Tot nu toe was vrijdag op de twee headliners na geen hoogvlieger voor mij. De Jupiler stage brengt daar wel verandering in:
Lionheart: altijd wel een feestje, lekkere West Coast Hardcore. Ik hoop enkel dat ze niet clashen met de headliners op main.
Kublai Khan TX: kende ik niet. Ik zag ze, voor ze op Graspop werden aangekondigd, al op meer festivalaffiches verschijnen voor komende zomer, en ben ze dan uit curiositeit beginnen opzoeken. Ik denk dat dit een van de optredens is waar ik hardst naar uitkijk van heel het weekend!
We Came As Romans: goh, bwah, ja, ken er ook niet meteen nummers van, maar wel oké denk ik?
Drain: ook met behulp van de research een optreden waar ik heel hard naar uitkijk!
Guilt Trip: idem, pompen maar!
Letlive.: hoewel het de 'originele band' van Jason Butler, maar zag hem alleen nog maar met Fever 333. Dat in het achterhoofd houdend ga ik zonder al te veel research kijken om me te laten omver blazen (hopelijk).
Thornhill: wordt hoogstwaarschijnlijk ook mijn opener van de dag!
Toch altijd mooi om te zien hoe de smaken hier verschillen.
Waar de een bij een bepaald podium nog niet dood gevonden wil worden, voelt de ander zich er als een vis in het water.
Dat doet GMM dan ook al jaren goed, een zo breed mogelijk publiek aanspreken.
Ook dit jaar worden de punk en core liefhebbers weer uitstekend bediend, met zelfs 4 van de 8 headliners op de main stages.
En dat is ook logisch, het zijn gewoon ontzettend populaire genres, zeker bij een jonger publiek.
Zelf heb ik over het algemeen niet heel veel met core en punk, maar zeker ook niet ertegen.
Sterker nog, sommige bands behoren tot mijn favorieten en must-sees (o.a. Parkway Drive, Lorna Shore, Electric Callboy, The Offspring, Bad Religion).
Toch zie ik dat soort bands niet vaak op GMM, simpelweg omdat andere (metal) bands het meestal winnen.
Als ik echter puur alleen naar deze Jupiler Stage zou kijken, dan zou ik me daar best een dagje aardig kunnen vermaken.
Bij het inluisteren gisteren kwam ik toch wel leuke dingen tegen.
Met name de wat lompere hardcore kan ik aardig waarderen, merk ik.
Ik snap echt wel de aantrekkingskracht van hardcore: de energie, de sfeer, de publieksinteractie, de kameraadschap, etc.
Bij bands als Lionheart en Drain had je mij enkele tientallen jaren (en kilo's) geleden dan ook zeker wel in de moshpits kunnen vinden.
Kublai Khan TX en Guilt Trip klinken ook best lekker.
We Came As Romans en Thornhill zijn mij wat te gelikt, letlive. is ook niet zo mijn ding.