Corona Virus en concerten/festivals

'Duitsland wil in maart van zwaarste maatregelen af'​

Duitsland is van plan komende maand de meeste coronamaatregelen te beëindigen. Het is de bedoeling dat de regering deze week drie stappen aankondigt, waarmee de zwaarste maatregelen geleidelijk worden afgebouwd, melden media die een concept van het plan in handen hebben. Vanaf 20 maart zouden er dan geen strenge maatregelen meer gelden.

Onder meer de Süddeutsche Zeitung schrijft dat de federale en deelstaatregeringen van plan zijn om als eerste de regels voor familiebijeenkomsten te versoepelen. Het maximale bezoekersaantal zou gaan van tien naar twintig aanwezigen. Ook zou er dan geen coronatoegangsbewijs meer nodig zijn winkels.

In de tweede fase is het de bedoeling dat 3G wordt ingevoerd, wat betekent dat mensen die zijn gevaccineerd, hersteld of negatief zijn getest toegang krijgen tot bijvoorbeeld horeca. Nu geldt in alle deelstaten de 2G of 2G+-regel. In de laatste stap, vanaf 20 maart, worden alle "vergaande beschermende maatregelen" geschrapt. Dat zou onder meer betekenen dat de thuiswerkplicht vervalt.

https://www.sueddeutsche.de/politik/corona-aktuell-mpk-lockerungen-massnahmen-1.5528173

Zou het dan toch...?

Kabinet wil sneller versoepelen: samenleving per 25 februari grotendeels open

Het kabinet gaat morgen op de coronapersconferentie vrijwel zeker bekendmaken dat de meeste maatregelen per 25 februari, volgende week vrijdag, worden opgeheven. Alleen een aantal basisadviezen, zoals geen handen schudden, hygiëne, ventileren en testen bij klachten, blijven gehandhaafd. Dat zeggen bronnen in Den Haag. Het kabinet gaat daarmee verder dan de adviezen van het Outbreak Management Team.

[...]

Het veel bekritiseerde coronatoegangsbewijs (ctb) verdwijnt in de ijskast en wordt alleen nog van stal gehaald als er een situatie ontstaat waarin het echt toegevoegde waarde heeft. Wel kan het zijn dat het ctb nog nodig is om naar het buitenland te reizen, omdat andere landen dat als voorwaarde stellen.

Vanaf 25 februari gaat voor festivals en evenementen waarbij veel mensen aanwezig zijn 1G gelden, dat wil zeggen dat ze toegankelijk zijn met een negatieve test.

Hoe lang zou dat 1G beleid moeten duren? Ben je volledig gevaccineerd met booster en alles en moet je nog gaan testen om binnen te komen??

• Leuk
Waarderingen: davadude
Hoe lang zou dat 1G beleid moeten duren? Ben je volledig gevaccineerd met booster en alles en moet je nog gaan testen om binnen te komen??
Ja, dat blijft wel een naaistreek natuurlijk?!?

Aan de andere kant, als dat betekent "open" dan neem ik dat voorlopig voor lief!

• Leuk
Waarderingen: redle
Hopelijk zo kort mogelijk.

Wat zou de limiet worden van evenementen waar je zonder 1G naar binnen mag? Mag bijvoorbeeld een Melkweg of Paradiso show nog zonder 1G? Ik zie de nachthoreca ook niet meer genoemd worden nu, dus de clubs en kroegen mogen gewoon zonder 1G open?

Verder mag ik hopen dat evenementen met zitplaats sowieso gewoon zonder 1G door mogen gaan?
(dit met het oog op Damon Albarn...)

Ze konden het niet laten om nog even deze rotschop na te geven. Man man man wat ben ik blij dat we er bijna zijn, wat zijn er toch veel foute figuren op gestaan tijdens deze crisis (aan beide kanten van het spectrum).

• Leuk
Waarderingen: davadude
Verschrikkelijke naaistreek inderdaad, ik kan mijn oren niet geloven. Al twee jaar lang netjes mijn prikken/booster gehaald, overal een mondkapje op waar dat moet, braaf aan de regels gehouden. En dan in het staartje van de crisis gaan alle maatregelen eraf, behalve: 1G voor 500+ evenementen. Dan brengen ze het ook nog als een verlossing dat de 3G-pas verdwijnt, nou als daar 1G voor in de plaats komt heb je dus alleen maar minder opties om ergens binnen te komen. Mag echt hopen dat deze onzin niet te lang gaat duren.

Heel jammer want ik was eigenlijk van plan gewoon weer effe wat meer concerten te gaan pakken de komende maanden, gewoon wat wellicht leuke dingen die hier in de regio Nijmegen langskomen. Maar ik hou het toch maar nog even bij de must see's, ga niet om de week zo'n test doen...

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ik hoop tegen beter weten in (gelet op al het belastende dat ooit is ingevoerd) dat de 1G regel nu enkel is als stok achter de deur, Als in, we gaan ineens weer all in (had niet gehoeven als je niet ineens draconisch te werk was gegaan, maar goed), maar houden toch nog een beetje een slag om de arm.

Dat zou m.i. moeten betekenen dat, zonder narigheid in de nabije toekomst, in maart ook die 1G eraf moet.

• Geweldig
Waarderingen: DennisvdBr
Ik hoop tegen beter weten in (gelet op al het belastende dat ooit is ingevoerd) dat de 1G regel nu enkel is als stok achter de deur, Als in, we gaan ineens weer all in (had niet gehoeven als je niet ineens draconisch te werk was gegaan, maar goed), maar houden toch nog een beetje een slag om de arm.

Dat zou m.i. moeten betekenen dat, zonder narigheid in de nabije toekomst, in maart ook die 1G eraf moet.
dat is precies hoe ik het ook zie en hoop... vooral hoop!

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
https://kink.nl/nieuws/mojo-blij-met-versoepelingen-maar-weg-met-1g

MOJO: blij met versoepelingen, maar weg met 1G​

De te verwachten versoepelingen voor concerten en festivals zijn goed nieuws, maar de verplichte test voor toegang (1G) moet daar zo snel mogelijk weer van af. Die is volgens MOJO-directeur Ruben Brouwer "disproportioneel".
"We hopen dat we daar na een paar weken al vanaf kunnen", zegt Brouwer in gesprek met KINK-dj Michiel Veenstra, waarbij hij ook bevestigt vorige week al op de hoogte te zijn gebracht van de opening van concerten en festivals per 25 februari.

(geluidfragment in artikel)

Het kabinet wil per 25 februari af van de coronapas, melden het AD en RTL Nieuws dinsdag op basis van ingewijden. Maandag meldde de NOS dat de coronamaatregel in de ijskast verdwijnt. Voor evenementen zonder vaste zitplaats met meer dan vijfhonderd bezoekers moet iedereen voorafgaand aan toegang testen.

Ook interessant:

De verwachting in Den Haag is volgens RTL Nieuws dat dit vanavond de laatste corona-persconferentie is.

HOOR IK NU NET DAT HAAGSE BRONNEN BEVESTIGEN DAT 1G NIET GAAT GELDEN VOOR BUITEN EVENEMENTEN!!!!!!!!
https://nos.nl/artikel/2417456-vana...or-plekken-binnen-met-meer-dan-500-aanwezigen

Vanaf volgende week testen voor plekken binnen met meer dan 500 aanwezigen​

De verplichting om slechts mensen toe te laten als ze negatief getest zijn op het coronavirus (1G), gaat alleen gelden op plekken binnen met meer dan 500 man publiek. Buitenlocaties zijn uitgezonderd van de verplichting. Daardoor zijn voetbalwedstrijden en evenementen buiten dan vrij toegankelijk. Haagse bronnen melden dat dat een van de coronaversoepelingen vanaf volgende week vrijdag is die het kabinet vanavond wil bekendmaken. Het coronatoegangsbewijs gaat dan in de ijskast.

De meeste andere dingen waren al bekend: de verplichting om anderhalve meter afstand te houden en de mondkapjesplicht vervallen volgende week ook en er zijn vanaf dan ook geen restricties meer in de sluitingstijden.

Ook deze week al versoepelingen​

En aanstaande vrijdag gaan ook al versoepelingen in. Restaurants en cafés en de cultuursector mogen dan openblijven tot 01.00 uur. Het thuiswerkadvies vervalt, net als het advies om thuis maar vier bezoekers te ontvangen. De verplichte isolatie na besmetting wordt verkort van zeven naar vijf dagen. Mensen moeten dan wel 24 uur geen klachten meer hebben.

Vanochtend was er weer overleg tussen de meest betrokken bewindslieden en minister Kuipers liet zich positief uit over de ontwikkelingen. Hij zei dat er wel een hoog aantal coronabesmettingen is, maar dat dat heel voorzichtig iets begint te dalen en dat de druk op de zorg naar verhouding laag is.

Vanavond maakt Kuipers de details bekend op een persconferentie. Er liggen voorlopig geen nieuwe persconferenties in het verschiet.

• Leuk
  • Confetti
Waarderingen: rednasnamsob en Timmetje

FESTIVAL SEIZOEN 2022​

KOM ER MAAR IN ! ! ! !​

germany crowd GIF by Hurricane Festival

Kan ook niet anders, de testlocaties hebben het al zo druk. Laat staan als hele voetbalstadions etc. zich moeten laten testen

Kijk eens aan, das lekker nieuws! Ik had verwacht dat het wel zou gelden voor evenementen en begin zomer eraf zou gaan. Begon bang te worden voor Paaspop, maar dit is wel lekker nieuws!

https://nos.nl/artikel/2417456-vana...or-plekken-binnen-met-meer-dan-500-aanwezigen

Vanaf volgende week testen voor plekken binnen met meer dan 500 aanwezigen​

De verplichting om slechts mensen toe te laten als ze negatief getest zijn op het coronavirus (1G), gaat alleen gelden op plekken binnen met meer dan 500 man publiek. Buitenlocaties zijn uitgezonderd van de verplichting. Daardoor zijn voetbalwedstrijden en evenementen buiten dan vrij toegankelijk. Haagse bronnen melden dat dat een van de coronaversoepelingen vanaf volgende week vrijdag is die het kabinet vanavond wil bekendmaken. Het coronatoegangsbewijs gaat dan in de ijskast.

De meeste andere dingen waren al bekend: de verplichting om anderhalve meter afstand te houden en de mondkapjesplicht vervallen volgende week ook en er zijn vanaf dan ook geen restricties meer in de sluitingstijden.

Ook deze week al versoepelingen​

En aanstaande vrijdag gaan ook al versoepelingen in. Restaurants en cafés en de cultuursector mogen dan openblijven tot 01.00 uur. Het thuiswerkadvies vervalt, net als het advies om thuis maar vier bezoekers te ontvangen. De verplichte isolatie na besmetting wordt verkort van zeven naar vijf dagen. Mensen moeten dan wel 24 uur geen klachten meer hebben.

Vanochtend was er weer overleg tussen de meest betrokken bewindslieden en minister Kuipers liet zich positief uit over de ontwikkelingen. Hij zei dat er wel een hoog aantal coronabesmettingen is, maar dat dat heel voorzichtig iets begint te dalen en dat de druk op de zorg naar verhouding laag is.

Vanavond maakt Kuipers de details bekend op een persconferentie. Er liggen voorlopig geen nieuwe persconferenties in het verschiet.
Wat mij nou nog steeds niet duidelijk is, is of die gare 1G regel ook na 25 februari vervalt voor concerten? Dat kan je toch niet lang volhouden? Net als meerdere reacties hier wil ik graag weer naar veel concerten maar ga echt niet een paar keer per week een test doen. En als het wel na 25 februari vervalt, waarom dan nog de moeite nemen voor die ene week?

Maar al met al, heerlijk nieuws voor de zomerfestivals en ook Paaspop oa!

Users who are viewing this thread