Ehh..ja... En waarom zou de boeker van Vera dan Built to Spill boeken als ze weten dat mensen die show wel eens over zouden kunnen slaan omdat ze ze toch al kunnen zien op een festival + 10 andere bands? Of ik snap je punt niet?
- Omdat de gemiddelde booker een muziekliefhebber is, en soms een extra'tje doet voor zijn eigen favorietjes.
- Omdat ze een pak goedkoper zijn als niet exclusief zijnde.
- Omdat je als booker al een goede connectie hebt met die band/booker aan de andere kant. En soms is het wat geven en soms wat nemen. Als je ze nu helpt met Built To Spill hun schema vol te krijgen, krijg je misschien volgende keer Dinosaur Jr (ik zeg maar iets) hun exclusieve NL show
- Omdat een band van dat kaliber nog altijd wel volk op de been trekt hoor (maar ik denk minder als buiten het festivalseizoen) en hun gage zal dan denk ik ook minder liggen als er een risico wordt genomen. Zo'n dingen spelen mee in onderhandelingen.
- Omdat je ook een image/visie hebt als booker. En sommige bands horen daar zo hard bij dat je ze niet wil mislopen.
Heel veel van dat soort zalen doen kleine shows (niet dat Built To Spill klein is, maar gewoon ter info) waar ze gegarandeerd verlies draaien omdat dat past binnen wat zij doen. Maar dat word goed gemaakt met de sold out shows van de grotere bands.