Best Kept Secret 2025

Best wel een paar vervelende clashes maar heb een voorlopig spoorboekje gemaakt

Vrijdag:
Divorce - Wu Lyf - Long Fling - Nilüfer Nanya - Cassandra Jenkins - Horsegirl - Snapped Ankles - The Dare

Zaterdag:
Seun Kuti & Egypt 80 - Khana Bierbood - Ugly - Lucy Dacus - Spinvis/The Streets - Tv On The Radio - Kneecap - Soulwax - Caribou

Zondag:
Elephant - Spelling - Waxahatchee - Personal Trainer - Wilco - Djo- Deftones - Magdalena Bay- Michael Kiwanuka - Aflsuiten bij St. Paul

Zin in!

Best veel vervelende clashes dit jaar, meer dan andere jaren voor mij. Hoe graag ik TAGABOW ook wil zien, Deftones skippen is geen optie. Andere clashes zullen wel een last minute descision worden want ik kan nu gewoon niet kiezen:
Waxahatchee - This is lorelei
Amenra - King Hannah
Merce Lemon - Gouge Away

De programmeurs van BKS hebben het me wel eens makkelijker gemaakt.

• Leuk
Waarderingen: dfrvanloon en yeaghi
Droom Dit - Das Pop - Cassandra Jenkins - Frost Children - Jasmine 4t - Songhoy Blues - Cliffords - Lucy Dacus - Lael Neale - Witch - Lander & Adriaan - Blanco White - This Is Lorelei - Fcucker - Merce Lemon - Brass Rave Unit

Met alles wat ik waarschijnlijk ga missen zou ik makkelijk nóg een overvolle 4e dag kunnen vullen.

#1: Droom Dit - Das Pop - Divorce: eens dat dit jammer is. Divorce voor mij.
#2: L'imperatrice - Brigang: zonder enige twijfel sta ik bij Horsegirl, anders was dit een eetmoment geweest.
#3: Nia Archives - The Dare: The Dare hoef ik niet te zien, ook best een kans dat ik juist bij het einde van Kabeushe sta.
#4: Amenra - King Hannah - Spinvis als dj: zonder enige twijfel King Hannah. Amenra wel tof, maar al op BKS gezien.
#5: Soulwax - Pigs 7x: zonder twijfel Soulwax; Pigs is totaal mijn smaak niet.
#6: Caribou - Lander & Adriaan: ik denk Caribou, maar dit wordt een last-minute-beslissing.
#7: Waxahatchee - This Is Lorelei: had ik allebei graag gezien, maar ik heb er een stuk meer vertrouwen in dat Waxahatchee live als een huis staat.
#8: Personal Trainer - Big Special: Personal Trainer heb ik al een stuk of 5 keer gezien, dus zonder twijfel Big Special.
#9: Deftones - Youth Lagoon: hoeven allebei niet zo heel nodig. Misschien They Are Gutting A Body Of Water, maar ook goede kans dat ik even pauze neem voor Magdalena Bay - Kiwanuka - Yin Yin
#10: Magdalena Bay dus (en niet Fcuckers)

Ik doe ook het een duit in het zakje
1. Das Pop vs. Droom Dit vs. Divorce
Droom dit was vorig jaar best nice, maar had verwacht dat ze meer stappen hadden gezet in een jaar tijd. Das Pop heb ik vroeger geluisterd maar nooit live gezien, leuk om keertje mee te pakken lijkt mij. Divorce klonk ok maar zou dan toch kiezen voor Das Pop denk ik.

2. L'Imperatrice vs. BRIHANG
Deze is easy voor mij, ik kan niets met het accent van Brihang helaas. L'Imperatrice heeft een aantal leuke nummers wel.

3. Nia Archives vs. The Dare. Heb er beide weinig mee eerlijk gezegd. The Dare kies ik maar omdat die tent dichter bij de uitgang is mocht ik het niet aans vinden ;).

4. Amenra vs. King Hannah vs. Sinvis DJ-set. Amenra is helemaal te gek, maar ik denk dat je ze ook op betere venue's kan zien dan op BKS om eerlijk te zijn. Dat mensen naar een DJ-set gaat van Spinvis vind ik onbegrijpelijk, en al helemaal bij deze clash. Snap nog steeds niet dat BKS hem nog nooit gebooked heeft voor een goed optreden, ik denk dat die zelfs als headliner iets heel bijzonders kan doen (meer dan een Eefje de Visser of Soulwax naar mijn mening). Toch valt mijn keuze op King Hannah, leuke tracks en ook nog niet eerder gezien.

5. Soulwax vs. Pigsx7
De Belgische broers stellen eigenlijk nooit teleur, maar vind het als headliner aan de matige kant. Pigsx7 lijkt me net iets lekkerder weg raggen op het einde van de avond. Doe dat mij maar.

6. Caribou vs. Lander & Adriaan
Onbegrijpelijk dat deze acts gelijk staan. Maar mijn keuze gaat toch uit voor Caribou, doet het altijd goed zeker met een vette visual bij. Lander & Adriaan kan je toch wel makkelijker spotten in dit land, wel ok act overigens.

7. Waxahatchee vs. This Is Lorelei
Deze is lastig, maar ga toch voor Waxahatchee, net iets meer mijn ding en live stellen ze inderdaad nooit telleur zoals @Matthijs ook aangaf.

8. Personal Trainer vs. Big Special
Ik kies hier voor Big Special, klonk best aardig op spotify en niet eerder live gezien. Personal Trainer al vaker gezien en heeft mij nooit in extase kunnen brengen.

09. Deftones vs. Youth Lagoon.
Ja sorry, ga hier toch even voor het jeugdsentiment. Hoewel als het slecht begint ik zo maar toch over kan stappen naar Youth Lagoon. Benieuwd naar de show wel.

10. Magdalena Bay vs. Fcuckers
Tsja eerlijk gezegd zou ik muzikaal sneller voor het tweede kiezen. Maar heb bij Magdalena Bay wel een beetje fomo gevoel. Kan niet goed hoe snel deze groter gaat worden op de affiches en misschien snel onhaalbaar is op festivals ala BKS. Fcuckers zie ik nog wel tevoorschijn komen op een festival als Here's The Thing ofzo.

Voor de open spot op vrijdag op de TWO nomineer ik SAULT. Nieuw album en op 11 juni zijn ze live in Parijs.
Ik hoop vurig met je mee, maar ik vrees dat SAULT een veel te exclusieve naam is om op dat tijdstip in de TWO weg te zetten. BKS zou hen eigenlijk al bijna als headliner moeten neerzetten.

Van deze drie heb ik Divorce al ooit gezien en dat viel tegen. Das Pop vind ik weinig aan, dus dan maar Droom Dit. Als dat niet bevalt dan kan ik altijd nog rond gaan zwerven over het terrein.

2. L'Imperatrice vs. BRIHANG (vs. Horsegirl)

De gestelde clash vind ik geen clash omdat ik 100% zeker bij Horsegirl ga zijn en de andere twee me niet minder konden boeien.

3. Nia Archives vs. The Dare (vs. Kabaushé)

Op zich is dit me allemaal redelijk om het even. Nia Archives vind ik tof, maar heb ik al twee keer gezien. The Dare vind ik oké maar heb ik nog twee andere kansen voor dit jaar (We Love Green en Lowlands). Kabaushé is een aardig alternatief. Waarschijnlijk beslis ik last-minute.

4. Amenra vs. King Hannah vs. Spinvis DJ-set.

Deze vind ik iets lastiger. Amenra is natuurlijk fantastisch maar heb ik in tegenstelling tot King Hannah al tweemaal gezien. Spinvis is sowieso geen optie.

5. Soulwax vs. Pigsx7

Hier ga ik ook last-minute een keuze tussen maken. Het is me redelijk om het even. Allebei meer dan prima, allebei al eens gezien, maar het is dusdanig verschillende muziek dat het ook afhankelijk van waar je zin in hebt. Mijn vriendin heeft beide artiesten nog niet gezien, dus misschien dat ik haar laat kiezen.

Lander & Adriaan nog altijd niet gezien ondanks ongeveer 5 kansen, dus misschien is dat een teken dat ik ook nu voor Caribou ga kiezen.

Deze vind ik heel gelijkwaardig maar Waxahatchee wint het nipt.

Personal Trainer al 100x gezien maar dat blijft leuk. Big Special 1x gezien en daar vond ik vrij weinig aan. Dan is de keuze makkelijk.

9. Deftones vs. Youth Lagoon (vs. TAGABOW)

Youth Lagoon vind ik minder jammer dan TAGABOW. Deftones wint het wel gewoon.

10. Magdalena Bay vs. Fcuckers (vs. Gouge Away)

Magdalena Bay is gewoon heel goed live en nog altijd groeiende. Die wil ik niet missen. Fcuckers nog nooit gezien maar die staan ook op We Love Green. Gouge Away vind ik een stuk pijnlijker en is nog te overwegen mocht ik het op mijn heupen krijgen.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs
Die open spot op TWO zit voor mij al in een blok vol clashes; hopelijk staat daar iets dat ik toch niet hoef te zien. :)
In de Clashfinder staat ook nog een TBA op de ONE maar die staat niet in de PDF. In de vorige drie jaar was deze spot twee keer wel gevuld (Mavis Staples en St. Paul) en een keer niet (toen was The Voidz om 18u de eerste). Alleen de keer dat het niet gevuld was, waren de TWO en Secret wel wat meer dakpansgewijs. Destijds waren de gaten tussen die twee stages 2x 15 minuten.

Nu is dat 30 en 45 minuten zonder optreden op een van die twee, behalve in de Casbah. Ik vind dat toch wel een rare constructie. Je kunt moeilijk het halve festival naar Long Fling laten gaan en ik neem aan dat er ook weinig mensen 45 minuten van tevoren bij Nilufer Yanya gaan staan.

• Leuk
Waarderingen: wessah
Nu is dat 30 en 45 minuten zonder optreden op een van die twee, behalve in de Casbah. Ik vind dat toch wel een rare constructie. Je kunt moeilijk het halve festival naar Long Fling laten gaan en ik neem aan dat er ook weinig mensen 45 minuten van tevoren bij Nilufer Yanya gaan staan.
Goed punt, dit is inderdaad wel een groot gat om dat tijdstip. Maarja, omdat er geen TBA meer in hun eigen laatste versie van het blokkenschema staat, verwacht ik daar ook maar niets meer.

Ben zelf wel benieuwd wie die TBA op de TWO vrijdag nog kan worden. Is geen lage spot, maar omdat het toch al over een vervanging gaat, gok ik eerder op iets Belgisch/Nederlands. Glints ofzo?

Edit: Kokoroko heeft ook nog een groot gat voor ze naar de US vertrekken. Al is dat misschien eerder iets voor vroeg op de ONE.

Laatst bewerkt:
Ook reagerend op deze 'clashes'

Uiteindelijk zal het vooral de vraag zijn of het lukt om al vanaf het begin van de vrijdag op het terrein te zijn. Ik ben na hun optreden vorig jaar op het Muziekgieterij-podium wel benieuwd hoe Droom Dit het op een groter podium doet. En anders is Das Pop een prima vervanger.

Dit wordt gewoon Horsegirl in the Casbah! L'Imperatice op ONE wordt net zo'n tegenvaller als La Femme en Parcels vorig jaar. Hopelijk laat BKS dit soort acts voortaan aan Mojo.

3. Nia Archives vs. The Dare.
Staan allebei niet op mijn lijstje, maar ben nog wel benieuwd wat Nia Archives precies doet.

King Hannah (LGW?) en Amenra (BKS) allebei wel eens gezien. Amenra was vorige keer wel extra bijzonder op de zondagochtend op TWO. Maar King Hannah is sinds dat optreden in de Pandora veel meer gegroeid en ik ben erg benieuwd waar zij nu staan. Voor Spinvis wordt het echt hoog tijd dat hij een fatsoenlijke live set mag spelen op BKS.

5. Soulwax vs. Pigsx7
De Belgische broers stellen nooit teleur!

Wil Caribou graag live zien en dat gaat goed werken na Soulwax. Voor mij is dit geen clash.

Dit kan allebei de kanten nog uitvallen. Hou het voorlopig op This is Lorelei, maar deze keuze maak ik waarschijnlijk pas op BKS.

Personal Trainer op LGW? en BKS gezien. Voorlopig wel even genoeg.

09. Deftones vs. Youth Lagoon.
Uiteindelijk toch wel heel benieuwd hoe Deftones het gaan doen; voor mij het vierde festival waar ik ze zie. De eigenlijke clash is met TAGABOW; die had ik liever op een ander tijdstip gezien.

10. Magdalena Bay vs. Fcuckers
Een van meest interessante namen op het affiche dit jaar. Jammer dat Fcukers tegelijk staat.

Voor mij begint Eefje vs Snapped Ankles nog wel steeds meer een clash te worden. Heb muzikaal veel meer met Snapped Ankles, maar met alle voorbereiding die Eefje in deze set stopt ben ik toch wel heel benieuwd wat zij gaat doen.

• Leuk
Waarderingen: yannickd en Matthijs

Divorce sowieso > Droom Dit, waar ik echt helemaal niks mee heb. Maar nu Das Pop is toegevoegd wordt het dat wel.

Beiden overslaan en lekker in the Casbah naar Horsegirl No-brainer dit.

3. Nia Archives vs. The Dare
Geen zin om tussen 18 jarigen met een stropdasje te staan dus Nia. Poor man's LCD Soundsystem ook wel, dat The Dare

Wil vooraan staan bij TV on the Radio dus dat zal wel de doorslag geven voor Amenra.

5. Soulwax vs. Pigsx7
Zo totaal verschillend dat dit toch amper een clash is?

Caribou dan toch.

7. Waxahatchee vs. This Is lorelei
Allebei erg interessant maar This is Lorelei nog nooit gezien dus die waarschijnlijk.

Makkie. Personal Trainer echt veel interessanter muzikaal. En één Sleaford Mods is wel genoeg.

Tagabow zou vrijwel elke clash winnen deze editie muv TVOTR en Wilco. En Deftones dus.

Magdalena Bay is wel de naam, deze editie, waarover ik het enthousiasme echt niet snap. Fcukers wel wat meer maar dit wordt echt wel Gouge Away.

Ik ken mezelf genoeg om te weten dat hier niets tussen zit waarvoor ik speciaal zo vroeg naar de weide zal gaan. Waarschijnlijk ga ik gewoon ene drinken in mijn kampeerstoel.

2. L'Imperatrice vs. BRIHANG vs. (Horsegirl)

L'Imperatrice heb ik een paar weken geleden eens een CD van geluisterd en dat vond ik echt verschrikkelijk saaie muziek, dat zou voor mij live een kwelling zijn. BRIHANG wil ik wel eens een kans geven omdat het een sympathieke kerel is (en hij uit mijn buurt komt), maar denk ook dat het waarschijnlijk Horsegirl zal worden.

3. Nia Archives vs. The Dare
Hier kies ik vollop voor Nia Archives, lekker energiek, ideaal om nog eens goed te knallen om de dag af te sluiten.

Tja voor mij is dit geen clash, Amenra is mijn meest geziene live band (10x) en ik krijg er maar niet genoeg van. Eén van de beste live acts op deze planeet. Op naar nummer 11.

5. Soulwax vs. Pigsx7
Deze vind ik erg vervelend. Soulwax levert echt goede shows af, maar PigsX7 is ook wel iets dat ik echt wil gezien hebben. Voorlopig neig ik naar het laatste.

Gaat hoogstwaarschijnlijk Caribou worden omdat ik Lander & Adriaan altijd wel eens kan gaan zien in de buurt als ik dat wil.

7. Waxahatchee vs. This Is lorelei
Kans is groot dat ik geen van beide ga zien, want tegen de zondag ben ik meestal al erg brak & later op de dag moet ik echt het ene na het andere zien. Als ik dan toch moet kiezen, waarschijnlijk This Is lorelei.

Personal trainer heb ik nu wel al genoeg gezien, is een fijne act, maar dan toch liever eens iets anders. Maar opnieuw wel een kans dat ik deze timeslot ga skippen.

Deze vind ik echt verschrikkelijk. Alle 3 deze bands wou ik graag zien. Maar het zal wel Deftones worden, omdat ik toch enorm benieuwd ben naar hoe ze het gaan doen als headliner op best kept (en ik heb ze nog nooit gezien).

Magdalena Bay zegt met echt niets. Fcukers & Gouge away wou ik beide wel zien, maar gaat Fcukers worden denk ik, omdat me eerder zo'n act lijkt die me de zondagavond me even opnieuw fit kan krijgen.

• Leuk
Waarderingen: yeaghi en Matthijs

Users who are viewing this thread