Alcatraz Open Air 2024

redbaron

Gouden Tip
22 jan 2019
285
499
Waar zit de teleurstelling bij jou en Black Hammer? Vind het zelf echt een machtig affiche. Opeth, Monkey3, Crippled Black Phoenix en The Ocean op 1 affiche is een droom. En dan doe ik vele andere bands op het affiche tekort.

Ik mis wat het zwaardere werk, die dit jaar in overvloed aanwezig was. (Dying Fetus, Decapitated, Belphegor, Deicide, Gatecreeper, Kataklysm, Vomitory, Immolation ...)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
314
785
Mental Cruelty is hier al een eerste ontdekking van deze nieuwe namen. Blackened deathcore met symfonische elementen. Lorna Shore anyone? Klinkt heel dik bij de eerste kennismaking. Daar ga ik me eens verder in verdiepen
MC is de naam van deze drop die mij (bijna) over de streep trekt om toch ook naar Alcatraz te gaan. Staat al heel lang op mijn must-see lijstje! Nu alleen nog een geldboom ergens vandaan toveren
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.493
11.569
Ik mis wat het zwaardere werk, die dit jaar in overvloed aanwezig was. (Dying Fetus, Decapitated, Belphegor, Deicide, Gatecreeper, Kataklysm, Vomitory, Immolation ...)
Ja die snap ik. Op het death metal vlak is de line-up een stuk magerder dan vorig jaar (dat kon ook bijna niet beter qua death metal).
 
  • Leuk
Waarderingen: redbaron

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
329
668
Waar zit de teleurstelling bij jou en Black Hammer? Vind het zelf echt een machtig affiche. Opeth, Monkey3, Crippled Black Phoenix en The Ocean op 1 affiche is een droom. En dan doe ik vele andere bands op het affiche tekort.

Er staan genoeg bands die ik wel zou checken als ik er dan toch ben, maar te weinig bands waarvoor ik echt specifiek zou gaan. Ik heb graag dat mijn festivaldag half gevuld is met must-sees en de andere helft met opportuniteiten of ingevingen van het moment. En het ziet er nu naar uit dat er gewoon te weinig must-sees tussen zitten. Dat én er staat weinig wat ik nog nooit live heb gezien en wat ik zeker eens wil uitproberen.

Van wat er nu staat, vind ik alleen Opeth, Satyricon, Septicflesh en Paradise Lost groepen die ik absoluut zou willen zien. En die laatste twee heb ik de voorbije jaren eigenlijk al genoeg gezien, dus de "must" is daar niet eens zo groot. En van wat ik nog nooit zag, heb ik alleen een beetje interesse in Dokken en Jinjer, maar eigenlijk ook al meer om af te vinken dan om het echt te zien. Vorig jaar waren dat er een pak meer. Toen was de hele zondag in de Swamp bijna een must-see.

En mijn lijstje is al relatief kort en dan worden een paar mogelijke kandidaten (Ministry en Cattle Decapitation) maar niet bevestigd...
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.635
7.754
Wat een drop zeg, pff. Voor mij is de line-up al helemaal prima zoals 'ie nu is. Alles wat er nu nog bij komt is een bonus. Het enige wat ik hoop is dat ze de mustsees dit keer wat meer verspreiden over het weekend. Was afgelopen editie wel heel erg op elkaar geplaatst. Maar verder belooft het nu al een legendarische editie te worden!

Opeth, Crippled Black Phoenix, Monkey3 én The Ocean! Alcatraz, wat doe je met me??
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.812
5.477
Ja die snap ik. Op het death metal vlak is de line-up een stuk magerder dan vorig jaar (dat kon ook bijna niet beter qua death metal).
Nu stond er vorig jaar ook wel heel veel death metal, zelfs voor Alcatraz-maatstaven (en eigenlijk maar vrij weinig black metal).
 

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.279
1.354
Ik vind dat “powered by summer breeze open air” onder Mental Cruelty wel apart trouwens? Sponseren zij die band? Hebben ze de boekingskosten betaald in ruil voor credits op de poster? Hoe werkt zoiets?
Iets onder meer met de European Metal Festival Alliance ofzoiets denk ik. Een vereniging van 12 festivals geloof ik van het tweede deel van de zomer die samenwerken. Hebben tijdens coronaperiode ook samen een live stream festival gedaan.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
579
792
Wat mij vorig jaar een weekendticket deed kopen was het feit dat de dagplanning zo stacked was uiteindelijk. Hoewel me op affiche procentueel weinig aansprak met weinig must-see. Alcatraz weet het gewoon iedere keer te fixen zonder verveling.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.131
8.250
Was voor mezelf aan het terugzoeken hoe het vorig jaar zat met de aankondigingen, verdeling over de dagen en start verkoop dagtickets. Dus deel het ook maar meteen hier:

2023:
19 oktober: eerste 49 acts
25 november: 34 acts
5 december: 19 acts (inclusief Powerwolf als headliner)
14 december: 3 acts
15 december: KK Priest als headliner
16 december: start verkoop dagtickets + verdeling over de dagen
3 februari: Electric Callboy als laatste headliner (+ vermelding dat affiche af is)

2024:
13 oktober: eerste 50 acts
11 november: 11 acts
17 november: 17 acts

Dus vorig jaar 107 acts en nu al 78 acts, dus nog ongeveer een kleine 30 namen te gaan.
Nog even geduld tot in december dus om te bepalen of het dag of weekend gaat worden, maar fijn dat dan waarschijnlijk al wel het gehele affiche bekend zal zijn.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
329
668
Denk dat er nog vooral Morgue-bands moeten bekend worden gemaakt, veel grote namen verwacht ik niet meer.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.131
8.250
Denk dat er nog vooral Morgue-bands moeten bekend worden gemaakt, veel grote namen verwacht ik niet meer.

Vorig jaar kwam er bij dat groepje van 19 namen in december nog wel een enkele grotere naam bij met Metal Church, Wind Rose, Hipocrisy en Amorphis. Maar wel veel de kleinere namen inderdaad. Die 3 namen naast KK Priest waren met Cult of Luna en Psychonaut ook nog prima namen wel.

Morgue is het derde podium en Helldorado de kleinste?
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
329
668
Vorig jaar kwam er bij dat groepje van 19 namen in december nog wel een enkele grotere naam bij met Metal Church, Wind Rose, Hipocrisy en Amorphis. Maar wel veel de kleinere namen inderdaad. Die 3 namen naast KK Priest waren met Cult of Luna en Psychonaut ook nog prima namen wel.

Morgue is het derde podium en Helldorado de kleinste?

Nee, Morgue is de kleinste. Dat is een soort ronde circustent waar vaak de Belgische bands staan. Kan echt niet zo heel veel volk in dat tentje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias en Koekdoos

jbj

Dagopener
11 okt 2022
579
792
Rekening houden met het feit dat Electric Callboy slechts plan C was (na Goijra en Megadeth dacht ik?), vermoed ik dat ze voor nieuwjaar alles willen lossen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Gebruikers die dit onderwerp bekijken