Best Kept Secret 2025

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe BKS zich qua faciliteiten en randactiviteiten verhoudt tov de andere festivals. Hoe zit het bijvoorbeeld met de prijs voor consumpties? Hoe is het aanbod qua eten? Hoe zit het de faciliteiten op de campings? Is er bepaalde randanimatie waar ze zich mee onderscheiden?

Ik weet oprecht het antwoord niet, want ik ben er nog nooit geweest. Maar als ik kijk naar mijn eigen festivalervaringen dan blijkt dat een ticketprijs niet altijd één op één te vertalen is naar de grootte van de geboekte acts. Ik ga bijvoorbeeld naar Alcatraz en Graspop. Dat is qua ticketprijs vergelijkbaar duur, terwijl Graspop significant grotere namen en een extra podium heeft. Maar op Alcatraz betaal ik dan weer 30 cent minder voor mijn consumptiemunt. En voor die munt krijg ik grotere porties eten en van betere kwaliteit. Ook is er op het terrein veel meer zitgelegenheid, zijn de douches op de camping gratis en wordt er zowel op de camping als op het festivalterrein gedurende het hele weekend allerlei randactiviteiten georganiseerd.

Kortom: Alcatraz is meer een totaalbeleving dan Graspop, waar je dan weer de grootste metal- en hardrock acts kunt zien. Beiden heeft zijn charme en imo rechtvaardigen ze beiden op hun eigen manier de ticketprijs.

• Leuk
Waarderingen: zero
BKS durft gewoon niet te kiezen. Ze zijn begonnen als een echt muziekfestival zonder randprogrammering (nachtprogrammering). Het moest een echt festival voor de muziekliefhebber worden. Zo waren die eerste edities ook echt! Ik kan mij een waanzinnige eerste editie herinneren. Biertafels op de camping en publiek dat van podium naar podium ging. Nergens zag je hoelahoeps, ziplines of yogaklasjes. Alles draaide om muziek. Op de camping nog aan de bar gehangen met Damian Rice.

Toen kwam Corona (of Maurits haha). En ik herken dit festival niet meer terug. Wat willen ze nu? Meer jongeren aantrekken? Terwijl je voorheen zeer succesvolle edities beleefden met Radiohead, Nick Cave, Strokes e.d? Dat lijkt me toch duidelijk welk publiek je wilt aantrekken? Dat moet nog steeds die muziekliefhebber zijn. Die dertiger of veertiger met geld. Die het geen probleem vindt om 13 euro neer te leggen voor een broodje lauw vlees.

DTRH begon ook zo. Ook daar was ik op die eerste edities, in alles probeerde het een tegenhanger van BKS te zijn. Alleen was er hier wel een nachtprogramma en lagen er hoelahoeps. Toen ik een aantal edities later in de tent stond voor een optreden van Sun Kill Moon kon ik mijn ogen en oren niet geloven. Het concert werd stilgelegd omdat de halve tent aan het touwtje springen was. Ok, duidelijk een ander publiek dacht ik toen. Iets wat de jaren daarna alleen maar bevestigd werd. Maar dat nieuwe publiek legde DTRH geen windeieren. Op die eerste edite waren we misschien met 8000 man. Nu zijn ze dus gegroeid naar 45k. En dan hoor ik soms verhalen van half lege tenten op de dag....

BKS kreeg het moeilijker met de toenemende concurrentie. Ook zij gingen in de nacht programmeren. Ze willen een soort van urgent blijven door jongeren aan te trekken. Terwijl hun oorspronkelijke doelgroep hen succes opleverde. Een doelgroep die de afgelopen jaren maar wat graag naar Blur, Pulp en dit jaar Fontaines of LCD Soundsystem was gegaan... Een doelgroep die BKS bewust lijkt te zijn vergeten. Een doelgroep die kwijlt bij de Primavera line-up.

Laatst bewerkt:
Maar na FKA TWigs en Beth Gibbons houdt het toch wel op? Massive Attack, Iggy Pop en Patty Smith zijn iconen, maar anno nu toch vooral voor festivals als Bospop, Paaspop of TW Classic? Sam Fender? Kom op zeg.
Patti Smith is nog wel iets wat ik op BKS zou willen zien hoor. En Sam Fender, je weet wat ik ervan vind he, maar het is gewoonweg een grote naam. Je betaalt veel geld, dus daar mogen ook wel namen bij die zo'n prijs rechtvaardigen. Pakweg Wet Leg had op BKS ook gewoon ineens tussen de grotere namen gestaan, niet?

Verder heb je wel een punt hoor, al vind ik Paaspop of Bospop Massive Attack wel enorm tekortdoen. Had die nu in de drop van BKS gezeten, dan was het merendeel er hier erg enthousiast over geweest.

Ik ben het daar dus niet mee eens. Wilco, Caribou, The Dare, Fcukers, Kneecap, TVOR, Eefje de Visser als afsluitende act; ik vind het allemaal veel interessanter dan de olies goldies-tour die DTRH komend jaar aan doet.

En moeten we niet gaan stoppen met klagen over de prijs, of iets nu wel 200 maar geen 300 euro waard is. Of nou ja, je mag wel klagen dat het veel geld is, is het namelijk ook, maar de conclusie eraan verbinden dat het te mager is voor die prijs, is een discussie van voor corona. En ja, DTRH heeft relatief meer grote namen voor dezelfde prijs, maar ook 30.000 meer bezoekers.

We weten ondertussen wel dat festivals tering duur zijn geworden om te organiseren. Afgelopen week nog kondigde Grasnapolsky aan minimaal een jaar over te slaan omdat de kosten verdubbeld zijn en ze op deze manier niet verder kunnen.

Ik vind het niet erg dat festivals duurder worden hoor. Maar de verhouding hoe het festival zich eerder heeft geëtaleerd met grote headliners, met nu zonder al te grote bovenkant is wel opvallend te noemen. Ik vind ITGWO een heerlijk festival, en volgens mij betaal je daar met camping nog meer voor. Het gaat mij niet zozeer om de prijs ansich, maar meer dat BKS wel heel duidelijk afschaalt, maar wel in verhouding met de majors dezelfde prijs houdt en hetzelfde blijft doen, zonder bovenkant. Dat rijmt gewoon niet zo goed bij mij.

Misschien loopt de geschiedenis van BKS zichzelf wel voorbij nu.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe BKS zich qua faciliteiten en randactiviteiten verhoudt tov de andere festivals. Hoe zit het bijvoorbeeld met de prijs voor consumpties? Hoe is het aanbod qua eten? Hoe zit het de faciliteiten op de campings? Is er bepaalde randanimatie waar ze zich mee onderscheiden?
Kwa randactiviteiten onderscheid bks zich wel van andere festivals imo. Zoals food, locatie en cultuur. Zo kan je ineens terecht komen bij een WWE wedstrijd of genieten van mooie lichtprojecties. Het eten is altijd top tier en heel verschillend (en vegan). De locatie is natuurlijk perfect zo aan het strand, met verschillende doorgangen en “geheime” plekjes in het bos. Genoeg te ontdekken naast het programma altijd. Maakt het voor mij altijd wel specialer dan een lege grasvlakte met stages.

• Leuk
Waarderingen: Brundlecat en Jamel
Waarom is dat een discussie van voor corona? Als je kijkt naar wat de concurrentie biedt, die hetzelfde vraagt, kun je wat mij betreft die conclusie wel stellen eigenlijk. Prima als BKS wat af wil stappen van de wat grotere headliners en namen, maar dan moeten ze wellicht de kaartprijs in dat besluit meenemen. Vanuit het oogpunt van de bezoeker die tussen festivals twijfelt is het feit dat alles duurder is geworden niet heel relevant.
Ik vind het verschil in de line-up met bijvoorbeeld Paaspop (259 euro), DTRH (289 euro) en Pinkpop (305 euro) echt niet zo groot. Wel verschillend in stijl, ieder zijn ding, maar in kwaliteit wat je van dat specifieke festival mag verwachten vind ik ze redelijk overeen komen. Maar van die vier is BKS wel veruit de kleinste, zelfs Paaspop heeft dagelijks zo'n 10.000 man meer over de vloer (en die zuipen ook nog eens veel meer). En natuurlijk wordt de minder grote headliners meegenomen in de prijs, anders zou die vast 350 euro of zijn.

Maar vooral, we weten ondertussen natuurlijk wel dat het zo duur is geworden? Dit is het gewoon. En dat geldt niet alleen voor BKS. Zie het voorbeeld van Grasnapolsky waar de kosten verdubbeld zijn sinds corona, zie hoe EvE vertelt hoe bij Lowlands alles zo duur is geworden. Daar hoeven we ons toch niet nog steeds over te verbazen? BKS kost 289 euro en reken volgend jaar op 310 euro of zo.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs
Ik vind het niet erg dat festivals duurder worden hoor. Maar de verhouding hoe het festival zich eerder heeft geëtaleerd met grote headliners, met nu zonder al te grote bovenkant is wel opvallend te noemen. Ik vind ITGWO een heerlijk festival, en volgens mij betaal je daar met camping nog meer voor. Het gaat mij niet zozeer om de prijs ansich, maar meer dat BKS wel heel duidelijk afschaalt, maar wel in verhouding met de majors dezelfde prijs houdt en hetzelfde blijft doen, zonder bovenkant. Dat rijmt gewoon niet zo goed bij mij.

Misschien loopt de geschiedenis van BKS zichzelf wel voorbij nu.
Dus ITGWO is nog duurder dan BKS en dat is redelijk, maar BKS schaalt af?
Ik heb geen enkele band met BKS behalve dat ik er graag kom (en een keer mocht draaien in de Casbah), maar er komen 30.000 bezoekers meer op DTRH. Bedenk eens wat je met die zeg 500 euro pp die daar wordt uitgegeven kunt doen? Dat is 15 miljoen euro!! Vraag je eens af waarom DTRH nog steeds zo duur is.

BKS kreeg het moeilijker met de toenemende concurrentie. Ook zij gingen in de nacht programmeren. Ze willen een soort van urgent blijven door jongeren aan te trekken. Terwijl hun oorspronkelijke doelgroep hen succes opleverde. Een doelgroep die de afgelopen jaren maar wat graag naar Blur, Pulp en dit jaar Fontaines was gegaan... Een doelgroep die BKS bewust lijkt te zijn vergeten. Een doelgroep die kwijlt bij de Primavera line-up.
Maar Pulp en Blur kosten toch gewoon te veel voor het aantal kaarten ze verkopen?

• Leuk
maar er komen 30.000 bezoekers meer op DTRH. Bedenk eens wat je met die zeg 500 euro pp die daar wordt uitgegeven kunt doen? Dat is 15 miljoen euro!! .
Zo werkt het niet. Maar goed, ik ben het met je eens dat de prijs best logisch is (lees; niet rechtvaardig) als je kijkt naar andere festivals. Neem Jera, dat is haast even duur.

Het zal ongetwijfeld veel moeilijker zijn dan geschetst, maar hoeveel duurder zou een LCD Soundsystem zijn in vergelijking met Deftones of Kiwanuka? Ik snap wel dat als Mojo met een zak knaken meer komt ze die weg kunnen kapen, maar dat leek vanaf hier toch echt een schot over open doel

Het is niet alsof ze voor Deftones kiezen ipv LCD denk ik. Er spelen zoveel zaken een rol, ze hadden (denk ik) echt wel LCD neergezet als dat kon... zeker ipv Barry

BKS staat al een tijdje op mijn lijst om nog is te bezoeken, zeker in de periode dat de grote indie namen er stonden, zoals Radiohead, Arctic Monkeys en Nick Cave, was ik altijd erg jaloers op die line-ups. Maar wat ze dit jaar (en vorig jaar eigenlijk ook al) neerzetten is voor mij persoonlijk erg matig. Hoe kan je in godsnaam Barry Can't Swim zo hoog op je line-up zetten.. Vind ik denk ik net zo erg als vorig jaar toen Goldband headliner was op Lowlands. Voor die 300 euro mag je toch naast een sterke undercard best wat grote namen verwachten?

Nee voor mij wint dit jaar wederom DTRH het van BKS. Zonde, want denk dat ik qua sfeer een BKS veel fijner zou vinden dan een DTRH.

• Leuk
Waarderingen: Bob105 en Timmetje
Ben gematigd tevreden over de line-up. Ook ik mis aan de bovenkant Fontaines DC, LCD en Beach House. Met 1 van die drie was ik helemaal tevreden geweest. Ben verder ook geen liefhebber van Eefje en Deftones maar snap de boekingen wel. Wel erg tevreden over Wilco, Tv on The Radio en Michael Kiwanuka. De onderkant van de poster heb ik alle vertrouwen in maar daar is voor mij nog veel onbekend. Leuk en terecht dat Personal Trainer en Elephant er staan.
Ben benieuwd wat er nog gaat bijkomen. Er is nog ruimte voor een kers op de taart zou je zeggen. Dat heeft het voor mij nog wel nodig.

Maar Pulp en Blur kosten toch gewoon te veel voor het aantal kaarten ze verkopen?

Waren vast niet duurder dan eerdere headliners als Arctic Monkeys, Radiohead, Boel Gallagher, Nice Cave of the Strokes. Mijn punt was meer dat je met headliners een bepaald publiek bediend, en dat BKS nu niet lijkt te weten welk publiek ze willen bedienen.

• Leuk
Waarderingen: splinter013
Het zal ongetwijfeld veel moeilijker zijn dan geschetst, maar hoeveel duurder zou een LCD Soundsystem zijn in vergelijking met Deftones of Kiwanuka? Ik snap wel dat als Mojo met een zak knaken meer komt ze die weg kunnen kapen, maar dat leek vanaf hier toch echt een schot over open doel
Misschien zit LCD al jaren bij Mojo, misschien past BKS niet in hun schema, misschien betaalt Mojo meer. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom een act wel of niet voor een festival kiest.

• Leuk
Waren vast niet duurder dan eerdere headliners als Arctic Monkeys, Radiohead, Boel Gallagher, Nice Cave of the Strokes. Mijn punt was meer dat je met headliners een bepaald publiek bediend, en dat BKS nu niet lijkt te weten welk publiek ze willen bedienen.
Wat je bedoelt te zeggen is dat jij niet ziet welk publiek ze willen bedienen.

Users who are viewing this thread