Nee dat klopt niet. Ik ben wel degelijk een poptimist. Ik was een van de weinige die Justin Bieber op Pinkpop een goed idee vond. Of die meer boekingen als Sean Paul op Lowlands wil hebben. Taylor Swift of Miley Cyrus op Pinkpop? Prima idee. Kylie Minogue die op Lowlands de Alpha doet? I’m there.Moeten we niet gewoon constateren dat jij qua smaak absoluut niet in de categorie van de poptimisten thuishoort? Dus gewoon minder met (indie) pop hebt dan met andere muziekgenres. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Yannick en mij.
Niks mis mee, iedereen z'n eigen voorkeuren. Discussies over goede/slechte smaak zijn ook per definitie zinloos natuurlijk.
Hoe ik het zie is dat Primavera en BKS altijd brede popfestivals zijn geweest. Nooit het hokjesdenken hebben gehad om zich primair op een paar genres te richten. Je ziet wel in de loop van de tijd dat artiesten uit nieuwe (crossover) genres populairder worden en daarom vaker geboekt worden voor festivals.
Maar BKS is nooit ten aarde gekomen als breed popfestival, dat heeft nogmaals niks met een mening of smaak te maken. Het was juist een tegengeluid. Daarom steekt het dusdanig tegen.
Het “ik denk niet in hokjes” principe is een grote cliché geworden dusdanig dan we zaken niet meer kunnen onderscheiden. Ik heb liever alles geordend in hokjes dan liever alles in een groot hok te flikkeren. Zo blijven die hokjes uniek van elkaar en zijn stuk voor stuk interessant genoeg om individueel te bezoeken.
Pop moet pop blijven, en niche moet niche zijn. Dat gaat simpelweg niet hand in hand om het blind over een hoop te gooien. Want de resultaten zijn gewoon zichtbaar in het muziek en festival circuit. Daarom is het ook geen smaak discussie.