Best Kept Secret 2020 - Nieuws en geruchten

Vind dat zelf een beetje rare logica. Zoveel boeit het toch niet dat het zondagavond is?
Als je de uittocht op zondagavond gezien hebt. Ik denk dat 70% van de bezoekers hun weg naar huis begonnen waren op t moment dat CatQ stond te spelen.
Ik denk wel degelijk dat de organisatie iets geleerd heeft van 2018, heb je LCD soundsystem een keer live, betaal je bets een flinke prijs, staat er maar 25% van de bezoekers te kijken. Dan kom je dus uit op Christine and the Queens als hoofdact voor de 2019 zondag. Want het maakt geen verschil om een act van 50.000 euro neer te zetten, of een van 250.000 euro: mensen gaan toch weg.
Het is dan wel van belang dat je een hype-act boekt, die wel goedkoop is, maar wel een hype is.

Ik snap nu iig waarom sommige festivals op donderdagavond beginnen, zaterdag eindigen en zondag de uittocht hebben.
Lijstje:
Black Keys
Chromatics
Belle & Sebastian
Mura Masa
Weyes Blood
Drugdealer
Squid
Flamingods
The Murder Capital
Pond
Wand
wellicht ?

O, ik denk dat ik weer de enige ben die geen Nick Cave, geen Lana del Rey en geen Bjork wil zien, zeker ?
Doe dan maar de indie-lievelingetjes van mn dochter: MISSIO en Grandson.

nitotheno wrote:
Zou zelf een combinatie van Lorde/Lana del rey, Brockhampton en Beach house een hele mooie vinden, ook passend in het niet te grote afstand willen hebben tussen hoofdact en undercard. Mogelijk iets te kleine namen, maar met een goede undercard zou het kunnen werken denk ik.

Helaas zie ik Brockhampton niet gebeuren, want Mojo. Zou wel echt kneiter vet zijn om een headline show van hun te zien op een Nederlands festival.

Zou Lorde én Lana del rey op één dag niet te duur zijn?

Eén van de twee bedoelde ik :')

Vind dat zelf een beetje rare logica. Zoveel boeit het toch niet dat het zondagavond is?

Naja, er zijn boven al diverse redenen genoemd waarom mensen weg gaan. Wij moesten de hond ophalen bij de oppas die de dag erop op vakantie ging. Bij een echt goede afsluiter hadden we daar wel een oplossing voor gevonden maar met CRJ en Christine hebben we die moeite niet gedaan. En ik denk dat veel mensen, met enigszins vergelijkbare "problemen", er zo over hebben gedacht. Ik ben alleen verbaasd dat Janelle Monae kennelijk ook de aandacht onvoldoende wist te trekken op DTRH. Kennelijk is dit soort pop acts toch niet populair genoeg onder het festivalpubliek. Dat is denk ik eerder de les die hieruit getrokken kan worden. En voor degene die nou gaat roepen, "maar LCD Soundsytem dan, dat was wel een top act".. LCD SS is een act die net 2x Paradiso uitverkoopt en in het verleden al ontelbaar keren in Nederland en België is geweest. LCD SS is gewoon een te kleine act die niet exclusief genoeg was als afsluiter.

jarne wrote:
Nick Cave brengt ook nieuw album uit in 2019/2020, lijkt mij voor BKS een ideale haalbare headliner die ze nog niet gehad hebben

Mooie naam, maar zit hij niet vast aan LiveNation?

In Utrecht in Mei ontkende hij categorisch dat hij bezig was met een nieuwe Bad Seeds plaat. Waar komt deze info vandaan? Zou voor mij echt een droom headliner zijn. Zou ik voor blijven op Zondag ?

Het achterliggende idee zou dan zijn dat een grote groep van de bezoekers van specifiek BKS en DTRH het op zondagavond niet laat wil maken want ze moeten op maandag weer op hun werk verschijnen (vakantiedagen zijn niet eindeloos) en de kinderen moeten weer naar school (eerst bij opa en oma ophalen). Als je dan een beetje keuze hebt welke act je op welke dag zet kun je de act die het minst aansluit bij die groep als hoofdact op zondag zetten.

Als de act zo weinig aansluit bij de hoofddoelgroep is de vraag voor mij eerst of je die act nou persé moet willen boeken.

Timmetje wrote:

Naja, er zijn boven al diverse redenen genoemd waarom mensen weg gaan. Wij moesten de hond ophalen bij de oppas die de dag erop op vakantie ging. Bij een echt goede afsluiter hadden we daar wel een oplossing voor gevonden maar met CRJ en Christine hebben we die moeite niet gedaan. En ik denk dat veel mensen, met enigszins vergelijkbare “problemen”, er zo over hebben gedacht. Ik ben alleen verbaasd dat Janelle Monae kennelijk ook de aandacht onvoldoende wist te trekken op DTRH. Kennelijk is dit soort pop acts toch niet populair genoeg onder het festivalpubliek. Dat is denk ik eerder de les die hieruit getrokken kan worden. En voor degene die nou gaat roepen, “maar LCD Soundsytem dan, dat was wel een top act”.. LCD SS is een act die net 2x Paradiso uitverkoopt en in het verleden al ontelbaar keren in Nederland en België is geweest. LCD SS is gewoon een te kleine act die niet exclusief genoeg was als afsluiter.

LCD Soundsystem is dan ook een act die je liever wil zien op een festival dan in een AFAS, en hun BKS-set was erg sterk. Maar als BKS vorig jaar Arctic Monkeys op zondag had kunnen programmeren en LCD SS op de vrijdag was dan had het veld gewoon 3 avonden vol gestaan.
Het is dus ook een kwestie van programmeren. Christine voelde nu (ook door het late tijdstip en de relatief korte settijd) bijna als een soort toegift.

selurxela wrote:

Timmetje wrote:

Naja, er zijn boven al diverse redenen genoemd waarom mensen weg gaan. Wij moesten de hond ophalen bij de oppas die de dag erop op vakantie ging. Bij een echt goede afsluiter hadden we daar wel een oplossing voor gevonden maar met CRJ en Christine hebben we die moeite niet gedaan. En ik denk dat veel mensen, met enigszins vergelijkbare “problemen”, er zo over hebben gedacht. Ik ben alleen verbaasd dat Janelle Monae kennelijk ook de aandacht onvoldoende wist te trekken op DTRH. Kennelijk is dit soort pop acts toch niet populair genoeg onder het festivalpubliek. Dat is denk ik eerder de les die hieruit getrokken kan worden. En voor degene die nou gaat roepen, “maar LCD Soundsytem dan, dat was wel een top act”.. LCD SS is een act die net 2x Paradiso uitverkoopt en in het verleden al ontelbaar keren in Nederland en België is geweest. LCD SS is gewoon een te kleine act die niet exclusief genoeg was als afsluiter.

LCD Soundsystem is dan ook een act die je liever wil zien op een festival dan in een AFAS, en hun BKS-set was erg sterk. Maar als BKS vorig jaar Arctic Monkeys op zondag had kunnen programmeren en LCD SS op de vrijdag was dan had het veld gewoon 3 avonden vol gestaan.

Dat denk ik ook. Maar dat illustreert toch juist dat LCD SS gewoon niet interessant genoeg was als afsluiter? Anders had het veld op zondag ook vol gestaan.

Processierups wrote:

selurxela wrote:

Timmetje wrote:

Dat denk ik ook. Maar dat illustreert toch juist dat LCD SS gewoon niet interessant genoeg was als afsluiter? Anders had het veld op zondag ook vol gestaan.

Het illustreert dat de naam LCD Soundsystem voor een deel van het publiek onvoldoende tot de verbeelding sprak om tot het eind van het festival te blijven. De set zelf was wel degelijk sterk genoeg (waarschijnlijk de sterkste headlineset van de afgelopen 2 BKS'en).

We kunnen natuurlijk een langdurige semantische discussie beginnen of "niet interessant genoeg zijn" en "onvoldoende tot de verbeelding spreken" niet heel erg vergelijkbare uitdrukkingen zijn, maar volgens mij zeggen we precies hetzelfde. Alleen voeg jij er nog aan toe dat jijzelf het erg goed vond. Ik kan daar niks over zeggen, want wij waren door omstandigheden al weg (was graag gebleven). Maar om in de semantiek t blijven hangen: de set was niet sterk genoeg, jij vond de set sterk genoeg ?

En het gaat er ook helemaal niet om of het goed of slecht is. LCD SS is gewoon te klein en te weinig exclusief als headliner voor een festival als BKS. Daardoor trekken ze onvoldoende publiek. Zie het (kennelijk) nogal lege veld. Ik vel geen waardeoordeel over hun muziek. Maar wel over hun aantrekkingskracht op grotere groepen. Hetzelfde geldt voor Christine. Ook geen publiekstrekker. En dus kennelijk Janelle Monae ook niet. En dat laatste verbaasde mij heel erg want dacht dat dat een topboeking was voor een festival als DTRH. Kortom, maar goed dat ik geen programmeur ben.

Processierups wrote:

selurxela wrote:

Timmetje wrote:

Nee, dat wil zeggen dat ze niet populair genoeg waren. Op die reden moet je er een Björk ook nooit zetten, want die trekt een minder vol veld dan een Strokes of Black Keys. Terwijl het wel een interessantere naam is, en op en top BKS. (Begrijp me niet mis: ik hou enorm van de Strokes en BK hè)

Laat ons hopen dat ze minder evidente headliners als LVD SS en CATQ blijven boeken. Om die reden is Best Kept Secret gemaakt. Het is de enige plek waar je iets als een Beck, of Christine, of LCD of Run The Jewels in die positie kan zien. In het donker, in een headlineslot op een prachtige locatie.

Maar de discussie begon over de redenen waarom dat veld op zondagavond leeg is. En dat is m.i. dat mensen de acts niet interessant genoeg vinden. Dat jullie (en/of ik) dat wel vinden is volstrekt niet relevant. De vertrekkers vinden kennelijk wel. Dus als dat veld voller moet op zondag (wat mij persoonlijk overigens zal jeuken) moet je anders programmeren.

Maar de discussie begon over de redenen waarom dat veld op zondagavond leeg is. En dat is m.i. dat mensen de acts niet interessant genoeg vinden. Dat jullie (en/of ik) dat wel vinden is volstrekt niet relevant. De vertrekkers vinden kennelijk wel. Dus als dat veld voller moet op zondag (wat mij persoonlijk overigens zal jeuken) moet je anders programmeren.

Ah ok. Ik vind het wel goed zo. Het veld zal minder vol staan bij de ene act dan bij de andere. Boeien. Het is BKS, een festival dat niet draait rond de 'volste velden'. Editors was de eerste act die hun dag uitverkocht, en dus de act die de meeste mensen 'interessant' vinden, maar wel de headliner die het minste paste op een BKS naar mijn gevoel.

Als ze volgend jaar een nieuwe Radiohead kaliber act kunnen boeken, prima! (Nick Cave! Strokes!) Als ze kleinere headliners neerzetten die perfect binnen het kader passen maar minder volk trekken, ook prima! (PJ Harvey! Solange!)

Als ik mag dromen, dan krijgen we volgend jaar een triootje a la:
Björk - Solange - The Strokes
Nick Cave & The Bad Seeds - d'Angelo - Blur
David Byrne - Massive Attack - Frank Ocean
A Tribe Called Quest - PJ Harvey - Tame Impala

Ik had niet verwacht dat Nick Cave met een album zou komen. Anders had ik hem 4 van de 5 plekken op mijn wenslijst gegeven.

Mijn headliners droomlijstje: Nick Cave - PJ Harvey - Anderson .Paak en een hele mooie plek voor Big Thief.

Processierups wrote:

jarne wrote:
Nick Cave brengt ook nieuw album uit in 2019/2020, lijkt mij voor BKS een ideale haalbare headliner die ze nog niet gehad hebben

Mooie naam, maar zit hij niet vast aan LiveNation?

In Utrecht in Mei ontkende hij categorisch dat hij bezig was met een nieuwe Bad Seeds plaat. Waar komt deze info vandaan? Zou voor mij echt een droom headliner zijn. Zou ik voor blijven op Zondag
1f602.svg

een artikel uit januari (https://www.nme.com/news/music/nick-cave-bad-seeds-new-album-2019-amazing-update-2436527) + Grinderman ook mogelijkheid mss
https://www.nme.com/news/music/nick-cave-hints-that-third-grinderman-album-is-coming-2535046

Maar kan natuurlijk dat het niet voor direct is...

Heb het gevoel dat hij dan sneller met Grinderman op pad gaat dan met de Bad Seeds. Puur omdat hij met die laatste tot vorig jaar nog die (geweldge) tour deed.

Ergens zou ik het een vette zet vinden om ze te laten headlinen (Grinderman dan), maar als headliner in de TWO zou dit geweldig kunnen werken.

Users who are viewing this thread