Een vlucht van >15 uren heeft ook zo zijn voordelen. Eindelijk eens tijd gehad om mijn planning voor Alcatraz te schrijven.
Zoals ik al eerder zei, de affiche is dit jaar voor mij gemaakt.
Vrijdag
Rustig op gang komen (afhankelijk hoe zwaar de pre-party is geweest) en een paar dingen vanop afstand bekijken met o.a. Warkings.
Rivers of Nihil: normaal ben ik geen fan van Tech Death, maar RoN vind ik wel goed. “Where Owls Know My Name” is een top album.
Lorna Shore: ik kende de band niet en wat ik heb gehoord heeft mijn interesse gewekt ook al is het me iets te extreem
Suicidal Angels: net zoals bij Jos, een van de verrassingen van Alcatraz vorig jaar
Unearth: ik kende de band niet. Melodische Metalcore die ik wel kan smaken
Cattle Decapitation: net als Lorna Shore iets te extreem voor mij. Nog nooit gezien dus toch benieuwd
Insomnium: eerste verwachte hoogtepunt van het festival
Dark Funeral: spijtig van de clash met My Sleeping Karma. Dark Funeral is nu eenmaal een must see.
Mgla: mijn favoriete Black Metal band. Nog nooit gezien, dus torenhoge verwachtingen. Oorspronkelijk was Mgla niet van plan om live te spelen. Weinig show en communicatie met het publiek, het gaat puur om de muziek.
Solstafir: om te bekomen van Mgla
Zaterdag
Mijn beste dag met veel must sees, bijna allemaal in de Helldorado.
Cyclone: na het onverwachte legendarische optreden vorig jaar kan het alleen maar tegenvallen zeker? Moet wel vroeger door om op tijd te zijn voor
Uada: grote fan van hun melodische Black Metal. Worden vaak vergeleken met Mgla, maar buiten het bedekken van de gezichten is het toch een heel andere soort en meer toegankelijkere Black Metal (ik hoor zelfs Iron Maiden invloeden in hun muziek)
Harakiri for the sky: alweer een verwacht hoogtepunt met hun wondermooie Post Black Metal
Krisiun: Ik zal na de bovenstaande 3 bands wel wat moeten bekomen. Misschien Krisiun vanop afstand bekijken.
Necrophobic: als ik me niet vergis stonden ze vorig jaar oorspronkelijk ook op Alcatraz, dus met uitstel
Der Weg Einer Freiheit: intense Black Metal met prachtige atmosferische stukken. Kan zomaar het hoogtepunt van Alcatraz worden.
Katatonia: even een relatief rustpunt
Behemoth: wie haalt het in zijn hoofd om 2 black metal bands te laten clashen op het einde van de dag. Ik had Watain ook graag gezien en misschien verander ik last minute nog van gedacht. Alhoewel, Behemoth zijn een van de grootheden in het genre, het zou zonde zijn om ze te skippen.
Zondag
1914: De band waar ik samen met Mgla en Uada het meeste naar uitkijk. Ik had bang dat ze zouden moeten afzeggen. Gelukkig zijn ze al op tour in Europa. Door de oorlog in hun land verwacht ik een heel intens optreden.
Panzerfaust: Net als 1914 heb ik deze band uit Canada leren kennen door Alcatraz. Ze zijn samen met 1914 op tour, al vind ik laatstgenoemde toch nog van een hoger niveau.
Lacuna Coil: Al vaak gezien, maar zijn live zo goed dat ik er weer heel erg naar uitkijk.
Suffocation: niet mijn favoriete Death Metal band, wil ze toch graag zien
Electric Callboy: eigenlijk niet mijn ding maar toch nieuwsgierig. Waarschijnlijk vanop afstand
Abbath: een tijdje geleden hoorde je alleen maar slechte dingen over Abbath zijn toestand. Ik ben eens benieuwd of hij zich herpakt heeft.
Korpiklaani: altijd al eens willen zien
Arch Enemy: al vaak gezien, altijd goed. De afsluiter, nog ene keer los uit de bol