Hoe ligt het terrein erbij?
Ik kwam dit nog tegen op het AD. Artikel is van 19 juni, de foto's zijn gemaakt na het 1e maar voor het 2e Rammstein concert.
=====
Goffert is veranderd in modderpoel, werklui maken park weer concertklaar: ‘Zo veel regen is echt niet normaal’
Een modderpoel, waarvan het gras nog weinig te bekennen is: de combinatie van plensregen en duizenden hossende bezoekers tijdens het Rammstein-concert maakte van het Nijmeegse Goffertpark een drassige bende. Werklui zetten een dag later alles op alles om de boel te herstellen.
,,Het gaat sowieso goedkomen, daar ben ik van overtuigd. Vanavond staat hier weer een flinke menigte te hossen”, zegt aannemer André Weijers woensdagochtend, verwijzend naar het tweede concert van de Duitse metalband.
‘Echt niet normaal’
Zijn bedrijf is woensdag door de gemeente met spoed opgeroepen om naar de Goffert te komen. Het gras, dat er juist zo groen bij lag, was vrijwel weg door de vele modder. Op allerlei manieren proberen Weijers en zijn medewerkers dat te herstellen. Met een gierton zuigen zij water van het terrein.
Modder schrapen ze met een shovel van het concertterrein af. Dat gooien ze tijdelijk op een bult bij het nabijgelegen openluchttheater, zodat de rest van het park weer ‘concertklaar’ wordt.
,,Tot we van de gemeente weer een nieuwe opdracht krijgen om daar wat mee te doen, blijft het daar”, zegt Weijers. ,,Dit maken we niet veel mee. Zo veel regen in korte tijd is echt niet normaal.”
‘Niks hiertegen bestand’
De Goffertwei is begin maart nog opnieuw ingezaaid door het Udense bedrijf Engelen Groen. ,,Maar tegen zo ontzettend veel regen en zo veel mensen die aan het dansen zijn, is niks bestand”, zegt directeur Stephan Marcusse.
Werknemers van zijn bedrijf zijn het gras woensdag aan het ‘vertidrainen’, zoals dat heet. Dat houdt in dat een beluchtingsmachine van 2,40 meter breed kleine gaatjes in de grasmat maakt, om deze te beluchten. ,,Dat zorgt ervoor dat het water sneller afgevoerd wordt naar beneden. Als we dat niet zouden doen, zou het water nergens heen kunnen”, zegt Marcusse.
Hij is optimistisch. Valt er geen extreme regen meer, dan verwacht hij dat het gras over niet al te lange tijd weer is bijgetrokken. ,,Ik weet zeker dat je hier over twee weken weer een mooie foto kunt maken.”