Alcatraz Open Air 2025

Een kleine twee jaar geleden zou ik mezelf ook zo omschreven hebben, en had ik amper iets herkend op deze line up.
Het is toch grappig hoe snel die dingen kunnen gaan, als naar mijn lijstje kijk nu
Baal er wel een klein beetje van dat we geen dingen krijgen als Trivium of I prevail, als ik naar de andere augustus festivals kijk, maar heb gelukkig nog meer dan genoeg om te zien.
Wat vind je overigens van nu-metal, ligt dat wel in je straatje?
Met Throne en Fit for a King wel wat goeie metalcore of aanverwante genre bands.
Heb er geen probleem mee om ook eens iets anders te gaan kijken. Black metal is voor mij dan ook een zomergenre, ga het enkel kijken op festivals. Nu-metal is wat hit or miss bij mij.
Kijk wel uit naar de aanbevelingen hier op het fourm, zaten vorig jaar wel goeie bands tussen.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Met Throne en Fit for a King wel wat goeie metalcore of aanverwante genre bands.
Heb er geen probleem mee om ook eens iets anders te gaan kijken. Black metal is voor mij dan ook een zomergenre, ga het enkel kijken op festivals. Nu-metal is wat hit or miss bij mij.
Kijk wel uit naar de aanbevelingen hier op het fourm, zaten vorig jaar wel goeie bands tussen.
Ik zou beginnen bij Between the buried and me, met hun progressive metalcore zijn ze toch wel de perfecte gateway band voor een metalcore fan naar de prog toe. Qua metalcore vond ik tenside ook wel goed klinken na een eerste luisterbeurt, ken de band alleen niet goed genoeg om er iets zinnigs over te zeggen. Devildriver is ook een aanrader, is geen metalcore maar meer groove/melodeath maar kan je misschien ook wel waarderen. Nummers als Clouds over california, Pray for villians, I could care less, Digging up the corpses, End of the line en zelfs hun cover van Sail zijn stuk voor stuk fantastisch.

Als metalcore/hardcore/poppunk fan zou de affiche me niet mogen aanspreken.
Heb al tickets in de pocket, omdat ik in de buurt woon, en kijk er al enorm naar uit.
Al volop aan het inluisteren.
Er zijn wel meer dan genoeg bands om te ontdekken!
Top affiche, alhoewel ik er niks van ken.
Als ik wat mag aanbevelen:

me and that man
vola
gaerea
thrown
fit for a king
ill nino
ne obliviscaris
briqueville
tenside

In alle beschaamdheid: nee, ik kende het niet 😅
Zo Extreme klinken die mannen wel niet als je het mij vraagt! Klinken niet slecht live

Niks om voor te schamen hoor, beter laat dan nooit!

Wie weet is het wel gewoon mijn eigen bubbel dat ik er vanuit ga dat iedereen het wel kent, al betwijfel ik het bij die ene song wel

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Joslittel en jbj
Baden In Blut (DE) (17 - 19 jul): Hypocrisy
Artmania (RO) (25 - 26 jul): Sylvaine (y)
471168358_1042966134537864_4685457697710605914_n.jpg
Krach am Bach (DE): Kalamata - Oakfarm - Osees
SaariHelvetti (FI) (1 - 2 aug): Stam1na - Gaerea - Swallow The Sun - Bloodred Hourglass - Huora - Sare
Leyendas Del Rock (ES) (6 - 9 aug): Dark Angel - Celtian - Cemican
Brutal Assault (CZ) (6 - 9 aug): 3 inches Of Blood - Dying Fetus - Hideous Divinity - Ne Obliviscaris - Nile - Prong - Warbringer

470473132_1121576246304924_5255521462324075992_n.jpg

Wondergate (IT) (22 - 24 aug) : Apocalyptica op 24 aug

In alle beschaamdheid: nee, ik kende het niet 😅
Zo Extreme klinken die mannen wel niet als je het mij vraagt! Klinken niet slecht live
More than words was een gigantische wereldhit, maar tegelijkertijd ook niet bepaald typerend voor de muziek van Extreme.
Daar kwamen duizenden brave huisvrouwtjes ook achter toen ze het album kochten op basis van die ene ballad, met de verwachting dat het hele album uit knuffelrock zou bestaan.. 😅😉

De eerste single van het laatste album (Six, 2023) geeft waarschijnlijk een betere indruk van wat je kunt verwachten, met een heerlijke solo van Nuno die zelfs viraal ging toen:

• Leuk
Waarderingen: Jamel en johanra
Ja, More than Words... Ik vind het liedje op zich mooi, qua melodie en harmonieën. Maar als ik me dan focus op de tekst dan kan ik me haast niets cringiers bedenken.

Verder wel benieuwd naar Extreme live, want ik hoor er goeie dingen over van mensen die ze recent hebben gezien. En inderdaad, zoals hier al benoemd: Nuno Bettencourt is een fenomenale gitarist. Hopelijk past het in mijn loopschema om een stukje van die set mee te pakken.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Om nog even hierop terug te komen, het zou toch vreemd zijn om bands op een poster om te draaien omdat ze op een later tijdstip spelen?
Lijkt mij dan juist logisch om Emperor op de poster er boven te plaatsen en dan in het tijdschema eerder te laten spelen.
Een poster gaat tenslotte toch om hoe groot een band is, en niet hoe laat ze spelen. Anders stond Avatar ook boven Extreme.
Ze hebben inmiddels de volgorde wel omgedraaid op de poster op de site:
1734712879482.jpeg

Ietwat controversieel hier, maar: doordat Rotting Christ en Emperor omgedraaid zijn, geeft het mij wel de kans om toch voor de set van Briqueville in La Morgue te kiezen... Niet vertellen aan @Joslittel pls!
Ik dacht juist gehoord te hebben dat die niet zo overtuigend waren live, maar jij hebt dus andere ervaringen?

denk dan dat @theblackmadness zijn predictie gewoon uit gaat komen dan
Ik zal het maar van de positieve kant zien, nu kan ik toch eens Emperor gaan zien, als ze omgedraaid stonden had ik ze niet gezien.
Overigens wel bizar zowel op Alcatraz als op Graspop Emperor en Machine head gedeeltelijk lijken te overlappen

Ik dacht juist gehoord te hebben dat die niet zo overtuigend waren live, maar jij hebt dus andere ervaringen?
Stonden op een heel ongelukkig moment op PF. Ik vond ze tof, maar kreeg honger en had daarvoor al toffe shows gezien. En toen Jos en Nikita ook nog eens naast me stonden te chagrijnen dat ze het niets vonden, was ik er helemaal uit en ben ik met ze mee gegaan naar buiten.

Ik wil ze graag een herkansing geven, want het zou me wel degelijk moeten liggen. En bijvoorbeeld @MetalLimbo vond het wel helemaal te gek.

Stonden op een heel ongelukkig moment op PF. Ik vond ze tof, maar kreeg honger en had daarvoor al toffe shows gezien. En toen Jos en Nikita ook nog eens naast me stonden te chagrijnen dat ze het niets vonden, was ik er helemaal uit en ben ik met ze mee gegaan naar buiten.

Ik wil ze graag een herkansing geven, want het zou me wel degelijk moeten liggen. En bijvoorbeeld @MetalLimbo vond het wel helemaal te gek.
Ah okay, dacht dat ik vorig jaar op Alcatraz ook al mensen over tegenvallende live ervaringen hoorde, dat was nog voor Pelagic natuurlijk. Maar goed, ik moet het eerst nog maar eens beter gaan luisteren, voor ik iets ga zeggen over of ik eventueel bij je aansluit of niet. Op papier is het ook wel een band voor mij namelijk, en als zo’n band ergens tot zijn recht komt is het wel in de Morgue natuurlijk!

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ah okay, dacht dat ik vorig jaar op Alcatraz ook al mensen over tegenvallende live ervaringen hoorde, dat was nog voor Pelagic natuurlijk. Maar goed, ik moet het eerst nog maar eens beter gaan luisteren, voor ik iets ga zeggen over of ik eventueel bij je aansluit of niet. Op papier is het ook wel een band voor mij namelijk, en als zo’n band ergens tot zijn recht komt is het wel in de Morgue natuurlijk!
D'r zijn mensen die zich ergeren aan de zanger, bijvoorbeeld. Ik weet dat Nikita het meermaals geprobeerd heeft live, maar dat het voor haar niet werkt. Maar zogezegd zijn er anderen die het wel heel erg tof vinden, dus ik wil het ook niet helemaal afschrijven. Inderdaad, als het ergens moet werken dan is het in de avond in La Morgue. En ik blijf na de geweldige vrijdag een beetje op m'n honger zitten wat betreft bands die ik daar wil zien, dus dat is ook nog een argument. En mocht het niets zijn, kunnen we altijd nog naar Emperor, want dikke kans dat die iets later beginnen dan Briqueville.

Het enige wat dan wel jammer is, is dat we dan Dimmu Borgir missen. Maar goed, de vraag is sowieso of die wel binnenkomen nadat we zijn platgewalst door Cult of Luna.

Mooi he, het duurt nog 231 dagen tot Alcatraz '25 en ik zit me nu alweer druk te maken om loopschema's op basis van een onvolledig affiche. Gotta love it. :)

Users who are viewing this thread