Best Kept Secret 2026

DTRH: gezellig, uitgelaten, aangeschoten, hip

BKS: beheerst, serieus, koffie en frisdrank, ANWB stelletjes
Toch wel benieuwd wat dan je andere omschrijvingen zijn van PP en LL publiek..
Nog nooit op BKS geweest, maar de mensen die ik ken en naar BKS associeer ik nou niet met ANWB stelletjes

Toch wel benieuwd wat dan je andere omschrijvingen zijn van PP en LL publiek..
Nog nooit op BKS geweest, maar de mensen die ik ken en naar BKS associeer ik nou niet met ANWB stelletjes
Haha, ik overdrijf uiteraard. Ik ga zelf dit jaar ook naar BKS!

Ik krijg mn vrienden echter niet meer mee na 1x BKS. Die gaan er nooit meer naartoe. Het is echt wel serieuzer, minder uitgelaten met een bijna doods nachtprogramma.

Top als je lekker bandjes wil kijken, lekker wil eten etc. Maar kijk je bv op DTRH om je heen tijdens Underworld, dan staat het hele veld te dansen, te springen en uitbundig te zijn. Dat steekt mij erg aan. Big smile op je gezicht. Op BKS waren de hoofdacts toen ik er was echt bedroevend (Disclosure, Nutini...alleen Justice was top). Iedereen stond er wat gelaten naar te kijken met hier en daar een voorzichtig heupwiegje. Toen miste ik echt het wow-gevoel. Dat iedereen vol extace iets bijzonders ziet.

Dus DTRH wel echt uitbundiger met daarbij een fantastisch nachtprogramma waar iedereen zich nog vermaakt op het terrein. Op BKS gaan veel mensen vroeg naar bed om bij wijze van spreken om 08:30 de volgende dag een koffie te doen op het terrein. Een wat ouder en serieuzer publiek.

• Leuk
Waarderingen: LIBOH

Ik krijg mn vrienden echter niet meer mee na 1x BKS. Die gaan er nooit meer naartoe. Het is echt wel serieuzer, minder uitgelaten met een bijna doods nachtprogramma.

Top als je lekker bandjes wil kijken, lekker wil eten etc. Maar kijk je bv op DTRH om je heen tijdens Underworld, dan staat het hele veld te dansen, te springen en uitbundig te zijn. Dat steekt mij erg aan. Big smile op je gezicht. Op BKS waren de hoofdacts toen ik er was echt bedroevend (Disclosure, Nutini...alleen Justice was top). Iedereen stond er wat gelaten naar te kijken met hier en daar een voorzichtig heupwiegje. Toen miste ik echt het wow-gevoel. Dat iedereen vol extace iets bijzonders ziet.

Dus DTRH wel echt uitbundiger met daarbij een fantastisch nachtprogramma waar iedereen zich nog vermaakt op het terrein. Op BKS gaan veel mensen vroeg naar bed om bij wijze van spreken om 08:30 de volgende dag een koffie te doen op het terrein. Een wat ouder en serieuzer publiek.
Klinkt alsof ik een goede keuze heb gemaakt.
Op DTRH had ik af en al een ouwelullentukkie nodig om middernacht te halen.(dit kwam wel door menig dansje en moshpits)
Op BKS hoef ik mij hier niet meer voor te schamen zo te horen.
Moet ik mijn Platina ANWB-pas meenemen voor korting?

Ik ken alleen DTRH, LL en Pinkpop. Nu vind ik LL en DTRH best prettig publiek zeker qua energie en enthousiasme alleen kan ik me er ook soms een beetje aan het gepraat en gefeest ergeren bij de rustige acts. Pinkpop vind dan ik weer iets te braaf en te sfeerloos qua publiek.

Daarnaast ben ik zelf meestal ook om 08:30 wakker met een bakje koffie en rond 10 a 11 uur ook wel weer klaar om richting het terrein te gaan, dus BKS klinkt prima.

• Leuk
Waarderingen: Brundlecat
Ik ken alleen DTRH, LL en Pinkpop. Nu vind ik LL en DTRH best prettig publiek zeker qua energie en enthousiasme alleen kan ik me er ook soms een beetje aan het gepraat en gefeest ergeren bij de rustige acts. Pinkpop vind dan weer iets te braaf en te sfeerloos qua publiek.

Daarnaast ben ik zelf meestal ook om 08:30 wakker met een bakje koffie en rond 10 a 11 uur ook wel weer klaar om richting het terrein te gaan, dus BKS klinkt prima.
Klinkt alsof het hoog tijd is om een keertje naar BKS te gaan, @Davidd

Ik ben 31 en ga na een dag festivallen graag ook lekker op tijd naar bed. Zeker aan het eind van een werkweek. Ook gewoon prima toch? Ik herken me verder niet in het beeld dat je schetst overigens, altijd het idee dat ik een van de weinig ben die er zo instaat eerlijk gezegd.

• Leuk
Waarderingen: Brundlecat
Klinkt alsof ik een goede keuze heb gemaakt.
Op DTRH had ik af en al een ouwelullentukkie nodig om middernacht te halen.(dit kwam wel door menig dansje en moshpits)
Op BKS hoef ik mij hier niet meer voor te schamen zo te horen.
Moet ik mijn Platina ANWB-pas meenemen voor korting?
Ik zag ze echt trouwens :) Vrouw en heer met hetzelfde jasje aan, programmaboekje in de hand, aan zakje krentenbollen mee.

Ik ben 31 en ga na een dag festivallen graag ook lekker op tijd naar bed. Zeker aan het eind van een werkweek. Ook gewoon prima toch? Ik herken me verder niet in het beeld dat je schetst overigens, altijd het idee dat ik een van de weinig ben die er zo instaat eerlijk gezegd.
Geen waardeoordeel. Helemaal prima wat je doet. Maar er werd naar het verschil qua publiek gevraagd. Op DTRH en LL is het terrein om 03:00 bv nog vol. Niemand lijkt te willen slapen, een uitbundige sfeer. Iedereen los. Op BKS is het gewoon tammer. Zeker in de nacht. Maar ook bij optredens zo af en toe. Bij DTRH zie je wel eens een melige gast op een opblaaskrokodil surfen over het publiek (bij een uitbundige act uiteraard). Dat zul je bij BKS niet zo snel zien.

Geen waardeoordeel. Helemaal prima wat je doet. Maar er werd naar het verschil qua publiek gevraagd. Op DTRH en LL is het terrein om 03:00 bv nog vol. Niemand lijkt te willen slapen, een uitbundige sfeer. Iedereen los. Op BKS is het gewoon tammer. Zeker in de nacht. Maar ook bij optredens zo af en toe. Bij DTRH zie je wel eens een melige gast op een opblaaskrokodil surfen over het publiek (bij een uitbundige act uiteraard). Dat zul je bij BKS niet zo snel zien.
Wat mij betreft blijft BKS ook opblaaskrokodil-vrij 😅

Misschien een beetje gechargeerd maar denk dat Onibaba het verschil tussen beide festivals treffend verwoord. DTRH is vooral uitbundiger.

Herken ook de moeite om vrienden of vriendin te overtuigen voor BKS, terwijl die blind naar DTRH (of Lowlands) meegaan.

• Leuk
Waarderingen: Onibaba en LIBOH
Ook ik denk dat Onibaba, als je door de hyperbolen heen leest, de verschillen aardig verwoordt. Maar dan moet je wel meegaan in de definities van 'hip' en 'uitbundig'. Met een cynischere blik op het DTRH-publiek zou je ook kunnen zeggen: kinderachtig en narcistisch. Ik ben zelf maar 1 keer op DTRH geweest (in 2016, wel afgelopen jaar nog op het - denk ik - enigszins vergelijkbare Lowlands) en toen waren er ook mensen op een opblaaskrokodil-achtige manier bezig met fietsbellen tijdens PJ Harvey en met touwtjespringen bij Sun Kil Moon. Overigens merkte ik dit soort dingen op Lowlands 2025 niet, daar kwamen de ongeïnteresseerden gewoon niet naar dat soort acts.

BKS-publiek kan trouwens wel degelijk uitbundig zijn, maar dan vaak meer in de zin van 'heel betrokken bij het optreden'. Bijvoorbeeld bij TV On The Radio afgelopen jaar was het publiek op de juiste momenten uitzinnig aan het joelen. Zo ook bij Slowdive, Wilco, Big Thief, PJ Harvey... maar dat is wel vooral leuk als je die muziek ook echt kent en leuk vindt. De meeste van vrienden hebben dat niet, en daarom krijg ook ik weinig mensen mee naar BKS t.o.v. de twee Mojo-festivals.

(Ik vind zelf overigens al deze festivals en hun publiek prima hoor. BKS past wel veel beter bij mij in deze levensfase, zo'n 15 jaar geleden paste Lowlands nog veel beter bij me).

Dit jaar gaan wij, naast bks, voor het eerst naar dtrh. Jullie maken me bang met die feestgangers en krokodillen.

• Haha
Waarderingen: AngieH
Dit jaar gaan wij, naast bks, voor het eerst naar dtrh. Jullie maken me bang met die feestgangers en krokodillen.
Ik hoop voor jullie dat die "kijk mij leuk zijn, alle aandacht naar mij svp" typjes wegblijven bij acts als Oklou, David Byrne etc (weet niet of dit je smaak is hoor, maar deze 2 acts schieten me even te binnen, ik zou mede door hen programma wise best graag naar DTRH willen dit jaar)

• Leuk
Waarderingen: yeaghi en Timmetje
Ik ben vooral benieuwd hoe een Joey Valence & Brae gaat zijn op BKS. Dat vind ik nou typisch een act die beter gedijt met het enthousiaste publiek van DTRH, terwijl inderdaad een Wilco op DTRH te lauw werd ontvangen en juist op BKS vorig jaar een droomervaring was.

• Leuk
Waarderingen: gesp en Matthijs

Users who are viewing this thread