Corona Virus en concerten/festivals

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.580
584
Zie 1G niet zo zitten. Volgens data van de bloed donors is toch gebleken dat al 97% anti stoffen bezit. Cijfers worden alleen maar gunstiger. Die piek is nu toch echt wel geweest, en ik geloof dat die zonder 1G ook uit blijft.
Gezond verstand lijkt me op dit moment voldoende, dus bij klachten maar even overslaan. Ook al zullen er altijd rotte appels zijn die zich daar niks van aantrekken.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.021
6.061
het is (uiteraard) een compromis op alle die protesteren tegen 2G/3G...
helemaal na dat laatste TNO rapport, dat heeft 2G/3G de das om gedaan.
denk dat ze dan VOORLOPIG de compromis pakken : iedereen testen

ik zie het als een tijdelijke oplossing, denk niet dat 1G maanden lang nog ingevoerd blijft, ik verwacht dat tegen de tijd dat de zomerfestivals losbarsten eventueel toch weer 3G is of zelfs geen QR/CTB meer helemaal.

logistiek / capaciteit zitten er natuurlijk behoorlijk wat haken en ogen aan massaal testen voor toegang
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
Ze kunnen qua capaciteit nu de reguliere testen al moeilijk aan. Benieuwd hoe ze 1G voor elkaar kunnen proberen te krijgen. Tussen test en uitslag kan dan ook niet heel veel tijd zitten lijkt me.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.021
6.061
1G lijkt op tafel voor festivals. En tot 0.00 uur naar de clubs.... Lijkt me nog steeds onwerkbaar voor de NACHThoreca. ?

omdat het artikel zojuist aangepast is, even een copy paste hier

Kabinet gaat fors versoepelen voor horeca en festivals​

Het kabinet is van plan om corona-maatregelen fors te versoepelen. Op tafel ligt een sluitingstijd voor de horeca tot 0.00 uur en het thuiswerkadvies vervalt. Definitieve besluiten volgen dinsdag.​


Vanochtend is een extra ministerraad geweest om het juridisch voorwerk te doen: versoepelingen kunnen zo volgende week snel worden ingevoerd.
In het pakket aan versoepelingen waarover nu wordt gesproken, mogen horeca, clubs en discotheken tot 0.00 uur 's nachts openblijven. De exacte eindtijd kan nog veranderen. Met controle op het coronatoegangsbewijs kan de anderhalve-meter en de verplichte zitplaats worden losgelaten.

Ook het thuiswerkadvies wordt geschrapt, net als advies om thuis een maximumaantal mensen te ontvangen. Ook festivals en grote evenementen zouden over een aantal weken weer mogelijk moeten zijn, met de 1G-regel, een algehele testplicht. Alle bezoekers moeten dan van tevoren een test doen.

Extra ministerraad​


Het kabinet heeft vanochtend een extra ministerraad gehad, om de voorgenomen aanpassingen te bespreken en te besluiten dat de versoepelingen volgende week meteen kunnen ingaan. "Een extra ministerraad is niet gebruikelijk, maar dit was nodig om zo de juridische voorbereiding in gang te zetten, zodat men volgende week rap kan gaan versoepelen. Alle seinen staan op groen", zegt politiek verslaggever Fons Lambie. "Ook als je naar andere Europese landen kijkt, dan is de verwachting in Den Haag dat veel maatregelen kunnen worden geschrapt."
Wat er nog overblijft en welke tijden precies gaan gelden voor de horeca, wordt volgende week definitief besloten. Vrijdag heeft het kabinet de reguliere ministerraad, op maandag en dinsdag hebben de meest betrokken corona-ministers nog overleggen. Op dinsdagavond geeft minister Kuipers van Volksgezondheid een persconferentie.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.021
6.061
  • Leuk
Waarderingen: Pompompidom en Timmetje

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.950
1.729
Zie 1G niet zo zitten. Volgens data van de bloed donors is toch gebleken dat al 97% anti stoffen bezit. Cijfers worden alleen maar gunstiger. Die piek is nu toch echt wel geweest, en ik geloof dat die zonder 1G ook uit blijft.
Gezond verstand lijkt me op dit moment voldoende, dus bij klachten maar even overslaan. Ook al zullen er altijd rotte appels zijn die zich daar niks van aantrekken.
Hele mooie stelling om op te reageren. Ik zie 1G in principe ook niet zo zitten voor de meeste scenario's, maar voor toegang tot een verder maatregelenvrij 3-daags festival ben ik er wel bereid toe.

Waar ik dan weer niet toe bereid ben, is om straks bij lichte verkoudheidsklachten 1 dag voor Pinkpop op het laatste moment niet meer te gaan. Ik doe dat NU uiteraard wel mocht ik net voor een feestje/etentje/bioscoopje lichte klachten krijgen, maar ik laat me dat middenin juni niet op het laatste moment mijn festival door de neus boren. Netter gezegd: ik pleit tegen die tijd voor 'betreden op eigen risico' aangezien de groepsimmuniteit er qua anti-stoffen is en iedereen de kans heeft gehad om zich vol te laten boosteren als extra bescherming. De rotte appels worden wat dat betreft met de maand minder rot wat mij betreft...
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
925
438
Dat wordt leuk met 1G , dan wordt dan 2x testen voor 3 dagen ? is die test 24 of 48 uur geldig ? Wordt dus een groot logistiek probleem als dit door gaat.
En hoe waterdicht is dit ??
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.021
6.061
over 1G

https://nos.nl/artikel/2416450-kabinet-wil-versoepelen-horeca-langer-open-thuiswerkadvies-vervalt

Kabinet bekijkt afschaffen coronapas​


Ook bekijkt het kabinet of het coronatoegangsbewijs (CTB) eind van de maand kan worden afgeschaft, net als de regel om anderhalve meter afstand te houden. Voor festivals en plekken waar veel mensen komen, zou dan iedereen vooraf moeten testen. Maar dat wordt pas bekeken bij een volgend weegmoment.
ik word hier gewoon lichtjes emotioneel van!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.518
10.903
Hele mooie stelling om op te reageren. Ik zie 1G in principe ook niet zo zitten voor de meeste scenario's, maar voor toegang tot een verder maatregelenvrij 3-daags festival ben ik er wel bereid toe.

Waar ik dan weer niet toe bereid ben, is om straks bij lichte verkoudheidsklachten 1 dag voor Pinkpop op het laatste moment niet meer te gaan. Ik doe dat NU uiteraard wel mocht ik net voor een feestje/etentje/bioscoopje lichte klachten krijgen, maar ik laat me dat middenin juni niet op het laatste moment mijn festival door de neus boren. Netter gezegd: ik pleit tegen die tijd voor 'betreden op eigen risico' aangezien de groepsimmuniteit er qua anti-stoffen is en iedereen de kans heeft gehad om zich vol te laten boosteren als extra bescherming. De rotte appels worden wat dat betreft met de maand minder rot wat mij betreft...
Voor een festival neig ik er ook naar, maar ik ga dit niet voor ieder concert doen. Dat is gekkenwerk. Weet natuurlijk niet hoe het in de zomer ervoor staat, maar zeker is dus wel dat het er gaat komen. Vraag is alleen wanneer.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
Voor een festival neig ik er ook naar, maar ik ga dit niet voor ieder concert doen. Dat is gekkenwerk. Weet natuurlijk niet hoe het in de zomer ervoor staat, maar zeker is dus wel dat het er gaat komen. Vraag is alleen wanneer.
Met de hoeveelheid concerten die jij op de planning hebt staan kun je dan straks beter een tentje in de teststraat opzetten. ;) Da's inderdaad niet te doen joh.

Ben heel benieuwd hoe ze dit willen gaan invullen. Maar goed, da's voor het volgende weegmoment: Voor nu is het fantastisch nieuws dat er vanaf volgende week weer veel meer mogelijk is.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.209
4.447
In Berlijn had/heb je op plekken 2G+. Maar dan had je op vrijwel iedere hoek van de straat een tentje waar je hoofd naar binnen kon steken, een stokje in je neus kreeg en 15 minuten later een uitslag had (dit was dan geen PCR test).
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.580
584
Betreden op eigen risico vind ik ook wel een mooie eigenlijk.

Maar wat zijn de werkelijke risico's bij het loslaten van ALLE maatregelen? Gaan de ziekenhuizen dan echt weer giga stijgen, en zoja, dan ook teveel of gewoon een beetje?
Zijn er eigenlijk ook aanwijzigingen dat je na een eerdere ziekenhuisopname bij een eventuele tweede besmetting opnieuw in het ziekenhuis gaat komen? Of is dat zo goed als uitgesloten?
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.209
4.447
Ik krijg een beetje het idee dat het allemaal wel de goede kant op gaat..
Er zijn landen die wat eerder beseften dat de culture sector twee jaar lang is vernaggeld, waardoor ze wat eerder zijn gaan loslaten. Daar kunnen we dan mooi bij spieken!

Ik denk ook dat 1G nu een tijdelijke (hoewel dat een akelig concept is) noodgreep is omdat het kabinet ziet dat de (nacht)horeca echt niet meer mee gaat doen. Voor de zomerfestivals lijkt dit me weer voorbij, te meer omdat het voor meerdaagse festivals waarbij eventueel tussentijds getest zou moeten worden ondoenlijk is.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.950
1.729
Ik denk dat 1G vooral wordt geroepen omdat de sector al heel lang een lange-termijn perspectief vraagt. 1G is dat perspectief, maar we hopen (en verwachten) nog beter nieuws, alleen dat kan nu gewoon nog niet gegeven worden...
 
  • Winning
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr en Oasiss

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.209
4.447
Waarbij opgemerkt moet worden dat het nachtleven ook niets heeft aan sluitingstijden om middernacht.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.443
6.110
In navolging van de nachthoreca start ook de evenementenbranche een actie en opent ze weer de deuren. Op 11 maart is de aftrap tijdens Holland zingt Hazes in het Amsterdamse Ziggo Dome.

"Genoeg is genoeg. Al twee jaar ontbreekt elk spoor van een langetermijnplanplan, een visie voor de toekomst die hoop biedt voor de gehele evenementensector", zegt Rosanne Janmaat, COO bij organisator ID&T Groep.

"Langer wachten is onacceptabel. Met Fieldlab hebben wij bewezen dat het kan en de landen om ons heen blijven het succes hiervan bewijzen. Wij kunnen én gaan blijvend open op 11 maart 2022 en vieren dit met de gehele branche bij Holland zingt Hazes na veel bloed, zweet en tranen in de afgelopen twee jaar. Om zo de eens zo florerende evenementenbranche te redden en samen uit deze crisis te kunnen komen. Het is de hoogste tijd."

De Alliantie van Evenementenbouwers liet eerder op woensdag weten dat het twee jaar na de sluiting van de evenementensector tijd is om de deuren weer te openen, zonder dat hierbij restricties gelden als afstand houden en geplaceerd publiek. Evenementen mogen nu tot 1.250 bezoekers ontvangen. Daarbij is onder meer een vaste zitplaats verplicht.

Op dit moment is er nog weinig perspectief voor de sector. Bronnen melden aan RTL Nieuws dat "festivals en grote evenementen over een onbekend aantal weken weer mogelijk zijn". Daarbij zou het kabinet gebruik willen maken van de 1G-regel, wat zou betekenen dat alle bezoekers van tevoren een coronatest moeten laten afnemen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.021
6.061

vanaf 25 februari 2022 Festivals en Evenementen​


over 1G

https://nos.nl/artikel/2416450-kabinet-wil-versoepelen-horeca-langer-open-thuiswerkadvies-vervalt

Kabinet bekijkt afschaffen coronapas​


Ook bekijkt het kabinet of het coronatoegangsbewijs (CTB) eind van de maand kan worden afgeschaft, net als de regel om anderhalve meter afstand te houden. Voor festivals en plekken waar veel mensen komen, zou dan iedereen vooraf moeten testen. Maar dat wordt pas bekeken bij een volgend weegmoment.
artikel is geupdate:

Het kabinet zet erop in dat aan het eind van de maand een einde komt aan veel coronamaatregelen. Haagse bronnen benadrukken dat er nog definitieve besluiten moeten worden genomen, maar het kabinet denkt erover het coronatoegangsbewijs af te schaffen, net als de regel om anderhalve meter afstand te houden. Festivals en evenementen zouden dan vanaf 25 februari toegankelijk worden met een negatieve test ('1G').


Al eerder, namelijk volgende week vrijdag, zouden andere versoepelingen ingaan. Nu moeten bijvoorbeeld restaurants, cafés, theaters, bioscopen en musea nog om 22.00 dicht, maar volgens de bronnen wil het kabinet in verband met de relatief gunstige ziekenhuiscijfers dat tijdstip aanpassen. De precieze tijd staat nog niet vast; gesproken wordt over een verruiming tot 23.00 uur, middernacht of 01.00 uur.


Advies om thuis te werken vervalt

Klanten in cafés zouden vanaf eind volgende week ook niet meer per se hoeven te zitten. Verder ziet het ernaar uit dat het advies om thuis te werken vervalt, net als het advies om maximaal vier mensen per dag thuis te ontvangen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.518
10.903
Zou ik m'n geld terug kunnen krijgen denken jullie? Haha.
Voor de rest, allemaal hartstikke positief nieuws!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken