Best Kept Secret 2018

Volgens mij heeft dit forum al een aantal keer de juiste headliner line-up bedacht..... :) Ik ben echt benieuwd wanneer de eerste namen worden gedropt. Heel benieuwd. 2 jaar geleden was het volgens mij rond mid december....

Muse heeft de afgelopen jaren wel duidelijk laten zien dat zij zwaar de commerciële kant op willen gaan (als in, stadionrock nummers etc.). Verder dikke prima, alleen ver weg van dit festival blijven. Best Kept Secret heeft toen der tijd gezegd richting een Primavera of Way Out West idee te gaan qua muziek en die boeken ook niet de Muse, Greenday of Kings of Leon etc.

Please mensen. Muse is 100% het tegenovergestelde van waar BKS voor staat, als ‘ontdekkingsfestival’. Ja, Editors stond er ook, maar dat is wel een bekende ‘uitschieter’. Maar als je Muse boekt, kan je er ook KoL, Green Day en Rammstein neerzetten. Wat is dan het verschil met Pinkpop nog (behalve de schaal)?

Dit inderdaad.

We zitten hier toch in het BKS - topic hé? Dacht dat ik even verdwaald was en in het PP-topic zat.. Muse op BKS, dan snap je écht niet waar BKS voor staat :lol:

We zitten hier toch in het BKS – topic hé? Dacht dat ik even verdwaald was en in het PP-topic zat.. Muse op BKS, dan snap je écht niet waar BKS voor staat
1f606.svg
ik zie het probleem niet

mattman wrote:
Please mensen. Muse is 100% het tegenovergestelde van waar BKS voor staat, als ‘ontdekkingsfestival’. Ja, Editors stond er ook, maar dat is wel een bekende ‘uitschieter’. Maar als je Muse boekt, kan je er ook KoL, Green Day en Rammstein neerzetten. Wat is dan het verschil met Pinkpop nog (behalve de schaal)?

KOL mag van mij de volgende keer naar BKS hoor, vooral wegblijven van omgeving Pinkpop.

Slecht plan. Gebeurt niet!

We zitten hier toch in het BKS – topic hé? Dacht dat ik even verdwaald was en in het PP-topic zat.. Muse op BKS, dan snap je écht niet waar BKS voor staat
1f606.svg

Ik denk dat ik wel een beetje snap waar BKS voor staat. Maar ik vind Muse daar (behalve de schaal waarin ze doorgaans optreden) niet zo heel ver vandaan staan. Althans niet verder dan bijvoorbeeld Editors. Ik begrijp heus wel dat bijvoorbeeld Coldplay niet op BKS thuishoort.

Wat is in jouw ogen dan precies de reden dat Muse daar not done is? Misschien begrijp ik het dan beter.

Volgens mij heeft dit forum al een aantal keer de juiste headliner line-up bedacht….. ? Ik ben echt benieuwd wanneer de eerste namen worden gedropt. Heel benieuwd. 2 jaar geleden was het volgens mij rond mid december….

Langzamerhand is iedere mogelijke combinatie van de 6 of 7 veelgenoemde headliners al wel langsgekomen, ja.

Inmiddels heeft zo ongeveer ieder middelgroot of groot festival in juni de headliners al wel bekend gemaakt. Primavera Sound volgt nog (op 16 december is er kennelijk een besloten happening waar het programma bekend wordt gemaakt). Wacht BKS daarop (en hangt er wellicht nog een naam die nog niet voor andere festivals is aangekondigd), of zoekt Friendly Fire een goed moment in de luwte van de Mojo-aankondigingen van afgelopen weken?

mattman wrote:

Waarschijnlijk beschouwen we Muse dan verschillend. Ik vind Muse weliswaar een stadionrockband, maar wel eentje die grenzen probeert op te zoeken. Met telkens vernieuwende albums, waarop nieuwe paden worden verkend.

Geen rechttoe rechtaan standionrock.

Dat is wat mij betreft een goede reden om Muse wel serieus te nemen voor BKS.

Oei, ik heb inderdaad wel een andere mening over Muse. De enige grenzen die ze opzoeken, zijn die van de bombast. Hoe groots kunnen we klinken. Da's prima hoor, want lang niet iedereen slaagt daar zo succesvol in, maar muzikaal gezien is het echt wel redelijk rechttoe rechtaan stadionrock. Zo'n Time Is Running Out, Hysteria of Plug In Baby, het zijn prima nummers maar erg complex zitten die nu ook weer niet in elkaar. Sterke show, leuke act om op te springen en "your ass belongs to me now" mee te scanderen, maar voelt als een tang op een varken om die op een 'progressief' festival als BKS te zetten.

Radiohead is dé droomheadliner als alternatief festival. De headliners van vorig jaar waren imo de meest ambitieuze set die ze al hebben weten realiseren. Muse, een rasechte stadionband vergelijken met het meest ambitieuze project van BKS tot nu toe is gewoon fout. Muse vergelijken met Editors versta ik ook echt niet. Internationaal gezien komen die nog niet eens aan de hielen van Muse. Editors is qua muziek toch nog net iets anders als Muse daarbij zal dat waarschijnlijk het uiterste zijn qua mainstream dat BKS zal gaan. Daarbij komt nog is het kostenplaatje. Denk je nu echt dat ze liever Muse zonder goede undercard of een kleinere alternatieve act met een goede undercard.
Uiteindelijk denk ik dat die undercard nog nét iets belangrijker is dan het headlinertrio. Het staat letterlijk in de naam van het festival dat het dient om artiesten en bands te ontdekken.. En dan ga je daar Muse zetten? Dat snap ik niet.. :p

Radiohead is dé droomheadliner als alternatief festival. De headliners van vorig jaar waren imo de meest ambitieuze set die ze al hebben weten realiseren. Muse, een rasechte stadionband vergelijken met het meest ambitieuze project van BKS tot nu toe is gewoon fout. Muse vergelijken met Editors versta ik ook echt niet. Internationaal gezien komen die nog niet eens aan de hielen van Muse. Editors is qua muziek toch nog net iets anders als Muse daarbij zal dat waarschijnlijk het uiterste zijn qua mainstream dat BKS zal gaan. Daarbij komt nog is het kostenplaatje. Denk je nu echt dat ze liever Muse zonder goede undercard of een kleinere alternatieve act met een goede undercard.
Uiteindelijk denk ik dat die undercard nog nét iets belangrijker is dan het headlinertrio. Het staat letterlijk in de naam van het festival dat het dient om artiesten en bands te ontdekken.. En dan ga je daar Muse zetten?

Okee, ik denk dat we voor 95% hetzelfde over BKS denken. Ik schat Muse iets alternatiever in denk ik. Met de wetenschap dat ze inderdaad ook stadions doen. Maar ook Lowlands twee jaar jaar geleden.

Het aspect van de undercard vind ik wel heel interessant. Ik snap dat ze Radiohead beschouwden als de droomheadliner (zijn ze in mijn ogen ook), maar voor mijn gevoel heeft BKS vorig jaar teveel ingezet op de headliner en juist het programma in de breedte minder sterk gemaakt dan in het verleden. Dus inderdaad liever een programma met Radiohead en zonder sterke undercard. Dat zou ik dan ook niet verwachten. Vandaar dat ik de vergelijking trek tussen Muse en Radiohead (die qua kosten waarschijnlijk echt geen kilometers uit elkaar liggen).

En sorry, maar voor de muziekliefhebber staan er altijd bekende namen, waarvan je onmogelijk kunt gaan beweren dat ze nog te ontdekken vallen. Dat ontdekken zit inderdaad in de undercard, niet in de headliner.

En nogmaals sorry: Editors is een stuk kleiner dan Muse, maar qua toegankelijkheid, mainstream en bombast ook geen alternatieve rockband natuurlijk. Los van het gegeven dat ze werkelijk overal staan.

eigenlijk best een aparte discussie wel... leuk...

Als Muse blijkt begin juni eerst VS te touren is de discussie voor niets uiteindelijk.
Maar, ik zie nog altijd geen sluitend argument wat Muse geen headliner voor BKS maakt, er schuilt veel te veel eigen mening in de argumenten.
Ik denk dat het een zeer sterke naam is voor het festival, het is een 100% headliner.
Ik denk dat het een frisse wind is bij BKS die het wel mogelijk kan maken, denk ik...

Gevoelsmatig is er voor beide kanten iets te zeggen. Maar eigenlijk is Muse gewoon een type Editors, maar dan van het formaat Radiohead. Dus ik zie ook niet zo snel waarom het niet zou kunnen. Dat ik liever heb dat ze het niet doen (o.a. vanwege de undercard) staat daar los van.

Maar wat Dennis ook zegt, in mei zijn ze nog in de VS, dus zou zomaar kunnen (misschien zelfs heel waarschijnlijk) dat ze daar ook de begin-juni festivals nog mee pakken. Dan zijn ze niet eens een optie voor BKS.

Los van het gegeven dat ze werkelijk overal staan.

Dat is voor mij eigenlijk wel de essentie waarvoor ik naar BKS ga. Geen roulerende act die je al ergens anders op een festival ziet staan, zoals de bands op Pukkelpop vorig jaar de volgende dag bijna allemaal naar LL gingen. Een Rivella headliner: beetje vreemd, maar wel lekker. ;-)

Ik snap wel de reacties hier.. Muse is voor mij (net als The Killers) net op het randje. Maar volgens mij hebben ze nooit aangegeven dat ze een Primavera pretenderen te zijn, alleen dat ze een festival zijn waar ze zelf heen zouden willen. Ik denk samen met mij heel veel mensen een goed en nostalgisch gevoel hebben bij Muse. En als je ze kan krijgen als buitenkansje (zoals toen met Lowlands) zou ik niet weten waarom je nee tegen deze band zegt.

Eerder stonden er ook gewoon commercieele headliners als Arctic Monkeys, Editors, Arcade Fire, Alt-J, Sígur Rós, Elbow, Noel Gallagher's High Flying Birds, The Libertines, Franz Ferdinand, Damien Rice etc. Voor mij persoonlijk valt Muse wel in dit rijtje namen, het zijn namelijk allemaal bands waarvan ik de CD's gekocht toen ik naar dit genre muziek begon te luisteren. En daarna dieper op het genre ben in gegaan, maar nog steeds wel een kleine zwak heeft voor dit soort bands. En ik denk niet dat ik niet op mezelf sta hiermee. En buiten de headliners om hebben we ook al Bloc Party, Typhoon, Two Door Cinema Club, George Ezra, The 1975, Of Monsters And Men, Mozes & The Firstborn, The Maccabees, Thomas Azier, Miles Kane, CHVRCHES etc. op BKS gezien.

Dat zijn ook namen die eerder op Lowlands staan dan op Primavera.

Maar bands die een nostalgisch gevoel opwekken is geen criterium voor BKS hé. Dan zouden Limp Bizkit, Offspring en Linkin Park er ook kunnen staan.

Maar misschien is deze discussie wat aan het ontaarden. De kans dat Muse naast dat Rock in Rio show nog veel EU festivaldata toevoegt is eerder klein. Die staan volgend jaar gewoon weer op Pinkpop, waar ze prima passen (en daar zijn we het wel allemaal over eens). :-)

eigenlijk best een aparte discussie wel… leuk…

Als Muse blijkt begin juni eerst VS te touren is de discussie voor niets uiteindelijk.
Maar, ik zie nog altijd geen sluitend argument wat Muse geen headliner voor BKS maakt, er schuilt veel te veel eigen mening in de argumenten.
Ik denk dat het een zeer sterke naam is voor het festival, het is een 100% headliner.
Ik denk dat het een frisse wind is bij BKS die het wel mogelijk kan maken, denk ik…

Als je hier van uit gaat, dan kan elk festival elke act boeken ongeacht wat. Leuk hoor, alleen dan gaat uiteindelijk alles op een Pinkpop o.i.d. lijken en juist de alternatieve of niche acts blijven dan links leggen, want hè. Er moet natuurlijk wel geld verdiend worden. Dat is voornamelijk de reden waarom iets als BKS het leuk doet om hetgeen te boeken wat normaliter links blijft liggen of juist acts als headliner wegzetten. Gun de kleine acts een groter podium.

En dit is geen "verschuilde mening", maar een feit.

Maar bands die een nostalgisch gevoel opwekken is geen criterium voor BKS hé. Dan zouden Limp Bizkit, Offspring en Linkin Park er ook kunnen staan.

Maar misschien is deze discussie wat aan het ontaarden. De kans dat Muse naast dat Rock in Rio show nog veel EU festivaldata toevoegt is eerder klein. Die staan volgend jaar gewoon weer op Pinkpop, waar ze prima passen (en daar zijn we het wel allemaal over eens).
1f642.svg
Nee die zitten echt in het metal/punk gedeelte. En Muse neigt (vroeger) dan toch meer richting de Indie (rock). En in dat kader heeft BKS echt al een hoop namen van gehad.

Nogmaals, voor mij hoeft het ook echt niet. Maar ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.

Er staat toch vaak een soort van reunie- of eighties-act op BKS? (Pixies, The Jesus and Mary Chain...) Misschien is The Cure of een The The (eerder hier horen vallen) dus best plausibel? In dat kader, past een Paul Weller (verkoopt Paradiso nog steeds uit, maar o o wat duur) of een Brian Ferry dan ook op dit festival? En zo schieten er nog wat oudere rotten met een behoorlijke relevantie in de muziek door mijn hoofd... En een Mura Masa als dansbare afsluiter? Al heb ik persoonlijk liever een The XX of Royal Blood. Years and Years komt met een 2e album en zou ik ook een zeer fijne toevoeging vinden aan de wat 'zwaardere kost'.

Years and Years komt met een 2e album en zou ik ook een zeer fijne toevoeging vinden aan de wat ‘zwaardere kost’.

Hahaha!
Je moet maar durven, al verscheidene pagina's discussie dat Muse en The Killers geen BKS namen zijn en dan kom jij met Years And Years af?

Laten we ineens het Eurovisiesong festival live uitzenden vanop de Main Stage van BKS

Users who are viewing this thread