Alcatraz Hard Rock & Metal Festival 2021

Ik volg Epica ook al sinds hun beginjaren.
Mijn eerste keer Metal female voices in de AB met Nightwish als headliner en daar vlak voor Epica; het jaar erop (in Wieze dan) Epica en After Forever. Ongeveer de periode dat After Forever ermee ophield en Nightwish ondertussen een regelrechte ramp geworden was (voor mij persoonlijk dan) met Anette, heb ik eigenlijk nog weinig gevolgd in het genre. Nieuwe nummers en albums volg ik eigenlijk amper. Wanneer Epica of Nightwish (vanaf Floor dan) op een festival staat, zie ik ze wel altijd omdat ze live altijd goed zijn. Simone heeft een tijdje meer last gehad van haar stem door te zware tours, maar ik verwacht dit weekend een sublieme show.

Daarnaast kijk ik ook enorm uit naar de magie van Heilung. Heb hen helaas gemist op graspop (Gn'R clash...), dus ik ben benieuwd wat het gaat geven op de prison grounds van Alcatraz. De verwachtingen liggen alvast hoog.

Oh, Epica is helemaal mijn genre. Ik luister naar symphonisch, Gothic, Power, Heavy, Prog, Thrash.
Mijn dagelijkse luistermuziek is meer retro house en techno, ... Maar mijn platen/cd-kast is wel iets breder dan dat. Van Rammstein (en andere commerciële harder werk) tot Coldplay. Wat je dan ook weer terug vindt in mijn festivals. Van Tomorrowland tot Graspop, Werchter, ... Het belangrijkste is de sfeer, genieten van een festivalpils met een deuntje op de achtergrond en vooral het gezellig samen zijn met vrienden, onbekenden, ...
Genieten dus!

• Leuk
Waarderingen: Agricolae en Pauly Robin
Ik volg Epica ook al sinds hun beginjaren.
Mijn eerste keer Metal female voices in de AB met Nightwish als headliner en daar vlak voor Epica; het jaar erop (in Wieze dan) Epica en After Forever. Ongeveer de periode dat After Forever ermee ophield en Nightwish ondertussen een regelrechte ramp geworden was (voor mij persoonlijk dan) met Anette, heb ik eigenlijk nog weinig gevolgd in het genre. Nieuwe nummers en albums volg ik eigenlijk amper. Wanneer Epica of Nightwish (vanaf Floor dan) op een festival staat, zie ik ze wel altijd omdat ze live altijd goed zijn. Simone heeft een tijdje meer last gehad van haar stem door te zware tours, maar ik verwacht dit weekend een sublieme show.

Daarnaast kijk ik ook enorm uit naar de magie van Heilung. Heb hen helaas gemist op graspop (Gn'R clash...), dus ik ben benieuwd wat het gaat geven op de prison grounds van Alcatraz. De verwachtingen liggen alvast hoog.
Heiling kende ik totaal niet. Ook het beluisteren sprak mij niet aan. Maar na enkele clips op youtube te bekijken van live sets, staat deze toch hoog op mijn lijstje. Wat een zalige sfeer kunnen die creëren!

Je mag me best opzoeken voor een broodje en een knakworst hoor. Blauwe tent en ik zit daar voor op een klapstoel met bekerhouder.
Oh thanks, maar best is dat je mij aanspreekt. Want ik zie maar voor een paar procentjes. Ik kan wel ruilhandel doen en je bekerhouden vullen met een pintje. Ook al drink ik geen alcohol. (Ook voor de rest) Ik ben bij inter, ook vanvoor op de camping aan het gangpad. Waar nog andere mensen zitten met meer noden. (Zoals rolstoelgebruikers) Vraag maar of ik, Robin Pauly daar zit. Kans is het grootst dat je me daar vindt tussen 9:00 en 10:45. Als ik eraan denk en als het lukt zal ik morgen hier effe neertypen waar precies ik zit. En als je goed zit Agricolae mag je ook blijven zitten. Als alles goed gaat ben ik er vanaf +/- 10:00

Ik heb mijn profielfoto aangepast zodat jullie me beter zouden herkennen. Enkele jaartjes ouder. Een beetje haar minder.
Hier nog een foto voor als ik even mijn zonnebril aan heb. Vind deze leuker. Kans dat ik een zonnebril aan heb is klein omdat bril + moshpit = geen goed idee denk ik. :)

Bijlagen

• PHOTO-2021-07-19-20-23-10.jpg
    PHOTO-2021-07-19-20-23-10.jpg
    453,2 KB · Weergaven: 12
Heiling kende ik totaal niet. Ook het beluisteren sprak mij niet aan. Maar na enkele clips op youtube te bekijken van live sets, staat deze toch hoog op mijn lijstje. Wat een zalige sfeer kunnen die creëren!
Kan ik absoluut snappen. Het is muziek waarbij je jezelf helemaal moet laten onderdompelen om erin te geraken. Dat gaat live, als je je openstelt, nog een stuk gemakkelijker dan op plaat. Ik hou zelf net wel van die enorme folkloristische invloeden (zoals bij The Hu, Alien Weaponry, de scandinavische folk metal) maar dus ook de puur 'middeleeuwse' klanken en groepen die daar naar terug grijpen (zoals Heilung, Wardruna, Falkenbach, Corvus corax, het 'hallowing' album van Winterfylleth, en nog heel veel anderen).

Moest Heilung je dit weekend bevallen, kan ik je zeker aanraden om op Graspop Wardruna te checken (als deze terug wordt toegevoegd aan de line-up natuurlijk). Bij het grote publiek vooral bekend omwille van hun muzikale bijdragen aan de 'Vikings' serie. Ook zij hebben die heel bezwerende muziek met steeds herhalende ritmeslagen, gecombineerd met middeleeuwse muziekinstrumenten, nagebouwd naar oude modellen en die ze zichzelf (vooral zanger Einar) hebben leren spelen.

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Pauly Robin
Kan ik absoluut snappen. Het is muziek waarbij je jezelf helemaal moet laten onderdompelen om erin te geraken. Dat gaat live, als je je openstelt, nog een stuk gemakkelijker dan op plaat. Ik hou zelf net wel van die enorme folkloristische invloeden (zoals bij The Hu, Alien Weaponry, de scandinavische folk metal) maar dus ook de puur 'middeleeuwse' klanken en groepen die daar naar terug grijpen (zoals Heilung, Wardruna, Falkenbach, Corvus corax, het 'hallowing' album van Winterfylleth, en nog heel veel anderen).

Moest Heilung je dit weekend bevallen, kan ik je zeker aanraden om op Graspop Wardruna te checken (als deze terug wordt toegevoegd aan de line-up natuurlijk). Bij het grote publiek vooral bekend omwille van hun muzikale bijdragen aan de 'Vikings' serie. Ook zij hebben die heel bezwerende muziek met steeds herhalende ritmeslagen, gecombineerd met middeleeuwse muziekinstrumenten, nagebouwd naar oude modellen en die ze zichzelf (vooral zanger Einar) hebben leren spelen.
Wardruna doet natuurlijk ook al wat langer mee in dat wereldje ;) Heilung komt nog relatief om de hoek kijken, eerste ablum 2015 en eerste liveshow 2017. Desondanks een aardig staaltje klasse hoor!

zal k zeker eens checken dan. thx
2 jaar geleden The Hu op RaR gezien en was ook wel zalig.

• Leuk
Waarderingen: nikita
Wardruna doet natuurlijk ook al wat langer mee in dat wereldje ;) Heilung komt nog relatief om de hoek kijken, eerste ablum 2015 en eerste liveshow 2017. Desondanks een aardig staaltje klasse hoor!
Ik denk dat voor vele mensen dat complete wereldje gewoon onbekend is (of ze als band al langer bestaan of net komen piepen maakt dan weinig verschil), omdat dit zo niche is... Valt ook niet zozeer onder metal en de metalfestivals uiteraard, al ben ik blij dat ze kansen geven aan het genre, want het vindt er op een of andere manier uiteraard wel aansluiting bij.

En een bestandje met al je aanbevelingen is aangemaakt. Thanx.

• Leuk
Ik denk dat voor vele mensen dat complete wereldje gewoon onbekend is (of ze als band al langer bestaan of net komen piepen maakt dan weinig verschil), omdat dit zo niche is... Valt ook niet zozeer onder metal en de metalfestivals uiteraard, al ben ik blij dat ze kansen geven aan het genre, want het vindt er op een of andere manier uiteraard wel aansluiting bij.
Zeker waar! Ondanks dat het geen metal is, spookt het wel rond in hetzelfde wereldje. Wat opzichzelf geinig is. Toch is het niet vreemd. Voornamelijk tussen de undergroundbands zijn ze welgeplaats qua sfeer en thematiek. Occult zou je misschien zelfs kunnen zeggen. Daarnaast heb ik ook wel wat gelezen dat veel mensen het ook ervaren als ''heavy'' vanwege de ervaring. Ik vind het in ieder geval balen dat ik alleen zondag ga en Lowlands niet meer doorgaat haha! Wellicht zien we ze weer verschijnen op Roadburn volgend jaar :)

• Leuk
Zeker waar! Ondanks dat het geen metal is, spookt het wel rond in hetzelfde wereldje. Wat opzichzelf geinig is. Toch is het niet vreemd. Voornamelijk tussen de undergroundbands zijn ze welgeplaats qua sfeer en thematiek. Occult zou je misschien zelfs kunnen zeggen. Daarnaast heb ik ook wel wat gelezen dat veel mensen het ook ervaren als ''heavy'' vanwege de ervaring. Ik vind het in ieder geval balen dat ik alleen zondag ga en Lowlands niet meer doorgaat haha! Wellicht zien we ze weer verschijnen op Roadburn volgend jaar :)
Zo ervaar ik het inderdaad zelf ook, inclusief dat 'heavy' gevoel. Het voelt zo verschillend van metal en toch zo gelijkend, ik kan het niet beter uitleggen dan dat haha.
Als je nog maar kijkt naar Wardruna, opgericht door Gaahl en Einar Selvik, allebei komende vanuit de zware black metal in Gorgoroth, Einar is ook heel goede maatjes met de mannen van Enslaved, spelen regelmatig samen en heeft zelfs een apart folk-project met Bjornson.

Je zal die dag minstens dubbel zo hard moeten genieten dan. En je beste dansmoves moeten bovenhalen tijdens de vrolijke folk van Eluveitie ;) in plaats van de bezwerende ervaring. Ook niet slecht natuurlijk haha. Ik hoop alvast dat er volgend jaar veel meer festivals zijn en dat er plaatsjes worden toegekend aan deze subcategorie.

• Leuk
Waarderingen: Ian
Meeneemlijstje festival. Je zal wss meer moeten weglaten dan toevoegen. (Dit was copy paste van op internet. Als ik iets vergeet, laat maar weten.

festival essentials​

• festivalticket + vervoersticket
  • identiteitskaart (of een kopie)
  • geld: bankkaart + eventueel wat cash geld
  • gehoorbescherming
  • paraplu (je weet maar nooit)
  • rugzak of schoudertas
  • smartphone of oude gsm
  • oplader, batterijen en powerbank

op de festivalcamping​

• tent + toebehoren
  • grondzeil voor onder de tent
  • slaapzak en laken
  • matje of luchtbed
  • pomp voor luchtbed
  • kussen
  • plastic zakken om alles droog en fris te houden
  • eventueel campingstoelen en campingtafeltje
  • duck tape
  • hangslotje
  • vuilniszakjes of diepvrieszakjes
  • wasknijpers en waszak
  • zaklamp

welke kleren neem je mee naar een festival?​

• T-shirts/topjes
  • korte broek/rokje
  • lange broek/jurk
  • dikke trui of vest
  • regenponcho
  • onderbroeken/sokken
  • schoenen
  • slippers
  • zwembroek/bikini
  • pet of hoedje
  • zonnebril
  • pyjama

in je toilettas​

• shampoo/droogshampoo
  • douchegel
  • lippenbalsem met zonnefilter
  • zonnecrème
  • aftersun
  • tandenborstel + tandpasta
  • deodorant
  • scheermesje/-toestel
  • handdoeken
  • make-up
  • zakdoekjes
  • maandverband/tampons
  • bril, contactlenzen en vloeistof
  • borstel en andere haaraccessoires
  • ontsmettende handgel
  • parfum
  • spiegeltje
  • toiletpapier
  • wattenstaafjes
  • dagcrème
Bij een festival denk je misschien ook aan tropische temperaturen en zomertaferelen. Let altijd op voor zonnebrand en zorg voor de juiste bescherming. Lees er alles over in ons dossier zonbescherming.

festivalapotheek​

• jouw gebruikelijke medicatie
  • insectenwerend middel
  • splinterpincet
  • wondpleisters
  • pijnstillers
  • anticonceptiemiddelen: condooms + pil
  • ontsmettingsmiddel
  • schaartje
  • nagelknipper
  • middel tegen diarree
  • jeukstillende crème of zalf om insectenbeten te verzachten
  • tekentang
Download de handige checklist voor je reisapotheek.

festival food​

• eetgerei: plastic borden, bekers, bestek …
  • gasbrander/kooktoestel
  • koelbox of koeltas

extraatjes voor de fun​

• lampjes of lampionnetjes
  • opblaasdieren
  • spelletjes
  • geluidsbox
En dan … wegwezen maar!

Wat moet er mee als je langer op vakantie gaat? Lees het in ons dossier reisapotheek.

bescherm je oren met muziekdoppen op maat​

• Leuk
Waarderingen: duck, Joslittel en Jamel
Mijn pyjama was ik nog vergeten zeg. :cool:
En natuurlijk coronacertificaat niet vergeten.

Of gewoon een vest aandoen als het nodig is. En de dag erna je vuile kleren vervangen door oa een vers bandshirt. Of als je me morgen zoekt: Een VIP t-shirt van alcatraz 2018 die ik van iemand heb gekregen.

Foto openen
Dit wordt mijn tent. Heb hem nog niet gezien in het echt.

• Leuk
Waarderingen: Jamel

Users who are viewing this thread