Best Kept Secret 2026

Ik ben vooral benieuwd hoe een Joey Valence & Brae gaat zijn op BKS. Dat vind ik nou typisch een act die beter gedijt met het enthousiaste publiek van DTRH, terwijl inderdaad een Wilco op DTRH te lauw werd ontvangen en juist op BKS vorig jaar een droomervaring was.
Gaat helemaal goedkomen. Dat soort acts kunnen ook op BKS echt wel op enthousiasme rekenen van het publiek, Kneecap vorig jaar lijkt me daarvan een prima bewijs.

Ze stonden er tenslotte al eerder. Sommige mensen doen net alsof BKS een soort Pinkpop light is ofwat haha.

• Leuk
Waarderingen: Greyhound
Ik hoop voor jullie dat die "kijk mij leuk zijn, alle aandacht naar mij svp" typjes wegblijven bij acts als Oklou, David Byrne etc (weet niet of dit je smaak is hoor, maar deze 2 acts schieten me even te binnen, ik zou mede door hen programma wise best graag naar DTRH willen dit jaar)
Daar hoef je op DTRH in principe niet bang voor te zijn hoor. Artiesten krijgen echt het publiek dat ze verdienen, doorgaans. Het Sun Kil Moon incident dateert al van bijna 10 jaar geleden. Maar het is wel goed om de nuance te maken dat het toen afschuwelijk hard regende: er stonden toen mensen in de tent die geen belangstelling voor de artiest hadden, maar die gewoon wilden schuilen. Dat ze niet het fatsoen hadden om de man zijn set in alle rust te laten afwerken was natuurlijk niet best.

Maar de afgelopen jaren talloze ingetogen optredens gezien op DTRH waar het publiek voorbeeldig was. Beth Gibbons zei afgelopen jaar letterlijk: "You are so kind for me". Het was gewoon muisstil.

Ja die kijk mij leuk vinden types zijn er natuurlijk wel, maar dat gaat tegenwoordig niet ten koste van optredens, zo is mijn ervaring.

Daar hoef je op DTRH in principe niet bang voor te zijn hoor. Artiesten krijgen echt het publiek dat ze verdienen, doorgaans. Het Sun Kil Moon incident dateert al van bijna 10 jaar geleden. Maar het is wel goed om de nuance te maken dat het toen afschuwelijk hard regende: er stonden toen mensen in de tent die geen belangstelling voor de artiest hadden, maar die gewoon wilden schuilen. Dat ze niet het fatsoen hadden om de man zijn set in alle rust te laten afwerken was natuurlijk niet best.

Maar de afgelopen jaren talloze ingetogen optredens gezien op DTRH waar het publiek voorbeeldig was. Beth Gibbons zei afgelopen jaar letterlijk: "You are so kind for me". Het was gewoon muisstil.

Ja die kijk mij leuk vinden types zijn er natuurlijk wel, maar dat gaat tegenwoordig niet ten koste van optredens, zo is mijn ervaring.
Good to know! Toevallig dateert mijn laatste DTRH ervaring (net als Matthijs) uit 2016 en daar vond ik dit soort gedrag wel echt opvallend, máár het was toen inderdaad een dramatisch glibberige moddereditie, dus wellicht heeft dat mijn beeld wel enigszins vertekend, naast dat het misschien verouderd is.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs en Raskolnikov
Ik moet wel zeggen dat ik me de voorbije 2 edities op BKS toch wel veel meer heb geërgerd aan het publiek dan jaren terug.
Vooral bij optredens die het soms moeten hebben van stilte (de rustige stukken bij Amenra, of de ingetogen nummers van Michael Kiwanuka) was er soms enorm veel gepraat. Terwijl bij de energieke shows met weinig rustige momenten het over het algemeen beter lijkt te werken (Joey Valence & Brae zal dus geen probleem zijn). Maar is een algemene tendens die ik sinds Corona bij overal meemaak. Enkel bij kleinere shows of niche festivals is dat voorlopig nog niet zo'n probleem.

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Vooral bij optredens die het soms moeten hebben van stilte (de rustige stukken bij Amenra, of de ingetogen nummers van Michael Kiwanuka) was er soms enorm veel gepraat.
Grappig dat je dit zegt en heb het hier en daar ook van een enkele andere gehoord, maar waar wij stonden was het echt doodstil bij Michael Kiwanuka. Meerdere keren achteraf tegen vrienden gezegd dat het wat mij betreft echt het meest respectvolle publiek was dat ik sinds Radiohead in 2017 had meegemaakt.

Grappig dat je dit zegt en heb het hier en daar ook van een enkele andere gehoord, maar waar wij stonden was het echt doodstil bij Michael Kiwanuka. Meerdere keren achteraf tegen vrienden gezegd dat het wat mij betreft echt het meest respectvolle publiek was dat ik sinds Radiohead in 2017 had meegemaakt.
Achteraf gezien stonden we waarschijnlijk teveel naar achter, waardoor er waarschijnlijk net daarom problemen waren.
Maar kan inderdaad ook wel toevallig zijn. Bij Aphex Twin stond naast me een enorm irritante groep snuivers te roepen op elkaar, waarna ik me 20m heb verplaatst om dan niemand rond me te horen praten. Soms kan een kleine afstand echt het verschil maken.

Nu moet ik wel zeggen dat het BKS publiek over het algemeen nog steeds stukken beter is dan die van de meeste giga festivals, maar merk toch enige verandering op.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs en swissepfan
Geldt ook voor mij (ik stond vlak voor de techniek)

Achteraf gezien stonden we waarschijnlijk teveel naar achter, waardoor er waarschijnlijk net daarom problemen waren.
Maar kan inderdaad ook wel toevallig zijn. Bij Aphex Twin stond naast me een enorm irritante groep snuivers te roepen op elkaar, waarna ik me 20m heb verplaatst om dan niemand rond me te horen praten. Soms kan een kleine afstand echt het verschil maken.

Nu moet ik wel zeggen dat het BKS publiek over het algemeen nog steeds stukken beter is dan die van de meeste giga festivals, maar merk toch enige verandering op.
Dat laatste wel met je eens hoor, vooral bij The Secret hangt steeds vaker een buurtfeest vibe waarbij er ook in de tent te veel geouwehoerd wordt. Echt zonde, want er zijn veel betere plekken op het terrein om dat te doen.

• Leuk
Waarderingen: DJ_Tjorre
Bij BKS komt men voor de muziek en kennen de meeste mensen de line-up. Bij DTRH komt men voor de sfeer en kent men een deel van de line-up. Bij LL komt men voor zichzelf en om te feesten.

Tot zover mijn ongenuanceerde hot take o.b.v. mijn ervaringen bij alle drie de festivals.

• Leuk
Waarderingen: BelugaBob
Ik ben vooral benieuwd hoe een Joey Valence & Brae gaat zijn op BKS. Dat vind ik nou typisch een act die beter gedijt met het enthousiaste publiek van DTRH, terwijl inderdaad een Wilco op DTRH te lauw werd ontvangen en juist op BKS vorig jaar een droomervaring was.
Joey Valence & Brae kwam in 2023 in de buurt van hoe het op DTRH was, alleen dan in een halflege secret :)

Ik hoop voor jullie dat die "kijk mij leuk zijn, alle aandacht naar mij svp" typjes wegblijven bij acts als Oklou, David Byrne etc (weet niet of dit je smaak is hoor, maar deze 2 acts schieten me even te binnen, ik zou mede door hen programma wise best graag naar DTRH willen dit jaar)
Ja die en the XX, Deki Alem, Johnny Marr en zeker bij Jacob Alon. Ik zal hier verslag doen of BKS of DTRH voor ons de betere is. Ik ben vooringenomen omdat ik denk dat bks op ons lijf geschreven is qua drukte en relaxedheid. Maar ik laat me verrassen.

• Leuk
Vorig jaar voor het eerst naar BKS geweest.
En ik denk dat het heel erg te maken heeft waar je zelf gaat staan hoe je het allemaal ervaart.
Ik sta voornamelijk vooraan. Altijd dansende mensen. Nul last van andere mensen en of area's.

Alleen de One kan soms wel erg leeg aanvoelen. Helemaal omdat hier ook pas heel laat in de middag iets gaat spelen.
Gelukkig is daar The Floor voor mensen die geen zin hebben om steeds van the Secret naar de Two te pendelen.

Van de line-up van de Floor ken ik alleen Kypski. Had gehoopt op een knaller Boys Noize of Tiga. Na Erol Alkan vorig jaar.
Maar dat zal wel een uitzondering zijn geweest.

Als ik het nachtprogramma van de laatste paar jaren bekijk valt mij op dat er vrijwel maar 1 dj of act is die een hele lange set mag spelen Secret (Tjade, Antal, MCDE) en ook de Casbah.
Als je net dat stijltje of die dj niks vindt dat houdt de nacht snel op.
Een kortere set en een 2e dj in een iets stevigere stijl kan voor mij persoonlijk wat meer leven in de brouwerij brengen.

Ook ik denk dat Onibaba, als je door de hyperbolen heen leest, de verschillen aardig verwoordt. Maar dan moet je wel meegaan in de definities van 'hip' en 'uitbundig'. Met een cynischere blik op het DTRH-publiek zou je ook kunnen zeggen: kinderachtig en narcistisch. Ik ben zelf maar 1 keer op DTRH geweest (in 2016, wel afgelopen jaar nog op het - denk ik - enigszins vergelijkbare Lowlands) en toen waren er ook mensen op een opblaaskrokodil-achtige manier bezig met fietsbellen tijdens PJ Harvey en met touwtjespringen bij Sun Kil Moon. Overigens merkte ik dit soort dingen op Lowlands 2025 niet, daar kwamen de ongeïnteresseerden gewoon niet naar dat soort acts.

BKS-publiek kan trouwens wel degelijk uitbundig zijn, maar dan vaak meer in de zin van 'heel betrokken bij het optreden'. Bijvoorbeeld bij TV On The Radio afgelopen jaar was het publiek op de juiste momenten uitzinnig aan het joelen. Zo ook bij Slowdive, Wilco, Big Thief, PJ Harvey... maar dat is wel vooral leuk als je die muziek ook echt kent en leuk vindt. De meeste van vrienden hebben dat niet, en daarom krijg ook ik weinig mensen mee naar BKS t.o.v. de twee Mojo-festivals.

(Ik vind zelf overigens al deze festivals en hun publiek prima hoor. BKS past wel veel beter bij mij in deze levensfase, zo'n 15 jaar geleden paste Lowlands nog veel beter bij me).
Wat is je cynische blik op het BKS publiek? ;)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Onibaba en DJ_Tjorre
Als ik het nachtprogramma van de laatste paar jaren bekijk valt mij op dat er vrijwel maar 1 dj of act is die een hele lange set mag spelen Floor (Tjade, Antal, MCDE) en ook de Casbah.
Als je net dat stijltje of die dj niks vindt dat houdt de nacht snel op.
In de Secret staat de laatste jaren inderdaad maar 1 DJ. Omdat daar nog een band staat tot 1 uur kan de DJ pas om half 2 draaien. De vergunning loopt tot 4 uur, dan heb je 2 1/2 uur. Vind ik niet heel lang voor een DJ-set (in dit genre).

Op Coney Island waren er met de curatie van Skatecafé afgelopen jaar wel kortere sets. Op zaterdag van 23:00-04:00 bijvoorbeeld vijf DJ's met een set van 1 uur elk.

Probleem van de secret DJ is de afgelopen jaren vooral geweest dat t overlapte qua genre met de Floor, niet dat t maar 2,5 uur was. En ben bang dat daar niets aan gaat veranderen met het programma wat er nu staat

• Leuk
Waarderingen: DJ_Tjorre
.

Wat is je cynische blik op het BKS publiek? ;)
Haha, die cynische blik op het BKS-publiek beschreef Onibaba al goed. Maar ik had als mid-twintiger BKS in vergelijking met DTRH en Lowlands waarschijnlijk wel wat saai en burgerlijk gevonden ja.

Even Wolf Alice in de spotlights. Ze wonnen deze week de Group of the year award bij de Brits en dat is zo verdiend. Zo'n fijne, hardwerkende, sympathieke band. Deze performance van The Sofa is ook echt goed. Je kunt merken dat Ellie heeft gewerkt aan haar stem en stage presence. Vanaf 3.20 is het echt fantastisch, dat rockrandje aan haar stem maakt het af. Zin om ze weer te zien in juni 🙂

Laatst bewerkt:
Tof! En (als de referentie niet te niche is) mooi dat de bank van Jakop Ahlbom een rol heeft in het nummer. ;)

• Geweldig
Tof! En (als de referentie niet te niche is) mooi dat de bank van Jakop Ahlbom een rol heeft in het nummer. ;)
Mijn eerste gedachte! Maar dacht zelf dat hij idd te niche was. Horror meermaals gezien, heerlijke show! (Ooit in de Juliet op Lowlands Lebensraum gezien en sindsdien fan van zijn werk)

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Timmetje en Matthijs
Wat mij betreft blijft BKS ook opblaaskrokodil-vrij 😅
Op DTRH was het vorig jaar bij FKA Twigs en Beth Gibbons echt goed stil met een aandachtig publiek.

Die krokodil (of iets dergelijks) zie je wel vaker op festivals bij acts waarbij het enigszins past. Een uitbundige act met veel gespring. Het was om te illustreren dat het bij zo'n uitbundige act op DTRH meer los gaat dan op BKS.

Ik wordt zelf wel echt vrolijk als ik een tent of vol veld goed los zie gaan...mits het past natuurlijk. Bij een PJ Harvey aub niet.

Maar ik neem die krokodil zelf wel mee naar BKS. Let er op mensen! : )

Users who are viewing this thread