Best Kept Secret 2025

Ik krijg het gevoel dat zij sinds Covid er keihard worden uit geconcureerd door MOJO.
Wellicht dat ze daarom hun keuzes nu anders maken dan in het verleden.
Maar, los van concurrentie heeft Mojo er uiteindelijk toch helemaal geen baat bij als bijvoorbeeld BKS over 2 jaar niet meer bestaat? Of gaan DTRH & LL dan een dubbele weekender doen

Maar, los van concurrentie heeft Mojo er uiteindelijk toch helemaal geen baat bij als bijvoorbeeld BKS over 2 jaar niet meer bestaat? Of gaan DTRH & LL dan een dubbele weekender doen
Je beantwoordt het eigenlijk zelf al, geeft hun gewoon een nog grotere vijver om in te vissen en bovendien een monopolie op de Major-markt.

• Leuk
Waarderingen: Lowlandicus
Geld/tijd (Pak meestal maar 1 weekendfestival per jaar) en een vriendengroep die niet zo van die indie namen hield als ik (afgelopen jaar bijvoorbeeld ook in mijn eentje naar The National en Nick Cave geweest). Voor mij is de laatste jaren Lowlands een fijn festival, omdat je daar vaak ook veel kunt ontdekken aan de onderkant, mijn vriendengroep erheen gaat en ik de combi tussen kunst, cultuur, cabaret en muziek erg fijn vind. Echter vind ik het publiek op LL niet helemaal mijn ding. Maar als BKS een Barry Can't Swim aan de bovenkant neer gaat zetten, gaat dat publiek wat ik niet zo prettig vind op Lowlands, dit jaar misschien wel verhuizen naar BKS...
Mwoah, dat laatste zal wel meevallen hoor, was vorig jaar bij Disclosure en het jaar daarvoor bij Goldband ook niet echt zo. Herken trouwens volledig wat je zegt over Lowlands.

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Je beantwoordt het eigenlijk zelf al, geeft hun gewoon een nog grotere vijver om in te vissen en bovendien een monopolie op de Major-markt.
Maar de vijver is toch al (eigenlijk altijd) te groot om in te vissen? Zij weten toch ook dat die monopolie niet gezond is voor de muziekcultuur?

Ik kan niet bij BKS in de portemonnee kijken maar de afgelopen twee jaar hoorden bij de beter bezochte edities met alle dagen rond de 25.000 bezoekers. Ze groeien, hoewel beperkt, dus nog steeds. Hopelijk is dat voldoende om nog jaren door te gaan.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs
Ik heb t idee dat bks in een steeds kleinere vijver vist met namen die elke 2 a 3 jaar wel voorbijkomen, zoals cassandra jenkins, nilufer, amenra
Echt +80% van deze worp stond er nog nooit. Om dan over dat handje vol namen te vallen die er al wel stonden voor een festival dat +10 jaar bestaat is een beetje klagen om te klagen hoor.

Alé hop, genoeg negativiteit van iedereen hier. Laten we dat hoofdstuk afsluiten en beginnen met de berichtjes dat er na wat inluisteren toch mooie parels staan, net zoals elk jaar.... WITCH, This Is Lorelei, Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pis, Wine Lips, The Thing, The Backseat Lovers, Split System, King Hannah, Dummy, Big Special, The Pill, TVOD,...

Even een rekensommetje: in totaal stonden op de one/two/secret/cashbah 73/75 namen vorig jaar. Er zijn er nu 47 aangekondigd, dus er zullen er nog ~26/28 volgen, plus de namen voor de floor en coney island (ga er even vanuit dat er daarvan geen tussen zitten nu ik alles heb beluisterd, al kan ik daar mis in zitten).

Aantallen vorig jaar per dag:
one: 4 + 4 + 4 = 12
two: 6 + 7 + 7 = 20
secret: 7 (8) + 9 (10) + 9 = 25 (27) (DJ's aan het eind van de dag los)
floor: 7 + 8 + 7 = 22
casbah: 5 + 6 + 5 = 16
coney island: 6 + 6 + 4 = 16
muziek gieterij: 2 (4) + 2 (5) + 2 (5) = 6 (14) (sessies los)

Ah zo. Volgens de festival directeur zijn ook in de toekomst grotere indie namen aan de bovenkant niet uitgesloten dus wie weet. Al lijken die allergrootste namen ( Radiohead, Arctic Monkeys) wel een gepasseerd station. Tot 2018 ging ik ook nog vrijwel jaarlijks naar Lowlands dus hoe de sfeer daar nu is weet ik niet maar op BKS ervaar ik de sfeer als erg fijn. Niet te druk en veel 'echte' muziekliefhebbers met volle tenten, ook bij kleinere acts. Misschien toch eens een dagje overwegen?
Dan zal Maurits toch eerst weg moeten. Heb niet t idee dat met hem aan de leiding de komende jaren de grote headliner-namen gaan terugkomen. Welke andere redenen daar ook nog bij komen kijken, maar heb niet t idee dat hij er erg prioriteit van maakt.

Echt +80% van deze worp stond er nog nooit. Om dan over dat handje vol namen te vallen die er al wel stonden voor een festival dat +10 jaar bestaat is een beetje klagen om te klagen hoor.

Alé hop, genoeg negativiteit van iedereen hier. Laten we dat hoofdstuk afsluiten en beginnen met de berichtjes dat er na wat inluisteren toch mooie parels staan, net zoals elk jaar.... WITCH, This Is Lorelei, Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pis, Wine Lips, The Thing, The Backseat Lovers, Split System, King Hannah, Dummy, Big Special, The Pill, TVOD,...
Groot gelijk. Al valt het klagen me best mee. Heb het idee dat de teneur vorig jaar negatiever was terwijl we nu ook nog naast Fontaines en LCDS grijpen.

• Leuk
Waarderingen: neracroft
Ik moet nog beginnen met inluisteren, maar wil nu al heel graag naar:

- Wilco
- TV On The Radio
- Cassandra Jenkins
- King Hannah
- Waxahatchee

En ook best graag naar:

- Barry Can't Swim
- Eefje de Visser
- Nilufer Yanya
- Kneecap
- Droom Dit
- Divorce
- Amenra
- Michael Kiwanuka
- Caribou

En dan ken ik de meeste van de niet genoemde namen nog niet goed genoeg of helemaal niet om nu al iets over te zeggen. Normaal gesproken komen er daarvan ook nog een hoop namen in het tweede rijtje en hopelijk ook een paar in het eerste rijtje.

Ja, LCD had ik ook heel graag nog eens gezien en ik had Beach House in het donker op ONE mooi gevonden (Fontaines leek me na de posts van de insiders al een zeer kleine kans), maar drie headliners die wel tof maar ook prima te missen zijn + een heleboel andere namen die nu al in mijn vizier zitten, dat is voor mij een veel betere score dan de eerste worpen van '23 en '24 (toen ik uiteindelijk ook goede edities heb gehad).

Ik heb wel eens verlekkerd gekeken naar UK-festivals als End Of The Road en Green Man. Qua line-up zit BKS daar nu best dichtbij, heb ik het idee.

Ik heb wel eens verlekkerd gekeken naar UK-festivals als End Of The Road en Green Man. Qua line-up zit BKS daar nu best dichtbij, heb ik het idee.
Dit had ik dus ook het idee, en dat vind ik dus wel mooi, maar toch heb ik het idee dat die festivals in de UK de bovenste namen beter op de rest hebben weten aan te sluiten. Of is dit een kwestie van mijn smaak? Zo ook Wide Awake die nu Kneecap als afsluiter hebben en vorig jaar KGATLW.

Edit: even ter verduidelijking, het gat tussen hoe groot de naam is die de dag afsluit en de rest van het affiche lijkt bij BKS echt groot, met eventueel een sub in de Two die dat enigzins kan overbruggen. Waarom niet gewoon die sub afsluiter maken en 50 euro van je kaartje afhalen?

Ik moet nog beginnen met inluisteren, maar wil nu al heel graag naar:

- Wilco
- TV On The Radio
- Cassandra Jenkins
- King Hannah
- Waxahatchee

En ook best graag naar:

- Barry Can't Swim
- Eefje de Visser
- Nilufer Yanya
- Kneecap
- Droom Dit
- Divorce
- Amenra
- Michael Kiwanuka
- Caribou

En dan ken ik de meeste van de niet genoemde namen nog niet goed genoeg of helemaal niet om nu al iets over te zeggen. Normaal gesproken komen er daarvan ook nog een hoop namen in het tweede rijtje en hopelijk ook een paar in het eerste rijtje.

Ja, LCD had ik ook heel graag nog eens gezien en ik had Beach House in het donker op ONE mooi gevonden (Fontaines leek me na de posts van de insiders al een zeer kleine kans), maar drie headliners die wel tof maar ook prima te missen zijn + een heleboel andere namen die nu al in mijn vizier zitten, dat is voor mij een veel betere score dan de eerste worpen van '23 en '24 (toen ik uiteindelijk ook goede edities heb gehad).

En die tickets zijn zelfs nog duurder. Van Green Man iig.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs
Voorlopig vooral enthousiast over Caribou, King Hannah, Fcukers, Wilco, TV on the Radio, Nia Archives, Nilufer Yanya, The Dare, Kiwanuka, Cassandra Jenkins en Waxahatchee.

Verder enorm veel zin om eens in de voor mij minder bekende namen te duiken die hier warm onthaald worden (Big Special, Deftones, Magdalena Bay, Pigs (x7), The Backseat lovers, Kneecap)

Seun Kuti (zoon van) en Brass Rave Unit klinken bij het inluisteren alvast heerlijk! Is het al juni?

Ik ben na de ietwat tegenvallende headliners (zoals elk jaar sinds 2023) eigenlijk best positief over de lineup! Hoopte erg op Magdalena Bay en Waxahatchee en die staan er.

• Leuk
Waarderingen: gretz en yeaghi
"Nee. Het is allemaal fout gegaan toen DJ Big Paultje een centrale spot kreeg op t terrein. Of nee. Het is de persoon Maurits Westerik zelf die de grotere bands afschrikt om naar BKS te komen." Onzin.
Helemaal onderaan de undercard zitten wederom de gems. Ik zal mn playlist ns aanpassen, want er zitten weer goeie dingen tussen. Hoe zijn die headliners ingedeeld, zijn het TWO en ONE headliners ? Is de zaterdagnacht spot in The Secret ook n soort headliner dan ?

"Nee. Het is allemaal fout gegaan toen DJ Big Paultje een centrale spot kreeg op t terrein. Of nee. Het is de persoon Maurits Westerik zelf die de grotere bands afschrikt om naar BKS te komen." Onzin.
Helemaal onderaan de undercard zitten wederom de gems. Ik zal mn playlist ns aanpassen, want er zitten weer goeie dingen tussen. Hoe zijn die headliners ingedeeld, zijn het TWO en ONE headliners ? Is de zaterdagnacht spot in The Secret ook n soort headliner dan ?
Als ik moet gokken zou ik zeggen Eefje de Visser, Deftones, Michael Kiwanuka als One headliners, maar dan zou Barry Can't Swim in de two staan wat gek voelt maar misschien wel beter om hem zo ver weg mogelijk te houden van het meer want hij kan niet zwemmen heb ik van iemand gehoord

🙈

Als ik moet gokken zou ik zeggen Eefje de Visser, Deftones, Michael Kiwanuka als One headliners, maar dan zou Barry Can't Swim in de two staan wat gek voelt maar misschien wel beter om hem zo ver weg mogelijk te houden van het meer want hij kan niet zwemmen heb ik van iemand gehoord

🙈
Barry Can't Swim lijkt me ondanks zijn naam wel echt iets voor ONE. Kiwanuka ook. En Eefje dus. Ik hoop dan dat Deftones, Wilco en TV On The Radio allemaal een mooie plek in de TWO krijgen, zoals vorig jaar St. Vincent - Slowdive - PJ.

🙈
Zou het niet veel logischer zijn dat Eefje na Kiwanuka de Main afsluit? En dat we op de dag van Barry naast hem bv. L’imperatrice & Magdalena Bay op de ONE zouden zien?

• Leuk
Waarderingen: gretz
Maurits zegt: ik wil graag een programma waarbij niet iedereen naar de headliners gaat.
“De headliners moeten slechts het toetje zijn”.

Op deze manier komen de muziekliefhebbers eerst aan bod en wordt er straks een headliner gepresenteerd om de resterende kaarten te doen verkopen.
Het toetje komt altijd als laatste op het bord. 😎

Users who are viewing this thread