Actualiteit

Toch wel heel benieuwd, vanavond om 21u.

Als ik moest gokken, D66 nipt op #1 (partij zit in de lift, en die lift is nog niet gestagneerd, geen fouten gemaakt door partijleden in de laatste week en een positief georiënteerde campagne), PVV op #2 (peilingen hebben de laatste jaren de trend gehad dat de PVV te laag is gepeild), en ik denk PVDA-GL op #3 (licht dalende lijn te zien, de samenwerkingsintentie van CDA/PVDA-GL lijkt de partij niet te hebben geholpen en dat is te begrijpen).

Controversiële gok om wat discussie te veroorzaken: VVD zal toch groter worden dan CDA. De 'religieuze vrijheid gaat boven het verbod op discriminatie' opmerking en nieuwscyclus zal ze nipt onder de VVD zetten omdat mensen er aan herinnerd zijn wat het betekent om op een christelijke/religieuze partij te stemmen.

Kunnen we geen Festileaks exitpoll voorspellingenspel doen? Winnaar krijgt een kabinetspositie bij Wenteldave.

Als ik moest gokken, D66 nipt op #1 (partij zit in de lift, en die lift is nog niet gestagneerd, geen fouten gemaakt door partijleden in de laatste week en een positief georiënteerde campagne), PVV op #2 (peilingen hebben de laatste jaren de trend gehad dat de PVV te laag is gepeild), en ik denk PVDA-GL op #3 (licht dalende lijn te zien, de samenwerkingsintentie van CDA/PVDA-GL lijkt de partij niet te hebben geholpen en dat is te begrijpen).

Controversiële gok om wat discussie te veroorzaken: VVD zal toch groter worden dan CDA. De 'religieuze vrijheid gaat boven het verbod op discriminatie' opmerking en nieuwscyclus zal ze nipt onder de VVD zetten omdat mensen er aan herinnerd zijn wat het betekent om op een christelijke/religieuze partij te stemmen.

Kunnen we geen Festileaks exitpoll voorspellingenspel doen? Winnaar krijgt een kabinetspositie bij Wenteldave.
Ik vermoed dat ondanks de daling de PVV de grootste zal blijven. Daaronder zou ik het echt niet kunnen voorspellen.

Ik denk 1 PVV 2 D66 3 PVDA/GL 4 CDA en 5 VVD maar goed heel veel zwevende stemmers die pas in het hokje beslissen dus we zullen het mee maken en dan begint het hele verhaal met een coalitie zien te sluiten met de verdeeldheid die er is

Laatst bewerkt:
Ik denk D66 of GL/PvdA de grootste. Ik denk, maar wens vader gedachte, dat de zwevers toch die kant op gaan. Ik zie gewoon niet zo goed dat je zwevend nu alsnog bij Wilders zou landen. Dan tel ik de aversie die velen voor Timmermans hebben en de wind in de rug van Jetten mee en dan gok ik op D66 de grootste. Premier Jetten in een kabinet met pvda/gl en CDA.

Heel suf dat Bontebal die ene slipper nog heeft gemaakt (en ook dan het populisme hoogtij viert), ik denk dat die ervoor zorgt dat die 3 geen 76 zetels pakken.

• Leuk
Waarderingen: AngieH en fred alweer..
Ik verwacht 1. D66, 2. PVV, 3. GL/PVDA, 4. VVD, 5. CDA. Maar als veel zwevende kiezers toch op PVV stemmen dan zouden zij zomaar de grootste kunnen worden en zolang dat van de zetels gaat van de meer gematigde (centrum) rechtse partijen (CDA, VVD en JA21) dan is het positieve gevolg dat door de uitsluiting van de PVV het door de VVD gewenste centrum rechtse kabinet onmogelijk wordt.

Onderweg naar huis, zo even om de hoek stemmen! Kan niet wachten tot 9 uur, toch weer zo'n bijzonder momentje.

Wel een duidelijke keuze kunnen maken waarop te stemmen. Als PVV niet de grootste is is dat wel echt een gamechanger. D66 als grootste zie ik ook wel gebeuren.

Je hebt dan zeker een redelijke afspiegeling van de samenleving. Maar of die eruit gaan komen in de onderhandelingen, dat betwijfel ik.

Ik ga er van uit dat CDA en D66 een levensgrote kans hebben om erbij te zitten, mits die het onderling voldoende zien zitten in elkaar. Volgens de peiling van Ipsos van 3 dagen geleden, staan die momenteel samen op ca. 42 zetels. Daar zouden er dus nog 34 bij moeten voor een meerderheid. Ik zie daar op dit moment 2 voor de hand liggende routes:

route 1: CDA - D66 - GL/PvdA zou ca. 65 zetels zijn. Dan moeten ze er nog 11 sprokkelen bij bijvoorbeeld SP (4), PvdD (4) en Volt (3)

route 2: CDA - D66 - VVD zou ca. 58 zetels zijn. Die hebben er dan nog 18 nodig, met bijvoorbeeld Ja21 (12) BBB (4) en 50+ (2)

De, in mijn ogen, extremen PVV, FvD, DENK, waarvan ik denk dat ze onbindbaar zijn, vallen zo buiten de boot, net als de religieuze clubjes CU en SGP.

Maar goed, dit is slechts mijn hersenspinsel....

Route 1 (CDA+D66+GL/PvdA) zou volgens de laatste voorspellingen staan op:

Peil.nl ----> 20+22+23 = 65 zetels. Die hebben er dan nog 11 nodig.
Ipsos ----> 19+23+23 = 65 zetels. Die hebben er dan nog 11 nodig.
1Vandaag ----> 19+24+25 = 68 zetels. Die hebben er dan nog 8 nodig.

Route 2 (CDA+D66+VVD) zou volgens de laatste voorspellingen staan op:

Peil.nl ----> 20+22+22 = 64 zetels. Die hebben er dan nog 12 nodig.
Ipsos ----> 19+23+17 = 59 zetels. Die hebben er dan nog 17 nodig.
1Vandaag ----> 19+24+16 = 59 zetels. Die hebben er dan nog 17 nodig.

Dit vergroot denk ik de kansen op Route 1. Dat is een centrum-linkse combinatie, en die zullen 8 tot 11 zetels moeten kunnen sprokkelen. Ik zie ze hierin vrij kansrijk bij bijvoorbeeld SP, 50+, Volt en CU, maar eventueel ook nog, zij het minder voor de hand liggend, bij PvdD, SGP, NSC en DENK.

Voor route 2 wordt het denk ik lastiger. Deze centrum-rechtse combinatie moet er nog zo'n 12 tot 17 zetels bij zien te krijgen. Die vinden ze in één klap bij Wilders, maar daar zitten alle deuren nagenoeg dicht. FvD lijkt me ook moreel uitgesloten. JA21 en BBB zullen wel mee willen doen, maar leveren samen tussen de 11 en 16 zetels op. ALS dit al zou werken (met name D66 en CDA zie ik niet snel met JA21 en BBB in zee gaan) hebben ze er met een beetje pech NOG een partij bij nodig.

Of er komt een konijn uit de hoge hoed, en CDA, D66, PvdA/GL en VVD gaan het met 'team gevestigde orde' doen met tussen de 82 en 87 zetels. Stiekem op voorhand een droomscenario, omdat de samenleving dan breed vertegenwoordigd is. In de praktijk lijkt het me echter onmogelijk om tot een regeerakkoord te komen...

Laatst bewerkt:
  • Pray
Waarderingen: Dr. Hannibal
Ik hoop dat Glpvda en D66 de grootste worden, zodat zij samen het initiatief kunnen gaan nemen om een (enigszins) progressieve coalitie te gaan vormen. PVV lijkt tot dusver redelijk wat zetels te gaan verliezen aan JA21 en FvD, maar ik ben maar vast mentaal voorbereid op het exit poll 2023 scenario 😅

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Oasiss
Hele positieve signalen dit, maar ja de PVV kiezer blijkt in het stemhokje soms toch hardnekkiger dan de polls doen lijken. Toch, dat er nu een realistische kans is dat ze niet de grootse worden is al beter dan ik een paar weken terug had durven dromen. Maar dat feestje kan pas echt gevierd worden zodra de uitslag er is.

Hele positieve signalen dit, maar ja de PVV kiezer blijkt in het stemhokje soms toch hardnekkiger dan de polls doen lijken. Toch, dat er nu een realistische kans is dat ze niet de grootse worden is al beter dan ik een paar weken terug had durven dromen. Maar dat feestje kan pas echt gevierd worden zodra de uitslag er is.
Laten we hopen dat we vanavond de kurk ontpoppen en die jaren Wilders langzaamaan voorgoed achter ons laten. :)

Ik verwacht 1. D66, 2. PVV, 3. GL/PVDA, 4. VVD, 5. CDA. Maar als veel zwevende kiezers toch op PVV stemmen dan zouden zij zomaar de grootste kunnen worden en zolang dat van de zetels gaat van de meer gematigde (centrum) rechtse partijen (CDA, VVD en JA21) dan is het positieve gevolg dat door de uitsluiting van de PVV het door de VVD gewenste centrum rechtse kabinet onmogelijk wordt.
Jij vind dat positief. Ik voorzie nog meer belastingen.

Helemaal prima als we die de rijken laten betalen, dan verdelen we het eindelijk eens eerlijk in dit land. Zoals het hoort.

In de basis vinden best veel mensen dit. De discussie gaat hem er wellicht meer over vanaf welk getal op de loonstrook of de spaarrekening de term 'rijk' van kracht moet zijn...

• Leuk
Waarderingen: Davidd

Users who are viewing this thread