Best Kept Secret 2025

Big Special zie ik veel terugkomen. Terecht wegens sterk album, maar viel me live toch tegen.
Ook twee adviezen de andere kant op voor wie de livereputaties van deze acts niet kent: Kae Tempest en Droom Dit. Wat mij betreft zijn die beide al wel dik in orde op 'plaat', maar zijn ze live nog vele malen sterker. Sam (van Droom Dit) en Kae zijn live zó intens en overtuigend, dat hun muziek echt naar een veel hoger niveau wordt getild. Dus mocht je ze nog niet gezien hebben en op basis van inluisteren nog enigszins je schouders ophalen: mijn advies is om ze toch maar te gaan checken. :)

(Ik hoop op eenzelfde scenario bij Eefje de Visser. Ik heb haar een jaar of 10 geleden al wel twee keer gezien en vond het toen nog niet heel bijzonder, nu op Spotify nog steeds niet, maar ben wel getriggerd door de verhalen over haar laatste liveshows).

In Portugal en Polen blijkbaar wel, maar dichter bij huis (waar de kosten voor o.a. personeel meer vergelijkbaar zijn met hier): welke festivals met ongeveer 25.000 bezoekers dan en wel aardig wat podia/acts? Geen retorische vraag, ben echt benieuwd welke dan, want ik ken ze niet (bijvoorbeeld Haldern en Misty Fields hebben volgens mij toch kleinere namen).
DTRH doet het echt niks minder dan BKS hoor dit jaar. En als je Eurosonic Noordeslag namen wil zien, waarom ga je dan niet naar ESNS? Wil je de leukere Casbah namen zien kan je ook naar Here's The Thing, betaal je een pak minder voor. Kae Tempest, Soulwax, The Streets stonden vorig jaar op Lowlands en die hadden ook sterkere aanvullingen dan BKS dat nu heeft.

Ik zeg niet dat het allemaal superslecht is, maar ik krijg hier soms wel het idee dat BKS mee alles weg komt, terwijl als je het gewoon objectief bekijkt en zonder er een persoonlijke mening aan te hangen dat je echt wel een verschil in gradatie ziet de afgelopen jaren en dat dit niet de sterkste BKS in jaren is.

DTRH doet het echt niks minder dan BKS hoor dit jaar. En als je Eurosonic Noordeslag namen wil zien, waarom ga je dan niet naar ESNS? Wil je de leukere Casbah namen zien kan je ook naar Here's The Thing, betaal je een pak minder voor. Kae Tempest, Soulwax, The Streets stonden vorig jaar op Lowlands en die hadden ook sterkere aanvullingen dan BKS dat nu heeft.

Ik zeg niet dat het allemaal superslecht is, maar ik krijg hier soms wel het idee dat BKS mee alles weg komt, terwijl als je het gewoon objectief bekijkt en zonder er een persoonlijke mening aan te hangen dat je echt wel een verschil in gradatie ziet de afgelopen jaren en dat dit niet de sterkste BKS in jaren is.
DTRH is inmiddels meer dan twee keer zo groot als BKS, dat vind ik qua grootte van namen totaal geen vergelijkbare festivals meer. Die andere festivals zijn juist weer veel kleiner en meer niche/minder breed.

Objectief stelt iedereen, inclusief de organisatie, vast dat BKS (en veel andere festivals) in 2025 niet meer een line-up (qua grootte van namen) kunnen bieden voor een redelijke prijs zoals dat een paar jaar terug nog kon.

Qua hoe sterk de line-up verder is: dat is nogal moeilijk om los te koppelen van een persoonlijke mening. Zelf tel ik veel meer acts die ik graag wil zien dan er in een dag passen, dus ja, dan komt een festival bij mij wel snel ergens mee weg ja. :)

Dat is denk ik ook het lastige. Objectief vind ik dit ook geen bijzonder sterke lineup, zouden ze wel wat scherper mogen boeken en verwacht je meer waar voor je geld aan de bovenkant. Anderzijds koop ik mijn festivalkaartjes niet op basis van objectiviteit en dan komt BKS bij mij heel makkelijk met dingen weg. Vragen ze 100 euro meer voor dezelfde lineup dan zou ik (los van principiële bezwaren) nog gaan. Alles bij elkaar is het me gewoon waard.
  • Het festival voelt het meest als thuiskomen van alle festivals in Nederland ✅
  • Met een lekker zonnetje cider drinken ✅
  • Meer dan voldoende namen die ik wil zien, waarbij ik bij veel juist geen zin heb om het halve land af te struinen ✅
  • Mijn vriendin die standaard wel mee wil naar BKS omdat we thuis kunnen slapen ✅
  • Altijd voldoende vrienden die te enthousiasmeren zijn om mee te gaan ✅
  • Fijn publiek ✅
Allemaal dingen die me mijn kritische bril ontnemen maar dingen die wel meespelen in of je een kaartje koopt of niet.
DTRH doet het echt niks minder dan BKS hoor dit jaar.
Dat blijft wel een lastige vergelijking. 25.000 bezoekers bij BKS en 47.000 bezoekers bij DTRH dit jaar. Dat is bijna een factor 2. Bierviltjesstijl is dat een totale ticketomzet van 7,5 miljoen ten opzichte van 14 miljoen. Van dat geld kun je echt wel leuke dingen doen. Nog los van eventuele Mojo voordelen, goedkoper terrein, etc. waar we niet genoeg van weten.
En als je Eurosonic Noordeslag namen wil zien, waarom ga je dan niet naar ESNS? Wil je de leukere Casbah namen zien kan je ook naar Here's The Thing, betaal je een pak minder voor. Kae Tempest, Soulwax, The Streets stonden vorig jaar op Lowlands en die hadden ook sterkere aanvullingen dan BKS dat nu heeft.
In mijn geval kom ik op al die plekken wel, maar de meeste mensen zijn lui. Die gaan naar een major en een keer iets kleiners. Dan is het fijn dat je die kunt zien op één festival. Vanuit onze festivalliefde kunnen we dus wel kritisch zijn, maar ik word ook een softy als het om BKS gaat.

Stel Soulwax gaat de One afsluiten, dan had Maurits daar in een interview toch al een mooi verhaal van gemaakt?
Welk interview? Ik denk dat de verkoop weer prima loopt en ze (weer) pech hadden met een grote(re) vis, zie Beach House met hun exclusieve tour. Dan is Soulwax een oplossing, ja. Niet exclusief, maar het gaat wel werken op dat strand denk ik. Alleen benieuwd wat de sub op ONE wordt die dag.

Welk interview? Ik denk dat de verkoop weer prima loopt en ze (weer) pech hadden met een grote(re) vis, zie Beach House met hun exclusieve tour. Dan is Soulwax een oplossing, ja. Niet exclusief, maar het gaat wel werken op dat strand denk ik. Alleen benieuwd wat de sub op ONE wordt die dag.
Ik denk TV on the Radio

DTRH is inmiddels meer dan twee keer zo groot als BKS, dat vind ik qua grootte van namen totaal geen vergelijkbare festivals meer. Die andere festivals zijn juist weer veel kleiner en meer niche/minder breed.
Maar vergelijk het BKS gewoon is met BKS van even geleden. Gewoon exact hetzelfde festival. Toen had je Radiohead, Nick Cave, The National, The Strokes etc. en nu kom je met Soulwax mogelijk als headliner? En het is niet dat de dagtickets goedkoper zijn geworden en dat zal ook dit jaar niet het geval zijn.

Als je puur voor de namen gaat zijn er gewoon betere alternatieven. Of je betaald net iets meer maar krijgt er ook veel meer voor terug (Lowlands, DTRH, Werchter), of je betaald een stuk minder en kan je alsnog de beste krenten uit de pap zien.

Ik vind het prima hoor dat we hier kritiekloos alles accepteren, maar je haalt er je eigen favoriet festival wel mee onderuit. Ik vind de verhouding kwaliteit / prijs gewoon enorm scheef is gelopen de afgelopen jaren.

Alleen benieuwd wat de sub op ONE wordt die dag.
TV On The Radio, Kneecap en Caribou staan allemaal in het grooste lettertype op Green Man/End Of The Road. The Streets zou volgens mij ook nog wel kunnen op die spot

Ik gok op Soulwax head en The Streets sub. Kneecap - TV On The Radio - Caribou allemaal TWO. Maar The Streets een spot eerder en Kneecap of TV On The Radio als sub zou ook prima kunnen.

TV on the Radio op ONE en Lucy Dacus voor Soulwax in TWO lijkt me een mooie oplossing, dat kan ze wel aan inmiddels denk ik. Zie zo gauw geen andere ONE sub die dag.

The Streets (ONE) - TV On The Radio (TWO) - Soulwax (ONE) - Caribou (TWO) zou nog wel kunnen. Prima, maar ook wel geen top line die je verwacht op een dagje met die prijs.

Ik had eigenlijk geen idee dat Soulwax in Nederland zo groot is. Kan me niet herinneren dat die zelfs in België ooit een festival afsloten.

The Streets (ONE) - TV On The Radio (TWO) - Soulwax (ONE) - Caribou (TWO) zou nog wel kunnen. Prima, maar ook wel geen top line die je verwacht op een dagje met die prijs.

Ik had eigenlijk geen idee dat Soulwax in Nederland zo groot is. Kan me niet herinneren dat die zelfs in België ooit een festival afsloten.
Die stonden vorig jaar op Lowlands ook gewoon ergens einde middag, begin avond hoor als ik me goed herinner. Niet in de buurt van een afsluiter.

Ik denk niet dat ze hier groter zijn dan in België. Lijkt me ergens nog steeds sterk dat zij inderdaad gaan afsluiten. Dus misschien dat hier iets nog bij komt.

Maar vergelijk het BKS gewoon is met BKS van even geleden. Gewoon exact hetzelfde festival. Toen had je Radiohead, Nick Cave, The National, The Strokes etc. en nu kom je met Soulwax mogelijk als headliner? En het is niet dat de dagtickets goedkoper zijn geworden en dat zal ook dit jaar niet het geval zijn.
Helemaal met je eens, maar ik vind dit een trend die breder is dan BKS-specifiek. Vergelijk Lowlands of DTRH nu met de Lowlands of DTRH van een aantal jaar geleden en ik kom persoonlijk tot dezelfde conclusies in vergelijking met de huidige/recente edities.

• Leuk
Waarderingen: dfrvanloon

Als je puur voor de namen gaat zijn er gewoon betere alternatieven. Of je betaald net iets meer maar krijgt er ook veel meer voor terug (Lowlands, DTRH, Werchter), of je betaald een stuk minder en kan je alsnog de beste krenten uit de pap zien.

Ik vind het prima hoor dat we hier kritiekloos alles accepteren, maar je haalt er je eigen favoriet festival wel mee onderuit. Ik vind de verhouding kwaliteit / prijs gewoon enorm scheef is gelopen de afgelopen jaren.
Eerste alinea: maar dat zei ik toch al? Iedereen ziet dat de tickets duurder en de namen kleiner zijn geworden. Dat geeft Maurits zelf ook toe in die podcast met Festileaks en volgens hem en vele anderen is dat helaas de realiteit, is alles zoveel duurder geworden de laatste jaren. Dat heb je toch vast ook wel gehoord? Geloof je dat dan niet?

Tweede alinea: de namen zijn daar groter, maar zoals Teun eigenlijk al heel goed omschrijft: de omstandigheden waarin je die acts dan ziet, zijn minder.

Derde alinea: dat kan ik me wel voorstellen als je vooral ook voor die grotere namen ging en als de setting je minder uitmaakt (dus: als je een act als Kae Tempest net zo graag op Wercher ziet als op BKS). Dan snap ik echt heel goed dat je afhaakt, maar ergens hoop ik dat je ook van mij en een aantal andere wil aannemen dat dit niet voor iedereen zo geldt. We zullen zien of er genoeg mensen zoals ik zijn die prijs/kwaliteit met de huidige, deels noodgedwongen, koers nog steeds goed vinden om dit als favoriete festival te blijven zien.

Objectief stelt iedereen, inclusief de organisatie, vast dat BKS (en veel andere festivals) in 2025 niet meer een line-up (qua grootte van namen) kunnen bieden voor een redelijke prijs zoals dat een paar jaar terug nog kon.

Qua hoe sterk de line-up verder is: dat is nogal moeilijk om los te koppelen van een persoonlijke mening. Zelf tel ik veel meer acts die ik graag wil zien dan er in een dag passen, dus ja, dan komt een festival bij mij wel snel ergens mee weg ja. :)
Qua bezoekersaantal zit BKS anno 2025 dichter bij een Into the Great Wide Open dan bij DTRH. Vandaar ook die vergelijkingen met middelgrote Britse festivals niet zo raar zijn.

• Leuk
Waarderingen: dfrvanloon en Matthijs

Users who are viewing this thread