Album releases 2025

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
...Geen idee hoe ik ooit doorheen ga komen ...
Doe zoals ik en skip deze, dat scheelt een pak ;)

Jonah Kagen - Sunflowers And Leather [folk rock]
Tom Odell - A Wonderful Life [singer songwriter]
Big Thief - Double Infinity [folk]
Ivy - Traces Of You [indie pop]
Liam St. John - Man Of The North [blues rock]
Fleshwater - 2000: In Search Of The Endless Sky [soft grunge]
Suede - Antidepressants [rock]
grandson - INERTIA [alt rock]
LAWN CHAIR - You Want It! You Got It! [indie rock]
Fime - Just Can't Win [rock]
Shallowater - God's Gonna Give You A Million Dollars [dirtgaze]
Cut Copy - Moment [synth pop]
Curtis Harding - Departures & Arrivals: Adventures Of Captain Curt [soul]
Ghostwoman - Welcome to the Civilized World [psychedelic rock]
Tamar Berk - ocd [pop rock]
Orcutt Shelley Miller - Orcutt Shelley Miller [avant-rock]
Street Eaters - Opaque [post punk]
Tchotchke - Playin' Dumb [rock pop]
Cool Whip - Flame In My Heart [alt rock]
Lucrecia Dalt - A Danger To Ourselves [experimental]

Naast wat al gemeld is:

Iglooghost - Bronze Claw Iso (EP) [UK Bass]
Faetooth - Labyrinthine [Doom Metal]

Vooral heel benieuwd naar deze twee + Big Thief, La Dispute, Fleshwater, Shame en Tallah. Mooi dagje!

WEVAL - Chorophobia (electronic)

AOTY mareriaal voor mij. Elke single was raak en de rest van de songs zijn stuk voor stuk ijzersterk. Head First… 🤯
Helemaal mee eens, wat een top album. Misschien wel een van de beste elektronische releases van de afgelopen 10 jaar in Nederland.

• Winning
Waarderingen: StevieU2
Weval is inderdaad echt heerlijk!
Big Thief kwam ik nog niet helemaal in, maar ga die denk ik nog is voor de tweede keer opzetten nu.

• Leuk
Waarderingen: StevieU2
Saint Etienne - International (Indiepop, elektronische muziek, danspop)
Various Artists - Telepathic Fish: Trawling The Early 90s Ambient Underground (Ambient, IDM, chill-out)
Go Kurosawa - Soft Shakes (Psychrock, folk, experimenteel) (nu ook te streamen)
Etceteral - Kimatika (Krautrock, jazztronica, experimentele elektronica)
Shrunken Elvis - Shrunken Elvis (Ambient Americana, kosmische muziek, alternatieve country)
Orsak:Oslo - Silt and Static (Instrumentale postrock, doom, krautrock)
Tigers and Flies - Smashing Scene EP (Postpunk, jazz-geïnspireerde rock)

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai
Zijn er nog forumleden vanavond bij de releaseparty van Weval in concerto?

WEVAL - Chorophobia (electronic)

AOTY mareriaal voor mij. Elke single was raak en de rest van de songs zijn stuk voor stuk ijzersterk. Head First… 🤯
Dat had ik ook, tot ik erachter kwam dat ik na een half uur hetzelfde nummer weer aan het luisteren was...

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Joris
Nieuwe album van Suede vind ik eigenlijk ook wel prima klinken.
Maar de winnaar tot nu toe blijft wel echt Weval. (Geluisterd tot nu toe: David Byrne, Shame, Big Thief, Suede en Weval).

Bedankt voor 't lenen van de genres ;) Vind de EP van Crybabies alvast goed gelukt! Suede heeft best een degelijk album afgeleverd en voor de rest heb ik 't voor dit jaar al opgegeven, haha. Jemig, wat veel weer.

Big Thief - Double Infinity (folk)
Crybabies - Crybabies (EP) (bubblegrunge)
Curtis Harding - Departures & Arrivals: Adventures Of Captain Curt (soul)
David Byrne - Who Is the Sky? (artpop)
Etceteral - Kimatika (krautrock, jazztronica, experimentele elektronica)
Faetooth - Labyrinthine (doommetal)
Faun - Hex (neo-middeleeuwse folk)
Ghostwoman - Welcome to the Civilized World (psychedelische rock)
Glenn Hughes - Chosen (rock)
Grant-Lee Phillips - In the Hour of Dust (folkpop)
Kjetil Husebø - Oscillations of Memory (ambient, soundscape)
Lucrecia Dalt -A Danger to Ourselves (artpop, experimenteel)
Modern Life Is War - Life on the Moon (hardcorepunk)
Orcutt Shelley Miller - Orcutt Shelley Miller (avant-rock)
Orsak:Oslo - Silt and Static (instrumentale post-rock, doom, krautrock)
Shallowater - God's Gonna Give You a Million Dollars (slowcore, post-rock)
Shame - Cutthroat (post-punk)
Shrunken Elvis - Shrunken Elvis (ambient-americana, kosmische muziek, alternatieve country)
Suede -Antidepressants (rock)
Tallah - Primeval: Obsession // Detachment (nu-metalcore, alternatieve metal)
Tigers and Flies - Smashing Scene (EP) (post-punk, jazz-geïnspireerde rock)
Walter Trout - Sign of the Times (blues)

Vianova - Hit It! (jazz-geïnspireerde progressieve metal, post-hardcore, soul, R&B, 80's synths, ...) zelf noemen ze het angry dance music

• Confetti
Waarderingen: Dr. Hannibal
En weer een korte bijdrage vanaf mijn vakantieadres:

Blessthefall – Gallows: Blessthefall is een Amerikaanse metalcoreband uit Phoenix, in 2003 opgericht door gitarist Mike Frisby, drummer Matt Traynor en bassist Jared Warth . Dit is hun 7e album en de 1e sinds 2018. Een typisch Blessthefall-album en zeker niet verkeerd. Mijn favorieten: ‘Wake The Dead’,‘Venom’, ‘Drag Me Under’ en ‘Y.S.A.B.’

Colony House – 77 (Pt.1): Colony House is een Amerikaans indierockkwartet uit Franklin. Ze maken aanstekelijke meezingliedjes, zo ook op hun 4e album. Voorbeelden: ‘OK OK OK OK’ en ‘Ready To Go’.

Fleshwater – 2000: In Search of the Endless Sky: Fleshwater, afkomstig uit Georgetown is een zijproject van de metalcoreband Vein.fm. Fleshwater laat zich inspireren door o.a. Hole, The Smashing Pumpkins en Deftones. Dus alternatieve rock met shoegaze-invloeden. Vooral de combi en afwisseling tussen de vocalen van Mirsy en Anthony DiDidio vind ik erg aantrekkelijk, zoals op ‘Green Street’, ‘Jetpack’, ‘Last Escape’ en ‘Endless Sky’.

grandson – Intertia: Jordan Edward Benjamin, Grandson dus, is een Amerikaanse en Canadese zanger, songwriter en rapper uit Toronto. Hij haalt veel invloeden uit de vroegere punk en grunge en dat klinkt helemaal prima en is vooral goed te horen op ‘Bury’, ‘Brainrot’, ‘Self Immolation’ en ‘Bells Of War’.

La Dispute – No One Was Driving the Car: La Dispute is een post-hardcore band uit Grand Rapids. Hun stijl combineert elementen van post-hardcore en screamo op een zeer experimentele manier tot iets dat nauwelijks in één genre te vatten is. Ook op dit album. En deze start direct prima met ‘I Shaved My Head’. En gaat daarna moeiteloos over naar het heerlijke ‘Man With Hands And Ankles Bound’. Verder vind ik ‘Autofiction Detail’, ‘Environmental Catastrophe Film’, ‘Sibling Fistfight At Mom’s Fiftieth/The Un-Sound’, ‘Landlord Calls The Sheriff In’ en ‘Steve’… Ach eigenlijk is alles goed en is dit gewoon een topalbum! Na dit album krijg ik nog meer zin in hun gig in Trix in 2026.

Lawn Chair – You Want It! You Got It!: Lawn Chair is een vijftal uit Duitsland die een mix van postpunk en indierock maken. Na diverse singles en EP’s is dit hun debuutalbum. En deze is zeker niet verkeerd. Vooral ‘Fancy Car, Girlfriend And The Big House’, ‘Who’s The Man?’, ‘Waste Your Potential!’ en ‘War Machine’ vind ik erg goed. Prima album.

Miltown – Tales Of Never Letting Go: Miltown was een Amerikaanse rockband uit Boston. Ze bestonden van 1995-1998. Dit album is al in 1998 opgenomen en zou hun debuutalbum worden. Maar door interne perikelen en perikelen met hun record label gebeurt dat nu pas. Óf het is beter laat dan nooit, óf het is laat het nu maar. Ik neig naar het laatste, hoewel ‘Cleverer’, ‘America Through A Windshield’ en ‘Delicate Fiction’ nog wel aardig zijn.

Shallowater – God’s Gonna Give You A Million Dollars: Shallowater is een slowcore/shoegaze-trio uit Lubbock, opgericht tijdens de COVID-19-pandemie. Ze staan bekend om hun mix van slowcore met elementen van postrock, alt-country en alt-rock uit de jaren 90‘. En dan vooral de uitschieters van een genre. Rustig begin, knallend middenstuk en rustig einde of in willekeurige volgorde. En dat is vooral goed te horen op ‘Sadie’, ‘Highway’ en ‘Ativan’. 6 nummers, 41 minuten. Heerlijke postrock. Zeker de moeite waard.

Shame - Cutthroat: Shame is Shame. Ik heb alle albums op vinyl. Ik weet niet of ik deze aan dat rijtje ga toevoegen, want ik vind het zeker niet hun beste werk. ‘Cowards Around’, ‘Spartak’, ‘Screwdriver’ en ‘Packshot’ zijn wel heerlijk.

Street Eaters – Opaque: Street Eaters is een Amerikaanse rockband uit Berkeley. Het geluid van de band wordt door kenners omschreven als krachtige postpunk. En dat is het ook wel getuige ‘Cuts’, ‘The Points’ en ‘Interventions’.

Suede – Antidepressants: Het 10e studioalbum alweer van deze mannen en ze hebben niets aan kracht en geluid ingeboet. Sterker nog: dit is gewoon weer een ijzersterke postpunkplaat. Er staan veel goede typische Suede-nummers op, maar ik pik ‘Dancing With The Europeans’, ‘Sweet Kid’, ‘Broken Music For Broken People’ en ‘Life Is Endless, Life Is A Moment’ er uit.

Tallah – Primeval: Obsession // Detachment: Nu-metal met een coresaus uit Pennsylvania. Dat eerste ben ik volgens mij ontgroeid, dat tweede moet het dan weer leuk maken. Oké dan, ‘What We Know’, ‘As Fate Undoes’, ‘My Primeval Obsession’ en ‘What We Want’ zijn wel gewoon prima nummers.

The Jacques - Make Repetition!: The Jacques is een indierock/postpunkband uit Bristol en Londen en opgericht in 2014. Dit is pas hun 2e album en het is best een aardige, maar niet super bijzonder. Vooral ‘All The Other Sinners’, ‘Dead Man’s Garden’ en ‘The Vault’ zijn wel luisterwaardig.

Mijn album van de week : La Dispute – No One Was Driving the Car

Ik vind de nieuwe van Suede ook bijzonder lekker. Las gister ook positieve geluiden in een interview met Brett Anderson in de Volkskrant. Hopelijk snel een concertaankondiging in de buurt.

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai
Die van Weval klinkt zeker lekker, Suede ook (al hoeft van mij niet ieder nummer op plaat over te komen als een nieuw episch einde van een 3 uur durende stadionrockshow; wat dat betreft vind ik Suede nog wat fijner als liveband, waar die constante energie wel heel aanstekelijk werkt).

Maar de reacties op Big Thief vind ik hier wel wat lauw? Sowieso een band om wat vaker aan te hebben staan om te horen wat de muziek uiteindelijk echt met je doet, maar vooralsnog lijkt deze plaat mij niet onder te doen voor de voorgangers.

Users who are viewing this thread