Alcatraz Open Air 2026

Ja de Swamp is stácked op zaterdag! Al zou ik die dag enkel bij die stage mogen komen dan zou ik nog een topdag hebben. Maar ook hier is er weer forse concurrentie van de andere podia, wat maakt dat ik een aantal van de acts die ik zou willen zien waarschijnlijk ga missen.

De eerste is meteen ook de meest impactvolle: Amorphis, normaal een band die ik op elk festival aan zou kruisen als een must see. Maar komende Alcatraz editie voorzie ik een clash met Coroner. En dat vind ik een dermate bijzondere boeking dat ik daar hoe dan ook bij wil zijn. Met pijn in het hart, want Amorphis is live altijd steengoed.

Orbit Culture en Alcest zijn twee bands die ik tot mijn favorieten reken. Alcest is één van de bands die ik het vaakst casual luister als ik niet aan het inluisteren ben voor festivals of nieuwe albums aan het beluisteren ben. (Toegegeven, heel veel tijd voor casual luisteren blijft er niet over...). En de twee sets die ik vorig jaar van Orbit Culture heb gezien, behoren voor mij tot de beste livesets van het jaar. Dus ja, tenzij er iets geks gebeurt ga ik deze bands niet missen.

Carach Angren en Hate heb ik allebei nog nooit live gezien en daar wil ik op Alcatraz verandering in gaan brengen, als het tijdschema dat toelaat (met name bij CA heb ik zo mijn twijfels, gelet op de programmering in La Morgue en Helldorado). Klinkt op album beiden als prima bands, waar ik me goed mee zou vermaken.

Immolation en Aura Noir moet ik allebei nog wat meer naar gaan luisteren om te beoordelen of ik er naartoe ga. Maar (ja, het wordt nogal een repeterend verhaal), ook bij deze bands wacht ik nog even af hoe de clashfinder eruit gaat zien, voordat ik me er echt in ga verdiepen. Maar op basis van de snippets die ik tot nu toe heb gehoord, is de interesse wel gewekt.

Jungle Rot en Vacuous skip ik vrijwel zeker.

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: Joslittel en MetalLimbo
Bij die Hope as a Weapon lijkt het net alsof MC Martin de vocals doet.

Bij die Hope as a Weapon lijkt het net alsof MC Martin de vocals doet.
zijn volgens mij wel de meest "established" band van alle bands die aan de alcatraz bash meededen. Hebben toch al een naam voor zichzelf gemaakt in Wallonië.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
zijn volgens mij wel de meest "established" band van alle bands die aan de alcatraz bash meededen. Hebben toch al een naam voor zichzelf gemaakt in Wallonië.
Ze hebben in elk geval een toffe bandnaam.

Amorphis: als die inderdaad clashen met Arch Enemy, dan zal het er helaas niet van komen. Maar is normaal wel een band die ik heel graag hoor. Wou ze 31 december jl nog in Finland gaan zien met nieuwjaar maar is er niet van gekomen

Orbit Culture: heerlijke band

Alcest: niks voor mij

Immolation: niks voor mij

Carach Angren: als er niks tegenover staat

Aura Noir: misschien

Jungle Rot: niks voor mij

Hate: niks voor mij

Vucuous ofzoiets: ken ik niet maar zzzzz dan slaap ik nog. Dus ga ze ook niet checken. Stomme naam ook

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Swamp is een interessante stage op zaterdag.

Must: Amorphis wil ik heel graag zien, klassiekers als The Bee en House of Sleep zijn echt geweldig. Moet het nieuwe album van vorig jaar wel nog eens goed inluisteren, die is wat aan mij voorbijgegaan. Hopelijk geen clash met Arch Enemy. Vorig jaar begon Obituary ook vlak na Avatar dus als het zo opnieuw kan gepland worden, zou ik tevreden zijn. Alcest is ook een zekerheid, integrerende band die ik nog niet live heb gezien. Ook benieuwd naar Orbit Culture, onder andere door hun goede livereputatie. Of toch van horen zeggen, o.a. hier op het forum. Bovendien sterk aan het groeien dus die gaan in de toekomst nog hoger staan. Zou echter wel kunnen dat ik ze skip ten voordele van Castle Rat, timetable nog even afwachten.

De rest ga ik normaal niet zien, zijn niet echt mijn genre.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
1777888237905.png

Lekkere swamp lineup hoor. Van het invullen van deze clashfinder krijg ik weer extra veel zin in Alcatraz :)

Alcest klikt nooit echt op album, maar van wat ik heb gehoord is het live wel de moeite waard dus ik ben benieuwd.

Orbit Culture al eerder gezien en Amorphis niet vandaar Amporhis 1 trede hoger in de tierlist

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Jamel
Hopelijk geen clash met Arch Enemy. Vorig jaar begon Obituary ook vlak na Avatar dus als het zo opnieuw kan gepland worden, zou ik tevreden zijn.
Ik hoop met je mee, maar ik vrees er voor.
Avatar was een uitzondering, maar waren ook geen headliner, dat was Extreme die ervoor speelden.

Link naar de poll volgt altijd op de 3e dag (overmorgen).
Het idee is eigenlijk om de eerste twee dagen bands te bespreken en aan te prijzen, en iedereen de kans te geven om bands die ze niet (zo goed) kennen in te luisteren.
Daarna dus afsluiten met een poll.
Ik reageer even hier op dit bericht uit het Graspop topic omdat ik mij alleen tegen de tierlist hier aan bemoei... Maar ik kom er dus achter dat ik het helemaal fout doe, ik ga telkens pas inluisteren wat ik nog niet ken op het moment dat ik die poll wil gaan invullen :LOL: iets met uitstelgedrag en deadline werken denk ik. Maar beter laat dan nooit! Hate klinkt verrassend goed eigenlijk, Amorphis daarentegen blijft nog wat zoeken naar de klik voor mij. Volledige lijstje volgt nog!

Users who are viewing this thread