Alcatraz Hard Rock & Metal Festival 2021

Nu is het mijn beurt voor het aanraden. Maar oei, ik moet niet te veel reclame maken. Zolang ik op de eerste rij kan staan bij Heilung. Wat was me dat op graspop? Metal zonder drum, gitaar of bas. Allemaal zelfgemaakte instrumenten met prachtige kledij. Heilung komt van healen. Het is muziek dat je niet moet beluisteren, maar beleven. Hopelijk valt de leektriciteit niet uit zoals op graspop. Dat zal wel zijn omdat elk instrument daar met de micro werd versterkt. Dat gaf een overload wss. De prachtige samenzang tussen 1 vrouw en verschillende mannen dat als een zalige mars kan klinken. Soms dromerig met mss tranen in de ogen als de elektriciteit niet uitvalt. Soms snoeihard met keelzang. Dan heb ik het nog niet gehad over de bassen. Sta je tegen de hekken is er weer een kans dat de security tegen de dranghekken moet zitten om te zorgen dat de hekken niet omver vallen door de bassen. Zo beweegt je lichaam zonder iets te doen samen met de hekken mee met de bassen.

Absoluut mee eens! Deze band zal in mijn top 5 staan van dit weekend. Ik dacht dat ze dit of een ander nummer van + 10 minuten laatst op graspop of alcatraz speelden. (Ik denk alcatraz.) En dat lange nummer speelden ze als laatste. Weet jij of het dit nummer was? Btw, ik ga ze als belg ook zien in Nederland.
Dat zal denk ik Consign to Oblivion geweest zijn. Dat was tot dit jaar hun standaard afsluiter bij concerten. :)

• Leuk
Waarderingen: Pauly Robin
Dat nummer had ik (op alcatraz? in 2018) ontdekt. Mss het hoogtepunt van die editie. Kwerd een beetje gek op het laatste. :D
Consign to Oblivion is magistraal. Ik snap dat ze eens een keer iets anders willen, maar een Epica-concert zonder dat nummer als afsluiter is toch niet helemaal hetzelfde.

Maar heel mooi om te lezen dat ook hier liefhebbers van de band zijn. Heb me toch heel lang een soort roepende in de woestijn gevoeld als ik het over Epica had. De gemiddelde metalhead vond het meer een sprookjesband en geen echte metal. Gelukkig zijn ze nu inmiddels wel van dat stempel af en krijgen ze de waardering die ze verdienen.

Tante Doro heb ik nog gezien als 19 jarige zangeres van Warlock.
Zelden zo verliefd geweest als toen :love:

(buiten mijn vrouw natuurlijk)

Bekijk bijlage 495
Volkomen terecht, natuurlijk!
Ze was en is nog steeds een prachtige vrouw, niet alleen qua uiterlijk, maar ook vanwege haar uitstraling en grenzeloos enthousiasme.
Ware het niet voor Thurisaz, dan stond ik ook gewoon fistpumpend en uit volle borst 'All we are' mee te blèren. :cool: ?

• Leuk
Waarderingen: duck
Consign to Oblivion is magistraal. Ik snap dat ze eens een keer iets anders willen, maar een Epica-concert zonder dat nummer als afsluiter is toch niet helemaal hetzelfde.

Maar heel mooi om te lezen dat ook hier liefhebbers van de band zijn. Heb me toch heel lang een soort roepende in de woestijn gevoeld als ik het over Epica had. De gemiddelde metalhead vond het meer een sprookjesband en geen echte metal. Gelukkig zijn ze nu inmiddels wel van dat stempel af en krijgen ze de waardering die ze verdienen.
Ongelooflijk inderdaad hoe groot Epica inmiddels is geworden, en de top lijkt nog niet bereikt!
Ook ik ken ze min of meer vanuit de beginfase, met Cry for the moon, toen het allemaal nog een stuk amateuristischer was qua productie, maar het grote zang- en componeertalent van resp. Simone Simons en Mark Jansen (ook al bekend van After Forever natuurlijk) al duidelijk hoorbaar was.
En natuurlijk ben ik ook wel aardig trots op deze provinciegenoten! ?

Ik kan spijtig genoeg zelf niet gaan, maar ik wens jullie allen zeer veel plezier en kijk uit naar de recensies/verhalen.
Ik wil ook nog de Belgen van Brutus aanraden. Ik zag ze 1 augustus op Werchter in bubbel en dat kwam al binnen als een bom. Ik kan me dus niet inbeelden wat dit geeft op een echt festival. Voor zij die hen nog niet kennen. De zangeres drumt en zingt tegelijk en wat voor een stem heeft ze ook. Een vriendin die hen nog niet kende alvorens het optreden en mee was voor Black Box Revelation, was meteen verkocht.

Heeft er iemand een idee (of op het plan gezien) of er vrijdagochtend voor het opengaan van het terrein mogelijkheid is tot eten of een ontbijt? Er is geen ontbijt beschikbaar voor vrijdag.
Je mag me best opzoeken voor een broodje en een knakworst hoor. Blauwe tent en ik zit daar voor op een klapstoel met bekerhouder.

Bijlagen

• IMG20210806193620.jpg
    IMG20210806193620.jpg
    739,1 KB · Weergaven: 3
Gisteravond ook de uitslag binnen van de PCR test, negatief!! Stom genoeg was ik er nog best zenuwachtig over. Met tweemaal Pfizer in de arm en thuis werken is de kans bijna 0% dat je besmet ben. Maar ik moest er niet aan denken dat het om de een of andere reden wel zo was.

Ik voel me echt een kind van vijf die morgen jarig is. Slecht geslapen, onrustig maar vooral MEGA veel zin om op pad te gaan. Vandaag om 12 uur gaat de werkcomputer uit, dan pak ik de auto in en gaan we naar Kortrijk. Ff lekker een pintje drinken ergens in het centrum en vroeg naar bed om morgen een dag te kunnen knallen. Het klinkt nog zo onwerkelijk dat we morgen Epica, At the Gates, Moonspell, Unleash the Archers, Channel Zero, Black Mirrors en Suicidal Angels live mogen zien.. Net even opgezocht maar mijn laatste keer buiten op een festival (tel een paar indoordingen eind 2019 dan even niet mee) was 14 september 2019, Baroeg Open Air. 23 maanden geleden, bijna 2 jaar. Als iemand dat op die dag tegen me gezegd had..

Gisteravond ook de uitslag binnen van de PCR test, negatief!! Stom genoeg was ik er nog best zenuwachtig over. Met tweemaal Pfizer in de arm en thuis werken is de kans bijna 0% dat je besmet ben. Maar ik moest er niet aan denken dat het om de een of andere reden wel zo was.

Ik voel me echt een kind van vijf die morgen jarig is. Slecht geslapen, onrustig maar vooral MEGA veel zin om op pad te gaan. Vandaag om 12 uur gaat de werkcomputer uit, dan pak ik de auto in en gaan we naar Kortrijk. Ff lekker een pintje drinken ergens in het centrum en vroeg naar bed om morgen een dag te kunnen knallen. Het klinkt nog zo onwerkelijk dat we morgen Epica, At the Gates, Moonspell, Unleash the Archers, Channel Zero, Black Mirrors en Suicidal Angels live mogen zien.. Net even opgezocht maar mijn laatste keer buiten op een festival (tel een paar indoordingen eind 2019 dan even niet mee) was 14 september 2019, Baroeg Open Air. 23 maanden geleden, bijna 2 jaar. Als iemand dat op die dag tegen me gezegd had..
Ik snap je gevoel. Mijn laatste buitenfestival was Dynamo Metalfest 2019 in mijn eigen stad. Ik ga nog een dagje werken tot 5 uur, dan een paar uur slapen en tegen half 4 vertrek ik naar Kortrijk. Dan hoop ik om half 7 voor m'n tent te zitten op de camping.

Epica heeft twee weken geleden een show gespeeld waar deze inderdaad niet op de setlist stond. Evenals Cry of the Moon. Ik hoop dat beide toch weer terugkeren als herkenbare orgelpunten van de show. Ik kijk vooral erg uit naar Cry of the Moon weer live te horen. Al is de setlist van twee weken geleden natuurlijk ook schitterend, materiaal van de nieuwe cd is erg goed.

Ik heb nog een hele kleine hoop op In All Consience. Kende dit nummer niet maar speelde ze tijdens het streamconcert. Net een wat andere sound maar wat een extreem goed nummer!

• Wow
  • Leuk
Waarderingen: Pauly Robin en duck
Ja, Thurisaz lijkt me ook heel gaaf! Een van mijn absolute must-sees van het weekend.

Speaking of... Laat ik ook eens een duit in het zakje doen. Waarschijnlijk kent iedereen deze band al, of heeft er toch in elk geval van gehoord. Maar voor wie denkt er goed aan te doen om de eerste avond vroeg z'n tentje of hotel in te kruipen, om zo een beetje energie te sparen: doe het niet! Want je gaat het absolute hoogtepunt van het weekend missen als je niet gaat kijken bij Epica. Epica is al ruim 15 jaar mijn favoriete band. Ik heb ze op zien groeien van de kleinste zaaltjes naar de grootste podia. Voor mij zijn ze met recht Neerlands trots. Waar ze ooit begonnen zijn als een band die bij de meesten bekend stond als 'weer een Gothic bandje, met een knappe zangeres', zijn ze inmiddels uitgegroeid tot één van de beste livebands van de wereld. Een fors statement, ik weet het. Maar ik heb inmiddels al heel, heel veel bands gezien. En Epica is echt verschrikkelijk goed. Een symfonische metalmachine. De energie en het plezier spat van het podium af, hun steeds groter wordende catalogus bestaat uit de meest uiteenlopende composities. Van bombastisch, tot intiem. Van catchy tot ronduit brutal. Altijd snaarstrak gespeeld en opgeleukt met de nodige visuals. En ik heb ook begrepen dat ze vanwege hun headlinerstatus en een jaar zonder optredens voor Alcatraz extra gaan uitpakken. Deze band wordt met de plaat en met de jaren beter en beter. Dus ook al heb je ze jaren geleden ooit gezien en denk je het wel te weten, laat je de kans niet ontnemen om weggeblazen te worden. Voor mij wordt het letterlijk de 25e keer dat ik ze ga zien en voor de 26e keer heb ik ook al kaartjes.

Het wordt naar mijn mening vooral uitkijken naar ergens halverwege het concert, waarin ze waarschijnlijk het prachtige 'Kingdom of Heaven' op laten volgen door 'Kingdom of Heaven part 3', een ruim dertien(!) minuten durend spektakelstuk, welke rechtstreeks van het meest recente album afkomt. Symfonisch, progressief, bombastisch, catchy, snoeihard. Het zit er allemaal in. Komt dat zien, komt dat zien!

Niet te vergeten dat ISAAC van de ruime regio is en voor hem een thuismatch is....ze zullen op hun best zijn....!

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Epica heeft twee weken geleden een show gespeeld waar deze inderdaad niet op de setlist stond. Evenals Cry of the Moon. Ik hoop dat beide toch weer terugkeren als herkenbare orgelpunten van de show. Ik kijk vooral erg uit naar Cry of the Moon weer live te horen. Al is de setlist van twee weken geleden natuurlijk ook schitterend, materiaal van de nieuwe cd is erg goed.

Ik heb nog een hele kleine hoop op In All Consience. Kende dit nummer niet maar speelde ze tijdens het streamconcert. Net een wat andere sound maar wat een extreem goed nummer!
Jep, ik denk dat ze dezelfde setlist zullen hanteren. Maar ik hoop ook op In All Conscience eigenlijk ja. Heerlijk nummer. Zo, maar wat was dat streamconcert goed hè? Jeetje, dat was echt niet normaal meer. Hoop dat ze die op DVD uit gaan brengen.

Mooi trouwens dat je PCR-test negatief is! Ik heb zelf nog even een sneltest gedaan, die was ook negatief. Dus het feest kan gaan beginnen!

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ook de eerste show van Heilung in 1,5 jaar tijd. Ze hebben er in ieder geval zin in! Nog steeds een enorm lastige clash overigens...

Niet te vergeten dat ISAAC van de ruime regio is en voor hem een thuismatch is....ze zullen op hun best zijn....!
Ik heb dus Epica nog nooit live gezien, dus die ga ik zeker niet missen. Sowieso ga ik nooit vroeg slapen.

• Leuk
Ik heb dus Epica nog nooit live gezien, dus die ga ik zeker niet missen. Sowieso ga ik nooit vroeg slapen.
Idem hier, echt benieuwd naar. Niet echt mijn genre (90% van de line-up van Alcatraz eigenlijk niet echt mijn genre), maar lijkt me live wel eens de moeite om te zien.

• Leuk

Users who are viewing this thread