Best Kept Secret 2022 - Nieuws en Geruchten

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Ja, dit is inderdaad wat ik ook net wat jammer vind aan de huidige line-up. Tegelijkertijd schuift het andere festival waar ik al jaren vrijwel altijd ben, Le Guess Who?, per editie wat meer de andere richting op. Samen zorgen ze in elk geval nog voor evenwicht, moet ik maar denken. :)
Dan te bedenken dat BKS in 2019 nog door sommigen een outdoor-Le Guess Who? werd genoemd, en het eigenlijke programma van BKS20 nog wel wat overlap had met LGW?. Het programma van BKS staat daar dit jaar (op een LGW?-naam als L'Rain) toch wel wat ver vanaf.

Volgende week de eerste namen van LGW?. Daar lijken Low, Black Country, New Road en Animal Collective te staan. Dat zijn dan wel namen die je wel op BKS zou verwachten.
 
Laatst bewerkt:

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
509
456
LGW is de afgelopen jaren zelf ook duidelijk veel breder gaan programmeren. Wereldmuziek (ik weet zo snel geen andere benaming) kreeg een prominente plek waarmee het zich al meer onderscheidde. Nu BKS wat meer inzet op popartiesten is dat onderscheid alleen maar groter geworden.

Overigens: de discussie of pop wel of niet thuis hoort op een alternatief festival wordt ook wel bepaald door je referentie kader. Mijn festival ervaring is begonnen in de jaren negentig. Toen was de definitie van alternatief: stevige gitaarmuziek: die je niet vaak en voornamelijk bij de vpro hoorde op de radio. Ik heb nog steeds de neiging om dat als referentie te hebben als het gaat of iets alternatief genoeg is voor een festival als BKS. Maar of dat terecht is? Is pop met gitaren wel alternatief genoeg en zonder niet? Zou Beach Bunny zonder gitaren en met alleen synths opeens niet meer alternatief zijn? Blijft een lastige discussie.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
LGW is de afgelopen jaren zelf ook duidelijk veel breder gaan programmeren. Wereldmuziek (ik weet zo snel geen andere benaming) kreeg een prominente plek waarmee het zich al meer onderscheidde. Nu BKS wat meer inzet op popartiesten is dat onderscheid alleen maar groter geworden.

Overigens: de discussie of pop wel of niet thuis hoort op een alternatief festival wordt ook wel bepaald door je referentie kader. Mijn festival ervaring is begonnen in de jaren negentig. Toen was de definitie van alternatief: stevige gitaarmuziek: die je niet vaak en voornamelijk bij de vpro hoorde op de radio. Ik heb nog steeds de neiging om dat als referentie te hebben als het gaat of iets alternatief genoeg is voor een festival als BKS. Maar of dat terecht is? Is pop met gitaren wel alternatief genoeg en zonder niet? Zou Beach Bunny zonder gitaren en met alleen synths opeens niet meer alternatief zijn? Blijft een lastige discussie.
Het is alleen een lastig discussie omdat we blijkbaar heel duidelijk geen grenzen meer kunnen stellen. Ik zag van de week nog beelden van Doe Maar op Pinkpop.... grenzen stellen konden ze destijds wel.

We zijn diep gezonken wat mij betreft. Ik zie 3voor12 artikelen schrijven over het fucking songfestival en waardering uitroepen over iets als een Antoon. Het was nog niet zo heel lang geleden dat ze van Pinkpop op hun flikker hadden gehad omdat ze te kritisch te waren. Dat is een no-time helemaal afgebroken.
 

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
509
456
Het is alleen een lastig discussie omdat we blijkbaar heel duidelijk geen grenzen meer kunnen stellen. Ik zag van de week nog beelden van Doe Maar op Pinkpop.... grenzen stellen konden ze destijds wel.

We zijn diep gezonken wat mij betreft. Ik zie 3voor12 artikelen schrijven over het fucking songfestival en waardering uitroepen over iets als een Antoon. Het was nog niet zo heel lang geleden dat ze van Pinkpop op hun flikker hadden gehad omdat ze te kritisch te waren. Dat is een no-time helemaal afgebroken.
Ja, ik zie het ook met lede ogen aan. Mijn opmerkingen zijn eerder een poging om te begrijpen waarom discussies over wat wel en niet alternatief is hier meestal dood slaan.
 

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.827
824
Uiteindelijk is het labeltje niet zo interessant. Het gaat er om dat de artiest interessant voor je is.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Uiteindelijk is het labeltje niet zo interessant. Het gaat er om dat de artiest interessant voor je is.
Het is een discussie wat toch steeds weer nergens op uitdraait. Dus ik ga er niet teveel op in. Maar labeltjes hangen heeft wel degelijk zin. Basketball vind ik leuk en voetbal vind ik leuk, maar Messi moet je niet bij de NBA neerzetten, en Lebron James had bij FC Barcelona ook weinig toegevoegde waarde gehad. Simpelweg omdat het twee verschillende "labeltjes" zijn ook valt het beide onder sport.

Misschien in het extreme getrokken, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. En dat is met muziek ook zo. Bepaalde acts kunnen beter floreren in de omgeving waar ze thuis horen. In hokjes denken hoeft echt altijd niet slecht te zijn, want het niet in hokjes denken is het nieuwe in hokjes denken geworden :).
 

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.827
824
Ik snap zeker je punt. Een labeltje of hokje kan handig zijn. Je maakt er de hele dag gebruik van.
Bij muziek is dit ook zo en elke muziekliefhebber heeft voorkeuren voor genres en kan daarmee zijn voorkeuren aangeven. Het is alleen nooit absoluut. Ik ben bijvoorbeeld geen echte jazz liefhebber maar kan sommige jazz wel waarderen. Daarom heb ik minder met discussie over genre en meer met een discussie over indiviiduele artiesten of bands. Dus lekker discussiëren over Carly Rae Jepsen en niet over (alternatieve) pop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Processierups

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Ik snap zeker je punt. Een labeltje of hokje kan handig zijn. Je maakt er de hele dag gebruik van.
Bij muziek is dit ook zo en elke muziekliefhebber heeft voorkeuren voor genres en kan daarmee zijn voorkeuren aangeven. Het is alleen nooit absoluut. Ik ben bijvoorbeeld geen echte jazz liefhebber maar kan sommige jazz wel waarderen. Daarom heb ik minder met discussie over genre en meer met een discussie over indiviiduele artiesten of bands. Dus lekker discussiëren over Carly Rae Jepsen en niet over (alternatieve) pop.
Bijzonder hoe snel we hier van Le Guess Who? bij Carly Rae Jepsen belanden!
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Ik snap zeker je punt. Een labeltje of hokje kan handig zijn. Je maakt er de hele dag gebruik van.
Bij muziek is dit ook zo en elke muziekliefhebber heeft voorkeuren voor genres en kan daarmee zijn voorkeuren aangeven. Het is alleen nooit absoluut. Ik ben bijvoorbeeld geen echte jazz liefhebber maar kan sommige jazz wel waarderen. Daarom heb ik minder met discussie over genre en meer met een discussie over indiviiduele artiesten of bands. Dus lekker discussiëren over Carly Rae Jepsen en niet over (alternatieve) pop.
Het heeft niet altijd met "voorkeuren" te maken, maar meer met het onderscheiden van... Ik ben hier soms ook neergezet als geen optimist e.d. terwijl dat simpelweg niet zo is (anders vraag ik ook niet om een Willow op Lowlands). Ik heb dan ook absoluut geen hekel aan Merol als persoon of bestaansrecht als artiest zoals sommige mij hier proberen toe te framen. Simpelweg omdat je kritiek hebt op de diepgang van bepaalde artiesten.

Ik kan soms Anouk of Racoon ook wel waarderen, maar echt niet op elk festival waar ik bepaalde verwachtingen bij heb. Ik ga tenslotte bij een 3-sterren restaurant ook geen frietje met frikandel eten. En er moet wel een stukje cultuurbewaking blijven zodat echt niet alles in een all-you-can-eat-restaurant veranderd. Daar gaan we soms wel naar toe
 
  • Leuk
Waarderingen: Marin en pixie6666

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.827
824
Het heeft niet altijd met "voorkeuren" te maken, maar meer met het onderscheiden van... Ik ben hier soms ook neergezet als geen optimist e.d. terwijl dat simpelweg niet zo is (anders vraag ik ook niet om een Willow op Lowlands). Ik heb dan ook absoluut geen hekel aan Merol als persoon of bestaansrecht als artiest zoals sommige mij hier proberen toe te framen. Simpelweg omdat je kritiek hebt op de diepgang van bepaalde artiesten.

Ik kan soms Anouk of Racoon ook wel waarderen, maar echt niet op elk festival waar ik bepaalde verwachtingen bij heb. Ik ga tenslotte bij een 3-sterren restaurant ook geen frietje met frikandel eten. En er moet wel een stukje cultuurbewaking blijven zodat echt niet alles in een all-you-can-eat-restaurant veranderd. Daar gaan we soms wel naar toe
Ik ben daar wat optimistischer over. Denk dat de historie qua programmering en het huidige programma van BKS vrij constant zijn. Waarbij er elk jaar uitzonderingen zullen zijn die wellicht niet passend zijn.
Wat ik wel als risico zie is de verhouding tussen het aantal live optredens en DJ’s. Dat baart mij meer zorgen dan de boeking van b.v. Merol.
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi en mattman

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Ik ben daar wat optimistischer over. Denk dat de historie qua programmering en het huidige programma van BKS vrij constant zijn. Waarbij er elk jaar uitzonderingen zullen zijn die wellicht niet passend zijn.
Wat ik wel als risico zie is de verhouding tussen het aantal live optredens en DJ’s. Dat baart mij meer zorgen dan de boeking van b.v. Merol.
Denk wel dat daar deel van de discussie zit. Denk wel dat iedereen snapt dat met 2 dure headliners en middelgrote toevoegingen als Beach House en Big Thief ze in coronatijd aan de max zitten van wat ze financieel kunnen doen.
Maar BKS blinkt juist uit in de kleinere namen, zoals dit jaar Sad Night Dynamite of Genesis Owusu (ik ben ook wel overtuigd ja). Maar juist op die plekken worden nu uit de eigen stal gemakkelijke boekingen als Merol of Sef neergezet. Terwijl er voldoende tourt (zie de boekingen van conculega's als Maifeld Derby of Wide Awake).

Verder gaan we in juni wel zien of die verhouding live/DJ's echt zo scheef is. En als dat zo is moeten we in de evaluatie maar massaal vragen om het terugbrengen van de oude THREE, naast FIVE/the Secret.
 
  • Leuk
Waarderingen: noid

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
De verhoudingen op de line-up waren ook best scheef. De helft leek wel te gaan over randverschijnselen. En op de Timetable mogen de blokken van Coney Island, Lake District, The Lodge, Wilder Wanderland en Playground love compleet geschrapt worden van het blokkenschema. Heeft echt 0 toegevoegde waarde en komt zelfs vervuilende over op de rest van het schema.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marin en noid

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.827
824
De verhoudingen op de line-up waren ook best scheef. De helft leek wel te gaan over randverschijnselen. En op de Timetable mogen de blokken van Coney Island, Lake District, The Lodge, Wilder Wanderland en Playground love compleet geschrapt worden van het blokkenschema. Heeft echt 0 toegevoegde waarde en komt zelfs vervuilende over op de rest van het schema.
Dat is precies wat ik bedoel. Voor de meeste BKS’rs van het eerste uur gaat het om wat er op de live podia staat. Verder wat lekker eten en drinken erbij en klaar is het festival.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Processierups en Cootje

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.650
1.147
Combi al lang in the pocket, maar aan het overwegen om te verkopen. Al twijfel ik enorm. Vooral de vette zijn must sees, maar de helft zie ik hiervan al op Primavera (als blokkenschema daar mee valt)

VR: 4B2M - Faye Webster - IceAge - Sigrid - Talk Show - Tramhaus - Diiv/Alt-J
ZA: Pip Blom - Boy Pablo - dEUS - Unschooling/Big Thief - Fontaines DC - Porridge Radio - The Strokes - Beach House
ZO: Meskerem Mees - Black Midi - Nagasaki Swim - Nilufer Yanya - King Gizzard - Nick Cave
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi

Gebruikers die dit onderwerp bekijken