Alcatraz Open Air 2026

Sunday's Prison Stage

1778547649626.png

Powerwolf:​

Voor fans van: Sabaton, Orden Ogan, Wind Rose, HammerFall, Gloryhammer, Battle Beast

Lamb Of God:​

Voor fans van: Pantera, DevilDriver, Chimaira, Machine Head, Gojira, Soulfly

Saxon:​

Voor fans van: Judas Priest, Iron Maiden, Accept, Motörhead, Diamond Head, Tygers Of Pan Tang

Nevermore:​

Voor fans van: Iced Earth, Savatage, Witherfall, Symphony X, Fates Warning, Sanctuary

• Leuk
Waarderingen: Loek123
(vervolg)

Rose Tattoo:​

Voor fans van: Krokus, UFO, AC/DC, Airbourne, Motörhead, Thin Lizzy

Of Mice & Men:​

Voor fans van: We Came As Romans, Memphis May Fire, Asking Alexandria, Blessthefall, Miss May I, The Devil Wears Prada

Warkings:​

Voor fans van: Orden Ogan, Wind Rose, HammerFall, Gloryhammer, Brothers Of Metal, Sonata Arctica

Bloodbound:​

Voor fans van: Sabaton, Powerwolf, Orden Ogan, Wind Rose, HammerFall, Gloryhammer

Luna Kills:​

Voor fans van: Spiritbox, Vukovi, Poppy, The Pretty Wild, Future Palace, In This Moment

Voor mij in de breedte veruit de sterkste Prison Stage.
Alleen OM&M heb ik niets mee, Rose Tattoo lijkt me wel ok maar geen must, Luna Kills is wel nog enigszins interessant.
De rest zou ik eigenlijk allemaal wel graag zien, met enkele dikke musts.

Als liefhebber van power metal wil ik Bloodbound, Warkings en Powerwolf zeker graag zien, en ook legacy Saxon is gewoon een oerdegelijke band die ik wel zou willen meepikken.

Lamb Of God heb ik nog nooit gezien, is zo'n band die toch lang onder mijn radar is gebleven, maar waar ik bij iedere keer luisteren beetje verrast ben hoeveel nummers ik eigenlijk ken en goed vind.
Wordt nu dus wel de hoogste tijd dat ik die motherfucking invitation maar eens ga aannemen. :cool:🤘

Maar dan Nevermore...
Poeh, waar moet ik beginnen?
Ik was al enthousiast bij de aankondiging en had ze al direct met zwarte viltstift omcirkeld.
Maar bij iedere luisterbeurt (en dat zijn er al vrij veel geweest inmiddels) wordt het voor mij alleen maar beter en beter.
Ik loop nu al weken rond met meerdere nummers in mijn hoofd die te pas en te onpas hun kop opsteken.
Langzamerhand zou ik misschien zelfs al over een lichte obsessie met die band kunnen spreken.. 😅

En ja, ik weet dat die band nooit meer hetzelfde zal zijn zonder de iconische Warrel Dane, maar met Turkse reus Berzan Önen hebben ze in mijn ogen toch een vervanger gevonden die aardig in de buurt komt!
Op 1 april hebben ze (exact 15 jaar en 12 dagen na het laatste optreden met Warrel Dane in de 013) opgetreden in Istanbul, een thuiswedstrijd dus voor Önen en eveneens nieuwe gitarist Semir Özerkan, voor een zaal waarin alle aanwezigen uit volle borst alle nummers meezongen.

Later die maand hebben ze ook nog een mini-tour door Zuid-Amerika (1x Santiago,Chili, 2x São Paulo, Brazilië) gedaan, eveneens voor volle zalen enthousiaste fans.

Heavy- en powermetal zijn niet mijn favoriete genres, dus ik heb een stuk minder met de programmering van de Prison Stage op zondag. Nevermore vind ik wel een heel interessante act, maar de concept clashfinder geeft nu gedeeltelijke clashes met Nergal en Fit For an Autopsy en die wil ik allebei erg graag zien, dus ik wacht nog even met het echt goed inluisteren van Nevermore.

De enige andere act waar ik interesse in heb is Luna Kills. Maar die staan dan weer wat ongelukkig geprogrammeerd als Mainstage opener vroeg op de dag in de buitenlucht.

De rest laat ik zeer waarschijnlijk schieten.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik zal normaal meer aan de Prison te zien zijn dan de andere dagen. Daarbij kijk ik het meeste uit naar Lamb Of God, zeker met hun nieuw album op zak dat mij erg kon smaken. Dat wordt voor de laatste keer dat weekend écht hard gaan. Saxon vind ik gewoon oerdegelijk en daar staat voorlopig ook niet meteen iets tegenover op de andere stages. Nevermore en Rose Tattoo konden mij eigenlijk ook wel bekoren bij de eerste luisterbeurten, goede bands om er op het gemak wat in te komen op de laatste dag van het festivalweekend. Van Of Mice And Men is mijn vriendin een grote fan en zo heb ik ze ook wat beter leren kennen. Hier ben ik normaal ook wel bij. Dan rest nog Powerwolf. Is niet per se een must see maar zou er misschien wel een stuk van willen meepikken. Ze liggen voorlopig nog in de balans met The Ghost Inside en Kylesa, dus nog geen idee wat het wordt. Voordeel bij die andere twee is dat ik ze nog niet eerder heb gezien.

Samenvattend voor de Prison op zondag:

Absolute must: Lamb of God
Want: Saxon, Nevermore, Of Mice And Men
Maybe: Rose Tattoo, Powerwolf

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en MetalLimbo
Lamb of god is voor mij de grootste must see van het hele festival, wacht al jaren om die eindelijk weer eens te zien
Nevermore klinkt best leuk met inluisteren als het voorbij komt in de playlist, is een misschien. Als ze clashen met FFAA dan gaat het hem niet worden.
Powerwolf gezien op Graspop vorige keer, prima show maar nul behoefte om ze weer te zien dus ik zal gaan kijken bij een andere stage, vooral geen zin om weer een uur naar die zanger zijn gelul te luisteren
Of Mice And Men is een must see voor mij, vorige keer op Graspop moeten missen door een clash dus nu ga ik ze niet missen. Staan niet veel toffe metalcore bands op het programma dus dit is een must
Luna Kills klinkt ook goed, als het lukt om er op tijd bij te zijn op de zondag dan ga ik deze zeker zien.
De overige bands zijn niet mijn ding

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Jamel
Er staan heel wat bands op die ik nog nooit live heb gezien.

Powerwolf: de muziek vind ik op dit moment niet meteen “wauw”, maar wel leuk. Ik heb al een paar keer livebeelden van hen gezien, waardoor ik toch wel zin heb gekregen om ze eens live mee te pikken.

Lamb Of God: voor mij wordt dit een must-see. Ik luister al heel lang naar hen, maar heb ze nog nooit live gezien.

Saxon: die vond ik de vorige keer zeer leuk. Ik was toen aangenaam verrast, dus die wil ik graag opnieuw meepikken.

Rose Tattoo: die heb ik eigenlijk toevallig leren kennen via platen mijn vader. Ik ga ze niet speciaal opzoeken, maar als er op dat moment niets anders speelt dat ik wil zien, ga ik er zeker naartoe.

Luna Kills en Of Mice & Men heb ik ook nog nooit live gezien. Ik ben ze beginnen beluisteren omdat ze op de affiche staan, en ondertussen ben ik wel fan geworden.

de andere bands ken ik niet echt.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Jamel
Powerwolf: elke keer ze in België spelen, ben ik er bij

Lamb Of God: ook groot fan van

Saxon: juist nog een cd van gekocht. En al lang geleden dat ik ze nog eens live zag

Nevermore: niks voor mij. Wat doen die daar trouwens? Is toch een swamp band?

Rose Tattoo: niks voor mij

Of Mice & Men: die zou ik eigenlijk nog wel eens graag willen zien

Warkings: de enige keer dat die een goede mix hadden was als coheadliner. Daarvoor altijd op festivals of als support act gezien en telkens slecht geluid. Hopelijk nu wel goed geluid

Blood Bound: ligt in mijn straat maar hoor ik raar genoeg niet graag

Luna Kills: niks voor mij

Alcatraz Zaterdag​

Een kleine samenvatting van de hele zaterdag:

1778670071229.png

Dat levert de volgende 'gemiddelde' Clashfinder op:

1778670418726.png

Vergeleken met de vrijdag heeft de zaterdag het dubbele aantal algemene must-sees (groen), plus minder won't sees (rood).
De vrijdag lijkt dan juist in het middensegment een stuk sterker, met aanzienlijk meer blauw dan paars.
Als gehele dag scoort de zaterdag iets beter dan de vrijdag (resp. 4,89 en 4,78).

Ten opzichte van GMM valt vooral op dat The Swamp op beide dagen veel beter scoort dan de Prison Stage, waar op GMM alle main stages juist duidelijk beter scoren dan de Marquee en andere stages.
Dat zal echter waarschijnlijk grotendeels te maken hebben met het geringere aantal stemmers en hun muzieksmaak.
De liefhebbers van de extremere metal zijn bij Alcatraz qua verhouding beter vertegenwoordigd.

1778673291792.png

1778673031534.png

Veel liefde voor Carach Angren blijkbaar, zelfs meer dan Arch Enemy 😱
Hoge notering voor Orbit Culture verbaasd me niet.
Arch Enemy als vijfde had ik toch niet verwacht, dacht dat dat wel een populaire headliner zou zijn.
Dat clashfest op de late zaterdagavond is hier ook wel erg duidelijk overigens, grappig.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en MetalLimbo
1000075131.png
Het plaatje laat het al zien, duidelijk de mainstage met de meest interessante line-up voor mij! Als absolute topper Lamb of God, wat kijk ik er naar uit om de helden weer te zien. En dan ook nog op deze relatief intieme mainstage, gaaf! Nevermore heeft zich hier inmiddels naast genesteld, ik sluit aan bij de positieve woorden van Metallimbo. Bijzondere band.

Daarna een cluster power metal bands die me wel liggen en Luna Kills lijkt me een leuke opener. Powerwolf inmiddels wel genoeg gezien maar mijn pa vind ze geweldig en lijkt me heel fijn om dit gezamenlijk te kunnen bekijken.

my-image (10).png

Ik ben dan weer wat minder enthousiast en denk zelfs dat het vrij realistisch is dat ik geen enkele keer bij de Prison te vinden ben op zondag.

Nevermore is de meest interessante band, maar heeft heel pittige concurrentie vanuit de tenten.

Luna Kills klinkt best tof, maar weet niet of ik tegen die tijd al voldoende hersteld ben van drie dagen festivallen om dan al op het terrein te zijn.

Lamb of God en Powerwolf heb ik beiden niet veel mee, maar zou ik op zich nog kunnen gaan kijken als er geen andere bands tegelijk spelen.

De rest sla ik over.

Laatst bewerkt:

Sunday's The Swamp​

1778804277672.png

Satyricon:​

Voor fans van: Immortal, Darkthrone, Emperor, Dimmu Borgir, Gorgoroth, 1349

Deicide:​

Voor fans van: Morbid Angel, Cannibal Corpse, Obituary, Suffocation, Dismember, Vader

Death Angel:​

Voor fans van: Testament, Exodus, Anthrax, Overkill, Forbidden, Annihilator

Gutalax:​

Voor fans van: Spasm, Brutal Sphincter, Rectal Smegma, Rompeprop, Cock And Ball Torture, Jig-Ai

Users who are viewing this thread