Corona Virus en concerten/festivals

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
Goeie discussie hier, en ik hoop op respectvolle manier. Als iemand zich aangevallen voelt, geef dat ook aan naar de ander wat vervelend voelt. Want volgens mij bedoelt niemand het zo, en zijn wij allemaal op zoek naar een nieuwe manier om de samenleving in te delen die prettig voelt voor ons allemaal.

Dat even gezegd te hebben. Ik vind het lastig. Ik sta er aan de ene manier voor open dat iedereen zelf de keuze moet maken om te laten vaccineren. Aan de andere kant ben ik van mening dat als je je niet laat vaccineren en daardoor de samenleving niet opengaat, je niet moet klagen dat het niet opengaat. Ik zou persoonlijk wel heel veel moeite hebben in keuzes dat ik straks iets niet kan doen, omdat andere mensen zich te goed voelen, zich verkeerd hebben ingelezen (naar mijn mening) om te laten vaccineren. Als er niet genoeg mensen zich laten vaccineren, blijven we in deze samenleving voor een hele tijd ben ik bang. Je ziet ook het effect in de UK waar er voor de eerste keer deze week er geen één Corona gerelateerde dood was op een dag.

Uiteindelijk, als er genoeg mensen zich gevaccineerd hebben, gaat het allemaal weer open ondanks de groep die zich niet gevaccineerd heeft. Uiteindelijk blijven er mensen met Covid op de ICs komen, maar als dat binnen de perken blijft (net zoals met bijvoorbeeld roken) dan is dat geen probleem. Want daar is onze samenleving voor ingericht. Als we alles moeten gaan beslissen op IC bedden kunnen we altijd net zo goed thuis blijven, en zelfs dat is nog minimaal gevaarlijk met losvliegende rakketten.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Dan schuif je dus eigenlijk maar de verantwoordelijkheid op anderen af zodat jij veilig over straat kan?
Waar doe ik dat precies? Volgens mij zeg ik juist dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moet krijgen. Als jij wil roken dan mag jij van mij roken. Als jij mogelijk ziek wil geraken van Covid dan geraak je ziek. Ik niet, want ik laat me zelf vaccineren so I don't care wat jij er mee doet.

We zitten bijna allemaal bij onze eerste prik hè jongens. Het juist NU vreemd dat we dit soort oplossingen gaan zoeken, terwijl we met vaccinatie juist veel meer moeten kunnen doen. En hoe meer mensen je gaat forceren om een vaccine te nemen (want dit is gewoon via een omweg forceren, want steeds testen is ook geen doen), hoe minder bereidheid er juist komt door vaccinatie.

Daarnaast moet je ook eens afvragen of iedereen zich wel kan laten vaccineren vanwege bijvoorbeeld een medische achtergrond.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Waar doe ik dat precies? Volgens mij zeg ik juist dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moet krijgen. Als jij wil roken dan mag jij van mij roken. Als jij mogelijk ziek wil geraken van Covid dan geraak je ziek. Ik niet, want ik laat me zelf vaccineren so I don't care wat jij er mee doet.

We zitten bijna allemaal bij onze eerste prik hè jongens. Het juist NU vreemd dat we dit soort oplossingen gaan zoeken, terwijl we met vaccinatie juist veel meer moeten kunnen doen. En hoe meer mensen je gaat forceren om een vaccine te nemen (want dit is gewoon via een omweg forceren, want steeds testen is ook geen doen), hoe minder bereidheid er juist komt door vaccinatie.

Daarnaast moet je ook eens afvragen of iedereen zich wel kan laten vaccineren vanwege bijvoorbeeld een medische achtergrond.
Jij zegt dat als iedereen om je heen gevaccineerd is, het je eigen verantwoording is. Dat klinkt toch zeker alsof wanneer anderen beschermd zijn, jij het toch niet hoeft te doen, omdat het risico dan verwaarloosbaar is. Heb het overigens niet specifiek over jou, maar meer over je (of men) in het algemeen.

Edit: Laat maar zitten. Las over de eerste 'heen' heen in je eerste bericht. Dacht dat je zei "En Corona heeft geen gevolgen om je heen als men om je heen gevaccinneerd is." Dat had mijn opmerking wel logisch gemaakt.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Dus kort door de bocht gezegd is je conclusie dat, totdat iedereen de kans heeft gehad een prik te krijgen, ondanks dat het in combinatie met testen wellicht wel al mogelijk is, ze geen festivals doorgang moeten laten vinden omdat dat oneerlijk is naar de mensen die liever geen test doen?

Maar tegelijkertijd wil je wel dat elke supermarkt e.d zelf mogen bepalen wie ze binnenlaten en dat de Jonge dat niet mag doen?

Ik volg die logica niet echt.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Dat even gezegd te hebben. Ik vind het lastig. Ik sta er aan de ene manier voor open dat iedereen zelf de keuze moet maken om te laten vaccineren. Aan de andere kant ben ik van mening dat als je je niet laat vaccineren en daardoor de samenleving niet opengaat, je niet moet klagen dat het niet opengaat. Ik zou persoonlijk wel heel veel moeite hebben in keuzes dat ik straks iets niet kan doen, omdat andere mensen zich te goed voelen, zich verkeerd hebben ingelezen (naar mijn mening) om te laten vaccineren. Als er niet genoeg mensen zich laten vaccineren, blijven we in deze samenleving voor een hele tijd ben ik bang. Je ziet ook het effect in de UK waar er voor de eerste keer deze week er geen één Corona gerelateerde dood was op een dag.
Daar heb je een goed punt, naar mijn mening heeft onze overheid daar ook heel slecht in gehandeld in de informatie voorziening over vaccines. Er spoken veel te veel onzin verhalen rond over het vaccine, die veel te laat of eigenlijk nooit feitelijk en goed genoeg de kop zijn ingedrukt in dit land.

Als we dat veel beter hadden aangepakt ongeveer juni/juli een jaar geleden, dan had de vaccinatiebereidheid ook stukken hoger geweest. Want ook daar had de overheid beter zijn energie in kunnen steken dan in een testsamenleving.

Voor de duidelijkheid, ik ben juist erg pro vaccineren hè. Maar ik vind dat we of de mensen een volledig vrije keuze moeten geven, of we moeten mensen het hard en wettelijk verplichten waarmee we ook per direct afscheid nemen van bepaalde grondrechten.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Dus kort door de bocht gezegd is je conclusie dat, totdat iedereen de kans heeft gehad een prik te krijgen, ondanks dat het in combinatie met testen wellicht in augustus wel al mogelijk is, we geen festivals doorgang moeten laten vinden omdat dat oneerlijk is naar de mensen die liever geen test doen?
Conclusie: We moeten in Nederland geen festivals willen hebben waar we mensen uitsluiten op basis van een andere gedachtegoed. Als dat een jaartje festivallen kost... dan zij het maar zo. Ik hecht meer waarde aan land met een goed functioneerde omgang met grondrechten dan aan een jaartje een festival moeten missen (wat ik ook jammer zal vinden).

Daarnaast laat ik mezelf gewonnen vaccineren, dus het is niet dat ik hier voor eigen parochie preek.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Daar heb je een goed punt, naar mijn mening heeft onze overheid daar ook heel slecht in gehandeld in de informatie voorziening over vaccines. Er spoken veel te veel onzin verhalen rond over het vaccine, die veel te laat of eigenlijk nooit feitelijk en goed genoeg de kop zijn ingedrukt in dit land.

Als we dat veel beter hadden aangepakt ongeveer juni/juli een jaar geleden, dan had de vaccinatiebereidheid ook stukken hoger geweest. Want ook daar had de overheid beter zijn energie in kunnen steken dan in een testsamenleving.

Voor de duidelijkheid, ik ben juist erg pro vaccineren hè. Maar ik vind dat we of de mensen een volledig vrije keuze moeten geven, of we moeten mensen het hard en wettelijk verplichten waarmee we ook per direct afscheid nemen van bepaalde grondrechten.
Heb jij toevallig voorbeelden van landen waar ze zoiets wel goed hebben aangepakt qua informatievoorziening? Geloof dat ik gisteren hoorde dat ze op 75% vaccinatiebereidheid zaten, wat ik redelijk hoog vind.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Voor de duidelijkheid, ik ben juist erg pro vaccineren hè. Maar ik vind dat we of de mensen een volledig vrije keuze moeten geven, of we moeten mensen het hard en wettelijk verplichten waarmee we ook per direct afscheid nemen van bepaalde grondrechten.
Dat snap ik, en ben ik het mee eens, het moet een vrije keuze zijn.
Maar het (niet specifiek jij, maar mensen die alles willen zonder er iets voor te doen) komt van die mensen een beetje over als:
AntiVaxer: "Ik wil weer kunnen doen wat ik wil, ik wil weer naar het terras en naar festivals"
Overheid: "Dat snappen we, we hebben nu vaccins, als zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren, kunnen we eerder terug naar normaal" en ja dat lijkt me evident
AntiVaxer: "Ik wil geen vaccin, ik heb daar redenen voor dus ik wil het niet"
Overheid: "Oke, dan kun je niet naar evenementen of naar het terras of wat dan ook. Behalve met een (snel)test"
AntiVaxer: "Dat wil ik ook niet, en dat is mijn keuze, het is een vrij land"
Overheid: "Die respecteren we, maar dan kom je er niet in en kun je verder je gang gaan"
AntiVaxer: "DWANG"
Overheid: "Nee geen dwang, we hebben (op wetenschap gebaseerde) regels en als je je daar aan houdt, kun je gewoon meedoen."
 
  • Leuk
Waarderingen: RickHuissen

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Heb jij toevallig voorbeelden van landen waar ze zoiets wel goed hebben aangepakt qua informatievoorziening? Geloof dat ik gisteren hoorde dat ze op 75% vaccinatiebereidheid zaten, wat ik redelijk hoog vind.
De UK bijvoorbeeld. Althans dat was het, ik volg de cijfers niet dagelijks. En je moet het ook niet per direct per land bekijken. Er zijn in Nederland ook gewoon grote verschillen in vaccinatie bereidheid op het gebied van etnische achtergrond en opleidingsniveau. Ook daarom is het zeer gevaarlijk om dat soort mensen uit te sluiten van andere maatschappelijke aangelegenheden.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Mensen die zich niet willen laten vaccineren worden toch nergens uitgesloten als ze ook de optie krijgen om met een sneltest naar binnen te gaan?

Het is jammer dat die temperatuurtest niet honderd procent betrouwbaar is. Dat zou het een stuk makkelijker maken allemaal.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Dat snap ik, en ben ik het mee eens, het moet een vrije keuze zijn.
Maar het (niet specifiek jij, maar mensen die alles willen zonder er iets voor te doen) komt van die mensen een beetje over als:
AntiVaxer: "Ik wil weer kunnen doen wat ik wil, ik wil weer naar het terras en naar festivals"
Overheid: "Dat snappen we, we hebben nu vaccins, als zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren, kunnen we eerder terug naar normaal" en ja dat lijkt me evident
AntiVaxer: "Ik wil geen vaccin, ik heb daar redenen voor dus ik wil het niet"
Overheid: "Oke, dan kun je niet naar evenementen of naar het terras of wat dan ook. Behalve met een (snel)test"
AntiVaxer: "Dat wil ik ook niet, en dat is mijn keuze, het is een vrij land"
Overheid: "Die respecteren we, maar dan kom je er niet in en kun je verder je gang gaan"
AntiVaxer: "DWANG"
Overheid: "Nee geen dwang, we hebben (op wetenschap gebaseerde) regels en als je je daar aan houdt, kun je gewoon meedoen."
Het is wel degelijk dwang zolang de overheid geen perspectief bied. Een vaccine en een test is in beide gevallen ingreep op je lichaam. Dus we stoppen of het een of het ander je lichaam in, dus wat je ook kiest... er gaat altijd wel iets je lichaam in.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Het is wel degelijk dwang zolang de overheid geen perspectief bied. Een vaccine en een test is in beide gevallen ingreep op je lichaam. Dus we stoppen of het een of het ander je lichaam in, dus wat je ook kiest... er gaat altijd wel iets je lichaam in.
Hoezo geen perspectief biedt? Als de vaccinatiegraad hoog genoeg is en de druk op de ziekenhuizen is afgenomen, gaat alles toch weer terug naar normaal? Hugo zegt toch ook "in het najaar geen 1,5m meer"? Kijk een datum kan hij niet geven, daar is alles te afhankelijk van het gedrag van mensen voor.
Maar als zelfs een wattenstaafje in je neus al te veel is, dan heeft deze discussie weinig zin. Dan hoeven die mensen nooit meer naar een concert of festival. Want ja, fouilleren is dan ook een ingreep op je lichaam.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Hoezo geen perspectief biedt? Als de vaccinatiegraad hoog genoeg is en de druk op de ziekenhuizen is afgenomen, gaat alles toch weer terug naar normaal? Hugo zegt toch ook "in het najaar geen 1,5m meer"? Kijk een datum kan hij niet geven, daar is alles te afhankelijk van het gedrag van mensen voor.
Maar als zelfs een wattenstaafje in je neus al te veel is, dan heeft deze discussie weinig zin. Dan hoeven die mensen nooit meer naar een concert of festival. Want ja, fouilleren is dan ook een ingreep op je lichaam.
We moeten juist waken dat we wel terug gaan naar het normaal, en daarom moeten we ons uitspreken tegen dit soort uitsluitingen en aanhangselen die we niet laten hangen. Daarnaast bepaal jij niet wat voor iemand teveel is of niet. Juist daarom is discussie wel nodig.
En nee fouilleren is geen lichamelijke ingreep. Of hebben ze weleens aan jouw gevraagd om je billetjes even te spreiden?
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
We moeten juist waken dat we wel terug gaan naar het normaal, en daarom moeten we ons uitspreken tegen dit soort uitsluitingen en aanhangselen die we niet laten hangen. Daarnaast bepaal jij niet wat voor iemand teveel is of niet. Juist daarom is discussie wel nodig.
En nee fouilleren is geen lichamelijke ingreep. Of hebben ze weleens aan jouw gevraagd om je billetjes even te spreiden?
"Daarnaast bepaal jij niet wat voor iemand een lichamelijke ingreep is" ;)
En dat laatste niet nee.
Indiaantje ik denk dat we allebei gewoon erg toe zijn aan een festival.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Vorige post verwijdert want bij nader inzien een beetje flauw en ik snap Indiaan zijn punt ook absoluut. :)

Ik hoop dat de vaccinatiegraad snel hoog genoeg is zodat iedereen, ongeacht keuze mbt test of vaccin, gewoon weer lekker naar een festival kan. Kan niet wachten tot alles weer een beetje "normaal" is.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
En nu ik toch in dit topic zit:

Is die nieuwe persconferentie nou volgende week of echt pas weer 1 juni?
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.947
1.993
Ik wil toch even reageren op deze quote (die ook 3 likes krijgt) uit het Lowlands topic. Maar ik wil het topic daar niet verneuken met die discussie. Daarom neem ik hem hier mee naartoe.


Ik vind dit een zéér ernstig gedachtegoed die je op nahoud. En hoewel je het mogelijk vast zo niet bedoeld, vind ik dit zelf een gevaarlijke wending krijgen. Je zegt letterlijk dat je mensen wil uitsluiten uit een maatschappij, puur en alleen omdat men een ander gedachtegoed heeft dan dat jij en ik hebben. En als de geschiedenis iets ons heeft geleerd wat we NIET moeten doen is bepaalde mensen uitsluiten uit een maatschappij.

En ik vind het tevens ook ernstig hoe "normaal" we dit soort uitspraken plots zijn gaan vinden sinds Corona is aangekomen hier in Europa. Het is voor mij wel een duidelijke realiteit dat men hier dus totale lak heeft aan mensenrechten waarvan ze andere landen zo vaak (al dan niet terecht) van beschuldigen. Puur en alleen omdat het ze even lastig hebben laat men massaal hun normen en waarden uit handen vallen. En echt niet persoonlijk bedoeld naar Joe, maar ik vind dit oprecht een zeer ernstige en verwerpelijke bericht dat je hier plaatst.
Ik zou het in de eerste 2a3 maanden van de heropening van de vrijheid toch echt wel zo doen, je wil toch iet wat van zekerheid hebben aangezien het gewoon een nieuwe en onbekende stap is.
Dat iemand geen vaccin wil kan ik aannemen, daar zijn zelfs gegronde redenen voor. Maar een test weigeren? Ja sorry maar dan moet je daar bij de eerste mega events maar zelf de consequenties uit ondervinden.

Natuurlijk moet dat geen constante worden en op den duur moet iedereen overal en altijd kunnen doen en laten wat hij wil.
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
814
528
Wildeburg afgelast:
Er wordt al lang gesproken over het garantiefonds voor festivals, maar de exacte voorwaarden zijn nog steeds niet duidelijk genoeg. We hebben lang gehoopt dat dit fonds ons de zekerheid kon geven om leveranciers, werknemers en artiesten vast te leggen en te werken aan de 2021 editie. Helaas laat verdere uitwerking van het fonds veel te lang op zich wachten. Er is teveel onduidelijk, waardoor het risico te groot is om door te gaan met alle voorbereidingen.
Over 7 weken is het juli, maar nog steeds geen uitwerking van het garantiefonds...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken