Alcatraz Open Air 2026

Ik overweeg de donderdag en de vrijdag te komen.
Vrijdag dan wel o.m. specifiek voor het kwartet Savatage, Thy Art is Murder, Igorrr en Amenra.

Volgens de clashfinder spelen Savatage en Thy Art is Murder samen. Lijkt dat een uitgemaakte zaak of is dat toch nog echt wel gissen?

• Pray
Waarderingen: MetalLimbo
Ik overweeg de donderdag en de vrijdag te komen.
Vrijdag dan wel o.m. specifiek voor het kwartet Savatage, Thy Art is Murder, Igorrr en Amenra.

Volgens de clashfinder spelen Savatage en Thy Art is Murder samen. Lijkt dat een uitgemaakte zaak of is dat toch nog echt wel gissen?
De Helldorado overlapt normaal altijd met de Prison. Maar op basis van de poster is Thy Art Is Murder de grootste naam in de Helldorado dan zou ik verwachten dat die gaan clashen met Slaughter To Prevail. Als dat zo is ga je dus die 4 bands op een rij wel kunnen zien.

De Helldorado overlapt normaal altijd met de Prison. Maar op basis van de poster is Thy Art Is Murder de grootste naam in de Helldorado dan zou ik verwachten dat die gaan clashen met Slaughter To Prevail. Als dat zo is ga je dus die 4 bands op een rij wel kunnen zien.
Ah top, dat ware ideaal! Slaughter to Prevail ben ik gaan kijken in de AB, dus geen erg als ik die mis (en een stukje van Igorrr missen ook geen ramp want die ook in de AB gezien, kwestie dat ik ze toch gezien heb als niet naar Alcatraz zou gaan).

• Leuk
Waarderingen: johanra
my-image (2).png

Voor mij springen er deze dag twee acts bovenuit: Mushroomhead en Primus. De eerste vind ik gewoon heerlijke muziek én nog nooit gezien. Dus die ga ik niet missen. Primus zijn dan weer legendes die ik nog maar één keer heb mogen aanschouwen, ooit op Graspop. Ze staan 2 weken later ook op ATG dus het kan zijn dat ik ze op Alcatraz toch skip en ze op ATG ga bekijken. Het is ook een avond met veel concurrentie op Alcatraz..

Psychonaut staat dan weer wat treetjes lager. Geweldige band maar ze staan deze zomer op alle drie de grote festivals waar ik heenga. Vermoed dat ik ze hier ga overslaan voor óf rust óf een andere band. Mantah, Municipal Waste en Brutal Sphincter zijn allemaal toffe stevige (feest) acts die leuk zijn om mee te pakken maar tegelijkertijd ook een prima slachtoffer in een clash.

• Leuk
Waarderingen: Jamel en MetalLimbo
1000015999.png
Zaterdag wordt het afwisseldagje tussen de the swamp en de helldorado. Met kleine tussenstopjes aan de prison stage voor Biohazerd, Hatebreed en Arch Enemy. Ik dacht steeds dat zondag voor mij de topdag is maar begin te twijfelen die zaterdag is ech goed!

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
my-image (8).png

Jaaaa, daar zijn we weer!

Geen bijzonder drukke Helldorado dag voor mij dit, maar toch enkele leuke dingen te doen.

Psychonaut is simpelweg vanwege diverse redenen één van mijn favoriete bands. Live altijd steengoed. Dermate goed zelfs dat de boeker van ArcTanGent ze tipt als één van de headliners van de toekomst van dat festival. Mooi compliment voor, met recht, één van Belgium's Finest.

Mushroomhead is een intrigerende act die al jaren meedraait, maar waarvan ik eigenlijk nooit had verwacht de kans te krijgen om ze eens live te zien. Dit wordt namelijk hun eerste optreden ooit in België en ook in Nederland zijn de optredens tot nu toe zeer schaars. Niet helemaal mijn muziek, maar toch net quirky genoeg om me te boeien. En dan schijnt het live ook nog eens een belevenis te zijn, dus dit wil ik wel meemaken! Alleen even kijken of het op Alcatraz gaat worden of een paar dagen later bij mij aan de overkant in Baroeg. Of misschien wel allebei, haha.

Voor Primus gelden een aantal dingen die ik over Mushroomhead schreef eigenlijk ook. Ook dit is een quirky band, waarvan ik niet zo snel nog een kans had verwacht om ze live te kunnen zien. Ik was dan ook aanvankelijk erg enthousiast toen ze werden aangekondigd voor Alcatraz, want ging er zonder meer vanuit dat het iets voor mij zou moeten zijn. Inmiddels moet ik daar, na veelvuldig inluisteren, toch wel flink op terugkomen. De muziek doet me op album namelijk echt helemaal niets. Ik vind er gewoon geen klap aan... Maar goed, ik ga het waarschijnlijk toch live nog een kans geven. Is het niet op Alcatraz, dan wel op ArcTanGent, twee weken later.

Midnight was een paar jaar terug helemaal een hype bij een Vlaamse groep mensen met wie ik op de camping verbleef. Sindsdien heb ik toch een zwak voor ze, hahaha. Weet niet of ik er daadwerkelijk ga kijken, want muzikaal is het niet helemaal mijn ding. Maar wie weet kan ik er wat ruimte voor maken in het loopschema!

De rest is een skip, maar vond dat Municipal Waste het verdient om één trede hoger te staan dan de anderen, omdat ik er heel vroeger nog weleens naar heb geluisterd.

Een dagje later dan gepland, maar daar zal niemand bezwaar tegen hebben, neem ik aan.. ;)

Saturday's La Morgue​

1778298673963.png

Coroner:​

Voor fans van: Voivod, Vektor, Atheist, Kreator, Forbidden, Annihilator

Castle Rat:​

Voor fans van: Faetooth, Lucifer, Green Lung, Uncle Acid & the Deadbeats, Windhand, The Sword

Ratos de Porão:​

Voor fans van: Sepultura (early), D.R.I., Discharge, S.O.D., The Exploited, Brujeria

The Troops of Doom:​

Voor fans van: Sepultura (early), Possessed, Kreator, Sodom, Slayer, Cavalera Conspiracy

(vervolg)

Ronker:​

Voor fans van: IDLES, STAKE, Refused, Crippling Alcoholism, Brutus, Doodseskader

Your Highness:​

Voor fans van: Baroness, Mastodon, Corrosion Of Conformity, High On Fire, Gnome, Herder

Divided:​

Voor fans van: Brutus, LLNN, Psychonaut, STAKE, Amenra, Neurosis

Mortal Scepter:​

Voor fans van: Destruction, Kreator, Sodom, Sepultura, Slayer, Aura Noir

Poseydon:​

Voor fans van: Slayer, Sepultura, Testament, Possessed, Sacred Reich, Death

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Met maar liefst 5 thrash(achtige) bands zit je als old-school thrashhead (waartoe ik mijzelf niet reken) op zaterdag goed in La Morgue.

Veruit meest interessante naam voor mij is Castle Rat, zou ik zeker graag zien, maar waarschijnlijk clashen zij hard met Orbit Culture (of iets anders). Nog niet over uit, wordt mogelijk een momentbeslissing.

Ronker, Your Highness, Divided zijn verder wel interessante Belgische bandjes, hoewel geen echte must-sees.

The Troops Of Doom trok bij de aankondiging direct mijn aandacht, maar bleek ondanks de naam niks met doom te maken te hebben.. 😅

Met maar liefst 5 thrash(achtige) bands zit je als old-school thrashhead (waartoe ik mijzelf niet reken) op zaterdag goed in La Morgue.

Veruit meest interessante naam voor mij is Castle Rat, zou ik zeker graag zien, maar waarschijnlijk clashen zij hard met Orbit Culture (of iets anders). Nog niet over uit, wordt mogelijk een momentbeslissing.

Ronker, Your Highness, Divided zijn verder wel interessante Belgische bandjes, hoewel geen echte must-sees.

The Troops Of Doom trok bij de aankondiging direct mijn aandacht, maar bleek ondanks de naam niks met doom te maken te hebben.. 😅
Eigenlijk ben ik het hier helemaal mee eens! Enige verschil is voor mij dat Cadtle Ratt wel echt een must see is. Heerlijke muziek en dat wordt een van de topshows van het weekend in een dampende Morgue. Verwacht wel veel drukte dus ga er op tijd zijn.

Verder is Coroner interessant maar die verliest de clash dan weer van Amorphis dus laat ik schieten. Misschien dat ik nog even binnenloop voor Your Highness maar verder is het een redelijk Morgue loze dag.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Jamel
Voor mij zijn Coroner en Castle Rat überhaupt de grootste musts van de zaterdag, dus daar ben ik sowieso bij.

Verder hoop ik zeker tijd te kunnen maken voor Your Highness en Divided. YH ken ik al heel erg lang en die maken een heel fijne mix tussen psychedelische rock en stoner metal. En Divided kende ik niet, maar ik als groot fan van post metal werd natuurlijk meteen door hen getriggerd.

Ronker sla ik over. Dat is een band die ik graag heel goed zou willen vinden, want ze komen vaak voorbij op festivals en dergelijke waar ik ook ben. Maar met dit soort noiserock kan ik helaas niet zoveel.

Al die thrash bands staan op de misschien lijst, vooral afhankelijk van de clashfinder.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en MetalLimbo
Your Highness geven altijd wel goede shows.
Divided heb ik eind vorig jaar nog gezien was ook een top optreden en die hebben net de opname van een nieuw album voltooid dus die pak ik zeker mee.
Castle Rat wil ik wel zien maar als ze tegenover Orbit Culture staan neig ik toch eerder naar Orbit Culture.
Coroner staan een paar weken na Alcatraz ook met een headliner show in Kortrijk dus waarschijnlijk doe ik die om de clash met Amorphis op te lossen.

Coroner: best een vette band, maar die winnen het niet van Arch Enemy

Castle Rat: ;iks voor mij

Ratos De Poraro: zou iets voor mij moeten zijn maar moet eens te goed luisteren

The Troops Of Doom: same

Ronker: niks voor mij

Your Highness: leuke band, zanger woont bijna achter mijnen hoek maar ken ik niet persoonlijk, wel sommige andere (ex) leden. Echter ben ik geen heel grote fan van de band dus bijna elke clash verliezen ze. Tegenover Bark op Graspop, van die band ken ik elk bandlid maar die spelen ook muziek uit volledig mijn straat. Your Highness heb ik intussen 5 keer gezien ofzo als het iedere keer eens uit kwam, Bark heb ik al 20 keer gezien

Divided

Mortal Sceptr: zou ik eens moeten checken

Poseydon: vette band maar winnen weinig clashes denk ik

Castle Rat en Coroner heb ik vanwege enthousiasme van anderen hier beiden meerdere kansen gegeven maar zijn mijn ding niet en gezien de clashes misschien maar beter ook.

Ik verwacht niet dat ik in la morgue zal komen op de zaterdag

• Leuk
Waarderingen: Joslittel

Users who are viewing this thread