Best Kept Secret 2025

Fair enough, maar hoeveel kaarten verkoopt pakweg LCD nog?
LCD Soundsystem stond in het jaar voor hun BKS-headlineshow ook 'slechts' 2x in een uitverkocht Paradiso. Ze hadden die zaal wellicht ook 4-5x kunnen vullen, maar het is niet dat je hen zomaar neer kunt zitten in bijv. een Ziggo Dome.

Eefje's fee zal ook iets schappelijker zijn natuurlijk. Vraag is of mensen honderd euro willen betalen met De Visser bovenaan (zij het als headliner of sub) de affiche gezien ze zo vaak te zien is in zalen. Fans hebben intussen ruimschoots de kans gekregen om haar eens in een goeie setting te zien.

Hangt er ook vanaf wat er naast staat op de poster. In 2017 kon BKS Run The Jewels neerzetten, omdat Radiohead en Arcade Fire ook headliner waren.

• Leuk
Waarderingen: gretz
Zo werd het andersom toch ook gebracht door Thieske volgens mij. En ik ben er ook voorstand van een mooie act een spot geven, maar dat is niet Eefje of welke andere Nederlandse act dan ook. Een Beach House zit dan toch heel anders in elkaar en heeft meer uitstraling dan dat je daar Eefje wegzet.

Beide

Je wilt gewoon internationale uitstraling hebben voor de alfternatieve muziek scene in Europa. Daar past een band die je op iedere hoek van de straat kan zien niet bij imo. Maar dat is slechts mijn mening. Want ik ben bang dat we er niet onderuit gaan komen, maar dan zal het dus een publiekstrekker zijn ala Goldband of Froukje, en niet Eefje de Visser alsnog.
Tramhaus dan maar neerzetten als headliner, omdat zij wél geboekt zijn door Primavera?

Ik vind dat verhaal van internationale uitstraling een beetje te negatief. Een artiest als Eefje de Visser kan er ook niets aan doen dat ze niet door de Primavera's van deze wereld geboekt wordt, omdat zij zich nu eenmaal blindstaren op de randvoorwaarde dat een artiest in het Engels of Spaans moet zingen. Qua muzikaliteit en hoe bijzonder haar show in elkaar zit zou ze zeker niet misstaan op een van de kleinere podia van PS (denk zelfs dat ze daarmee serieus verder in Europa zou kunnen doorbreken). Bij de muziek van Eefje is het helemaal niet zo belangrijk dat je precies verstaat wat ze zingt. Ze heeft inmiddels fans van over de hele wereld, niet alleen in Nederland, België en Duitsland.

TLDR: ik vind dat er wel wat positiever gesproken mag worden over een van de bijzonderste artiesten die ons land rijk is :)

Eefje's fee zal ook iets schappelijker zijn natuurlijk. Vraag is of mensen honderd euro willen betalen met De Visser bovenaan (zij het als headliner of sub) de affiche gezien ze zo vaak te zien is in zalen. Fans hebben intussen ruimschoots de kans gekregen om haar eens in een goeie setting te zien.
Goed punt, voor de verkoop van dagkaarten is een Nederlandse artiest die je gemakkelijker ergens anders kunt aanschouwen wel wat minder aantrekkelijk. Anderzijds heeft BKS de afgelopen jaren al wel meer headliners gehad waarvan ik zou verwachtten dat bezoekers niet puur en alleen voor hen de 100 aftikken (Oscar and the Wolf, Disclosure, Nutini, CatQ, Chemical Brothers)

In het verleden waren dagtickets voor de vrijdag wel eens wat voordeliger.

Overigens vind ik dat festivals als BKS zich beter kunnen focussen op de weekendbezoeker en zorgen dat er een mooi en gebalanceerd totaalprogramma staat. En daarmee niet bezig hoeven te zijn hoeveel tickets de drie headliners per dag verschuiven.

In zo'n concept past natuurlijk beter het hoger positioneren van een Nederlandse act, of het plaatsen van bijvoorbeeld Beach House als headliner. En zo'n concept voorkomt headliners als Disclosure en Oscar & the Wolf als het goed is.

• Leuk
Waarderingen: gretz en dfrvanloon
Kennelijk is LCD Soundsystem gewoon geen publiekstrekker. Bij Radiohead stond het vol en bij Nick Cave, Aphex Twin en Justice was het druk. Volgens mij is LCD SS buiten zichzelf hip vindend kringen niet heel bekend dan wel heel geliefd. Soort dance variant van Sufjan Stevens in dat opzicht.
Had het gevoel dat het veld rondom de Hotot bij hun headlineshow op DTRH wel goed vol stond. Maar dat is dan toch voornamelijk het verschil tussen de vrijdag of de zondag mogen headlinen, in het eerste geval is iedereen nog fris en hoeft men niet op tijd richting huis.

In het verleden waren dagtickets voor de vrijdag wel eens wat voordeliger.

Overigens vind ik dat festivals als BKS zich beter kunnen focussen op de weekendbezoeker en zorgen dat er een mooi en gebalanceerd totaalprogramma staat. En daarmee niet bezig hoeven te zijn hoeveel tickets de drie headliners per dag verschuiven.

In zo'n concept past natuurlijk beter het hoger positioneren van een Nederlandse act, of het plaatsen van bijvoorbeeld Beach House als headliner. En zo'n concept voorkomt headliners als Disclosure en Oscar & the Wolf als het goed is.
90% bestaat al uit weekendtickets. Ik denk dat die dagtickets vooral een mooi extraatje zijn.
(En vermoedelijk een noodzakelijk extraatje overigens om financieel rond te komen)

Ik twijfel of ik nou warm word van Beach House als optie. Wat ergens gek is, want Beach House is een van mijn all-time favorieten (met Radiohead, Spinvis, Belle & Sebastian, Sigur Ros en Wilco) als in: minstens drie keer live gezien en luister al jaren regelmatig een van de platen. Van deze acts is Beach House voor mij echter de enige act waarbij ik live weinig échte momenten van euforie heb meegemaakt, vind ik de laatste (twee) platen wat minder interessant dan eerdere platen (dat geldt eigenlijk voor al die acts wel in meer of mindere mate) én heb ik ze al twee keer laat in de TWO gezien, waarbij dat ook nog eens de twee passages waren waar ik er zelf het minst goed in zat (andere twee waren Paradiso in Ronda, Tivoli).

Dit klinkt nu allemaal wel heel negatief, wat ook weer niet klopt, want Beach House blijft een van mijn favoriete acts en als ze er staan ga ik er ongetwijfeld wel staan en ervan genieten. Maar áls ze er staan, dan hoop ik dat ze al headliner kunnen zijn, zodat het op de ONE toch weer een andere ervaring wordt dan een derde keer in de TWO. Of anders zoiets als vorig jaar met Belle & Sebastian, die toen voor mij ook niet per se nog een keer naar BKS hoefden te komen maar die ik wel met veel plezier een paar weken later in het Bostheater zag.

Users who are viewing this thread