Best Kept Secret 2022 - Nieuws en Geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.162
Toch liever deze dan zo'n kleurloze Kaleo, TDCC, Miles Kane of George Ezra, die er in het verleden stonden.
deze vind ik overigens vrij interessant. Blijkbaar is er meer vergevingsgezindheid wanneer de organisatie dit soort bandjes boekt onder het mom 'want, ze zijn internationaal' (ookal kun je dergelijke evenwel overal en elk jaar zien) als enkele Nederlandse revelaties. Overigens stonden in 2019 namen als Lewsberg, Indian Askin, Broeder Dieleman etc. op 't programma. Het jaar ervoor oa Naaz, Altin Gün en Pip Blom. Ook echt allemaal artiesten die je overal en nergens in Nederland kunt zien. En nu plots is er een probleem, terwijl de verdeling en de spots die de enkele Nederlandse artiesten die er staan quasi op dezelfde spots staan als bovengenoemden.
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi en gretz

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
deze vind ik overigens vrij interessant. Blijkbaar is er meer vergevingsgezindheid wanneer de organisatie dit soort bandjes boekt onder het mom 'want, ze zijn internationaal' (ookal kun je dergelijke evenwel overal en elk jaar zien) als enkele Nederlandse revelaties. Overigens stonden in 2019 namen als Lewsberg, Indian Askin, Broeder Dieleman etc. op 't programma. Het jaar ervoor oa Naaz, Altin Gün en Pip Blom. Ook echt allemaal artiesten die je overal en nergens in Nederland kunt zien. En nu plots is er een probleem, terwijl de verdeling en de spots die de enkele Nederlandse artiesten die er staan quasi op dezelfde spots staan als bovengenoemden.
Er zit heel veel verschil in Indian Askin tegenover Merol, en heel veel verschil tussen Broeder Dieleman en Froukje, en ook heel veel verschil tussen Lewsberg of fucking Sef. Verder vergeet ook gewoon dat sommige hier (waaronder ik) ook gewoon keihard kritiek hebben gehad op internationale ster Carly Rae Jepsen. Het gaat niet om de vorm, maar om de inhoud. Dat Matmann TDCC, Kaleo, Miles Kane en George Ezra nog steeds in een bepaald "pop" hoek probeert te duwen gaat gewoon echt niet op omdat het genre technisch wel degelijk anders ligt. Dat wil niet zeggen dat wij staan te juichen om die namen, maar het is beter te accepteren dan matige pop acts op veel te hoge spots omdat het zogenaamd een revelatie is. Pop revelaties zijn nogmaals helemaal prima, maar niet voor ieder festival. En daar is BKS er een van.

Het is namelijk zo dat BKS juist is opgestaan om de gebreken in te vullen van Lowlands of Pinkpop van toen. En nu gaan ze er gewoon in mee, daar heeft men kritiek om. Heeft niks met gaslighting, smaak, een mening of whatever te maken. Het gaat om identiteit. En dat is iets wat met alle respect the usual suspects zoals jij en mattman niet lijkt te snappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarkD

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Dat is volgens mij veel meer te wijten aan die flauwe communicatie. Denk eens al die onnozele PR en fletse podcasts weg en je hebt toch gewoon een lineup die zich dubbel en dik naast die van de vorige edities kan zetten? Vind deze zelfs sterker dan de helft van hun vorige jaren. Er is een moment dat we het moesten stellen met Franz Ferdinand als hoofdact...
Ik vind persoonlijk Merol, Froukje, Novastar en Leon Bridges toch echt afbraakbeleid. Zet dan lekker Mich en RBCF neer (sowieso jammer dat die er niet bij zijn). Geeft meteen hele andere afdronk van de line up.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarkD

elo

Headliner
3 dec 2013
5.024
3.706
Prachtig hoe een naam als Froukje opeens door Best Kept Secret niet geboekt mag worden, waar namen als Typhoon (echt overal te zien) Tom Grennan (pure meuk) en diverse hiphopnamen (Sevn Alias bijv) er ook hebben gestaan. Daarnaast is Froukje gewoon 1 van de grotere popbeloftes van ons land, en is de plek op Pinkpop, BKS en Lowlands gewoon terecht imo. Zou het vreemder hebben gevonden, mocht ze er niet staan.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Prachtig hoe een naam als Froukje opeens door Best Kept Secret niet geboekt mag worden, waar namen als Typhoon (echt overal te zien) Tom Grennan (pure meuk) en diverse hiphopnamen (Sevn Alias bijv) er ook hebben gestaan. Daarnaast is Froukje gewoon 1 van de grotere popbeloftes van ons land, en is de plek op Pinkpop, BKS en Lowlands gewoon terecht imo. Zou het vreemder hebben gevonden, mocht ze er niet staan.
Nogmaals.. al die voorbeelden opnieuw... ook daar is destijds kritiek op geweest! Alleen toen stonden er veel meer namen tegenover die je eigenlijk alleen op een BKS zou kunnen zien in NL. En dat mist gewoon dit jaar.

Froukje heeft gewoon 0 meerwaarde voor BKS op dit moment. En je moet het echt los zien van je eigen mening over Froukje (want ik heb ook oprecht geen hekel aan). Maar het is inhoudelijk gewoon geen toegevoegde waarde voor BKS waardoor het festival zich niet meer kan onderscheiden van anderen.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.666
1.189
Eigenlijk is die laatste worp steeds leuker en leuker aan het worden. Mijn keuze zal toch nog afhangen van de timetable dit jaar.

Het ergste is niet op zich dat Froukje, Merol en consoorten er staan voor mij. Wat veel erger is, is dat alle volgende acts ook in de buurt zijn en er niet staan: The Smile, Courtney Barnett, Wilco, Rolling Blackouts Coastal fever, Squid, Haim, Parquet Courts, Idles, Hinds, Easy Life, Caroline Polachek, Geese, Stella Donnely, Wet Leg, Together Pangea, The Chats, Chubby And The Gang, Phoebe Bridgers, Yard Act, Mac DeMarco, Dry Cleaning, Surfbort, Kevin Morby, 100 Gecs, Dinosaur Jr, Follakzoid, Tropical Fuckstorm, Loung Society, Pist Idiots, Billy Nomates, Scalping, Bicep, Amyl & The Sniffers, Warpaint,...

(oké ja kan ze niet allemaal hebben, want er is concurrentie... maar toch)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: gesp

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.162
Nogmaals.. al die voorbeelden opnieuw... ook daar is destijds kritiek op geweest! Alleen toen stonden er veel meer namen tegenover die je eigenlijk alleen op een BKS zou kunnen zien in NL. En dat mist gewoon dit jaar.

Froukje heeft gewoon 0 meerwaarde voor BKS op dit moment. En je moet het echt los zien van je eigen mening over Froukje (want ik heb ook oprecht geen hekel aan). Maar het is inhoudelijk gewoon geen toegevoegde waarde voor BKS waardoor het festival zich niet meer kan onderscheiden van anderen.
Dan praten we dus over de verkeerde dingen, namelijk dat de rest van het programma ondermaats is?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.162
Er zit heel veel verschil in Indian Askin tegenover Merol, en heel veel verschil tussen Broeder Dieleman en Froukje, en ook heel veel verschil tussen Lewsberg of fucking Sef. Verder vergeet ook gewoon dat sommige hier (waaronder ik) ook gewoon keihard kritiek hebben gehad op internationale ster Carly Rae Jepsen. Het gaat niet om de vorm, maar om de inhoud. Dat Matmann TDCC, Kaleo, Miles Kane en George Ezra nog steeds in een bepaald "pop" hoek probeert te duwen gaat gewoon echt niet op omdat het genre technisch wel degelijk anders ligt. Dat wil niet zeggen dat wij staan te juichen om die namen, maar het is beter te accepteren dan matige pop acts op veel te hoge spots omdat het zogenaamd een revelatie is. Pop revelaties zijn nogmaals helemaal prima, maar niet voor ieder festival. En daar is BKS er een van.

Het is namelijk zo dat BKS juist is opgestaan om de gebreken in te vullen van Lowlands of Pinkpop van toen. En nu gaan ze er gewoon in mee, daar heeft men kritiek om. Heeft niks met gaslighting, smaak, een mening of whatever te maken. Het gaat om identiteit. En dat is iets wat met alle respect the usual suspects zoals jij en mattman niet lijkt te snappen.
Maar je punt was toch dat je de artiesten overal kunt zien? Dus dan is het toch "pop"? Want Carly Rae Jepsen stond nergens anders in Nederland. Jessie Ware, weinig verschillend van CRJ qua stijl en muziek, staat ook nergens anders. Ook geen kritiek op.

Volgens mij, correct me if Im wrong @mattman, benoemde ie dat reeksje namen niet in het categorietje pop, maar eerder omdat ze zo'n generieke muziek maken die je ook overal, ieder jaar kunt zien.

Ik denk persoonlijk dat pop relevaties net heel interessant zijn. Evenals dat met hiphop, elektronica, jazz etc. kan zijn. Een alternatief festival als BKS impliceert toch niet dat dat een bepaald genre met zich meebrengt? Of dat we bepaalde genres moeten negeren? Is het niet net mooi dat BKS soms vrij openminded programmeert en de grenzen aftast? Pop kan net zo underground zijn als dat indiemuziek of enige andere genres, bedoel waar draait anders hun naam nog rond? Is het Best Indie Secret misschien? Nee, toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi en gretz

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.162
Nee dat zeg ik niet, ik zeg niet onderscheidend genoeg. Dan zijn twee totaal verschillende zaken.
Maar daar hekelde je voor deze aankondiging al over.. So? En ik begrijp ook niet meteen hoe deze toevoegingen daar meer/minder aan bijdragen. Bovendien, Froukje doet als ik me niet vergis tot nu toe enkel nog maar Lowlands aan en Merol.. nog op geen énkel festival.. Alee could be wrong, maar ja. Vindt dat dan wel meevallen. ;)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Maar je punt was toch dat je de artiesten overal kunt zien? Dus dan is het toch "pop"? Want Carly Rae Jepsen stond nergens anders in Nederland. Jessie Ware, weinig verschillend van CRJ qua stijl en muziek, staat ook nergens anders. Ook geen kritiek op.

Volgens mij, correct me if Im wrong @mattman, benoemde ie dat reeksje namen niet in het categorietje pop, maar eerder omdat ze zo'n generieke muziek maken die je ook overal, ieder jaar kunt zien.

Ik denk persoonlijk dat pop relevaties net heel interessant zijn. Evenals dat met hiphop, elektronica, jazz etc. kan zijn. Een alternatief festival als BKS impliceert toch niet dat dat een bepaald genre met zich meebrengt? Of dat we bepaalde genres moeten negeren? Is het niet net mooi dat BKS soms vrij openminded programmeert en de grenzen aftast? Pop kan net zo underground zijn als dat indiemuziek of enige andere genres, bedoel waar draait anders hun naam nog rond? Is het Best Indie Secret misschien? Nee, toch?
Nee dat was niet mijn punt, mijn punt is dat ze artiesten boeken waarmee BKS hun eigen identiteit en bestaansrecht verloochend. Het is niet "openminded" om alles maar door te slikken wat men je serveert. Met Froukjes en Merols van deze wereld onderscheid BKS zich niet met ieder ander willekeurig festival in Nederland. Ze staat letterlijk op Paaspop, Pinkpop en Lowlands (wat met Jessie Ware niet zo is, en die heeft ook andere invloeden maar goed).

Als morgen Roadburn bekend maakt dat Froukje volgend jaar op het podium staat dan klopt dat toch ook niet? En ik vind Bruno Mars een heel toffe artiest, maar het past niet op Graspop. En juist waarom er op BKS extra kritiek is omdat ze zijn ontstaan om juist de Froukjes en Merols van deze wereld te ontwijken op festivals, en dus niet het zelfde te doen als Paaspop, Pinkpop, Lowlands of whatever welk festival in NL.
 

gretz

Campingartiest
5 mrt 2019
65
83
Nilüfer Yanya, Pip Blom, L’Rain, Nagasaki Swimm Meskerem Mees en Merol zijn imo prima toevoegingen. Blij dat er nog iets meer live acts bij zijn gekomen, want het leek er lange tijd op dat het bij de oorspronkelijke eerste drop zou blijven.
 

gretz

Campingartiest
5 mrt 2019
65
83
Dat wil niet zeggen dat wij staan te juichen om die namen, maar het is beter te accepteren dan matige pop acts op veel te hoge spots omdat het zogenaamd een revelatie is. Pop revelaties zijn nogmaals helemaal prima, maar niet voor ieder festival. En daar is BKS er een van.

Het is namelijk zo dat BKS juist is opgestaan om de gebreken in te vullen van Lowlands of Pinkpop van toen. En nu gaan ze er gewoon in mee, daar heeft men kritiek om. Heeft niks met gaslighting, smaak, een mening of whatever te maken. Het gaat om identiteit. En dat is iets wat met alle respect the usual suspects zoals jij en mattman niet lijkt te snappen.
Kun je toelichten waarom BKS in jouw ogen niet de plek hoort te zijn voor poprelevaties? Wat is dan het verschil met bijvoorbeeld Primavera dat wel gewoon alles durft te boeken wat op dit moment relevant is?

En als je vindt dat Carly Rae Jepsen er niet thuishoorde, ben je dan ook van mening dat artiesten als girl in red, Sigrid, Caroline Polachek, Haim, Holly Humberstone, Jessie Ware en Sky Ferreira er niks te zoeken hebben? Of dichter bij huis, Nederlandse indiepop zoals Froukje, Wies en Merol?

Mijns inziens is het nooit de bedoeling geweest dat Best Kept Secret een zomerfestivalvariant op Le Guess Who zou moeten worden. Is misschien ooit wel de natte droom geweest van sommige muziekliefhebbers, maar dat is gewoon niet realistisch. Als je als middelgroot festival wilt overleven kun je niet anders dan redelijk breed boeken. Met alleen nicheartiesten/-genres ga je het gewoon niet redden.
 

gretz

Campingartiest
5 mrt 2019
65
83
Ik vind het onbegrijpelijk dat Spinvis nog nooit geboekt is. Als DJ een keer gek genoeg.
Ja, die gedachte heb ik ook. Acht edities, en dan heeft BKS de grootste alternatieve artiesten die in eigen taal zingen nog nooit geboekt.

- Spinvis
- Eefje de Visser
- Roosbeef
- Wende

En een band als Het Zesde Metaal (West-Vlaams) zou er ook prima passen.
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
849
554
En juist waarom er op BKS extra kritiek is omdat ze zijn ontstaan om juist de Froukjes en Merols van deze wereld te ontwijken op festivals, en dus niet het zelfde te doen als Paaspop, Pinkpop, Lowlands of whatever welk festival in NL.
Ik vind in de communicatie rond de eerste editie alleen meer dat het er qua programmering om ging heel breed te zijn qua muziek.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Maar daar hekelde je voor deze aankondiging al over.. So? En ik begrijp ook niet meteen hoe deze toevoegingen daar meer/minder aan bijdragen. Bovendien, Froukje doet als ik me niet vergis tot nu toe enkel nog maar Lowlands aan en Merol.. nog op geen énkel festival.. Alee could be wrong, maar ja. Vindt dat dan wel meevallen. ;)
Je vergist je ja.
Kun je toelichten waarom BKS in jouw ogen niet de plek hoort te zijn voor poprelevaties? Wat is dan het verschil met bijvoorbeeld Primavera dat wel gewoon alles durft te boeken wat op dit moment relevant is?

En als je vindt dat Carly Rae Jepsen er niet thuishoorde, ben je dan ook van mening dat artiesten als girl in red, Sigrid, Caroline Polachek, Haim, Holly Humberstone, Jessie Ware en Sky Ferreira er niks te zoeken hebben? Of dichter bij huis, Nederlandse indiepop zoals Froukje, Wies en Merol?

Mijns inziens is het nooit de bedoeling geweest dat Best Kept Secret een zomerfestivalvariant op Le Guess Who zou moeten worden. Is misschien ooit wel de natte droom geweest van sommige muziekliefhebbers, maar dat is gewoon niet realistisch. Als je als middelgroot festival wilt overleven kun je niet anders dan redelijk breed boeken. Met alleen nicheartiesten/-genres ga je het gewoon niet redden.
Primavera is ook niet meer wat het geweest is, en zeker niet meer het festival geworden door dit soort pop acts. Ook Primavera is onderdeel van het probleem.
 

gretz

Campingartiest
5 mrt 2019
65
83
Eens Indiaan. Snap echt niet dat BKS 2 jaar lang heeft gekeken naar hun eigen identiteit als festival, wat maakt BKS uniek en sterk etc. En dan vervolgens besluit om Merol, Froukje en Sef te gaan boeken.
Acts die letterlijk op elk ander festival in NL staan en niks met alternatief te maken hebben. BKS had zich met hun nieuwe koers JUIST verder kunnen onderscheiden van LL, DTRH, Pinkpop, Paaspop etc door in te zetten op muziek voor liefhebbers, veel acts ontdekken op een festival. Ze doen hiermee denk ik het tegenovergestelde wat jammer is.
Beetje kort door de bocht. Froukje maakt gewoon indiepop hoor (net als bijvoorbeeld MEAU, ondanks de monsterhit). Kijk maar naar wat ze op andere sites over haar schrijven (bijv RYM en Reddit).

Als ze met haar muziek in het commerciële popgenre zou zitten werd ze wel door andere radiostations gedraaid dan alleen 3fm. En had ze intussen ook wel een Top 40-hit gescoord. Haar sound is juist te alternatief om door te breken bij het grote publiek. Merol heeft daar met de singles van haar debuutalbum (alles wat na LMDM en HJBEBM kwam) ook last van. Niet gelikt genoeg om echt mainstream te worden.

Omdat deze artiesten bij Friendly Fire onder contract staan vind ik het best logisch om ze op BKS neer te zetten, ook al kun je Nederlandstalige artiesten de hele festivalzomer lang overal zien en doen ze vaak ook nog twee clubtours in Nederland/België. De eerste edities richtte BKS zich misschien nog voornamelijk op namen die je niet zo vaak in ons land live kon aanschouwen, maar dat is allang niet meer zo. Ze zullen dat waarschijnlijk toch een te groot risico vinden denk ik, zo hard de diepte induiken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

gretz

Campingartiest
5 mrt 2019
65
83
Primavera is ook niet meer wat het geweest is, en zeker niet meer het festival geworden door dit soort pop acts. Ook Primavera is onderdeel van het probleem.
Moeten we niet gewoon constateren dat jij qua smaak absoluut niet in de categorie van de poptimisten thuishoort? Dus gewoon minder met (indie) pop hebt dan met andere muziekgenres. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Yannick en mij.

Niks mis mee, iedereen z'n eigen voorkeuren. Discussies over goede/slechte smaak zijn ook per definitie zinloos natuurlijk.

Hoe ik het zie is dat Primavera en BKS altijd brede popfestivals zijn geweest. Nooit het hokjesdenken hebben gehad om zich primair op een paar genres te richten. Je ziet wel in de loop van de tijd dat artiesten uit nieuwe (crossover) genres populairder worden en daarom vaker geboekt worden voor festivals.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken