciteit en waarschijnlijk in maart toch alweer de prullenbak vinden verwacht ik.

Als je mij vraagt, laten we dit pakket versoepelingen even nemen zoals het is, met kijk op wat dit met de besmettingen en ziekenhuizen doet. En dan over een maand kijken hoe de vlag er dan bij hangt. Voordat mensen zich kwaad blijven maken. Want er komt naar mijn mening zo'n enorme omslag aan versoepelingen, die je naar mijn idee als een overgangsperiode moet zien met nog een tandje voorzichtigheid. En die voorzichtigheid is nog met 1G en nog wat tijd restricties en nog capaciteit restricties. Allemaal voordat we echt, maar dan ook echt, verwacht ik terug gaan naar het oude normaal.
 
Laatst bewerkt:

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.782
3.732
Russisch roulette?


Als je geen klachten hebt is de kans dat je positief test niet heel groot.
Als je dan ook nog van tevoren een zelftest gedaan hebt, zijn er volgens mij geen verrassingen te verwachten bij de "test voor toegang".
Ik snap die angst daarvoor niet zo.

Ik kan je alleen in mijn omgeving al 100 voorbeelden noemen dat dit totaaalll niet betrouwbaar is
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.168
2.416
Dat mensen het niet willen, dat snap ik, want niemand wil dit zo. Iedereen wil terug naar het oude normaal! Maar het is niet zo dat de pandemie ineens foetsie is als we QR/CTB afschaffen hé?? Dus wie hou je dan voor de gek, ik denk jezelf.
Dat het een middelvinger is naar iedereen die zich aan de regels heeft gehouden ja, ben ik helemaal mee eens. Ben daar 1 van, maar als dit de volgende set regels zijn, dan is het imo de bedoeling om je ook daar aan te houden. En ook ik ben het niet altijd met alle regels eens geweest en zelfs kwaad over regels, maar dat is geen reden om je niet te houden aan gestelde regels.

Dat je grote evenementen met 1G niet kan houden, dat snapt mijn reet ook. Maar ik denk niet dat een regel die waarschijnlijk volgende week in gaat niet heel lang leven gaat hebben. 1G zal niet slagen op basis van capaciteit en waarschijnlijk in maart toch alweer de prullenbak vinden verwacht ik.

Als je mij vraagt, laten we dit pakket versoepelingen even nemen zoals het is, met kijk op wat dit met de besmettingen en ziekenhuizen doet. En dan over een maand kijken hoe de vlag er dan bij hangt. Voordat mensen zich kwaad blijven maken. Want er komt naar mijn mening zo'n enorme omslag aan versoepelingen, die je naar mijn idee als een overgangsperiode moet zien met nog een tandje voorzichtigheid. En die voorzichtigheid is nog met 1G en nog wat tijd restricties en nog capaciteit restricties. Allemaal voordat we echt, maar dan ook echt, verwacht ik terug gaan naar het oude normaal.
Oké Dennis ! Ben je beschikbaar als mediator of mindfulness trainer? Dit stelt gerust en neemt de stress weg! Zo heb ik er nog niet naar gekeken en de manier hoe je het brengt en relativeert maakt het logisch.

Thanks ??
 

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Ja, eens. Daar moet dan inderdaad ook voor organisatoren een goede regeling tegenover komen te staan.
Ik vraag me dus af of hier een regeling voor komt. Ik ben er toch bang voor dat ze het gewoon een eigen risico gaan noemen onder het mom van "normaal krijg je bij ziekte ook geen geld terug".

Russisch roulette?

ik denk dat je zelf ook wil weten of je negatief op covid test, tenminste lijkt mij.
Als je ziek bent, blijf je toch sowieso al thuis, neem ik aan.
Als je geen klachten hebt is de kans dat je positief test niet heel groot.
Als je dan ook nog van tevoren een zelftest gedaan hebt, zijn er volgens mij geen verrassingen te verwachten bij de "test voor toegang".
Ik snap die angst daarvoor niet zo.
Volgens mij was het toch juist zo dat je bij omikron vaak helemaal geen klachten hebt, zeker als je driedubbel bent gevaccineerd? Als je echt ziek bent blijf je natuurlijk thuis, maar met een paar keer hoesten zeggen mensen meestal geen concerten af, laat staan als je helemaal niks merkt.

Volgens mij is de kans dat je zonder klachten positief test juist wel serieus aanwezig, zeker als straks alle andere maatregelen vervallen. Het feit dat we alles loslaten is toch *juist* omdat we de besmettingen niet meer belangrijk vinden nu de zorg het aan blijkt te kunnen? Dat is de hele reden waarom alles wordt versoepeld! Er wordt nu toch juist ingecalculeerd dat het virus nog veel meer rond zal gaan, maar dat dat te behappen is voor de zorg? Als je het tegengaan van besmetting overal loslaat *behalve* bij evenementen, dan is dat toch gewoon Russisch roulette? Dan zeg je dus, laat het maar gewoon rondgaan want het levert geen problemen op, alleen als je naar een concert wil heb je pech als je t blijkt te hebben.

Overigens is zo'n zelftest doen van tevoren alleen maar het verplaatsen van t probleem. Als die positief is heb je nog steeds pech, dan weet je het alleen al een dagje eerder.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Maar wat is je punt dan?
Stel je test positief, is dat dan een reden dat je dat niet had willen weten en alsnog naar het concert gaan?
Want dat is het uiteindelijke doel van het instellen van de 1G regel, de besmettelijke er tussen uit laten. Het gaat niet om het concert, het gaat op dat moment om volksgezondheid.

En daarnaast, niet iedereen is driedubbel gevaccineerd. Of dubbel of misschien zelfs 1 keer. Dan is er een punt dat er een beslissing genomen moet worden om alles open te maken. Nou ik snap wel, ook na het desastreus TNO rapport waar 2G/3G er minder goed af kwamen, dat de menigte mensen die dan voor 1G en tegen vaccinaties zijn, de zin krijgen. Daar ligt de schuld eigenlijk voor de 1G invoer imo... Want dat 1G gewoon klote is, ja... Aan de andere kant is QR/CTB in veel gevallen ook een schijnveiligheid.

Ik ga er van uit dat de besmetting cijfers sowieso toenemen. Zeker als QR/CTB, 1,5mtr en mondkapjes afgeschaft worden, dan nog meer. Maar zolang de pandemie geen grip meer gaat vinden in de ziekenhuizen, gaan we terug naar "het oude normaal" met een endemie. Ik neem aan dat dat is wat we willen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Ik ga er van uit dat de besmetting cijfers sowieso toenemen. Zeker als QR/CTB, 1,5mtr en mondkapjes afgeschaft worden, dan nog meer. Maar zolang de pandemie geen grip meer gaat vinden in de ziekenhuizen, gaan we terug naar "het oude normaal" met een endemie. Ik neem aan dat dat is wat we willen?
Dit is juist precies mijn punt. We gaan nu terug naar het oude normaal en gaan nu omikron eigenlijk als een endemie beschouwen. Alles mag open en we schaffen zelfs overal de CTB en de 1.5 meter af. Daarmee zeg je dus: besmettingen zijn niet meer belangrijk want de zorg kan het aan. Zo doen we het met normale endemische griep ook. En dat wil inderdaad ook zeggen dat je het niet meer hoeft te weten of je positief bent zolang je niet ziek bent. Want besmettelijken worden straks in principe overal gewoon toegelaten, net zoals bij griep of verkoudheid.

Althans, nu is er dus nog 1 sector waar het wél belangrijk is of je wel of niet besmet bent. Daar wordt het virus dus ineens nog niet als endemisch beschouwd. Dat veroorzaakt dus een soort tweedeling waarbij je alles weer mag doen zonder op te moeten letten, maar daarnaast voor evenementen niet besmet mag raken. Dat is dus de Russische roulette die ik bedoel; het virus wordt nu vrijuit losgelaten in de sameleving (als ware het endemisch) maar loop je het op, dan ben je wel de sjaak qua evenementen. Dat klopt gewoon niet naar mijn idee. Als het voor de volledige samenleving niks meer uitmaakt of je positief bent (zolang je geen klachten hebt), dan zou ik inderdaad dat voor een concert ook niet meer hoeven/willen weten.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Russisch roulette?

ik denk dat je zelf ook wil weten of je negatief op covid test, tenminste lijkt mij.
Als je ziek bent, blijf je toch sowieso al thuis, neem ik aan.
Als je geen klachten hebt is de kans dat je positief test niet heel groot.
Als je dan ook nog van tevoren een zelftest gedaan hebt, zijn er volgens mij geen verrassingen te verwachten bij de "test voor toegang".
Ik snap die angst daarvoor niet zo.


Was het maar zo makkelijk. Alle beetjes helpen, ik vind de aankomende stap al een enorme stap terug naar het oude normaal... en dat meen ik. Sterker nog, ik denk dat ik me bij een stap verder de eerste periode zonder QR/CTB, juist enorm ongemakkelijk zou voelen in menigte.
Maar misschien is dat mijn rare gedachte er over en hoe ik er in sta.
Het probleem is dat we af moeten stappen van het alle beetjes helpen principe. Met die methodiek en gedachtegang is de sector al lang genoeg tegengewerkt. Waarom moet dit weer ingevoerd worden voor de festival sector, terwijl je zo weer op kantoor mensen kan besmetten.
 

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
Overigens blijft er nog wel de eigen verantwoordelijkheid om je te testen bij klachten. Op die manier zou je in principe al besmettelijke mensen eruit kunnen halen zonder te hoeven testen voor toegang. En daarnaast blijven evenementen natuurlijk altijd eigen risico. Maar je kan jezelf beschermen door vaccinatie en je kan anderen beschermen door bij klachten altijd een zelftest te doen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
tja, dat klopt hoor.
Maar ik neem aan dat het tijdelijk is.
Ik neem het als een overgangsperiode, totdat het echt open gaat. Begrijp me niet verkeerd, ik snap wat je bedoelt.
Ik ga er van uit dat bij de volgende persconferentie versoepelingen komen, tot bepaalde hoogte. Waarna een maand later de balans weer opgemaakt zal worden, waarbij ik verwacht dat we ons gelijk wel krijgen hoor!

Want volgens mij kan het, dat hebben de Fieldlabs bewezen.
Maar ook 1,5mtr in de buitenlucht etc...
Ik denk dat het einde in zicht is, echt!
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
tja, dat klopt hoor.
Maar ik neem aan dat het tijdelijk is.
Ik neem het als een overgangsperiode, totdat het echt open gaat. Begrijp me niet verkeerd, ik snap wat je bedoelt.
Ik ga er van uit dat bij de volgende persconferentie versoepelingen komen, tot bepaalde hoogte. Waarna een maand later de balans weer opgemaakt zal worden, waarbij ik verwacht dat we ons gelijk wel krijgen hoor!

Want volgens mij kan het, dat hebben de Fieldlabs bewezen.
Maar ook 1,5mtr in de buitenlucht etc...
Ik denk dat het einde in zicht is, echt!
We zijn zal in een veel verder stadia dan waar Fieldlabs eigenlijk al voor bedoeld was he.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
https://nos.nl/artikel/2416540-einde-coronamaatregelen-in-zicht-logische-stap-maar-wel-spannend

Einde coronamaatregelen in zicht: 'Logische stap, maar wel spannend'​


Het kan verkeren: een maand geleden zat Nederland nog in lockdown, vandaag lijkt het einde van de coronamaatregelen in zicht. Het kabinet overweegt verregaande versoepelingen, zoals het schrappen van het coronatoegangsbewijs en de mondkapjesplicht. Experts vinden het een logische keuze om de teugels te laten vieren, hoewel artsen tegelijkertijd manen tot voorzichtigheid.

"Bij de cijfers van nu zijn versoepelingen logisch", zegt epidemioloog Esther Metting van het UMC Groningen. "Er zijn ongelooflijk veel positieve tests, maar die stijging zie je in de ziekenhuizen bijna niet terug."

Bovendien snappen veel mensen de huidige maatregelen niet meer, ziet Metting, die ook gedragswetenschapper is. "Vlak voor de kerstvakantie, toen de maatregelen strenger werden, was er behoorlijk veel draagvlak voor. Omikron kwam op ons af, er was een dreiging. Maar die is weggevallen, nu blijkt dat de meeste mensen niet zo ziek worden van omikron."

Niet proportioneel​

Gisteren maakte het RIVM bekend dat het aantal positief geteste mensen de afgelopen week weliswaar is gestegen, maar minder hard dan de week daarvoor. Ook in de ziekenhuizen nam het aantal nieuwe coronapatiënten minder hard toe. Daarbij moet wel vermeld worden dat het virus nog altijd niet hard rondgaat onder mensen van boven de 60 jaar.

Op basis van die gegevens vindt epidemioloog en internist Olaf Dekkers van het Leids Universitair Medisch Centrum dat versoepelingen goed te verantwoorden zijn. "De maatregelen zijn niet meer proportioneel. Soms lijkt het wel alsof we willen voorkomen dat er iemand ziek wordt, maar we deden dit om te voorkomen dat de IC's in de problemen zouden komen. Er zijn nog een paar epidemiologische onzekerheden, maar eigenlijk kunnen we nu wel zeggen: dat gaat zeer waarschijnlijk niet gebeuren."

Volgens Dekkers heeft de onzekerheid te maken met de groep 60-plussers. "Stel dat zij nu allemaal tegelijk geïnfecteerd raken met omikron, dan zou het kunnen dat je meer mensen in de ziekenhuizen krijgt dan je wil." Maar dat is niet realistisch, zegt hij: "We bereiken de piek in het aantal besmettingen ongeveer nu, daarna gaat het virus dus minder makkelijk rond, ook onder 60-plussers."
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
https://nos.nl/artikel/2416629-kamer-wil-2g-voorstel-definitief-van-tafel

Kamer wil 2G-voorstel definitief van tafel​


De Tweede Kamer heeft een streep gehaald door 2G, het systeem waarbij alleen mensen die gevaccineerd zijn of recent hersteld van corona toegang krijgen tot bepaalde plekken. Een motie van SGP-leider Van der Staaij en het Kamerlid Omtzigt daarover werd aangenomen. De regeringspartijen VVD, D66 en CDA en het Kamerlid Den Haan stemden tegen die motie.

Er was al veel twijfel in de Kamer. Regeringspartij ChristenUnie en een groot deel van de oppositie waren steeds al tegen en gisteren schaarde ook de PvdA zich onder de tegenstanders. Volgens de PvdA is 2G op dit moment niet effectief en niet proportioneel.

Het vorige kabinet diende het wetsvoorstel om 2G in te voeren november vorig jaar in. De wet zou het mogelijk maken in specifieke situaties alleen mensen toe te laten als ze zijn gevaccineerd of genezen. De maatregel was vanaf het begin omstreden en de behandeling van het voorstel werd een paar keer uitgesteld.

Uitzoeken of het proportioneel is​


Vorige week schreef minister Kuipers van Volksgezondheid dat hij het voorstel voorlopig wil aanhouden en dat het kabinet eerst wil onderzoeken onder welke omstandigheden 2G kan worden ingezet, "zodat het een proportionele maatregel kan zijn". Hij wilde het wetsvoorstel wel boven de markt laten hangen.

De Kamer heeft nu uitgesproken dat het wetsontwerp helemaal moet worden ingetrokken en Kuipers zei gisteren al dat hij de wens van de Kamer zal respecteren. In de overwegingen bij de motie staat dat het positieve effect van 2G zeer gering is, dat de maatregel een ernstige beperking vormt van de vrijheidsrechten en bovendien zorgt voor tweedeling in de samenleving.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.586
11.170
Volgens de PvdA is 2G op dit moment niet effectief en niet proportioneel.
Gelukkig is 1G dat wel...
dat de maatregel een ernstige beperking vormt van de vrijheidsrechten en bovendien zorgt voor tweedeling in de samenleving
Hoe is dit met 1G niet het geval?

Kijk, ik wil het best snappen, hoor, maar de argumenten voor 2G gelden zeker voor 1G en ook voor 3G. Op zich niet gek natuurlijk en vind zelf 2G of 3G ook wel prima (want minder ingrijpend dat continue testen), maar het is wederom een beetje populistisch gelul geworden van de oppositie dat alleen gebruikt wordt wanneer het hen uitkomt. Mag ook wel eens worden toegegeven.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.166
Bij 2g mogen alleen gevaccineerden naar binnen. Bij 1g moet letterlijk iedereen zich laten testen en is er dus geen sprake van "uitsluiting".

Dat is de redenatie erachter volgens mij. Ik had ook liever 2 (of 3) dan 1g gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.586
11.170
Bij 2g mogen alleen gevaccineerden naar binnen. Bij 1g moet letterlijk iedereen zich laten testen en is er dus geen sprake van "uitsluiting".

Dat is de redenatie erachter volgens mij. Ik had ook liever 2 (of 3) dan 1g gezien.
Maar dat slaat toch nergens op? Je legt de uitsluiting gewoon ergens anders neer en doet alsof dat radicaal anders is en niet discriminerend is. Nu is het een verschil tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden en nu wordt het een verschil tussen getesten en niet-getesten. Ik zie het verschil niet zo.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.166
Ik snap het ook niet helemaal wat ze nu van plan zijn met het hoe/wat rond 1g maar volgens mij blijven we nu 3g voor een tijdje houden.

 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Ik snap het ook niet helemaal wat ze nu van plan zijn met het hoe/wat rond 1g maar volgens mij blijven we nu 3g voor een tijdje houden.
behalve als de motie er door komt dat het geheel CTB gaat verdwijnen binnen Nederland (zie alleen niet hoe dat europees zich gaat verhouden)

als het geheel Corona ToegangsBewijs vervalt, tja...
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.586
11.170
behalve als de motie er door komt dat het geheel CTB gaat verdwijnen binnen Nederland (zie alleen niet hoe dat europees zich gaat verhouden)

als het geheel Corona ToegangsBewijs vervalt, tja...
Internationale bewijs kan je wel houden, denk ik, in dezelfde app.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken